Loota 5.25" asemapaikalla?

Juuh elikkäs kotelon uusiminen kiinnostaisi, mutta CD-levyjen pyörittelyn takia olisi tarvetta tuollaiselle dinosaurusten aikaiselle tuulahdukselle menneisyydestä. Ovatko Fractalin Popit ja Define R7 ainoat fiksut vaihtoehdot, vai onko jollakulla jotakin ässää nykäistäväksi hihan pohjalta?

Hyvä 5.25" asema löytyy entuudestaan ja nuo USB-asemat ovat järjestään onnettomia rempuloita. 5.25" USB-telakka olisi tietty potentiaalinen vaihtoehto, mutta maksaa jostakin syystä aivan helvetisti.

Hyvä 5.25" asema löytyy entuudestaan ja nuo USB-asemat ovat järjestään onnettomia rempuloita. 5.25" USB-telakka olisi tietty potentiaalinen vaihtoehto, mutta maksaa jostakin syystä aivan helvetisti.

Lisäksi sitä USB-asemaa tarvii säilyttää jossain. Fraktaalin Pop Air on tosiaan hyvä koppa 5,25" -paikalla, siihen vaan kannattaa vaihtaa mukana tulevat tuulettimet parempiin.

Itse ottaisin vain sen 50 €:n kotelon Saksan Amazonista ja menisin sillä. Saapa kiinni vaikka läppäriinkin.

Itse ottaisin vain sen 50 €:n kotelon Saksan Amazonista ja menisin sillä. Saapa kiinni vaikka läppäriinkin.

Miksi? Jos kerran asemaa kaipaa, niin sama ostaa kotelo johon se menee suoraan ilman kikkailuja. Pop Air on myös ihan kelpo kotelo jossa on meshi edessä, niin ei joudu tekemään ihmeempiä kompromissejäkään.

Miksi? Jos kerran asemaa kaipaa, niin sama ostaa kotelo johon se menee suoraan ilman kikkailuja. Pop Air on myös ihan kelpo kotelo jossa on meshi edessä, niin ei joudu tekemään ihmeempiä kompromissejäkään.
Voi valita kotelon vapaammin ja sitä asemaa voi käyttää myös muidenkin koneiden kanssa, jos on tarvetta. Tulevaisuudessa vielä vähemmän valinnanvaraa.

Voi valita kotelon vapaammin ja sitä asemaa voi käyttää myös muidenkin koneiden kanssa, jos on tarvetta. Tulevaisuudessa vielä vähemmän valinnanvaraa.

No futureprooffauksen takia ei ainakaan kannata ostaa, kun ulkoisesta asemasta on enemmän riesaa kuin sisäisestä eikä sillä tässä tapauksessa saavuta kuin lisäkuluja. Itse en ole ainakaan tarvinnut optisia levyjä läppärin kanssa, kun ne on sen verran legacykamaa.

Kotelon vapaammasta valinnastakaan ei ole iloa jos ei ole just jotain tiettyä koteloa jonka haluaa.

No futureprooffauksen takia ei ainakaan kannata ostaa, kun ulkoisesta asemasta on enemmän riesaa kuin sisäisestä eikä sillä tässä tapauksessa saavuta kuin lisäkuluja. Itse en ole ainakaan tarvinnut optisia levyjä läppärin kanssa, kun ne on sen verran legacykamaa.
Ulkoinen asema kuluttaa tilaa kaapista, sisäinen kotelosta. Minulla on paljon enemmän tilaa kaapeissa ja komeroissa kuin keskusyksiköiden koteloiden sisällä. Sanoisin täten, että sisäisestä on enemmän riesaa.

Juuri se että optisia levyjä tarvitaan harvoin on mielestäni argumentti ulkoisen laitteen puolesta. Jos minulta nyt puuttuisi kokonaan optinen asema ja sellaisen haluaisin, valitsisin ilman muuta ulkoisen. En pelkästään siksi ettei minulla ole käytössä konetta sopivalla asemapaikalla, vaan siksi että sitä yhtä ja samaa laitetta voisi tarpeen tullen käyttää missä tahansa koneessa.

En tosin näin tee, koska tarve on niin harvassa ja tuolla romuläjässä on normaali optinen asema jonka voin tarvittaessa virittää rumemminkin vaikka kotelon päälle tilapäisesti.
Kotelon vapaammasta valinnastakaan ei ole iloa jos ei ole just jotain tiettyä koteloa jonka haluaa.
Sanoisin että on suuri joukko kotelon valintaa pohtivia, joilla ei ole juuri tietty kotelo mielessä mutta eivät myöskään tyydy neuvoon "Ota Fractal Pop".

Ulkoinen asema kuluttaa tilaa kaapista, sisäinen kotelosta. Minulla on paljon enemmän tilaa kaapeissa ja komeroissa kuin keskusyksiköiden koteloiden sisällä. Sanoisin täten, että sisäisestä on enemmän riesaa.

Juuri se että optisia levyjä tarvitaan harvoin on mielestäni argumentti ulkoisen laitteen puolesta. Jos minulta nyt puuttuisi kokonaan optinen asema ja sellaisen haluaisin, valitsisin ilman muuta ulkoisen. En pelkästään siksi ettei minulla ole käytössä konetta sopivalla asemapaikalla, vaan siksi että sitä yhtä ja samaa laitetta voisi tarpeen tullen käyttää missä tahansa koneessa.

Ihan sama se tilankulutus on oli se kotelossa tai kaapissa, mutta se ei ole sama että se on irrallinen laite joka pitää tarvittaessa etsiä ja kaivaa esiin ja laittaa johonkin koneen päälle tai viereen. Sillä ei myöskään ole väliä että sitä voi käyttää missä tahansa koneessa, ellei omista useampia pöytäkoneita tai välttämättä halua käyttää optisia levyjä reissussa läppärin kanssa.

Ihan sama se tilankulutus on oli se kotelossa tai kaapissa, mutta se ei ole sama että se on irrallinen laite joka pitää tarvittaessa etsiä ja kaivaa esiin ja laittaa johonkin koneen päälle tai viereen.
Joo, tilantarve absoluuttisesti on sama, desktop-kokoisella optisella asemakomponentilla lienee vähän toista litraa. Prosentteina esimerkiksi 12 kuutiometrin komerosta se tekee huomattavasti vähemmän kuin 45 litran pc-kotelosta. ;)

Vaihtoehtoisesti ulkoinen matkakäyttöön tarkoitettu läppärimittaisella koneistolla on paljon pienempi kuin vakiokokoinen, jos päätetään että absoluuttinen koko on tärkeää.

Liittäminen ja ulkoisen pökäleen käyttö itsessään on tietysti vaiva. Tilannearvioon vaikuttaa, käytetäänkö niitä optisia levyjä päivittäin vai ei juuri lainkaan. Itse veikkaisin alle 50% todennäköisyydellä käyttäväni seuraavan 3 vuoden aikana.
Sillä ei myöskään ole väliä että sitä voi käyttää missä tahansa koneessa, ellei omista useampia pöytäkoneita tai välttämättä halua käyttää optisia levyjä reissussa läppärin kanssa.
Ajatellaan laatikon ulkopuolelta. Ulkoista laitetta voi helposti käyttää myös muissa kuin omissa laitteistoissa. Läppäriä voi käyttää kotona.

Ajatellaan laatikon ulkopuolelta. Ulkoista laitetta voi helposti käyttää myös muissa kuin omissa laitteistoissa. Läppäriä voi käyttää kotona.

No en varsinaisesti hommaisi ulkoista asemaa kavereiden koneita varten, varsinkin jos sisäinen on jo olemassa. Enkä keksi tilannetta miksi haluaisin käyttää optisia levyjä nimenomaan läppärillä, tosin en moista juurikaan kotona ollessa ylipäätään käytä.

No en varsinaisesti hommaisi ulkoista asemaa kavereiden koneita varten, varsinkin jos sisäinen on jo olemassa. Enkä keksi tilannetta miksi haluaisin käyttää optisia levyjä nimenomaan läppärillä, tosin en moista juurikaan kotona ollessa ylipäätään käytä.
Kai se täytyy tyytyä olemaan yhtä mieltä siitä, että meillä on eri näkemys.

OP:n kuvailun perusteella toki kiinteästi asennettu sisäinen optinen asema työaseman kotelossa voi olla ensisijainen ratkaisu. Kunhan pyörittelen asiaa yleisellä tasolla, ja nykyäänhän on tavallista että optinen asema hankitaan sillä ajatuksella, että sitä voisi ehkä joskus tarvita, eikä sitä koskaan käytetä.

Itse aivan erikseen vältän asentamasta ylimääräistä rautaa käyttökoneeseeni tilaa viemään, kotelovaihtoehtoja suuresti rajaamaan ja ehkä jopa kotelon kokoluokkaa nostamaan tai jäähdytysratkaisuun vaikuttamaan. Olen silti piruuttani joskus laittanut 2010-luvulla koneeseen lerppuaseman ihan vain koristeeksi, kun oli vielä etupaneelin asemapaikkoja.

Jokainen tavallaan. Itse päädyin ulkoiseen bluray rimpulaan, joka on hoitanut hommansa hyvin. Sen verran pieni, ettei vie tilaa mistään. Muutenkin suurimman osan ajasta vain kaapissa. Tuo mahdollisti sen, ettei turhaan rajoittanut kotelon valintaa.

Tyhjä tilahan siellä on tilaa viemässä jos sitä ei käytä. Omaan täystorniin ei mahdu enempää näytönohjaimia ja kiintolevyjä. :D

Monissa Phanteksin koteloissa on 5.25 paikka. Itse hommasin aikoinaan samasta syystä sellaisen.

edit: ja be quiet! myös

Statistiikka

Viestiketjuista
273 405
Jäsenet
77 010
Uusin jäsen
Aaasko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom