Luottotietojen poistuttua lainan saamisen vaikeus?

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Niin.Tuli viimevuoden lopulla laki voimaan,missä poistui luottotietomerkinnät velkojen maksettua,itsellä oli velat maksettu jo 2 vuotta sitten mutta merkintä oli rekisterissä. Itsellä poistui tammikuun ekapäivä viimeinen merkintä rekisteristä.
Viikko sitten hain pankistani Nordeasta 10k lainaa uuden auton ostoon,sais vuosien jälkeen uudemman auton,tein joustoluotto hakemuksen netissä. Tuli kielteinen päätös.Otin yhteyttä pankin asiakasneuvontaan että miksi en saanut lainaa.Keskustelujen jälkeen kokonaisvaltaisen arvioinnin perusteella en saanut lainaa. Minulla on vakituinen työ ,muita lainoja ei ole koska en ole saanut merkintöjen perusteella.
Tästä suivaantuneena ajattelin koittaa Santanderin kautta autorahoitusta 5000€.Sama juttu,hylätty päätös. Tuloni ovat 3500€ kk,vuokra 500 ja muut lainat 0€.
Onko näillä rahoituslaitoksilla jokin rekisteri,jossa on vanhojen rasitteiden lista ns.huonoista asiakkaista,vanhoista luottotiedottomista ? Onko kellään muulla samoja kokemuksia ?
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 911
Ainakin ne luotonantajat joille on jäänyt velkaa tai joilta ne luottotietomerkinnät ovat peräisin muistanevat ne kuprut suunnilleen ikuisesti.

Kannattaa myös tsekata se positiivinen luottotietorekisteri Asiakastiedolta onko sinne jäänyt jotain roikkumaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
720
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Ainakin ne luotonantajat joille on jäänyt velkaa tai joilta ne luottotietomerkinnät ovat peräisin muistanevat ne kuprut suunnilleen ikuisesti.

Kannattaa myös tsekata se positiivinen luottotietorekisteri Asiakastiedolta onko sinne jäänyt jotain roikkumaan.
'Positiivinen Luottotietorekisteri aloittaa toimintansa vuonna 2024' .Tuollainen löytyi asiakastietorekisteristä. En ole Santanderilta hakenut lainaa enkä jäänyt pystyyn
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 911
'Positiivinen Luottotietorekisteri aloittaa toimintansa vuonna 2024' .Tuollainen löytyi asiakastietorekisteristä. En ole Santanderilta hakenut lainaa enkä jäänyt pystyyn
Sen nimi on toistaiseksi vielä "Kuluttajaluottojen raportti".


Kannattaa pyytää tiedot noistakin jos luottohakemukset pomppaavat.

Jos tuolla on häikkää niin esimeriksii luottokorttihakemus hylätään automaattisesti sekunneissa noissa tuossa mukana olevissa pankeissa jos netissä pistää hakemusta sisään. Eivätkä käsittääkseni edes saa sanoa kortin hakijalle että syynä on se rekisteri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Sen nimi on toistaiseksi vielä "Kuluttajaluottojen raportti".


Kannattaa pyytää tiedot noistakin jos luottohakemukset pomppaavat.

Jos tuolla on häikkää niin esimeriksii luottokorttihakemus hylätään automaattisesti sekunneissa noissa tuossa mukana olevissa pankeissa jos netissä pistää hakemusta sisään. Eivätkä käsittääkseni edes saa sanoa kortin hakijalle että syynä on se rekisteri.
Eli tein tuon omien tietojen tarkistuksen,kaikki näyttää nollaa merkintöjen osalta
 

Thombson

Köyhä
Liittynyt
02.07.2019
Viestejä
112
Mä sain autorahoituksen nordealta heti samana päivänä kun merkintä poistui tammikuussa. Tulot samaa luokkaa mitä sulla. Erona se että asun omistusasunnossa, en tiedä paljonko vaikuttaa. Ootko kattonu bisnodesta onko sinne jäänyt joku merkintä vielä?
 
Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
228
Itsellä kanssa 0 ollut pitkään mutta ilmeisesti jossain paikoissa tuo aika ei ole päivittynyt vaan merkinnän vanheneminen jopa melkein 4v päässä :D Ja nämähän pitää itse koittaa löytää ja selvittää. Hienoa kun systeemit ei vittu päivity itsekseen..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Mä sain autorahoituksen nordealta heti samana päivänä kun merkintä poistui tammikuussa. Tulot samaa luokkaa mitä sulla. Erona se että asun omistusasunnossa, en tiedä paljonko vaikuttaa. Ootko kattonu bisnodesta onko sinne jäänyt joku merkintä vielä?
En ole,en tiedäkään tuosta mitn
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Sehän tässä vituttaa,oma pankki Nordea,mikä näkee palkkatuloni ja menoni,ei myönnä lainaa.Olis kiva tietää miksi.Ja muuten kun olin yhteyssä asiakaspalveluun lainan kieltämisen vuoksi,asiakaspalvelija siinä vaiheessa vasta kysyi että saako tarkistaa tietoni,luvan annettuani hetkenpäästä vetosi muuttuneisiin tilanteeseen taloudellisessa tilanteessani
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Sehän tässä vituttaa,oma pankki Nordea,mikä näkee palkkatuloni ja menoni,ei myönnä lainaa.Olis kiva tietää miksi.Ja muuten kun olin yhteyssä asiakaspalveluun lainan kieltämisen vuoksi,asiakaspalvelija siinä vaiheessa vasta kysyi että saako tarkistaa tietoni,luvan annettuani hetkenpäästä vetosi muuttuneisiin tilanteeseen taloudellisessa tilanteessani
Vaihda pankkia. Itse ainakin äänestäisin jaloillani.

Itsekin tarkastanut tiedot asiakastiedoista eikä ole yhden yhtä laskua myöhässä. Silti ei kaikki hakemukset mene sitten millään läpi.

Kannattaa tarkistaa myös esim. Resursin luotot jos sellaisia on ollut. Ne jäävät roikkumaan vaikka kaikki olisi jo maksettu ja aivan taatusti vaikuttavat luottoluokitukseen, vaikkei olisi penniäkään velkaa tuonne. Itse olen lopettanut nuo kaikki sen jälkeen kun on maksettu kun on ollut mm. silmäsairaalaa ja autonhuoltoa yms.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 053
Jotain kertoo rahan käytöstä, jos heti kun on luottotiedot kunnossa tarvii hakea yli 10k€ luottoa autoon jonka arvo laskee pirusti kokoajan.

Tonnilla saa leimatun auton, ei tarvi miettiä lainanmaksuja ja jos tulee kahdentonnin remontti, niin ei ole talous taas kuralla...
Toki ei voi olla niin leuhka kuin jonkun 10k€ bmwn omistajana...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 899
Aloittaja ei avannut tarkemmin mihin tarttee autoa, joten mahdoton tehdä päätelmiä. Jos vaikka työn puolesta joutuu ajamaan paljon, niin joku 20k+ kiesi voi olla hyvinkin perusteltu valinta ja jos on 10k säästössä niin 10k pitäisi sitten saada rahoitusta tms. Tai sit pitää vaan päästä elvistelemään hienolla autolla mutta eipä me sitä tiedetä.

Niin tai näin, en mä keksisi itse muuta, kuin et kaivaa omat luottotiedot esiin ja varmistaa että merkinnät on poistumeet ja sit hakee lainaa jostain muualta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
247
Tottakai sun oma pankki tietää rahankäyttöhistorian asiakkuuden alusta asti.

Tietysti voi miettiä, saisiko tietoja käyttää. Mutta varmasti asialla on vaikutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 536
Aloittaja ei avannut tarkemmin mihin tarttee autoa, joten mahdoton tehdä päätelmiä. Jos vaikka työn puolesta joutuu ajamaan paljon, niin joku 20k+ kiesi voi olla hyvinkin perusteltu valinta ja jos on 10k säästössä niin 10k pitäisi sitten saada rahoitusta tms. Tai sit pitää vaan päästä elvistelemään hienolla autolla mutta eipä me sitä tiedetä.

Niin tai näin, en mä keksisi itse muuta, kuin et kaivaa omat luottotiedot esiin ja varmistaa että merkinnät on poistumeet ja sit hakee lainaa jostain muualta.
Tuokin on vähän siitä kiinni millaisella kulkineella haluaa kulkea. Itsekin olen paljonkin työkeikkoja ajanut 5ke autolla tyyliin pari tuhatta kilometriä viikossa ympäri suomea. Eihän tuon hintaisessa autossa kaikkia herkkuja ole mutta kyllä sillä toimeen tuli ja tosiaan kilometrikorvaukset kuolettivat auton hinnan aika äkkiä. Toki jos on pakko olla joku uudehko bemari, audi tai vastaava niin kyllähän sellaisista pitää maksaa mutta jos ei ole sellaiseen varaa niin edullisemmallakin kyllä ajelee kun vaan ottaa jonkun perusluotettavan auton. Ei tuollainen alle 5k autokaan ihan karvalakkimalli tarvitse olla, itselläkin on automaatti-ilmastointia, cruisea sun muita herkkuja vaikka ja kuinka tuohon hintaan.Pitäisi kyllä itsekin vaihtaa vähän tuoreempaan, johan tuolla nykyisellä kulkineella on kohta 10v ajeltu.

Yhdellä tutullakin nuo vanhat maksuhäiriöt kyllä näkyivät pitkään koko velan maksun jälkeenkin eli ilmeisesti nuo eivät ihan heti päivity ainakaan joka paikkaan. Ja toki monella toimijalla saattaa noita aikaisempia häiriömerkintöjä olla jossain näkyvillä vaikka viralliset luottotiedot ovatkin "puhtaat", joten tekevät riskiarvioitaan omien epävirallisten tietojensa perusteella.

Itsellä taas ongelma on pikemminkin päinvastainen, pankki oikein koittaa tyrkyttää "ota ny ees vähän lainaa, sulla kun ei ole enää kovin paljoa jäljellä" -tyyliin pari kertaa vuodessa. Varsinkin nyt on alkanut tulla pankilta noita lainatyrkytyksiä kun asuntolaina loppuu muutaman kuukauden päästä. Haluavat vissiin korkotuottoja itselleen tms.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Tuokin on vähän siitä kiinni millaisella kulkineella haluaa kulkea. Itsekin olen paljonkin työkeikkoja ajanut 5ke autolla tyyliin pari tuhatta kilometriä viikossa ympäri suomea. Eihän tuon hintaisessa autossa kaikkia herkkuja ole mutta kyllä sillä toimeen tuli ja tosiaan kilometrikorvaukset kuolettivat auton hinnan aika äkkiä. Toki jos on pakko olla joku uudehko bemari, audi tai vastaava niin kyllähän sellaisista pitää maksaa mutta jos ei ole sellaiseen varaa niin edullisemmallakin kyllä ajelee kun vaan ottaa jonkun perusluotettavan auton. Ei tuollainen alle 5k autokaan ihan karvalakkimalli tarvitse olla, itselläkin on automaatti-ilmastointia, cruisea sun muita herkkuja vaikka ja kuinka tuohon hintaan.Pitäisi kyllä itsekin vaihtaa vähän tuoreempaan, johan tuolla nykyisellä kulkineella on kohta 10v ajeltu.

Yhdellä tutullakin nuo vanhat maksuhäiriöt kyllä näkyivät pitkään koko velan maksun jälkeenkin eli ilmeisesti nuo eivät ihan heti päivity ainakaan joka paikkaan. Ja toki monella toimijalla saattaa noita aikaisempia häiriömerkintöjä olla jossain näkyvillä vaikka viralliset luottotiedot ovatkin "puhtaat", joten tekevät riskiarvioitaan omien epävirallisten tietojensa perusteella.

Itsellä taas ongelma on pikemminkin päinvastainen, pankki oikein koittaa tyrkyttää "ota ny ees vähän lainaa, sulla kun ei ole enää kovin paljoa jäljellä" -tyyliin pari kertaa vuodessa. Varsinkin nyt on alkanut tulla pankilta noita lainatyrkytyksiä kun asuntolaina loppuu muutaman kuukauden päästä. Haluavat vissiin korkotuottoja itselleen tms.
Olen ollut samalla työnantajalla 10v,talvisin olisi kulkine tarpeen,kesät kuljen pyörällä.Ei tässä nyt tiedä,vaihtaisko pankkia esim.s-pankkiin.Koitin tässä ihan perus Volvoa hankkia mut ei käy. Onko noilla jokin rekisteri luottotietojen jälkeen.Ihme kun ei kelpaa raha tänäpäivänä,vai onko luotonantajat nykyään näin tarkkoja
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
385
Jotain kertoo rahan käytöstä, jos heti kun on luottotiedot kunnossa tarvii hakea yli 10k€ luottoa autoon jonka arvo laskee pirusti kokoajan.

Tonnilla saa leimatun auton, ei tarvi miettiä lainanmaksuja ja jos tulee kahdentonnin remontti, niin ei ole talous taas kuralla...
Toki ei voi olla niin leuhka kuin jonkun 10k€ bmwn omistajana...
Tonnin leimatulla autolla voi ajaa jonnekin, mutta takaisin pääsyyn ei ole mitään takeita. Edes 10k€ autolla tuo ei ole varmaa. Jollakin vähän ajetulla 20k€ autolla on jo jotakin todennäköisyyttä toimia esim. Lappiin ja takaisin etelään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Tonnin leimatulla autolla voi ajaa jonnekin, mutta takaisin pääsyyn ei ole
Tonnin leimatulla autolla voi ajaa jonnekin, mutta takaisin pääsyyn ei ole mitään takeita. Edes 10k€ autolla tuo ei ole varmaa. Jollakin vähän ajetulla 20k€ autolla on jo jotakin todennäköisyyttä toimia esim. Lappiin ja takaisin etelään.
Rahan käyttöni? Koitan saada paremman auton työssäkäyntiäni varten,onko siinä jotain väärää?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Tonnin leimatulla autolla voi ajaa jonnekin, mutta takaisin pääsyyn ei ole mitään takeita. Edes 10k€ autolla tuo ei ole varmaa. Jollakin vähän ajetulla 20k€ autolla on jo jotakin todennäköisyyttä toimia esim. Lappiin ja takaisin etelään.
Minun rahan käytöstäni kertoo se,että koitan saada paremman auton työssäkäyntiä varten.Eli minä elän väärin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 063
Jospa pankki arvioi ettet pysty suoriutumaan lyhennyksistä riittävästi? Vaihda pankkia tai tyydy nykytilaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Jospa pankki arvioi ettet pysty suoriutumaan lyhennyksistä riittävästi? Vaihda pankkia tai tyydy nykytilaan.
Niin ,hehän tekevät riskialalyysin. Ajattelin vain ettei mun 10000e laina heilauta,mut on ko heillä jokin rekisteri? Jos ihminen on oppinut jotain ja vielä täytyty lyödä lyötyä
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 911
Kannattaa tilata Asiakastiedolta tuo omien "Kuluttajaluottojen raportti" jos ongelmaa on saada jotain laskulla tai luottoa sen jälkeen kun luottotietomerkinnät ovat muuten puhtaat.

Ainaki itse tiedän tapauksia, jossa velkajärjestelyn jälkeen luottotiedot olivat puhtaat, mutta ei saanut töissään tarpeellista luottokorttia pankista ja syyksi selvisi lopulta tuonne jääneet virheelliset merkinnät.

Ks. Kuluttajien positiiviset luottotiedot - Suomen Asiakastieto Oy


Näiden firmojen luotonannossa hyödynnetään kyseistä rekisteriä:


Järjestelmän tietojen vaihtoon osallistuvat yhtiöt
  • Aktia Pankki Oyj
  • Aktia Rahoitus Oy
  • Alisa Pankki Oyj
  • American Express Europe, S.A. (Suomen sivuliike)
  • Anyfin AB
  • Aurajoki Nordic Oy
  • Avida Finans AB, filial I Finland
  • Bank Norwegian AS
  • Bigbank AS
  • Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland
  • Bondora AS, Suomen sivuliike
  • Bonum Pankki Oyj
  • Brocc Finance AB filial i Finland
  • Creditstar Finland Oy
  • Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
  • Entercard Group AB
  • Euro24 Group Oyj
  • Ferratum Bank p.l.c
  • Fixura Ab Oy
  • GF Money Oy
  • Ikano Bank AB (publ), Finland filial
  • Instabank ASA
  • IPF Digital Oy
  • J.W.-Yhtiöt Oy
  • Komplett Bank ASA
  • Lea Bank ASA
  • My Lender Oy
  • Nordax Bank AB (publ.)
  • Northmill Bank AB, filial i Finland
  • Resurs Bank AB Suomen sivuliike
  • S-Pankki Oy
  • Santander Consumer Finance Oy
  • Suomen Kasvurahoitus Oy
  • Svea Bank AB, filial i Finland
  • Säästöpankkien Keskuspankki Suomi Oyj
  • Tact Finance Oy
  • TF Bank AB filial Finland
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
228
Tuloni ovat 3500€ kk,vuokra 500 ja muut lainat 0€.
Onko näillä rahoituslaitoksilla jokin rekisteri,jossa on vanhojen rasitteiden lista ns.huonoista asiakkaista,vanhoista luottotiedottomista ? Onko kellään muulla samoja kokemuksia ?
Ilmotit vain vuokran suuruuden, entä muut pakolliset/kuukausittaiset menot? Kuinka paljon jää säästöön kuukausittain palkasta tällä hetkellä, vai meneekö kaikki mitä tulee?

Jos kaikki mitä tulee myös menee nyt, riski että ei pysty luottoa maksamaan on iso.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Kymppitonnin autoa lyhenteää hiukan pätkästä riippuen n. 200-250e/kk - toki enemmän jos nopeammin kuin n. 4 vuodessa haluaa maksaa pois.

Toisaalta meillä on myös tuon hintainen liisari joka kyllä on pikkukippo mutta täysin uusi (no vuoden vanha nyt).

Vaihtoehtoja on hiukan tarpeesta riippuen. Saahan noita rahoituksia myös autoliikkeiltä, korkoihin en tosin näiden osalta ota kantaa.

e. Edelleen pistää silmään tuosta listasta ainain Resurs, josta itsellä on kokemusta. Jos nyt ajatellaan että tehdään tuollainen kysely, niin nostaako se listalle kaikki, joihin on jonkinlaista velkaa, vai kaikki, joihin on ylipäätänstä asiakkuus. Resursin Silmäsairaala-tilit sun muut jäävät tuonne roikkumaan vaikka on maksettu ja ne pitää lopettaa puhelimitse pyytämällä. Itsellekin jäi joku 10e "Optimoi autosi"-tili jota en edes muista, mistä on tullut. Eli nouseeko nyt Resurs omassakin kyselyssä listalle että "joo, asiakkuus löytyy" - ja tiputtaa sitten samalla pisteitä vaikkei tuonne ole pennin jeniä velkaa.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Eikös noilla tuloilla + vuokralla säästä 10ke helposti
Tässä mennään taas samaan muna-kana -keskusteluun kuin Klarna-ketjussa, että kannattaako sähköpyörä ostaa jonkinalaisella rahoituksella vai säästääkö ensin ja ostaa sitten.

AP ei ehkä kuvauksensa puolesta mene vielä perheenisästä jonka pitää kuskata kakaroita harrastuksiin, tehdä työreissuja, kantaa ruokakaupasta kasseja pesuelle yms. mitä nyt itselle äkkiä tulee mieleen.

Pointtina siis että jotkut tarvitsevat autoa välttämättä, joillekin se on hyödyke ja toiset eivät koe tarvitsevansa ollenkaan. Itse tarvitsen kaksi että saan lähteä ja tulla milloin haluan -ja sinne, minne usein menen, joutuisi ajamaan vähintään kahdella bussilla ja kävelemään yli kilometrin. Että joo, rahoituksella on hiukan parempi auto tullut aina ostettua, sekin on vähän ikävä tunne kun työpaikka on 300km päässä ja auto piiputtaa.

e. Auto nyt on muutenkin niin surkea sijoituskohde että ostitpa sen millä tavalla tahansa, maksaa se sinulle melkoisesti ja arvo tippuu samaan aikaan olemattomaksi. Mitä uudempi ja kalliimpi auto, sitä nopeammin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 169
Santanderin autolainasta:

"todellinen vuosikorko 8.72 - 21.06%"

Melkoista riistoa.

Minun rahan käytöstäni kertoo se,että koitan saada paremman auton työssäkäyntiä varten.Eli minä elän väärin
Eikö sillä nykysellä autolla muka pääse sinne töihin?

Tonnin leimatulla autolla voi ajaa jonnekin, mutta takaisin pääsyyn ei ole mitään takeita. Edes 10k€ autolla tuo ei ole varmaa. Jollakin vähän ajetulla 20k€ autolla on jo jotakin todennäköisyyttä toimia esim. Lappiin ja takaisin etelään.
Tonnin toyota on oikein luotettava, kun vaan öljyt vaihtelee ajallaan ja osaa kuunnella, ettei auto pidä mitää outoja ääniä.

Itse ajelin aikoinaan yhdellä ikivanhalla (23v, >320000 km ajetulla) toyotalla vielä n. puoli vuotta sen jälkeenkin kun se alkoi pitää selvää ylimääräistä ääntä, ja toisella (n. 20v vanhalla) yli vuoden sen jälkeen kuin alkoi pitää epäilyttävää ääntä, ennen kuin ne lopulta laukesivat.

Eka olisi ollut halpa korjata, sen korjaamatta jättäminen oli laiskuutta, toisessa taas korjaaminen/korjauttaminen olisi ollut kalliimpaa kuin auton arvo.

Toki sitten se tonnin toyota voi huomattavalla tonnäköisyydellä failata katsastuksen pohjassa olevien reikien takia, mutta tämä ei ole tielle jättämistä, se ei estä pääsemästä luotettavasti kohteeseen ja takaisin, jos ei ole hitsausmahdollisuutta, pitää ostaa juuri katsastettu tonnin toyota eikä sellainen jonka katsastus on pian edessä.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Santanderin autolainasta:

"todellinen vuosikorko 8.72 - 21.06%"

Melkoista riistoa.



Eikö sillä nykysellä autolla muka pääse sinne töihin?



Tonnin toyota on oikein luotettava, kun vaan öljyt vaihtelee ajallaan ja osaa kuunnella, ettei auto pidä mitää outoja ääniä.

Itse ajelin aikoinaan yhdellä ikivanhalla (23v) toyotalla vielä n. puoli vuotta sen jälkeenkin kun se alkoi pitää selvää ylimääräistä ääntä, ja toisella (n. 20v vanhalla) yli vuoden sen jälkeen kuin alkoi pitää epäilyttävää ääntä, ennen kuin ne lopulta laukesivat.

Eka olisi ollut halpa korjata, sen korjaamatta jättäminen oli laiskuutta, toisessa taas korjaaminen/korjauttaminen olisi ollut kalliimpaa kuin auton arvo.

Toki sitten se tonnin toyota voi huomattavalla tonnäköisyydellä failata katsastuksen pohjassa olevien reikien takia, mutta tämä ei ole tielle jättämistä, se ei estä pääsemästä luotettavasti kohteeseen ja takaisin.
Eräs työkaveri totesi kerran ihan hyvin: "Jos ei halua olla kädet rasvassa silloin kun pitäisi lähteä, kannattaa autoon sijoittaa hiukan enemmän".

Itse tykkään lisäksi pitää autot kunnossa ja vielä parannellakin aikaa myöten. Volvo on jo vanha auto mutta eipä ole osatkaan kalliita, uusittu on jo jarrut joka nurkkaan ja vaihdeltu hehkupolttimot ledeiksi. Kunhan loma alkaa, vaihtelen tuohon öljyt ja suodattimet, ehkä myös tulpat. Samanlaista ylläpitoa olen tehnyt tai teettänyt kaikille autoille eikä ole mahdottomasti tarvinnut jännittää katsastuksessa tai tien päälle. Mutta kukin tyylillään eikä tuo toki tarkoita sitä, etteikö pääsisi liikkumaan. Juuri katselin kun FB:ssä oli myynnissä Honda Civic, jolla oli ajettu 500tkm. Melkoinen määrä 1.4l koneelle ja edelleen porskuttaa.

Käsittääkseni autorahoituksia on edelleen mahdollista saada n. 7% korolla ja se on sitten jokaisen punnittava itse, että onko järkevää vai ei. Toisaalta tuotakaan Santanderin lainaa ei kukaan pakota maksamaan suunnitelman mukaan, vaan voit tuon anoa ja maksella heti alusta lähtien tuplaerällä pois, jolloin laina-aika ja sitä myöten myös korot pienenevät.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
500e vuokralla tuskin perheenisä. Jos velat maksettu jo yli 2v sitten pois eikä ole rahaa jäänyt säästöön, niin pankki näkee että kaikki raha menee mitä tulee.
Hyvin luettu. :tup:

Olipa nyt tilanne mikä hyvänsä, niin auto on yksi perushyödykkeistä, ellei nyt ihan Helsingin keskustassa asu. Ei se raha itselläkään asu siellä pankktilillä josta ei mitään korkoa makseta vaan ihan muualla että tuo ei välttämättä kerro kerrassa mitään.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Itse kysyin tasan kerran pankista autolainaa. Ei muita velkoja kuin muutaman tonnin opintolaina valmistumisen jälkeen, vakipaikka töissä. Tottahan siellä oltiin heti takaajia vailla niin kiitin ja poistuin. Autorahoitus tuli sitten suoraan liikkeestä ja makselin 15ke auton kolmeen vuoteen pois. Siinäkin sangen upea sijoitus, olisiko ajanut tuolla n. 50tkm ja oli alle 200tkm myydessä niin Rinta-Joupit sun muut tarjosivat alle neljää tonnia. Lopulta meni vaihdossa toiseen reilulla kuudella tonnilla.

En tiedä, olisiko tuo lämmittänyt mieltä sen enempää, vaikka olisin ensin säästänyt 15ke, ostanut sitten auton ja ajanut reilut 4v & saanut siitä sitten alle puolet myydessä.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 321
Oma arvioni on, että kyse ei ole mistään rangaistusrekisteristä entisille luottotiedottomille. Pankit yksinkertaisesti vaan ovat tuollaisia. Kulutusluottoa autoon saa pankista jos:
1) on omistusasunto laittaa pantiksi, tai
2) työssä käyvä puoliso tulee henkilötakaajaksi, tai
3) on isoja sijoituksia pankin korkotileillä tai rahastoissa.

Viimeinen kohta on aika teoreettinen, koska isompaa varallisuutta omaavat henkilöt harvemmin hakevat kalliita kulutusluottoja.
Ehdot täyttämätön asiakas on pankille roskaa, joka saa peruspankkipalvelut vain koska laki velvoittaa pankkia ne antamaan.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Oma arvioni on, että kyse ei ole mistään rangaistusrekisteristä entisille luottotiedottomille. Pankit yksinkertaisesti vaan ovat tuollaisia. Kulutusluottoa autoon saa pankista jos:
1) on omistusasunto laittaa pantiksi, tai
2) työssä käyvä puoliso tulee henkilötakaajaksi, tai
3) on isoja sijoituksia pankin korkotileillä tai rahastoissa.

Viimeinen kohta on aika teoreettinen, koska isompaa varallisuutta omaavat henkilöt harvemmin hakevat kalliita kulutusluottoja.
Ehdot täyttämätön asiakas on pankille roskaa, joka saa peruspankkipalvelut vain koska laki velvoittaa pankkia ne antamaan.
On huomattu. Ei ole nyt tullut edes kyseltyä kun on osaomistuskämppä.

Kympin luotonhan nyt saa näiltä miljoonalta lainankilpailutuspalvelulta, mutta korko on sitten sen mukainen. En sitten tiedä, miten nihkeitä ne ovat tällaisessa tilanteessa. Liikkeen kanssa asioidessa ei ole kyllä koskaan jäänyt rahoitus saamatta että ehkä kyselisin sieltä jos auto pitää saada per nyt.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 121
Mikset hae vain osamaksusopparilla autoa liikkeestä, jos ei pankki anna lainaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
341
Santanderin autolainasta:

"todellinen vuosikorko 8.72 - 21.06%"

Melkoista riistoa.



Eikö sillä nykysellä autolla muka pääse sinne töihin?



Tonnin toyota on oikein luotettava, kun vaan öljyt vaihtelee ajallaan ja osaa kuunnella, ettei auto pidä mitää outoja ääniä.

Itse ajelin aikoinaan yhdellä ikivanhalla (23v, >320000 km ajetulla) toyotalla vielä n. puoli vuotta sen jälkeenkin kun se alkoi pitää selvää ylimääräistä ääntä, ja toisella (n. 20v vanhalla) yli vuoden sen jälkeen kuin alkoi pitää epäilyttävää ääntä, ennen kuin ne lopulta laukesivat.

Eka olisi ollut halpa korjata, sen korjaamatta jättäminen oli laiskuutta, toisessa taas korjaaminen/korjauttaminen olisi ollut kalliimpaa kuin auton arvo.

Toki sitten se tonnin toyota voi huomattavalla tonnäköisyydellä failata katsastuksen pohjassa olevien reikien takia, mutta tämä ei ole tielle jättämistä, se ei estä pääsemästä luotettavasti kohteeseen ja takaisin, jos ei ole hitsausmahdollisuutta, pitää ostaa juuri katsastettu tonnin toyota eikä sellainen jonka katsastus on pian edessä.
Pääsen töihin tottakai,kesäisin pyörällä mutta vuorotyö.Vuorotyö alkaa 06.00 ja matkaa 10 km suuntaansa.Alkuperäisesti kyselin että onko mahdollista että on olemassa jokin rahoituslaitosten sisäinen negatiivinen lista,vaikka olisi puhtaat luottotiedot
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
717
Eräs työkaveri totesi kerran ihan hyvin: "Jos ei halua olla kädet rasvassa silloin kun pitäisi lähteä, kannattaa autoon sijoittaa hiukan enemmän".
Voihan uudempi ja kalliimpi auto olla luotettavampi, kuin halpa vanhus. Kymmenen vuoden aikana olen omistanut ehkä 12 autoa.

Keskimääräinen ostohinta on ollut siinä 750€ tietämillä ja kallein on ollut reilun pari tonnia ja kaksi autoa on tullut hankittua kahvipaketilla.

Yksi meni ojaan ja romikselle, yksi jätti tielle kytkimen pettäessä ja kolmas jätti pihaan 1000km matkan päätteeksi, kun 570tkm ajettu kytkin levisi. Melkoinen Via Dolorosa oli ajaa ilman pysähtymistä tuo matka. En käyttänyt kytkintä kuin kolmesti viimeisen 500km matkalla. Motarille liittyessä jännäkakka kurkki kun kuului karseaa ääntä ja hajua tunki koppiin. Kotipihassa kytkin pohjaan ja siitä ei enää liikuttu mihinkään. Neljännestä porsi turbo.

Auto on minulle siirtymäväline, enkä luo tunnesiteitä autoon. Kolhut kuuluvat autoon ja mikäli auton huoltoon alkaa menemään liikaa rahaa, niin leima loppuun ja toinen auto alle.

Nyt alla on 500e diesel farkkupaku, jonka ostin perhetutulta. Sain perushuollot kaupanpäälle, eli öljyt, suodattimet, koiranluun vaihto ja päästöt tuli mitattua, jolloin leimalle ei tarvitse kaikkea pistää ja pyyntihinnasta lähti kolmisen sataa.

Ukko sanoi, ettei jaksa tuhlata aikaa typeriin renkaanpotkijoihin, joten mieluummin pistää auton halvalla eteenpäin tutulle, joka ei turhaa kysele vaan heittää rahat tiskiin ja on varma, ettei perästä kuulu vinkumista muutaman satkun rutkusta.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Voihan uudempi ja kalliimpi auto olla luotettavampi, kuin halpa vanhus. Kymmenen vuoden aikana olen omistanut ehkä 12 autoa.

Keskimääräinen ostohinta on ollut siinä 750€ tietämillä ja kallein on ollut reilun pari tonnia ja kaksi autoa on tullut hankittua kahvipaketilla.

Yksi meni ojaan ja romikselle, yksi jätti tielle kytkimen pettäessä ja kolmas jätti pihaan 1000km matkan päätteeksi, kun 570tkm ajettu kytkin levisi. Melkoinen Via Dolorosa oli ajaa ilman pysähtymistä tuo matka. En käyttänyt kytkintä kuin kolmesti viimeisen 500km matkalla. Motarille liittyessä jännäkakka kurkki kun kuului karseaa ääntä ja hajua tunki koppiin. Kotipihassa kytkin pohjaan ja siitä ei enää liikuttu mihinkään. Neljännestä porsi turbo.

Auto on minulle siirtymäväline, enkä luo tunnesiteitä autoon. Kolhut kuuluvat autoon ja mikäli auton huoltoon alkaa menemään liikaa rahaa, niin leima loppuun ja toinen auto alle.

Nyt alla on 500e diesel farkkupaku, jonka ostin perhetutulta. Sain perushuollot kaupanpäälle, eli öljyt, suodattimet, koiranluun vaihto ja päästöt tuli mitattua, jolloin leimalle ei tarvitse kaikkea pistää ja pyyntihinnasta lähti kolmisen sataa.

Ukko sanoi, ettei jaksa tuhlata aikaa typeriin renkaanpotkijoihin, joten mieluummin pistää auton halvalla eteenpäin tutulle, joka ei turhaa kysele vaan heittää rahat tiskiin ja on varma, ettei perästä kuulu vinkumista muutaman satkun rutkusta.
Luotettavakin on melko venyvä käsite. Vähän sama kuin entisessä työpaikassa kysyivät Virolaiselta kaverilta että onko Tallinna turvallinen kaupunki? Vastasi että "joo, ei ole ryöstetty kuin kahdesti ja turpaan olen saanut kolmesti". :D

Minua ei ole jättänyt tielle kahta ensimmäistä autoa lukuunottamatta yksikään sen jälkeen omistettu. Toisessa autossakaan ei varsinaisesti ollut auton vika että nelikärkitulppa räjähti kesken ajon motarilla niin, ettei jäljelle jäänyt kuin metallikierre.

Jos tässä nyt pointtia haetaan aikaisemmista viesteistäni, niin kukin tavallaan. Jollekin se on ihan ok että tuollaisia tulee - itseä taas ottaa pienikin vika päähän suunattomasti ja se korjataan yleensä per heti. Yksi harrasteautokin on ollut, ja siihen uusin mm. ilmanvaihdon suulakkeita, kun entisistä oli murtunut osia, myöhempään käyttöautoonkin uusin taakse nuo kun joku oli murjonut ne rikki.

Mutta ymmärrän myös mainosti tuon 500e ruoskilla ajelun. Ei tarvitse niin ikään huolehtia arvonalenemasta, kolhuista tai pikkuvioista ja uutta vaan tilalle kun tarpeeksi iso vika tulee eteen. Vähän siis kuin liisari mutta ei ihan. Ja jos nyt huomioidaan, millainen on 500e auto nyt vs. 500e auto vaikkapa 20v sitten, niin eroa alkaa jo olemaan melkoisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
352
Mitäpä jos tekisitkin niin, että ajat sillä halvalla koslalla sen aikaa, että olet säästänyt ne autorahat ja ostat sitten auton ihan ilman lainaa ja ihastelet kuinka paljon mukavampaa ja halvempaa on elää ilman lainaa ja korkokulujen tuoman ekstran maksamista.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Mitäpä jos tekisitkin niin, että ajat sillä halvalla koslalla sen aikaa, että olet säästänyt ne autorahat ja ostat sitten auton ihan ilman lainaa ja ihastelet kuinka paljon mukavampaa ja halvempaa on elää ilman lainaa ja korkokulujen tuoman ekstran maksamista.
Edellyttäen että se vanha kosla toimii sen aikaa. Kympin säästäminen nyt toki on helppoa jos pystyy laittamaan vaikkapa 2000e säästöön kuukausittain. Mutta jos ei, niin siinä saattaa mennä vähän pidempään - 500e joka on varsin kohtuullinen kk-säästö, menee kympin säästämiseen jo yli puolitoista vuotta.

Tähän nyt tietysti tulevat seuraavaksi ne vedellä ja leivällä elävät "laitan 5000e säästöön kuukausittain"-tietäjät paikalle. Edelleen sanon että kukin tyylillään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
352
Niin sitä kannattaa sitten miettiä, että jos se säästäminen tuntuu vaikealta tai hitaalta, niin se lainan maksu on vielä vaikeampaa ja hitaampaa kiitos koron.

Jos kerran on jo saanut luottotiedot veks niin melkein suosittelisin periaatetta "lainaa vain asuntoon".
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Niin sitä kannattaa sitten miettiä, että jos se säästäminen tuntuu vaikealta tai hitaalta, niin se lainan maksu on vielä vaikeampaa ja hitaampaa kiitos koron.
Niin, se tahtoo olla lainan ominaisuus. Itse olen ainakin ihan oikeasti sitä autoa tarvinnut eikä ole ollut aikaa alkaa säästämään. On se uudempi kaara kuitenkin käytössä sen aikaa kun sitä pätkää maksaa, sekin kannttaa huomioida.

Ja kerrotaan nyt että meillä on sellainenkin hirvitys kuin yksityisleasing jossa autosta maksetaan joka kuukausi eikä se edes jää itselle. :eek:

Elämä on valintoja. Onneksi kaikkien ei tarvitse elää samalla kaavalla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 053
Itse olen sivusta seurannut muutamaa jolla luottotiedot menneet ja saaneet ne takaisin. Äkkiä on menneet uudestaan, kun heti otettu lainaa.
Kyllä mä vaan suosittaisin edelleen sitä tonnin pommia, sen voi jättää niille sijoilleen jos hajoaa ja soittaa kouran hakemaan...

Itellä toki käyttövehkeet arvokkaampia, mutta on tossa pihassa pari tonnin pommiakin joilla ei yhtään mietityttäisi lähteä vaikka Lappiin.
En ole vielä ikinä tienpäälle autolla jäänyt, vaikka ties minkälaisia on ollut alla...
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 053
Itse olen sivusta seurannut muutamaa jolla luottotiedot menneet ja saaneet ne takaisin. Äkkiä on menneet uudestaan, kun heti otettu lainaa.
Kyllä mä vaan suosittaisin edelleen sitä tonnin pommia, sen voi jättää niille sijoilleen jos hajoaa ja soittaa kouran hakemaan...

Itellä toki käyttövehkeet arvokkaampia, mutta on tossa pihassa pari tonnin pommiakin joilla ei yhtään mietityttäisi lähteä vaikka Lappiin.
En ole vielä ikinä tienpäälle autolla jäänyt, vaikka ties minkälaisia on ollut alla...
No, eikun transhitillä tulin kerran trailerilla kotiin, kun pyöränlaakeri leikkasi kiinni. Olisi tuo ehkä tullut ajamallakin vielä, mutta kaveri vei viimeiset 5km trailerilla... Ei ollut tonnin pommi, itse vaan jätin laakeri vaihdon turhan pitkään, kun ei ollut motivaatiota...
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
Niin.. Itsellä ei ole ollut niitä kavereita auttamassa sen enempää lähtö- kuin menopaikassakaan, suurin osa ei ole joko rasvanäppejä jollakin trailerikalustolla tai sitten eivät vaan jouda.

Eikä ole itselläkään oikein ollut urheiluhenkeä lähteä tien päällä pajoittamaan tai pajoittamaan ylipäätänsä kun aika on mennyt muuhun. Nyt vasta on löytynyt intoa tehdä itse uudestaan. Niitä kavereita ei silti tahdo ainakaan vanhoista silti löytyä niin olen todennut parhaimmaksi hommata omat työkalut pikkuhiljaa.

e. Ja enää ei ole pakko lähteä ajamaan 300km päähän kuten ennen. Nyt pääsee töihin vaikka kävellen jos ei kumpikaan auto satu toimimaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 053
Niin.. Itsellä ei ole ollut niitä kavereita auttamassa sen enempää lähtö- kuin menopaikassakaan, suurin osa ei ole joko rasvanäppejä jollakin trailerikalustolla tai sitten eivät vaan jouda.

Eikä ole itselläkään oikein ollut urheiluhenkeä lähteä tien päällä pajoittamaan tai pajoittamaan ylipäätänsä kun aika on mennyt muuhun. Nyt vasta on löytynyt intoa tehdä itse uudestaan. Niitä kavereita ei silti tahdo ainakaan vanhoista silti löytyä niin olen todennut parhaimmaksi hommata omat työkalut pikkuhiljaa.

e. Ja enää ei ole pakko lähteä ajamaan 300km päähän kuten ennen. Nyt pääsee töihin vaikka kävellen jos ei kumpikaan auto satu toimimaan.
No, toi on ainut kerta 20-vuoden aikana, oli 15000€pommi ja toikin olisi ehkä vielä ajamalla kotiin tullut.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 511
No, toi on ainut kerta 20-vuoden aikana, oli 15000€pommi ja toikin olisi ehkä vielä ajamalla kotiin tullut.
Ei kai sillä mitään tekemistä ole että montako kertaa on tien päälle jääty? Kuten jo sanoin, niin kertakin ottaisi päähän ihan riittävästi. Sen takia itsellä on aina hinausvakuutukset.

Ei tämä nyt niin vaikeaa ole, on vain erilaisia tapoja toimia. Joku voi olla parempi joku huonompi mutta on nuo kaikki autot tähän mennessä tullut maksettua - tai vaihdettua ennen rahoituksen loppumista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 742
Viestejä
4 237 529
Jäsenet
71 251
Uusin jäsen
Juha1975

Hinta.fi

Ylös Bottom