Määräaikaisen internet-liittymän purkaminen

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 405
Hei!

Tilanne on sellainen, että 2016 marraskuussa tilasin asuttamaani yksiöön ainoan mahdollisen kiinteän netin Telialta, joka on käytännössä 16 mbit/s nopeudella toimiva ADSL. Sopimus on kahden vuoden määräajalla ja toinen vuosi, joka alkaa pian, on 29,90 €/kk, kun ensimmäinen vuosi oli 19,90 €/kk.

Nyt sitten KSVV, koko nimeltään Keski-Suomen valokuituverkot, on lähettänyt mainostarjouksen, jolla saisi asuntoon 20/10 mbit/s valokuitunetin hintaan 34,90 €/kk, jos vähintään 650 henkeä on joskus vuoden loppupuolella tilannut tältä alueelta oman liittymänsä. Kuitu luonnollisesti houkuttelee todella pienen viiveen ja mahdollisesti hieman nopeamman latausnopeuden takia, sillä Telian ADSL ei imaise sisään missään tilanteessa yllämainittua 16 mbit/s enempää.

Onko minulla siis mahdollisuuksia purkaa Telian sopimus millään keinoin? Voiko sopimuksen purkaa yksinkertaisesti siten, että tilaan vain uuden kiinteän tilalle ja sillä siisti? Onko kokemuksia saman laisesta tilanteesta?

Hyviä neuvoja kaivataan.
 
Tuskin löydät nykyiseen sopimukseen irtisanomisen perusteita, ellei ADSL-yhteys ole toiminmut luokattoman huonosti.
 
Olet tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja sopimus on sopimus.
Siitä irtipääsemiseen on seuraavat vaihtoehdot
a) irtisano sopimus ja maksa mitä Telia haluaa
b) muuta toiseen kaupunkiin tai jonnekin jonnekin mihinkä samaa liittymää et saa

Jos mahdollista niin itse "muuttaisin" jonnekin yhdeksi kuukaudeksi tjsp ja Telian moska kiinni. Se on sitten eri asia kuinka laillista tuollainen on.

Edit:
C vaihtoehto olisi että tilaat sen kuidunkin ja jos se tulee niin maksat kahdesta liittymästä.
Onko esim mahdollista tiputtaa sitä Telian moskan nopeutta halvimpaan mahdolliseen? Ilman että se vaikuttaisi nykyisen sopimuksen loppumispäivään?
 
Viimeksi muokattu:
Joutuu maksamaan sen 2 vuotta, eli 238,8 + 358,8 = 597,6 €.

Tai vaihtoehtoisesti muutat muualle, jonne Teliaa ei saa, niin liittymä varmaankin lopetetaan ilman kuluja? Koska Telia ei voi jatkaa sopimusta.

Kolmas vaihtoehto: Vaihdat liittymää vasta määräaikaisuuden loputtua.
 
Hyvin todennäköisesti onnistuu myös tilata valokuitu ja ottaa se käyttöön vasta nykyisen ADSL-sopimuksen loputtua.
 
Hyvin todennäköistä.
Tilaisin sen kuidun joka tapauksessa ja miettisin sitä määräaikaista sopimusta sitten kun selviää onko se tulossa vai ei.

Jos KSVV:lle ei käy että otat sen käyttöön vasta kun ADSL sopimus loppuu niin kysy kävisikö heille jokin liittymän parkkeeraus ehdotus parilla - muutamalla eurolla / kk.
Itseasiassa soittaisin sinne KSVV:lle (nyt) ja kertoisin sen nykyisen tilanteen. Uskoisin kuitenkin että haluavat uuden asiakkaan niin eiköhän he pysty tulemaan asiassa vastaan.
Eikä se kysyminen mitään maksa. (No ehkä puhelinverkkomaksun verran)

Edit: Otat vain mustaa valkoiselle jos KSVV lupaa jotain tai tallennat puhelun jne.
 
Okei, mahdollisuuset siis huonot. En kykene kyllä maksamaan kahdesta liittymästä samaan aikaan. Harmillisen kallis vain tulee olemaan tuo ADSL laatuunsa nähden. Ajattelin että jos nykyinen puhelinpistoke korvataan valokuitua varten, niin ADSL ei enää olisi saatavilla ja voisi sillä perusteella purkaa. En kyllä tarkkaan tiedä mitä kautta se valokuitukaapeli tänne asuntoon tulisi.

Pitää soittaa KSVV:lle ja kysyä heidän näkemystä tähän tilanteeseen. Omasta mielestä määräaikaiset internet- ja puhelinliittymät pitäisi olla Suomessa laittomia, kun nytkin tuli tämä valokaapeli tilaisuus ihan puskista. Asiakkaiden huijaamistahan määräaikaisuus pohjimmiltaan on.

Onpa tuo kuitukin kahden vuoden määräaikainen. Jos toimii hieman huonosti, muttei ole täysin toimimaton, niin siinähän sitten painit purkamisen kanssa. Yrittäjällä ei ole tiukkoja velvotteita pitää huolta palvelunsa laadusta, vaan purkaa sopimuksen vasta kun viranomaiset uhkailee tai itse raivoat ja ahdistelet viimeiseen asti. /fakta
 
Viimeksi muokattu:
Okei, mahdollisuuset siis huonot. En kykene kyllä maksamaan kahdesta liittymästä samaan aikaan. Harmillisen kallis vain tulee olemaan tuo ADSL laatuunsa nähden. Ajattelin että jos nykyinen puhelinpistoke korvataan valokuitua varten, niin ADSL ei enää olisi saatavilla ja voisi sillä perusteella purkaa. En kyllä tarkkaan tiedä mitä kautta se valokuitukaapeli tänne asuntoon tulisi.

En usko että sinun omista valinnoista johtuva ADSL:n toimimattomaksi laittaminen auttaa yhtään irtisanomiseen. Mikään ei kuitenkaan taida vaatia sitä että ADSL ja kuitu ei toimisi samaan aikaan.

Määräaikaisuudet on tietysti ikäviä, mutta voi niitä liittymiä ottaa myös ilman määräaikaisuutta. Tosin hinta tietysti ei ole niin halpa. Se halpa hinta tulee juuri siitä että saadaan asiakas sitoutumaan liittymään pitemmäksi aikaa.
 
Omasta mielestä määräaikaiset internet- ja puhelinliittymät pitäisi olla Suomessa laittomia, kun nytkin tuli tämä valokaapeli tilaisuus ihan puskista. Asiakkaiden huijaamistahan määräaikaisuus pohjimmiltaan on.
No hohhoijaa.

Huhu kertoo, että ainakin DNA:llä tai/ja Elisalla olisi otettu ihan epävirallisesti linjaksi, ettei asiakkaita yritetä pitää määräaikaisissa väkisin kiinni, koska ei siitä pitemmän päälle ole hyötyä, joten koitapa soittaa kuitenkin aspaan mutta älä ylläolevalla asenteella.

Jollei muu auta niin tuota osoitteen siirtämistä kuukaudeksi toiseen voisi kokeilla. Jos siitäkään sitten nykyään mitään todisteita käytännössä kysellään.
 
Soitan maanantaina ensin KSVV:lle ja sitten Telialle ja kyselen.

Lisää määräaikaisuudesta - ei liity aiheeseen:

Määräaikaisuus on haitallista internet- ja GSM-liittymien kannalta, koska ne jarruttavat tervettä kilpailua yritysten välillä ja lukitsevat asiakkaita vanhempaan ja monesti merkittävästi huonolaatuisempaan teknologiaan, jos kilpaileva firma tuo tarjolle jotain, mikä on edistyksellisempää. Määräaikaisuus voi myös vangita asiakkaan heikompaan tarjoukseen saman laisesta palvelusta vastoin asiakkaan omaa tahtoa, tällöinkin heikentäen kilpailevien firmojen kilpailukykyä ja rajoittaen asiakkaan valinnan vapautta.

Omassa tapauksessani KSVV ei välttämättä saa tarpeeksi uusia asiakkaita ja koko pieni kunta, jossa elän, voi kärsiä siitä ettei valokuituverkkoa tule. Minun tilanne on yksi esimerkkitapaus vain asiasta, mutta tätä on tullut varmasti vastaan jo aiemminkin, kun esimerkiksi siirryttiin 3G:stä 4G:hen ja oma operaattori ei tarjonnutkaan 4G:tä omalla asuinalueella. Tällainen aiheuttaa asiakastyytymättömyyttä firmojen suhteen ja kuluttajille harmia Suomen valtion asukkaina.

Eli tiivistettynä määräaikaisuus vääristää kilpailua, luo asiakastyytymättömyyttä, pahimmillaan jarruttaa tietoliikenneteknologian kehitystä ja voi myös heikentää kuluttajien ostovoimaa.
 
Paljon on valitusta määräaikaisuuksista, mutta olet kuitenkin hyppäämässä toisesta määräaikaisuudesta uuteen määräaikaisuuteen :confused:

Kannattaa myös pitää mielessä että Suomessa on kansainvälisesti katsottuna huomattavan edulliset internet ja mobiiliyhteyksien hinnat (vertaa vaikka USA, UK, ...)
 
Tätä kyseistä kuitusopimusta ei tietääkseni saa muuten kuin määräaikaisena.
 
Tätä kyseistä kuitusopimusta ei tietääkseni saa muuten kuin määräaikaisena.
No ehkä ihan syystäkin. Luuletko että KSVV alkaisi sitä kuitua vetämään ainkaan tuohon hintaan jos asiakkaalle annetaan mahdollisuus hypätä toiselle operaattorille heti seuraavan tarjouksen perässä?
 
"muutat" ulkomaille silloin heidän on pakko irtisanoa liittymä. jos "muutat" Suomen sisällä niin ei taida sellaista paikkaa olla johon heiltä ei saisi ADSL tai mobiili liittymää silloin sopimusta ei pureta.
 
"muutat" ulkomaille silloin heidän on pakko irtisanoa liittymä. jos "muutat" Suomen sisällä niin ei taida sellaista paikkaa olla johon heiltä ei saisi ADSL tai mobiili liittymää silloin sopimusta ei pureta.
Ulkomaille "muutossa" voi olla esimerkiksi sellainen ongelma että Kela alkaa kyselemään muuton syytä ja miettimään että onko vielä oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Tämä kysely sitten tapahtuu kirjeitse siihen ulkomaan osoitteeseen. Voi miettiä että kannattaako
 
Millä tekniikalla toi kuitu vedettäisiin asuntoihin asti?

Kannattaa huomioida, että jos kuitu vedetään vain talojakamoon ja vaikka VDSL2:lla asuntoihin niin pingit jää aika kauaksi jos vedettäisiin asuntoihin asti tai ethernetillä kämppään.

Omaan taloyhtiöön tuli "kuitu" ja asuntoihin juurikin VDSL2 tekniikalla. Pingit 15ms luokkaa, eli jää aika kauas, kuin mitä kuidun sais kämppään asti. Nopeutta rajoittaa myös hivenen. 100m luvattu, todellinen vaihtelee 80-95 välillä. Toki tilanne vois olla vielä huonompi, jos sattus oleen talossa huonommat kuparit, mutta toimii luotettavasti kumminki ja viiveet ihan ok silti.
 
Olet tehnyt määräaikaisen sopimuksen ja sopimus on sopimus.
Siitä irtipääsemiseen on seuraavat vaihtoehdot
a) irtisano sopimus ja maksa mitä Telia haluaa
b) muuta toiseen kaupunkiin tai jonnekin jonnekin mihinkä samaa liittymää et saa

Jos mahdollista niin itse "muuttaisin" jonnekin yhdeksi kuukaudeksi tjsp ja Telian moska kiinni. Se on sitten eri asia kuinka laillista tuollainen on.

Ääni tälle "muutto" vaihtoehdolle.

Meillä on yksi perikunnan tyhjillään oleva autiotalo maaseudulla. Sinne kun kirjat vaihtaa vaikka viikoksi niin pääsee eroon kaikista netti-, kaapelitv- ja mobiilisopimuksista. Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta tuosta, mutta perikunnan pari muuta osakasta on em. menettelyä käsittääkseni pari kertaa hyödyntänyt.

Vielä kun pistää vaikka pari päivää muuton jälkeen "tietojenluovutuskiellon" maistraattiin niin ei välity tieto enää osoitteen muutoksesta takaisin entiseen asuntoon teleoperaattoreille.
 
Ulkomaille "muutossa" voi olla esimerkiksi sellainen ongelma että Kela alkaa kyselemään muuton syytä ja miettimään että onko vielä oikeutettu Suomen sosiaaliturvaan. Tämä kysely sitten tapahtuu kirjeitse siihen ulkomaan osoitteeseen. Voi miettiä että kannattaako

Ennen kuin on "muuttamassa" ulkomaille, kannattaa kysellä operaattorin näkemystä siihen tilanteeseen, että asiakas ei pysty vastaamaan velvoitteistaan. Ainakin silloin kun YT-myräkät oli pahimmillaan, niin kyllä noita määräaikaisia soppareita sai katkottua ihan henkilökohtaisen talouspriorisoinnin perusteella. En kyllä tiedä että mikä nykyään on tilanne - huono toimivuus toki kelpaa syyksi vieläkin, mutta siitä ei tainnut olla syyksi.
 
Eikö tähän pätenyt myös se että haluaa päivittää liittymän ja jos operaattorilla ei ole tarjota vastaavaa niin on oikeus purkaa?

Eli toisinsanoen pystyisi irtisanomaan koska telialla ei ole tarjota yhtä nopeaa liittymää taikka kuitua.
 
Eikö tähän pätenyt myös se että haluaa päivittää liittymän ja jos operaattorilla ei ole tarjota vastaavaa niin on oikeus purkaa?

Eli toisinsanoen pystyisi irtisanomaan koska telialla ei ole tarjota yhtä nopeaa liittymää taikka kuitua.

Itse katselen juuri Lounean Palvelut Oy:n yleiset sopimusehdot kuluttajille 28.1.2016 ja siellä on näin:

11.1 Irtisanominen

Sopimus on voimassa toistaiseksi, ellei toisin ole sovittu. Asiakas saa
irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan viestintäpalvelusopimuksen kahden
(2) viikon irtisanomisaikaa noudattaen suullisesti tai kirjallisesti. Teleyritys
lähettää irtisanomisesta asiakkaalle kirjallisen vahvistuksen.

Asiakas saa irtisanoa toistaiseksi voimassa olevan muuta palvelua koskevan
sopimuksen yhden (1)kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen, ellei toisin ole
sovittu.

Määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa päättymään kesken sopimuskauden.
Asiakkaalla on kuitenkin oikeus irtisanoa määräaikainen sopimus päättymään
kahden (2) viikon kuluttua irtisanomisesta, jos hän on joutunut maksuvaikeuksiin
sairauden, työttömyyden tai vastaavan hänestä riippumattoman syyn takia
taikka jos sopimuksen pitäminen voimassa muun erityisen syyn takia on hänen
kannaltaan kohtuutonta.


Teleyrityksellä on oikeus saada takaisin kytkykaupan yhteydessä luovutettu
päätelaite. Teleyrityksellä on oikeus irtisanoa toistaiseksi voimassa oleva sopimus
kirjallisesti noudattaen yhden (1) kuukauden irtisanomisaikaa, ellei pakottavasta
lainsäädännöstä muuta johdu.

Eli käytännössä, jos he eivät pysty toimittamaan yhteyttä muualle, niin se on
automaattinen irtisanominen.

Ja luulisi Soneralla olevan irtisanomaan laajakaista, mutta jos eivät sitten
pakota vaihtamaan 4G-liittymään ja uuden 24kk sopparin samalla.
 
Vähän on heikkoa argumentoida, että 16 megan imukaistan päivittäminen 20-megaiseen on riittävä syy purkaa määräaikainen sopimus. Jos kuluttaja-asiamies on linjannut, että nopeuden muutos on riittävä peruste, niin se lienee tarkoittanut reilua muutosta, kuten 2-megaisesta kymppimegaiseen tai kympistä sataan loikkaamista.

Paremmin olisi voinut onnistua sillä perusteella, että jos uuteen verkkoon liittyminen onnistuu vain määräaikaan mennessä tai on reilusti kalliimpaa sen jälkeen, niin vanhan sopparin peruminen on siitä syystä perusteltua.
 
Vähän on heikkoa argumentoida, että 16 megan imukaistan päivittäminen 20-megaiseen on riittävä syy purkaa määräaikainen sopimus. Jos kuluttaja-asiamies on linjannut, että nopeuden muutos on riittävä peruste, niin se lienee tarkoittanut reilua muutosta, kuten 2-megaisesta kymppimegaiseen tai kympistä sataan loikkaamista.

Eli siis mielestäsi "reilu muutos" nopeudessa on 5-10x luokkaa? (2 > 10 tai 10 > 100 on 5x ja 10x vastaavasti)

Eikö tämä sitten päde myös lähetysnopeuteen?
ADSL:ssä se uppi on parhaimmillaan sitä ~1.5-1.8 luokkaa.
1.8 > 10 = 5.55x
Joka on viestisi perusteella "reilu muutos".

Minun mielestäni lähetysnopeus on todella tärkeä aspekti siinä nettiliittymässä vuonna 2017 joten jos minä olisin lukittuna 16/1.5 ADSL paskaan ja olisi mahdollisuus ottaa 20/10 kuitu niin totta helvetissä vetäisin sen "reilu muutos" nopeudessa kortin ja yrittäisin pyristellä siitä määräaikaisesta sopimuksesta irti keinolla millä hyvänsä.
Varsinkin kun ADSL menee helvetin herkästi tukkoon sen paskan upin takia ja sitten ei oikein mikään tahdo toimia joten vetäisin myös sen yhteyden toimivuus/vakaus/mikälie kortin esiin.
Lähetät vaikka jonkun videon facebookkiin tjsp niin siinäpähän sitten pyörittelet peukaloita kun yhteys on tukossa useamman minuutin, vaikka se 60sek FHD pätkä maltillisella 20Mbps bittivirralla niin siinä menee lähemmäs vartti 1.5Mbps nopeudella.

Siinä vanhan 24/2 liittymän (~17.5/1.6) bufferbloat tuloksia. Ai ai, ei tätä kyllä ole mitenkään ikävä.
upload_2017-11-1_22-49-35.png

Verrattuna nykyiseen 100/20 kaapeliin (nykyään QoS käytössä mutta tämä on ilman QoS:ää)
upload_2017-11-1_22-51-7.png
 
Hei!

Tilanne on sellainen, että 2016 marraskuussa tilasin asuttamaani yksiöön ainoan mahdollisen kiinteän netin Telialta, joka on käytännössä 16 mbit/s nopeudella toimiva ADSL. Sopimus on kahden vuoden määräajalla ja toinen vuosi, joka alkaa pian, on 29,90 €/kk, kun ensimmäinen vuosi oli 19,90 €/kk.

Nyt sitten KSVV, koko nimeltään Keski-Suomen valokuituverkot, on lähettänyt mainostarjouksen, jolla saisi asuntoon 20/10 mbit/s valokuitunetin hintaan 34,90 €/kk, jos vähintään 650 henkeä on joskus vuoden loppupuolella tilannut tältä alueelta oman liittymänsä. Kuitu luonnollisesti houkuttelee todella pienen viiveen ja mahdollisesti hieman nopeamman latausnopeuden takia, sillä Telian ADSL ei imaise sisään missään tilanteessa yllämainittua 16 mbit/s enempää.

Onko minulla siis mahdollisuuksia purkaa Telian sopimus millään keinoin? Voiko sopimuksen purkaa yksinkertaisesti siten, että tilaan vain uuden kiinteän tilalle ja sillä siisti? Onko kokemuksia saman laisesta tilanteesta?

Hyviä neuvoja kaivataan.

Ihan se perus lähtökohta on että ei, määräaikaisen liittymän irtisanomisperusteeksi ei riitä se, että toinen operaattori tarjoaa nopeamman/halvemman liittymän. Olet tehnyt määräaikaisen sitovan sopimuksen tuotteesta kahden vuoden ajaksi tietyllä hinnalla, ja sopimus sitoo sinua määräajan. Määräaikaisuuden vastineeksi olet myös saanut liittymääsi jotain etuja, kuten varmaan avauksen ilman avausmaksua (normaalisti 129 euroa) sekä alennuksen kuukausimaksusta. Koko määräaikaisten soppareiden idea perustuu siihen, että vastineeksi alennetusta hinnasta pidät palvelun voimassa vähintään tietyn ajan. Liittymän olisi saanut myös ilman määräaikaa, mutta silloin olisit maksanut avauksesta 129 euroa ja kuukausimaksua hatusta arvioimalla varmaan ~35 euroa.

Voit toki soittaa Telialle ja yrittää vedota operaattorin "goodwilliin" asiassa, ja kertoa, että kuitua olisi saatavissa mutta se on tilattava nyt että sen saa. Kuka tietää, ehkä ne suostuvat jopa katkaisemaan liittymän siiheksi kun kuitu kytketään. Mikäli tilausten deadline on vuoden vaihteessa, niin on hyvin mahdollista, että liittymän saaminen menee vaikkapa kesään 2018.

Toinen vaihtoehto on myös ottaa kuituliittymät esille yhtiökokouksessa. Jos taloyhtiö tilaisi keskitetysti kuidun ja parusliittymät vanhojen kuparien tilalle, katkeaisi vanhan liittymän saatavuus ja pääsisit automaattisesti eroon liittymästä...

KSVV:n nettisivujen perusteella veikkaan, että yksittäiset liittymät toimitettaisiin FTTC/VDSL-tekniikalla, eli liittymä olisi tulossa samoja kupareita pitkin kuin Telian liittymä tällä hetkellä, mutta KSVV rakentaisi VDSL DSLAMin johonkin riittävän lähelle, mistä nuo liittymät tuotaisiin. Jos taas taloyhtiö tilaisi kuidun, niin se tulisi silloin luultavasti taloon saakka ja siitä sitten vietäisiin asuntoihin kuparia pitkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 399
Viestejä
4 489 785
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom