Maggarakiitäjät

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
Tulipa tässä pariin otteeseen MELKEIN jyrättyä kaksi pyöräilijää. Ensimmäinen tuli Martinlaakson liikenneympyrässä kun 50km/h tuleva musta-valko-pukuinen ninja oli näkymätön musta-valkoista koivumetsää vasten - oli ihan sekunnin murto-osan päässä. My bad, olin väistämisvelvollinen. Vähän sen jälkeen toinen tuli Ylästöntien suojatiellä, kun en MELKEN en huomannut suojatiellä 50 km/h tien yli pyöräilevää mustapukuista ninjaa (hän olisi ollut väistämisvelvollinen). Voisitteko, hyvät ninjat, huomioida että autoilijoiden refleksit eivät ole niin hyviä kuin teillä ninja-pyöräilijöillä jotka näette tilanteet jo kilometrin päästä.
 
Tulipa tässä pariin otteeseen MELKEIN jyrättyä kaksi pyöräilijää. Ensimmäinen tuli Martinlaakson liikenneympyrässä kun 50km/h tuleva musta-valko-pukuinen ninja oli näkymätön musta-valkoista koivumetsää vasten - oli ihan sekunnin murto-osan päässä. My bad, olin väistämisvelvollinen. Vähän sen jälkeen toinen tuli Ylästöntien suojatiellä, kun en MELKEN en huomannut suojatiellä 50 km/h tien yli pyöräilevää mustapukuista ninjaa (hän olisi ollut väistämisvelvollinen). Voisitteko, hyvät ninjat, huomioida että autoilijoiden refleksit eivät ole niin hyviä kuin teillä ninja-pyöräilijöillä jotka näette tilanteet jo kilometrin päästä.
Nyt ei kyllä vaikuta realistisilta vauhdeilta, oliko tutka mukana? Aika mielenkiintoista liikenneympyrää pitäisi olla tai sitten on ollut "paikallinen" Robert Förstemann asialla.
 
Nyt ei kyllä vaikuta realistisilta vauhdeilta, oliko tutka mukana? Aika mielenkiintoista liikenneympyrää pitäisi olla tai sitten on ollut "paikallinen" Robert Förstemann asialla.
Ei näillä reisillä niin oleellista, mutta moottoripyörällä huomasi että aika moni pieni liikenneympyrä on "suoraan" ajaessa oikeastaan vain hyvin pieni mutka, jos edes sitä
 
Ei näillä reisillä niin oleellista, mutta moottoripyörällä huomasi että aika moni pieni liikenneympyrä on "suoraan" ajaessa oikeastaan vain hyvin pieni mutka, jos edes sitä
Joissakin huonosti suunnitelluissa liikenneympyröissä on jokin kulkusuunta tehty jopa niin suoraksi, että henkilöautolla pääsee jokseenkin suoraan läpi. Kaksipyöräisellä paljon useammasta.
 
Joissakin huonosti suunnitelluissa liikenneympyröissä on jokin kulkusuunta tehty jopa niin suoraksi, että henkilöautolla pääsee jokseenkin suoraan läpi. Kaksipyöräisellä paljon useammasta.

Onhan näitä kiertoliittymiä, joista yhteen suuntaan läpi mennään käytännössä suoraan henkilöautolla. Nämä yleensä paikoissa joissa raskaskalusto liikkuu. Tälläisiin paikkoihin ei voi tehdä mitään hirveän tiukkaa kiertoliittymää, mutta tilaa ei ole sitten ollut isolle kiertoliittymällä, joten henkilöautolla siitä voi ajaa sitten käytännössä suoraan läpi.
 
Joissakin huonosti suunnitelluissa liikenneympyröissä on jokin kulkusuunta tehty jopa niin suoraksi, että henkilöautolla pääsee jokseenkin suoraan läpi. Kaksipyöräisellä paljon useammasta.
Ei tämä ole huonoa suunnittelua. Pikemminkin Suomessa tehdään liikenneympyrät aivan liian tiukoiksi niin, että kaikki pakotetaan yhtäläiselle ajolinjalle riippumatta siitä mihin suuntaan on menossa. Tällöin muiden on vaikea ennakoida, ja kun vilkun käyttö on mitä on, niin tulee turhaa odottelua.

Mallia pitäisi ottaa briteistä, jossa liikenneympyröiden ajoalue on yleensä leveä. Silloin ajolinjat voi valita kääntymissuunnan mukaan, jolloin muut voivat ennakoida omaa kääntymistä. Tätä auttaa vielä vilkun käyttö poistumissuuntaan jo ympyrään ajettaessa.

Toinen umpipösilö piirre Suomessa on välittömästi liittymissä olevat suojatiet ja muut kevyen liikenteen risteämiset. Pahimmillaan ympyrästä poistuva joutuu pysähtymään ollessaan vielä ympyrässä, jos joutuu väistämään kevyttä liikennettä. Tilannetta pahentaa vielä se, että suomalainen ei edes aja kiinni suojatiehen vaan pysähtyy linja-auton mittaa taaemmas.
 
Ei tämä ole huonoa suunnittelua. Pikemminkin Suomessa tehdään liikenneympyrät aivan liian tiukoiksi niin, että kaikki pakotetaan yhtäläiselle ajolinjalle riippumatta siitä mihin suuntaan on menossa. Tällöin muiden on vaikea ennakoida, ja kun vilkun käyttö on mitä on, niin tulee turhaa odottelua.
Riippuen siis tietenkin nopeuksista. Ihan eri juttu tiiviissä urbaaniliikenteessä kuin keskellä peltoa. Sama koskien niitä risteykseen liitettyjä KLV.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom