Logitechilta uusi ergonominen pystyotteelle muotoiltu MX Vertical -hiiri

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269



Logitech on esitellyt tänään uuden MX Vertical -hiiren, jonka se kehuu olevan yrityksen edistynein ergonominen hiiri. Hiireen on toteutettu kättelyasentoa muistuttava 57 asteen kulmalla varustettu ergonominen pystyote, joka vähentää kyynärvarren rasitusta sekä ranteeseen kohdistuvaa painetta hiirtä käyttäessä. Hiiri on muotoiltu sopimaan useille erimuotoisille ja -kokoisille käsille ja sen pinnassa on kuminen tekstuuripinnoite.



MX Vertical on varustettu 4000 DPI:n optisella sensorilla, jonka avulla käden liikeratoja on tarvittaessa mahdollista pienentää merkittävästi. Sensorin herkkyyttä voi säätää omasta painikkeestaan "lennossa" pelihiirien tapaan. Hiiri tukee myös useamman eri tietokoneen hallinnan mahdollistavaa Logitech Flow -ominaisuutta. Sisäisen 240 mAh litium-polymeeriakun kerrotaan kestävän yhdellä latauksella jopa neljä kuukautta. Lataaminen tapahtuu USB Type-C-liittimen kautta. Hiiren voi kytkeä tietokoneeseen Unifying-adapterilla, Bluetoothilla tai USB-kaapelilla.

Logitech MX Vertical -ergonomiahiiri tulee Suomessa myyntiin syyskuussa 129 euron verottomaan suositushintaan.

Lähde: Logitech

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Liittynyt
26.09.2017
Viestejä
45
Olen pitkään odottanut tällaista julkaisijaa laatuvalmistajalta. Monia vastaavia ergonomisia hiiriä olen kokeillut, mutta laatu ei ole niissä vakuuttanut. Täytyy melkein tilata testiin tämä.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Olen pitkään odottanut tällaista julkaisijaa laatuvalmistajalta. Monia vastaavia ergonomisia hiiriä olen kokeillut, mutta laatu ei ole niissä vakuuttanut. Täytyy melkein tilata testiin tämä.
Oletko testannut Wow-Pen Joy? Nuo on hintaisekseen tosi laadukkaita, klikit ja rulla tuntuu hyvältä ja muutenkin jämäkkä.
 
Liittynyt
09.07.2017
Viestejä
1 403
Jos ergonomista on pitää rannetta pystyasennossa, niin odotan innolla ergonomista näppämistöä.
Onhan noita ollut vuosia. Esim. Safetype

SafeType


Laita se kätesi pöydälle vaikka täysin rentona, silmät kiinni, huomaat kyllä mihin asentoon se luonnollisesti menee, olettaen, ettet ole täysin vääntänyt kehoasi jumiin vuosien näppistyöllä.

Kyllä tuohon kuitenkin pätee sama kuin kaikkiin muihin: mikä tahansa yksi staattinen asento, kuinka tahansa neutraali, on myrkkyä keholle (istuminen, seisominen, makaaminen, näppis vaakatasossa, näppis pystytasossa, näppis eri kulmissa, jne).

Mutta onhan kaikki säädettävät ja kättä eri niveliltään liikkeessä pitävät aina parempia kuin täysin staattiset.

Hienoa, että Logitechilta on tullut tuo tuote. Itsellä saattaa mennä harkintaan ison tracballin, piirtokynän ja pelihiiren jatkeeksi. Aikanaan olen pystyhiirtä käyttänyt ja kyllä sillä selkeät etunsa on.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Olen aina halunnut yrittää tuollaista pystyhiirtä vaikkei mitään ranneongelmia olekkaan, mutta en kyllä näe mikä tämän spekseissä oikeuttaa tuon hinnan, puolet tuosta ehkä vielä maksaisi, mutta tuolla hinnalla jää kokeilematta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Oman kokemuksen mukaan nuo rasittavat rannetta enemmän kuin normaali hiiri. Liekö sitten tottumiskysymys. Käden pitäminen hiiren päällä on tietysti ergonomisempaa hieman (mutta ei mielestäni noin paljon) myötäpäivään kierrettynä. Klikatessa vaan sormien ja ranteen lihakset tuntuu rasittuvan enemmän. Klikkaus kun ei ainakaan omalla kohdalla tapahdu pelkästään sormea painamalla, vaan siihen liittyy myös pieni ranteen kierto myötäpäivään, eikä välttämättä edes kiertoa fyysisesti, vaan hieman vain sormelle apumomenttia. Pystymmässä olevan hiiren kanssa sama tapa johtaa epätarkkoihin klikkauksiin, kun paino vie hiirtä samalla vasemmalle. Tätä pitäisi sitten kompensoida tukevammalla peukalo otteella joka ei ainakaan omaan käyttöön sovi. Tykkään kun käsi vain kelluu hiiren päällä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Rannekanavalle juurikin tuo kyseinen asento on kaikista ergonomisin.
Noh noh, se mikä on minulle mukava ei välttämättä ole sinulle mukava. Puhumattakaan sitten siitä että tutkimukset on näyttänyt että se vertikaalinen hiiri aiheutti enemmän sitä ei-luonnollista ranteen taivutusta verrattuna "slanted" malliin, ja tällaisen vertical hiiren kanssa on elintärkeää että se koko käsi liikkuu ja että itse työasema on myös ergonominen eli penkki oikealla korkeudella ja pöytä oikealla korkeudella. Vaikka olisi kuinka ergonominen hiiri niin sen ranteen saa paskottua jos ei ole asennot kunnossa ja käytä sitä oikein.
Tosin tämä Logitechi nyt ei ehkä ole "puhdas" vertikaalinen hiiri, tuo 57 asteen kulma kun näyttäisi olevan jotain slanted ja vertical väliltä mutta ehkä kuitenkin enemmän verticaliin päin.

Ergonomic Workplace Design for Health, Wellness, and Productivity
http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/154193121005400604?journalCode=proe

Edit: Logitech itsekin antaa vähän huonoa esimerkkiä esim tässä kuvassa
upload_2018-8-20_16-14-18.png
Käsi makaa pöydällä ja ranne taivuksissa ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Näitä saa jonkun ajan päästä alennuslaareista. Hinta aivan posketon.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Hyvä että tuodaan jotain massasta poikkeavaa välillä myyntiin.
Itse pisti silmään rullan vieresä ei löydy se keskinappi eli parannettavaa on ainakin seuravaan malliin tai vaihtoesti jos tulee G-sarjan versio myöskin.
Myös toi integroitu akku ei lupaa kovin pitkää ikää kun on vaikeasti vaihdettavissa mielummin yksi kpl aa patteri on parempi vaihtoehto.
Omalle kohdalle on logitechin MX revolution hiiri ollut omalle kädelle se ergonomialtaan se paras kun napit ovat muissa usein liian lähellä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Edelleen ihmettelen miksei näihin ole tehty paikkaa johon laskea kämmenen kyljelleen, vaan se valuu tuosta pöydälle rennosti pitäessä. Töissähän näitä jotkut käyttää, mutten ole kyllä kokenut tarpeelliseksi kun käytän konetta alle sen 12 tuntia päivässä kokonaisuudessaan.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Näistä on ollu jo pitkään malli ergonomisiin räiskintöihin.

 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Jihuu, vihdoinkin tuollainen unifying yhteensopiva hiiri! Suorastaan loistouutinen. Evoluentit ja muut kilpailijat jää kauas taakse kaikessa muussa, paitsi ergonomiassa. Nyt ei enää siinäkään :happy:
 

Stringer

╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Premium+ ☆☆☆
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
543
Jos ergonomista on pitää rannetta pystyasennossa, niin odotan innolla ergonomista näppämistöä.
On niitä keskeltä koholla ollut ainakin aiemmin. En tiiä miten nykyään
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 282
Kiintoisaa olisi tietää löytyykö joku huippu fps/esports tms pelaaja joka pelaa tälläisellä(tai pallo tai rullahiirellä), veikkaan että löytyy. Sen verta kummia juttuja tapahtuu kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Evoluentin pystyhiirtä olen jonkin verran käyttänyt, mutta en ole huomannut suurta eroa ergonomiassa. En ole toisaalta saanut tavallisestakaan hiirestä pahoja oireita.

Varmaan osittain tottumiskysymys, mutta nopeatempoisten pelien pelaaminen on tuollaisella mielestäni paljon hankalampaa kuin tavallisella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 133
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom