M.2 SSD aseman pyyhkiminen tyhjäksi ennen myyntiä

Ostin uuden läppärin ja ajattelin laittaa vanhan läppärin myyntiin.

Nyt kuitenkin tuli ongelmaksi se että en tiedä miten tuon saisi tyhjennettyä sillä tavalla, ettei tietojen palautus ole ainakaan ihan helppoa. Mitään top secret kamaa siellä ei ole ollut. Tietysti sopimuksia, sähköposteja, henkilötietoja ja salasanoja eri palveluihin voi löytyä - näillä voi ainakin tehdä kiusaa ja aiheuttaa ongelmia jos kaivaa.

Levy on Samsungin ja jostain syystä se ei tue Samsung Magiciania -> tällä ei onnistu "Secure erase"
Asuksen läppäri, mutta BIOSista ei löydy Secure erase toimintoa ->. ei onnistu.

Mitenkäs nyt kannattaisi edetä?

Helpoimmalta alkaa vaikuttaa vetää levy silppuriin ja myydä kone ilman levyä - toki en tiedä onko 2-3 vuotta vanha kone arvoton ilman levyä, ainakin ostajajoukko on pienempi. Toki voisi ostaa jonkun muutaman kympin M.2 levyn sinne.

Joskus muinoin tuli käytettyä Linux-jakelua, jonka pystyi ajamaan suoraan cd:ltä ja se kirjoitti kovalevyn täyteen tyhjää. En löytänyt sitä enää netistä, mutta sellainen kun ShredOS vaikuttaisi samantyyppiseltä.

Satavarmasti noiden puolijohdelevyjen tyhjäys ei ole ihan niin simppeliä, kun levyn ohjain hanskaa sitä että mihin kohtaan muistia kirjoitetaan.
Juurikin näin. Secure erase on ainoa keino varmuudella poistaa kaikki data.

Millaiset liitännät koneissa on? Olisiko mahdolista ottaa SSD vanhasta koneesta, laittaa se uuteen ja käyttää uuden koneen secure erasea?

Kaveri perkele kirjoitti SSD:n täyteen nollaa kun lainasin koneen kesäksi. Se huononsi SSD:n kuntoa 1% (100% -> 99%) ja sinne tuli joku 1 TBW. Ja todennäköisesti SMARTit on sitten muuttuneet. En suosittele.

Itse olen viimeaikoina laittanut vaan Quick Format ja toivonut parasta. Jos on Bitlocker oletuksena päällä, ei sieltä mitään pelasteta. Tuolla läppärillä vaan voi olla palautusosiolla tavaraa, joka sisältää tietoja, niin aina olen osioinut sen uusiksi, yhdeksi isoksi osioksi, ettei jää tietoja. Minulla kuitenkaan ei ole mitään hirveän salaista ja pahin , mitä voi käydä, on io-tech tunnusten kaappaus ja pari kusetuskauppaa nimissäni.

--

Secure Erase sitten tyhjentää kaiken, löytyy useampien modernien emolevyjen BIOS:ista (ainakin mun AM5-lankuissa) ja tekee sen siististi ja tuhoaa kaiken. Myös osioinnit. Se ei ole kuitenkaan kannettavien BIOS:eissa..

--

Kolmas vaihtoehto on ostaa ulkoinen sovitin sille levylle ja osioida/formatoida se sillä. Maksaa 20-30€ nykyään, ainakin ulkomailla. Ehkä Suomessakin.

Jollain LiveLinuxillakin tuo onnistuu kun boottaat koneen sillä. Arch Linuxin wikistä löytyy hyvin infoa kuinka sen Secure Erasen suorittaminen Linuxin puolelta onnistuu: Solid state drive/Memory cell clearing - ArchWiki

Esim. jos koneessa on vain yksi NVMe-levy, niin komento on muotoa sudo nvme sanitize /dev/nvme0 -a start-block-erase. Suosittelen lukemaan ne ohjeet ennen komennon suorittamista.

Statistiikka

Viestiketjuista
283 199
Jäsenet
78 617
Uusin jäsen
aaminracing

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom