Macbook M4 Air/Pro

Hei kaikille.

Olen hankkimassa Macbook-kannettavaa. Budjettini on noin 2000 euroa. Käyttöni on pääasiassa sähköposti, nettiselain, tekstinkäsittely, valokuvien siirtäminen koneelle ja tavanomainen yhteydenpito Teamsin, Meetin ja vastaavien välityksellä. Joskus elokuvien katselua matkustamisen yhteydessä.
Kysymykseni kuuluu, kannattaako minun hankkia Macbook Air M4 15" 24/512 (2096e) vai Macbook Pro M4 14" 16/512. (1999e). Sivumainintana, että Gigantista saa viiden vuoden takuun yhdellä eurolla. Toki, onko siitä varsinaista lisäarvoa, on oma kysymyksensä.

Olen varovaisesti kallistumassa Macbook Airiin siitä huolimatta, että HDMI-liitäntä ja muistikorttituki edellyttävät erillistä lisälaitetta. En osaa sanoa, onko varsinaisesti mikään dealbreaker. Kiitos etukäteen vastauksistanne ja päätöksenteon helpottamisesta.

Hintaluokan plussat ja miinukset:

Macbook Air plussat:
Isompi näyttö
Enemmän keskusmuistia (24Gt)
Miinukset:
näyttö ei ole niin hyvälaatuinen kuin Pro-mallissa
äänentoisto varauksin?

Macbook Pro plussat:
Parempilaatuinen näyttö
HDMI-liitäntä
Muistikortinlukija
Äänentoisto

Miinukset:
Vähemmän keskusmuistia (16Gt)

Tuolla käytöllä katselisin M3 (jopa M2) -läppäreitä. Jos se ei onnistu, ota Pro - on kuitenkin sen verran tehokkaampi ja kun sitten joskus myyt, saat siitä enemmän takaisin. Nuo sun plussat/miinukset on varmaan vähän liikaa Windows -käyttäjän kokemuksella? Molemmissa nuo ominaisuudet on aika minttiä, joten valinta on enemmänkin liikkuvuuden tai sitten kytkettävyyden suhteen.

Itse en ottaisi Pro:ta jos käyttö on tuollaista. Ja todennäköisesti en maksaisi myöskään kovin paljon 16->24GB muistilisäyksestä - se on todennäköisesti tuossa käytössä hyvin vähän tuntuva aika kallis lisäys.

Mielummin tera SSD:tä tai nuo hdmi-adapterit + ulkoista ssd-levyä / NAS:ia tjsp. samalla rahalla kuin 16->24GB päivitys.

Pro:n näyttö on toki kiva, mutta kone on aika paksu ja painava suhteessa airiin ja hyöty jää just tasan näytän paremmuuteen (mutta pienempään kokoon) jos ottaa Pro:n. Tehoeroja ei noilla käyttökohteilla huomaa.

15” M3 Air on myös hyvä ostos jos sellaisen löytää, ellet ehdottomasti kaipaa parempaa webcamia.

Meinasin hommata airin, kun donglen tarvitsee jokatapauksessa. Mulla sellainen oli jo valmiiksi missä SD korttipaikka ja HDMI. Otin Pron kun tuli mahdollinen tarve lisäteholle.

Jos ei ole tarvetta teholle ja reissaa paljonkin koneen kanssa, niin jokainen gramma vähemmän siellä repussa kyllä parantaa mukavuutta. Vähän huonompi näyttö ei enää välttämättä paina niin paljoa kuin itse koneen paino reppuhommissa.

Sitten taas jos ei reissaa, niin tottakai kivempi ruutu on kivempi.

Jos olet maininnut kattavasti käytön tarpeesi, Air riittää. Pro on toki parempi.

Kiitos hyvistä vinkeistänne. Mitä adapteria suosittelette Macbook Airin kaveriksi? Tarve on mainitut HDMI, pari kappaletta USB-A näppäimistöä ja hiirtä varten. Muistikortinlukija olisi kiva, mutta ei välttämätön.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 013
Jäsenet
77 700
Uusin jäsen
olliosuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom