"Palvelusopimuksia" oli useita erilaisia, en enää muista mitä kaikkia mutta itsellä uusimaalla asiointi/kortit 0€, kaikki muu provisiolla.
Tämä provisio tässä onkin se juju. Riittää, että pankin "varainhoitaja" päättää laittaa rahasi, sanotaanko nyt vaikka sen 100 000 euroa tuotteisiin, joista menee 1 % juoksevia kuluja. Käsittääkseni se on se private bankingin idea, että pankkiiri ehdottaa pankin omia tuotteita. Tämä esimerkkini palkkiomäärä on suhteellisen kohtuullinen ja yleensä niissä hienoimmissa sijoitushimmeleissä voi helposti olla suuremmatkin juoksevat kulut.
Siinä tapauksessa maksat siis käytännössä tuhat euroa vuodessa "ilmaisista pankkipalveluista" ja "ilmaisesta luottokortista".
Minulla on Nordeassa Premium-asiakkuus, joka kuten tiedätte onnistuu sillä, että on vähintään 80 000 euroa varallisuutta Nordeassa. Pankkipalvelut on ilmaisia, perus MC Gold on ilmainen ja nyt sai tuon MC Platinumin 6 egellä kuussa.
Minulla varallisuus on osakkeissa ja ETF-rahastoissa, joista pankki käytännössä saa vain osto- ja myyntikuluja. Minä en veivaa mitään päiväkauppaa ja vaikka jonkun oikean kaupankin vuoden mittaan teen, yleensä vain ostan yhden osakkeen jotain jo omistamaani yhtiötä lisää aina kolmen kuukauden välein, jotta ei tarvitsisi arvo-osuustilistäkään tai ns. osakesalkun ylläpidosta mitään maksaa (muuten taitaisi mennä muutama euro kuukaudessa). Tästä minun yhden osakkeen kaupasta Nordea tienaa muutamia senttejä.
Olen siis huono asiakas, mutta sehän ei minua kiinnosta, koska pelaan heidän asettamiensa ehtojen mukaisesti. Näin 20 vuoden asiakkuuden jälkeen minuun ei olla edes turhaan yhteydessä, koska parin ekan tapaamisen jälkeen taisi jäädä selväksi heille se, että mitään kallista sijoitustuotetta en osta.
Tätä käytännössä siis ajoin takaa kysymykselläni, että voisiko vaikka itse valita sen OP:n halvimman rahaston ja saada kortin ilmaiseksi. OP:n halvimman rahaston kulut on 0,39 %, mikä siitä minun kuvitteellisesta sadasta tonnista tuottaisi siis pankille vuosittain 390 euroa palkiota niistä minun "ilmaisista pankkipalveluista", mutta hyvällä tuurilla rahaston arvokin ehkä kasvaisi vuosien varrella, jolloin pankkiasiointini saattaisi oikeastikin olla minulle ilmaista.