MacBookien käyttöikä

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet' , aloittaja Kassu, 13.08.2017.

1. Kassu

Kassu

Rekisteröitynyt:
    16.07.2017
    Hakusessa olisi uutta läppäriä henkilölle, joka on it-taidoiltaan aloittelija. Eli esim. virusturvan päivitys ynnä muut koneen ylläpitoon kuuluvat jutut koetaan stressaaviksi. Ajattelin, että Mac voisi olla hänelle helpompi käyttää, koska näissä ei yleensä taida muuta olla kuin käyttöjärjestelmän ja sovellusten päivitykset? Kone tulee perus nettisurffailuun ja laskujen maksamiseen.

Itse olen aina käyttänyt vain Windows ja Linux-koneita, mutta olisiko io-techiläisillä kokemuksia MacBookeista? Jos ostan muutaman vuoden vanhan käytetyn Macin hintaluokassa 600€ (joku 2013-2014 malli), niin riittääkö laitteessa vääntö vielä montakin vuotta? Kai Apple tekee uusimmat käyttiksen päivitykset vielä vanhemmillekin koneille?

Viimeksi muokattu: 13.08.2017
  2. Shikanjyo

Shikanjyo #low&slow Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Jos kone tulee vain selain käyttöön niin miksi tuhlata 600€ edes? Gigantista saa 300€:llä jo kelpo koneita tuohon tarkoitukseen.

Kyllä Windows 10 hoitaa itsenäisesti päivitykset.

3. hsalonen

hsalonen

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Käyttöjärjestelmän puolesta kyllä kestää. Se on vaan, että ostat nyt 4 vuotta vanhan laitteen, niin kauan sen rauta (erityisesti akku) kestää?

Kyllä Macillekin saa viruksia, se on vaan vähän harvinaisempaa.

Apple julkaisee joka vuosi uuden käyttöjärjestelmän, silloin joudut käymään päivittämässä.

4. podopado

podopado

Rekisteröitynyt:
    27.07.2017
    hsalonella on tuossa se pääpointti mikä tulee kyseeseen. Raudan kesto, ennemmin tai myöhemmin joku menee rikki, tai sitten näytön saranat tai joku muu alkaa lahoamaan ja haittaamaan käyttöä. Mäkeissä on huonompi huollettavuus verrattuna PC koneisiin.

Koneen riittävyys nopeuden puolesta riippuu ihan käyttötarpeista. Uskoisin että jos käyttö on elokuvien katselua ja surffausta kuten itsellä, kone riittää vaikka maailman tappiin asti jos pysyy ehjänä.

Entisaikaan varmaan kiintolevy oli heikoin lenkki mutta tänä päivänä ssd levyt kestävät paremmin ulkoista rasitusta.

Mulla ei oo yhtään kannettavaa jäänyt "pieneksi" tehojen puolesta. Ensimmäinen läppäri alkoi kuumenemaan joten lähti vaihtoon, ehkä olisi saanut korjattua? Toisesta läppäristä meni ensin HDD rikki jonka vaihdoin SSD versioon mutta kone alkoi lahoamaan (nitisi ja natisi yms) ja lopulta näytön sarana antautui jonka vuoksi vaihtoon.

Nykyisestä koneesta meni ensin näyttö rikki tiputtuaan lattialle, hommasin uuden paneelin ja korjasin, nyttemmin virtaliitin on hajoamassa mutta en viitisi enää korjata koska uusissa koneissa akkukestot on valovuosia paremmat.

En hirveästi sääli laitteita eli käyttö voi olla "kovaa", siistimmällä käytöllä kestää paremmin.

Pointti on kuitenkin että kevyessä käytössä ei tehot lopu kesken yhtäkkiä vaan pystyt käyttämään konetta laskujen maksuun vaikka seuraavat 10 vuotta mikäli mitään ei mene rikki.

luulisin että tollaseen kevyeen käyttöön kustannustehokkainta olisi ostaa käytetty yritysläppäri, tuola myydään puolella eräs firma niitä kauppaa.

Viimeksi muokattu: 13.08.2017
  5. juu-zo

juu-zo

Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Meillä vanhimmat mäkit 2007 vuoden imac ja macbook. Macbookissa kovo päivitetty ssd:hen ja riittää kuvailemaasi käyttöön varmasti. Nämä siis c2d prossullisia vehkeitä eikä mitään ongelmia ole ollut. Imac normi kovolla alkaa tietysti vähän hidas olemaan nykypäivänä, mutta sillä hoidetaan iltasanomien lukemista ja verkkopankkia ihan hyvin. Muitakin mäkkejä on vuosilta 2009, 2012 ja 2015. Yhdestä 2012 macbookista on kovo hajonnut jonka jälkeen tehty ssd päivitys. Muita ongelmia ei ole ollut.

Itse katsoisin ehkä i5 prossullisen mallin juurikin 500€ hintaluokassa ssd:llä ja jos rahaa jää niin päivittelee vielä muistia aavistuksen.

6. Kassu

Kassu

Rekisteröitynyt:
    16.07.2017
    Onko vanhemmat Macit pysyneet kuitenkin yleisesti ihan nopeina peruskäytössä? Omasta kokemuksesta Windows-koneet alkavat hidastelemaan melko pahastikin muutaman vuoden käytön jälkeen ja vaativat jossain vaiheessa elinkaartaan formatoinnin. Oman pöytäkoneeni olen putsannut kahdesti vuoden 2012 jälkeen. Haluaisin, että käytetyllekkin koneelle saisi useamman vuoden käyttöaikaa ilman että uudet käyttikset alkavat raskauttaa peruskäyttöä. Ainakin uskoisin, että Applen on helppo optimoida käyttöjärjestelmänsä, koska laitekanta on varsin pieni.

SSD:llä varustettu läppäri juuri onkin hakusessa, että pysyisi edes hieman pidempään nopeana. Eniten minua huolettaa tehojen loppuminen ihan käyttökokemuksen sulavuudesa esim. työpöydän ja ohjelmien aukeamisen nopeutena yms. Ulkoisesti Applen tuotteet vaikuttavat markkinoiden kärkipäältä, joten en olisi huolissani koneen kestävyydestä, sillä sitä käytettäisiin pääasiassa seinäänkytkettynä "pöytäkoneena", jonka saa sitten ottaa esiin vain tarvittaessa.

7. Stanley H. Tweedle

Stanley H. Tweedle

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    8Gt muistia ja SSD niin "tehot" riittävät aivan varmasti tuplasti niin pitkälle kuin giganttikoneessa.

8. juu-zo

juu-zo

Rekisteröitynyt:
    13.02.2017
    Kyllä nuo ssd:llä varustetut macbookit ovat ihan nopeita käyttää. Ei mielestäni mitään valittamista. Tuo hdd:llä varustettu imac on mielestäni hidastunut ja ei esimerkiksi ittelleni kelpaisi. Vanhemmat ihmiset tuolla tosiaan jaksaa vielä tykittää. Eli ssd:llä nuo vanhemmatkin on oikein päteviä pelejä.

9. sbasil

sbasil

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vanhassa (late 2008) Macbookissa ei ole muuta moitittavaa kuin lämpeäminen. Helppo huoltaa, vaihtaa kovalevy, putsata pölyistä yms. C2D rokkaa kohtalaisesti vielä tänäkin päivänä perusaskareissa. Akun kesto ei ole kummoinen, mutta muuten vielä käypää valuuttaa muistin lisäyksen (6gb) ja SSD:n kanssa.

^Ssd:n vaihto imacciin on melko simppeli homma. Etenkin, jos vaihdat dvd-aseman tilalle.

10. Admiral General Aladeen

Admiral General Aladeen

Rekisteröitynyt:
    26.04.2017
    Tuo pitää paikkansa, aivan saman huomannut itsekin, mutta tahmaamista aiheuttaa muut ohjelmat. Tietenkin kun koneen taustalla pyörii vaikka mitä ohjelmaa, niin käyttö hidastuu. Sitten on ohjelmia jotka eivät poistu uninstallerin kautta täysin, vaan jättävät jämiään esim. rekisteriin, joka turpoaa ja hidastuu. Jos tällaisia ohjelmia "kokeilee" paljon, eli asentaa ja poistaa niitä tiuhaan, niin Windows on nopeasti jumi.

Itse nykyään kokeilen ohjelmat virtuaalimasiinassa, ja sitten jos olen tyytyväinen niiin asennus pää Windowsiin.

Sitten jos et asentele koneelle mitään ihmeellistä niin mennään vaikka 1000 vuotta ilman mitään tahmaamista. Minulla on tuostakin kokemuksia. Töissä on edelleen useampiakin Windows NT4, 95/98, 2000, XP jne. koneita joissa vain muutama ohjelma asennettuna. Niissä Windowsin nopeus ei muutu mihinkään, kaikki toimii aivan yhtä nopeasti kuin silloin 20 vuotta sitten. koneille ei ole mitään tehty, ne vain toimivat, uptimitkin on helposti vuosia.

11. JuhaH

JuhaH

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko Padit täysin poissuljettuja? Mulla ei tule pädin ansiosta enää käytännössä koskaan avattua tietokonetta surffailuun tai laskujen maksamista varten.

12. Kassu

Kassu

Rekisteröitynyt:
    16.07.2017
    Tuovirtuaalikoneella kokeilu kuulostaa muuten ihan järkevältä tavalta. Omat kokemukset Windowsin kestävyydestä on kyllä ihan päinvastaiset. Tällä hetkellä käytössä on läppäri, johon ei ole muuta asennettu kuin virustorjunta ja Firefox, mutta silti kone on muuttunut todella hitaaksi. Siihen tietysti vaikuttaa iän lisäksi se, että koneessa on vain kiintolevy eikä SSD:tä ja se että siihen on välissä tullut päivitys Win7:sta Win10:iin.

Tälläkin hetkellä kyseinen henkilö omistaa tabletin, joka lähinnä kerää pölyä. Kait se on makukysymys, kummasta laitetyypistä enemmän pitää.

13. Admiral General Aladeen

Admiral General Aladeen

Rekisteröitynyt:
    26.04.2017
    Tuossahan se suurin ongelma varmaan tuli. Nuo isommat päivitykset on syytä tehdä puhtaalla asennuksella.

Minulla on muutama kone myös vanhalla HDD:llä ja Win10:llä ja ihan käytettävä se on, joskin ero SSD:hen on tietenkin valtava.

14. Diaz\

Diaz\ Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eipä noissa vanhoissa maceissa mitään ihmeellistä ole. Kestää tosi hyvin käyttöä, kun rakennuslaatu alumiinikoneissa on sen verran hyvää.

Emolevyt ja näytönohjaimet noista lahoaa, samoin kuin kaikista muistakin koneista.

Itse katselisin varmaan jonkun käytetyn kevytkoneen HP:n tai Dellin mallistosta. :comp: