Logitech suunnittelee "ikuista hiirtä"

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 960


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Logitechin toimitusjohtaja Hanneke Faber on ollut hiljattain The Vergen Decoder-podcastin vieraana. Ars Technica on poiminut lähetyksestä esiin mielenkiintoisia ja kenties osin pelottaviakin tulevaisuuden näkymiä.

Toimitusjohtaja Faberin mukaan Logitechin innovointikeskuksen väki on esitellyt hänelle ”ikuisen hiiren” konseptiversiota. Faber vertaa ”ikuista hiirtä” paremman tason kelloon, jota ei heitetä ikinä pois, ja nostaa samalla ilmoille myös mahdollisuuden ”ikuisesta näppäimistöstä”.

Ikuinen hiiri tai näppäimistö olisi ohjelmistomääritelty hiiri, jossa on panostettu erityisen paljon suunnitteluun ja laatuun. Prototyyppiversion Faber kertoi olevan hieman nykyisiä perushiiriä painavampi. Vaikka toimitusjohtaja toivookin hiiren olevan tulevaisuudessa todellisuutta, sille toimivan bisnesmallin löytäminen kalliimpien tuotantokustannusten ja elinkaarikustannusten kattamiseksi voisi olla haastavaa. Faberin mukaan siinä missä keskimääräisen hiiren hinta on noin 26 dollaria, saattaisi ”ikuisen hiiren” hinta olla noin 200 dollaria. Yksi pelottavan kuuloinen vaihtoehto kulujen kattamiseksi olisi tilausmalli, jossa käyttäjä maksaisi hiiren käytöstä kuukausittain.

Se, mihin Faber ei ottanut kantaa ja minkä vuoksi näppäimistöt ja hiiret eivät käytännössä vertaudu paremman pään kelloihin on kestävyys. Hiiret ja näppäimistöt ovat kulutustavaraa, vaikka ne valmistettaisiin korkealaatuisemmistakin komponenteista. Toisaalta jos ”ikuinen hiiri” olisi helposti itse korjattavissa edullisin vaihto-osin, ei kuluminen välttämättä olisi ongelma.

Lähde: Ars Technica, The Verge

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 376
Yksi pelottavan kuuloinen vaihtoehto kulujen kattamiseksi olisi tilausmalli, jossa käyttäjä maksaisi hiiren käytöstä kuukausittain.
Toi kuulostaa tosi oudolta kuluttajan kannalta, niin ku mistäköhän tuossa tilauksessa väitetysti maksettaisiin (pl. firman tukemisesta rahallisesti joka kuukausi)
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 039
Hiiret ja näppäimistöt ovat kulutustavaraa, vaikka ne valmistettaisiin korkealaatuisemmistakin komponenteista. Toisaalta jos ”ikuinen hiiri” olisi helposti itse korjattavissa edullisin vaihto-osin, ei kuluminen välttämättä olisi ongelma.
Edulliset vaihto-osat on kyllä jotain mitä ei ole ikinä tullut vastaan. Voin vain kuvitella että kun siitä 200-300€ hintaisesta 5v kohdalla laser tms. pimenee niin varaosa moduuli on tyyliin 100€.

Eipä sillä. Kyllähän joku hiilikuitu / magnesium hiiri olisi varmaan ihan siisti.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
208
Toi kuulostaa tosi oudolta kuluttajan kannalta, niin ku mistäköhän tuossa tilauksessa väitetysti maksettaisiin (pl. firman tukemisesta rahallisesti joka kuukausi)
Se on myös ihan hyvä kysymys, että kuka tuommoisesta maksaisi. Olisiko sitten jossain esports-hommissa järkevää, jos menee jatkuvasti hiirten napit paskaksi? Toisaalta mainitaan että hiiri on painava, mikä ei sitten taas pelaajille ole hyvä. Peruskäyttäjälle en ainakaan näe mitään järkeä tuossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 188
"Ohjelmistomääritelty hiiri".. salli minun nauraa. Mitä muutakaan ne ovat tähän mennessä olleet? Kasa kytkimiä ja liikettä mittaava anturi + softa jolla se muuttuu hiireksi.

Saattaisin harkita Logitechiä jos ne niiden "yritettiin säästää 0.03c osassa 0.02c"-kytkimet olisivat helposti vaihdettavissa mutta en kyllä siitä tuplahintaa maksaisi, saati että kuukausimaksua päälle.

Tällaista se on kun pukumiehet ottavat teknologiafirman hallintaansa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 424
Taas malliesimerkki siitä, että pääjohtajaksi ei ikinä pitäisi palkata "ammattijohtajaa" firman oman bisneksen ulkopuolelta. Pääjohtajan pitäisi ymmärtää johtaa niitä suuntaviivoja, mihin suuntaan firma tuotteitaan kehittää, ja sitä ei voi tehdä ymmärtämättä kunnolla firman tuotteita, niiden tekniikaa ja firman omaa bisnesalaa.

Näitä oman bisneksen ulkopuolelta tulevia "ammattijohtajia" pitäisi päästää vain rahoitusjohtajiksi tms.

Ollakseen ikuinen se hiiri ei kaipaa mitään "softapäivitettävyyttä". Se kaipaa vain, että DPItä on tarpeeksi (~1000 riittää 4k-ruudulle) ja että se hiiri KESTÄÄ. Itse (käyttäessäni pientä ruutua) olin aikoinaan tyytyväinen Logitechin 15-20 euron perushiiriin, kunnes useampi niistä hajosi n. 4 vuoden käytön jälkeen. Ja viimeisen hajotessa olin myös juuri vaihtanut isomman resoluution ruutuun minkä takia DPItä kaipasin lisää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 583
Viestejä
4 332 543
Jäsenet
72 257
Uusin jäsen
DIYmex

Hinta.fi

Ylös Bottom