Magneetteja öljysuodattimeen?

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
Mistäs saa magneetteja öljysuodattimeen? Harmikseni havaitsin, että on olemassa magneettisia öljytulppia.
Suosituksia, mistä lähtisi hakemaan Vantaalta sellaisia irto magneetteja, jota asetella öljysuodattimen päälle?
Uskaltaako magneetteja sijoittaa ympäri öljysuodatinta, ettei häiritse suodattimen jousen toimintaa?


1601170552495.png
1601170610817.png


Autoni on huollossa ja jälkikäteen magneettipropun asentaminen ei taida olla kovin kannattavaa, kun pitää öljyt tyhjentää ja jotenkin takaisin syöttää tai pistää uudet öljyt kokonaan.
Miten magneetti asetetaan öljypohjaan? Mitä Hyötyjä saan jos asetan magneetin öljypohjaan ja laitan magneetteja suodattimen ympärille?


1601170799866.png


Ymmärtääkseni vain öljynsuodattimeen keskelle voi ympäriinsä laittaa magneetteja, niin ei vaikuta toimintaan?
Tutkailin, että osassa öljynsuodattimissa on tehdasasenteisesti magneetti, mutta luokitellaan tuning osaksi.


 
Viimeksi muokattu:
Vastaan itse omaan kysymykseen, pienellä tutkimuksella.
Magneetteja ei kannata sijoittaa öljynsuodattimeen, koska se estää suodattimen toimintaa. (Näin ajattelin aluksikin, mutta tarvitsin siihen näyttöä.)

Sen sijaan magneettinen proppu on järkevä sijoitus magneetille tai öljypohjaan ettei häiritse öljynvirtausta. Tämän takia markkinoille kai sallittiin magneettinen proppu, jotta ei tungettaisi magneettaja väärään paikkaan? Korjatkaa jos ole väärässä.

Silmääni pistää kovasti tämä tuote, koska siinä on tehdasasenteisesti magneetti asetettu, mutta kuitenkin järkevästi. Räjäytyskuva olisi mukava katsoa, mutta en bittiavaruuden uumenista sellasta löytänyt.

Jos öljyjä on olemassa LONG LIFE! Miten suodatin ei mene tukkoon silloin? Tämä ei tee järkeä ajatusmaailmassa.
Jos suodatin on longlife ja sanotaan että markkinoiden halvinta litkua tunkee, niin kestääkö se kolme kertaa pidempää?
Heräsi kysymys, jos tuossa on käytetty kerran nitriiliä, niin miten se voi olla long life suodatin? Silikooni on kestävämpää?
Toisaalta on tuossa suodatin osiossa laadukkaampaa materiaalia kuin orkkis filtterissä, niin menee tämä testiin seuraavan kerran. :D
1601175820366.png

1601176622848.png
1601176808160.png
 
Viimeksi muokattu:
Eikö sen magneetin tarkoitus ole lähinnä se että voit irrottaessa tarkistaa onko koneessa metallisilppua liikenteessä. Jos on, niin sieltä on jotain isompaa jo paskana. Saman asian ajaa öljyjen valuttaminen jonkun suodattimen läpi.
 
Onhan noita magneetteja esim. ZF:n laatikon öljypohjassa. Suodattimen vaihdon yhteydessä kun pohja irti, voi kuoria hienon metallimutun pois. Aina sitä jonkin verran syntyy, mutta noin yleisesti pitäisi lähteä moottorin öljyn vaihdossa pois. Metalli kun on raskaampaa ja uppoaa pohjalle. Osa jää suodattimeen. Esim. nokat, nostajat, ketjut, pukit yms. siellä tuota synnyttää.

En mä keksi mitä haittaa tuosta olisi, jos nyt varsinaista hyötyäkään.
 
Kyllä siinä vaiheessa on jotain vialla autossa, jos pitää edes miettiä magneetteja öljypohjaan tai -suodattimeen. Ei sieltä moottorista pääsääntöisesti* irtoa mitään (magneettista) metallia jos moottori on kunnossa.


*periaatteessa aina irtoaa vähän, mutta se on niin pientä ettei sitä näe eikä sen pitäisi vaikuttaa mihinkään.

Kaikkein pahimmat määrät lähtevät sisäänajovaiheessa ja keston kannalta ensimmäiset 500-1000km ajetaan nätisti. Vaikka miten moottorille nykyään ilmoitetaan sisäänajovaihe esim. 10000km, niin itse uudella autolla ensimmäisen öljynvaihdon tekisin viimeistään 1000km. Vaikka on öljyn tuhlaamista.
 
Kaikkein pahimmat määrät lähtevät sisäänajovaiheessa ja keston kannalta ensimmäiset 500-1000km ajetaan nätisti. Vaikka miten moottorille nykyään ilmoitetaan sisäänajovaihe esim. 10000km, niin itse uudella autolla ensimmäisen öljynvaihdon tekisin viimeistään 1000km. Vaikka on öljyn tuhlaamista.
Sisäänajostahan on paljon erilaisia näkemyksiä. Joidenkin teorioiden mukaan on jopa nimenomaisesti suotavaa antaa lujaa sikaa plus moottorijarrutuksia korkeilta kierroksilta näiden vetojen jälkeen jo ensimmäisten kymmenien kilometrien aikana männänrenkaiden parhaan asettumisen takaamiseksi.

Ainoa riidaton asia taitaa olla se, että tyhjäkäynnin välttäminen ja tasaisilla kierroksilla pitkään ajamisen välttäminen alkuvaiheessa ei ainakaan haittaa.

Sitä en yksinkertaisesti usko, että mahdollinen metallimuju jotenkin haittaisi vähemmän ajettaessa "nätisti". Nätisti ajokin on niin kovin suhteellista kovapaineisella turbodieselillä vs. pienellä heikkovääntöisellä bensakoneella. Jos jokin laakerikenkä tms. olisi olevinaan tiukalla tai muu paikka ei-toleranssissa, kuluisiko se itsestään kuntoon vauriota aiheuttamatta nätillä ajolla?

Pari ensiöljynvaihtoa, joista ensimmäinen jopa tunnin käynnin jälkeen voisi olla hyödyksi. Ei ole tullut näitä tehtyä/teetettyä, mutta ehkä pitäisi. Voi olla, että merkitys on suurempi jossain karkeatekoisessa kiinanmoottorissa.
 
"mikitys73, post: 7573656, member: 13678"]
Vastaan itse omaan kysymykseen, pienellä tutkimuksella.
Magneetteja ei kannata sijoittaa öljynsuodattimeen, koska se estää suodattimen toimintaa. (Näin ajattelin aluksikin, mutta tarvitsin siihen näyttöä.)”


Miten se magneetti filtterin ulkopuolella muka estäisi korkeapaineisen öljyn virtausta suodattimen läpi?
 
"mikitys73, post: 7573656, member: 13678"]
Vastaan itse omaan kysymykseen, pienellä tutkimuksella.
Magneetteja ei kannata sijoittaa öljynsuodattimeen, koska se estää suodattimen toimintaa. (Näin ajattelin aluksikin, mutta tarvitsin siihen näyttöä.)”


Miten se magneetti filtterin ulkopuolella muka estäisi korkeapaineisen öljyn virtausta suodattimen läpi?

Tuossa videossa selittää, että magneetit kerää hiukkasia ja voivat estää öljyn virtausta suodattimessa tukkiutumalla ja yleisesti ottaen kaikki möhnä, mikä ikinä kertyykää öljyy ja suodattimeen, menee viimeistää pois öljyn vaihdon yhteydessä.

 
Ei kannata stressata, noudata autosi ohjekirjassa kerrottua öljynvaihtoväliä ja sopivia öljyjä, ei se sen vaikeampaa ole.

Ja öljyllä on vaihtoväli ajallisesti, vaikka kilometrit eivät täyttyisikään.
 
Tämän takia markkinoille kai sallittiin magneettinen proppu, jotta ei tungettaisi magneettaja väärään
Miten tällainen tarvike olisi jotain, mitä pitäisi jonkun(kenen?) erikseen "sallia"?

Joissain moottoreissa, vaihteistoissa tai vetopyörästöissä on alunperin magneettinen tyhjennystulppa. Sellaisen lisääminen auton moottoriin jälkeenpäin tuntuu lähinnä turhalta. Funktiona on minustakin lähinnä se, että vauriot huomataan viimeistään öljyä laskiessa ja voidaan helpommin arvuutella, mitä metallia on liikkeellä. Auton öljypohjasta löytyvät palaset olisivat jo paha merkki. Traktorin perän pohjalta on joskus löytynyt edellisen remontin jäljiltä jokin tappi, holkki tai peräti aiemmasta hammaspyörästä lohjennut leego, eikä se välttämättä ole suuri syy huoleen tai ainakaan riittävä aihe avata heti uudestaan. Urbaani legenda kertoo, että Ladan öljypohjasta löytyi harrastajan käydessä yhä toimivaa moottoria läpi kiintoavain, joka oli jäänyt sinne aikanaan Neuvostoliitossa moottoria koottaessa.
 
Kotarin LC4 koneessa on yksi kolmesta öljypropusta varustettu magneetilla, samoin joissain pienissä yksisylinterisissä on tullut vastaan magneettista öljyproppua.
Näissä vehkeissä magneettisen propun tarkoituksena on ilmeisesti estää mahdollisen pohjalle kertyvän metalli silpun lähteminen uudestaan kiertoon.

Ehkä kotarimies osaa arvioida koneen peruskorjaustarvetta tuon propusta löytyvän mujun määrän perusteella? :rofl2:

Autoissa tai muissa isommalla öljytilavuudella varustetuissa vehkeissä on harvemmin tullut vastaan magneetteja öljykierrossa, paitsi yhdessä isossa teräsveneessä oli MTU:n dieseleissä kuivasumppuvoitelu ja vaihdon helpottamiseksi "seinälle" sijoitettujen suodattimien yhteydessä oli erilliset magneettikupit, jotka putsattiin aina suodattimien ( 2 kpl per kone ) vaihdon yhteydessä.
 
Jos öljyjä on olemassa LONG LIFE! Miten suodatin ei mene tukkoon silloin? Tämä ei tee järkeä ajatusmaailmassa.
Jos suodatin on longlife ja sanotaan että markkinoiden halvinta litkua tunkee, niin kestääkö se kolme kertaa pidempää?
Heräsi kysymys, jos tuossa on käytetty kerran nitriiliä, niin miten se voi olla long life suodatin? Silikooni on kestävämpää?
Toisaalta on tuossa suodatin osiossa laadukkaampaa materiaalia kuin orkkis filtterissä, niin menee tämä testiin seuraavan kerran.

Siis mitä koitat tässä selittää? Ei se suodatin mene vuodessa tukkoon. Jos menee niin kone on jo romua. Ei näissä mitään tiettyä päivämäärää ole että milloin se vanhenee. Todellisuudessa jos öljyt vaihtaa kerran vuoteen niin se suodatin ei ole tukossa silloin kun vaihdat öljyt. Suodatin kestäisi kyllä pidempäänkin, mutta sama se on vaihtaa samalla.

En tiedä mitä koitat tässä hifistellä magneettien kanssa, kyllä ne hiukkaset siihen suodattimeen jää jos niitä on. En ymmärrä miksi ihmisillä tuntuu olevan pakkomielle olla välittämättä ohjekirjan suosituksista, ja lähteä hifistelemään omia virityksiä. Ihan niinkuin sinulla olisi enemmän tietoa moottorista, kuin insinööreillä jotka ovat sen suunnitelleet.
 
En tiedä mitä koitat tässä hifistellä magneettien kanssa, kyllä ne hiukkaset siihen suodattimeen jää jos niitä on. En ymmärrä miksi ihmisillä tuntuu olevan pakkomielle olla välittämättä ohjekirjan suosituksista, ja lähteä hifistelemään omia virityksiä. Ihan niinkuin sinulla olisi enemmän tietoa moottorista, kuin insinööreillä jotka ovat sen suunnitelleet.

Jos se kuvitteellinen magneetti olisi öljypohjassa, siihen tarttuneet partikkelit eivät menisi öljypumpun läpi sinne suodattimeen. Toisekseen, sillä suodattimella on joku suodatustaso, prosenttiluokkaa Y kokoa X olevista partikkeleista. Loput menevät läpi. Magneetti ottaa tuotakin pienemmät jos materiaali osuu kohdilleen.

Autotehtaan insinöörien näkemys auton käyttöiästä saattaa erota suomalaisen käyttäjän vastaavasta. Puhumattakaan siitä, ettei moottoriongelmat ole mitenkään tavattomia nykyään vaikka valmistajien huolto-ohjelmia olisi noudatettu. Aika lapsellisia fiboja näyttää monella merkillä menevän tuotantoon.
 
voihan noita ostaa, ei siitä mitään haittaakaan ole, siis proppuun laitettuna, en laittaisi suodattimeet.

 
Aika lapsellisia fiboja näyttää monella merkillä menevän tuotantoon.

Sitä en kiistä, mutta en ole tietoinen mistään viasta mikä korjataan sillä että laitetaan magneetti suodattimeen tai öljypohjaan kiinni. Huolto-ohjelmiin harvemmin joudutaan valmistajan toimesta kajoamaan sen takia että koneet ei sen takia kestäisi. Jos se metallinpala jää magneettiin kiinni niin se jää myös sinne suodattimeen. Se magneetti ei ole mikään taianomainen metallipalasten poistaja. Esimerkiksi jos se metellihile liikkuu tarpeeksi nopeasti siitä ohi, niin ei se ehdi tarttumaan jos se ei ollut menossa suoraan magneettia päin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 753
Viestejä
4 545 911
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom