Logiikkaohjelmointi

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
53
Hei

Yritin selata läpi ohjelmoinnin kaikki aloitukset, en nähnyt että kukaan olisi kyseistä aihetta laittanut.

Työkseni aloin tekemään logiikkaohjelmia 2014. Nyt on tullut 7 vuotta päätoimisesti tehtyä. Pääsosassa Siemens PCS7 ja TIA PORTAL. Step 7 ja omron(CX-ONE) alkaa olemaan väistyviä tekniikoita. Step 5 joutunut jonkun verran myös värkkään, alkaa täältä tehtaalta onneksi olla purettuna moiset antiikit.

Jos on saman alueen osaajia niin kiinnostaa tietää. Saa kysellä myös minulta jos kiinnostaa tietää jotakin. Tässä tarkoitus vuoden vaihteessa rykästä pystöön sivutoimisena firma. Katsotaan lähteekö rullaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Hei täähän mukava lanka.
Duunissa nyt tullut rakenneltua laitteita, joita ohjaa logiikat. Aika lailla 0-lähtökohdista PLC-ohjelmointitaidot lähtöisin, toki python ja java-taustaa oli alkuun hieman.
Itse pelaan Beckhoffin logiikoiden kanssa ja IDE:nä Twincat 3 ja kielenä ST. Täytyy sanoa että Beckhoff on tehnyt monta asiaa oikein, kuten heidän kotisivunsa. Siellä on hyvin monta asiaa selitetty esimerkein (ohjelmointi ja fyysinen laiteasennus). Sit on tietty youtube pullollaan hyviä videoita.

Käytän aika paljon Pythonia esim logiikan ohjauskoneella jos tarvitsee esim fittailla jotain käyriä automaattisesti tms. Vaikka Beckhoffilla onkin upeita funktioita upeissa kirjastoissa, niin ST on silti joihinkin asoihin vaan melko kankea. Pythonilla saa hyvin muuttujat logiikkaan sisään ja ulos. JavaScriptiä oon myös käyttänyt Twincatin sisällä vahtimaan joitain muuttujia.

Rakennan tällä hetkellä lääketietellistä laitetta, jossa siis Beckhoffin CX-8190 päälaitteena, plus kenttäväylässä pienempiä ja OPC-UA:n jatkeena muita (muun merkkisiä) logiikoita.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
53
Minulla myös tarkoitus firmassa käyttää kyseistä logiikkaa. En ole itse ikinä mitään ohjelmaa tehnyt beckhoffilla, mutta ilmainen ohjelmisto kiinnostaa. Siemensin lisenssit on tähtitieteellisen hintaisia. Itse olen käyttänyt enemmän perinteisiä ohjelmakieliä(FBD,CFC ja SFC), tuo ST on vähän opettelua vielä. Python ei ole tuttua, vähän olen javalla ja c kielellä vääntänyt.

Itsekään en ole varsinaista koulutusta saanut, vaan tekemällä oppinut. Sähkövoimatekniikan insinööri on koulutus. Sitä ennen olin tehtaalla laitosmiehenä korjaamassa laitteita, sen jälkeen pääsin tekemään ohjelmia.

Mielenkiintoista varmaan tehdä lääketieteeseen laitteistoa, siellä varmaankin pitää tehdä melko läjä paperia ohjelmista ja dokumentoida huolellisesti? Itse elintarviketehtaassa jonkun verran turvallisuuskartoituksia tehdään ja suojaukset laitteeseen sen mukaan mikä pl-luokka tulee.

Viimeisin projekti oli rekka-auton pesulaitteiston automaatiouusinta. Siellä oli Phoenix&Schneiderin joku antiikin aikainen ohjaus käytössä.

Aluksi tehtiin asiantuntijoiden kanssa laitteesta ohjelmankuvaus, turvallisuusarvio ja laitelista. Sitten piirtelin sähkökuvat laitteeseen cadmatic piirrustus ohjelmalla. S7-1500 cpu tuli paikoilleen ja siihen kylkeen TP1700 comfort paneli. Sitten sähkäreitten kanssa kytkettiin uusi logiikka kiinni ja hieman muutettiin ja lisättiin laitteistoa. Tämän jälkeen tietenkin IO-testi laitteistolle että näkee toimiiko ohjauspaneelista kaikki laitteet oikein ja että on annettu oikea IO. Sitten muutama päivä testiajoja että näkee toimiiko laite halutulla tavalla. Jonkun verran joutui vielä ohjelmaa muuttamaan vaikka oli simuloitu ohjelmaa ennen käyttöönottoakin.

Ohjelmassa käytin FBD:tä ja SFC:tä.

Jos kiinnostusta miten rakennan ohjelmaa niin voin laittaa kuvan kaappauksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Itsekin on logiikoila tullut tehtyä jotain pikkujuttuja. Viimeisin projekti oli ihan oma kotiautomaation valo-ohjaushässäkkä kun sain ilmaiseksi yhden Rockwellin mikrologiikan ohjelmointikaapeleineen. Siinä nyt ei mitään kovin kummoista ollut, muutama tulo napeille ja 4 eri ledivaloryhmän ohjaukselle lähdöt ja jotain viiveitä ja kombinaatiologiikkaa itse ohjelmassa. Sellainen päivän projekti softan opettelu mukaanlukien.

Sitten aiemmin on tullut tehtyä muunmuassa tavarahissien ohjauskeskuksia Crouzetilla ja myöhemmin Logolla. Noissakin oli melkoinen paperityö, dokumentointi ja testaaminen että kaikki hätäseis-toiminnot, rajakytkimet ja virhetilanteet takuulla tuli todettua että toimivat oikein ja ovat varmasti tehty failsafe-tyyliin. Tai no, pomohan nuo kaikki mietti valmiiksi, minä vaan tein ja testasin.

Ja sitten tietenkin AV-puolen logiikoita ja "logiikoita" on tullut konffailtua, sekä työksi että harrastukseksi eli AMX, Cue, Extron ja kasa DSP-laitteiden sisäisiä logiikoita. Ja tietenkin nykyään Node-REDillä kotiautomaation logiikkaa on tullut aika jonkun verran tehtyä.

Kaikenlaisia rele- ja diodimatriisilogiikoita en jaksa edes miettiä, niitä on vuosien varrella ollut niin paljon :D

Kaikki nuo ovat olleet aikalailla oma maailmansa mutta periaatteessa kaikki ovat kuitenkin samaa asiaa, ohjataan jotain lähtöjä tulojen perusteella.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
53
Siitähän se lähtee pikkuhommista, itse alkuun tein pelkästään prosessikuvia. Sen jälkeen pääsin tekemään ensimmäisen projektin, poistoilman pesulaitteisto. Suosittelen sinullekin jos kiinnostaa harjoitella niin lataa Beckhoffin Twincat 3, se on ilmainen ohjelmisto. Beckhoffissa on kaikki tuetut ohjelmointikielet niin ei jää siitäkään kiinni että jotakin ei osaa. Jos vertaa esim. LOGO! logiikkaan tuota niin logossahan ei paljoa ohjelmaa pysty tekemään kun loppuu heti alkuun lohkot. Logo kyllä on kätevä kun siinä niin nopeasti käy simulointi ja jotakin hyvin pientä saa suhteelisen halvalla rakennettua.
Mutta tuo Beckhoff tosiaan on ihan "oikea" logiikka niin sillä pääsee niin pitkälle kun taidot riittää :)

Youtubesta hakee Twincat3 ja infosys bekchoff omat tukisivut on myös todella hyvät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Siitähän se lähtee pikkuhommista, itse alkuun tein pelkästään prosessikuvia. Sen jälkeen pääsin tekemään ensimmäisen projektin, poistoilman pesulaitteisto. Suosittelen sinullekin jos kiinnostaa harjoitella niin lataa Beckhoffin Twincat 3, se on ilmainen ohjelmisto. Beckhoffissa on kaikki tuetut ohjelmointikielet niin ei jää siitäkään kiinni että jotakin ei osaa. Jos vertaa esim. LOGO! logiikkaan tuota niin logossahan ei paljoa ohjelmaa pysty tekemään kun loppuu heti alkuun lohkot. Logo kyllä on kätevä kun siinä niin nopeasti käy simulointi ja jotakin hyvin pientä saa suhteelisen halvalla rakennettua.
Mutta tuo Beckhoff tosiaan on ihan "oikea" logiikka niin sillä pääsee niin pitkälle kun taidot riittää :)

Youtubesta hakee Twincat3 ja infosys bekchoff omat tukisivut on myös todella hyvät.
Työkseni en noilla logiikoilla enää mitään oikeastaan tee, korkeintaan konsultoin toisen osaston väkeä jos jotain logiikkaa sattuvat räpeltämään joten sinänsä ei olisi tarvista tuollaiselle. Jos jostakin saisi noita Beckhoffin (tai jonkun muun) logiikoita ilmaiseksi / edullisesti niin olisihan niillä kiva leikkiä ja tehdä kaikenlaista. Mitään suuria summia kun en ajatellut pistää harrastustoimintaan kun kaikenlaista romua löytyy aina silloin tällöin firman SER-lavaltakin ja niistä sitten tulee viriteltyä itselle kaikenlaista jännää.

Nykyään itsellä tuo logiikkaharrastus on melkein mennyt siihen että on joku edullinen I/O-palikka ja sitä sitten käskyttää softalla, joko Node-REDillä tai vaikkapa ihan Python-koodilla jos palikka siihen taipuu. ESP32 on ollut mulla melkein ykkösvalinta kun siihen saa vähän kaikkea anturia helposti kiinni kun löytyy esim RS232-, 1wire- ja I²C-väylät ja vapaasti ohjelmoitavia tuloja ja lähtöjä ja palikan hinta on parin euron luokkaa.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Logiikoita taivuteltu toteuttamaan tahtoa työelämässä viimeiset 7 vuotta. ST:tä tulee käytettyä jos ei erikseen pyydetä jotain muuta, IL(Instruction List) osaan lukea mutta jos näitä tulee vastaan niin pyrin kääntämään ST:lle.

Tähän mennessä vastaan tullut:
  • Siemens
    • S7-300
    • S7-1200
    • LOGO
  • Beckhoff
    • Twincat 2
    • Twincat 3
  • Unitronics
    • M90
  • B&R
Näiden lisäksi erinäisiä SCADA paketteja (Intouch, Indusoft Web Studio) ja näihin liittyviä tietokantoja.

Itse eniten tykännyt B&R:n ja Beckhoffin tuotteista etenkin softan puolelta, molemmilla kattavat kirjastot ja toimivat työkalut esimerkkien ja helppifilujen osalta. Siemens toki myös helppo käyttöinen, mutta mielestäni huomattavasti rajoittavampi kun vertailukohdaksi otetaan B&R ja Beckhoff.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Työkseni en noilla logiikoilla enää mitään oikeastaan tee, korkeintaan konsultoin toisen osaston väkeä jos jotain logiikkaa sattuvat räpeltämään joten sinänsä ei olisi tarvista tuollaiselle. Jos jostakin saisi noita Beckhoffin (tai jonkun muun) logiikoita ilmaiseksi / edullisesti niin olisihan niillä kiva leikkiä ja tehdä kaikenlaista. Mitään suuria summia kun en ajatellut pistää harrastustoimintaan kun kaikenlaista romua löytyy aina silloin tällöin firman SER-lavaltakin ja niistä sitten tulee viriteltyä itselle kaikenlaista jännää.
Beckhoffin softalogiikkahan pyörii käytännössä millä tahansa Windows PC:llä ilmaisella TRIAL lisenssillä viikon kerrallaan (ja tämän jälkeen joutuu TRIAL lisenssin aktivoimaan uudestaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Beckhoffin softalogiikkahan pyörii käytännössä millä tahansa Windows PC:llä ilmaisella TRIAL lisenssillä viikon kerrallaan (ja tämän jälkeen joutuu TRIAL lisenssin aktivoimaan uudestaan).
Eli tavallista PC:tä voi käyttää logiikkana ja sitten jotakin kautta hoidetaan I/O? Toisaalta, samalla vaivalla voin tehdä asiat Node-REDillä tai ihan suoraan vaikka Pythonilla ja käskyttää jotain I/O-purkkia itsetehdyllä softalla. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Ja tuo viikon lisenssin uusimisväli olisi käytännön toteutuksissa ihan tuhoon tuomittu homma, oletan että maksullinen kokolisenssi maksaa mansikoita ja mustikoita.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Eli tavallista PC:tä voi käyttää logiikkana ja sitten jotakin kautta hoidetaan I/O? Toisaalta, samalla vaivalla voin tehdä asiat Node-REDillä tai ihan suoraan vaikka Pythonilla ja käskyttää jotain I/O-purkkia itsetehdyllä softalla. Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Ja tuo viikon lisenssin uusimisväli olisi käytännön toteutuksissa ihan tuhoon tuomittu homma, oletan että maksullinen kokolisenssi maksaa mansikoita ja mustikoita.
Juu Beckhoffin Runtime lisenssit muille kuin heidän omalle raudalleen maksavat hunajaa. I/O:n pystyy sitten toteuttamaan periaatteessa minkä tahansa kenttäväylän(Ethercat, Modbus) tai muun kautta riippuen PC:n raudasta.

Lähinnä tuolla TRIAL lisenssillä pääsee ilmaiseksi testaamaan periaatteessa mitä tahansa, mutta jos haluaa tehdä jotain pitkäikäsempää niin ei siinä tietenkään toimi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Eli itselleni harrastelijana tulee edelleen pirun paljon halvemmaksi ottaa vaikka parikin ESPiä ja vaikka uhrata toinen niistä pelkästään antureille inputiksi ja toinen outputeiksi ja tehdä niille sopiva softa. TTL-ohjattavia relekorttejakin sain duunista ison laatikollisen, olivat muka rikki mutta yhtään viallista en ole vielä niistä löytänyt, joten vaihtokärjellisiä relelähtöjä mulla on käytännössä riittävästi omaan käyttöön. Tulee pikkaisen halvemmaksi kuin ostaa joku oikea logiikka-I/O, 3kpl 5 releen korttia pystyy helposti ajamaan yhdellä ESP:llä ja jää vielä inputeillekin muutama pinni (ja lisää tarvittaessa esim wifin yli), pieni adapteripiirilevy pitää tehdä mutta sen kustannuksetkin ovat parin-kolmen euron luokkaa. Taitaa nykyään logiikkaharrastus mennä aika pitkälti noiden laitteiden suuntaan kun oikeat logiikat (jotka eivät ole yhtään fiksumpia) maksavat ihan pirun paljon enemmän. Toki mihinkään duuniprojekteihin en välttämättä noita ESPejä laittaisi kun luotettavuudesta ei ole takeita mutta...

Nyt jos joku logiikkavalmistaja tekisi hinnaltaan harrastajaystävällisen mallisarjan joka olisi yhteensopiva ammattimallien kanssa niin äkkiä saattaisi käydä niin että osaamista olisi juuri tuolle yhdelle laitesarjalle ihan pirusti ja sitä olisi helppo myydä joka paikkaan, vähän vastaavasti kuin muutamat softafirmat tekevät eli antavat harrastuskäyttöön riittävän softan ilmaiseksi mutta yrityskäytössä siitä joutuu maksamaan nimellisen summan. Toki esimerkiksi Logo (Siemens) (pienemmissä) tai Siemens (isommissa) ovat aika isoja pelureita ilmeisesti nykyään, mutta...
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Tulee Beckhoffilla työkseen tehtyä ohjelmaa niin pari tipsiä.
1. Jos mitenkään lähtee kieleksi ST ja OOP jutut haltuun niin saa kyllä nopeasti isojakin juttuja aikaa kun kirjastossa hyvät pohjat mistä periyttää/laajentaa.
2. Jos ympäristöä ajaa vaikka omassa läppärissä kannattaa katsoa että on Beckhoffin tukema verkkokortti niin selviää paljon helpommalla. Ei tuettukin käy testailuun, mutta kaikki kirjastot esim. TCP/RT ei sellaisessa toimi.
3. Automatisoi linkit koodista IO hardikseen heti jos niitä on yli 5.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1
Reilu vuosikymmen noiden kanssa on tullut työksi pelattua. Nykyisin teollisuuteen pelkästään Siemensiä ja samalla satunnaisia robotteja siihen kylkeen ABB / Motoman / Fanuc.

Aikaisemmassa elämässä ja vapaa-ajalla on tullut myös Beckhoffin kanssa pelattua ja töiden suuntaankin koitan Twincat 3 ehdotella säännöllisesti lähinnä avoimuuden / Visual studion takia. Mutta raskaassa teollisuudessa tuo Siemens on aikalailla standardi. Elintarvikepuolella / pienillä toimittajilla Beckhoff on aika isosti syrjäyttänyt muita valmistajia. Hinta/laatu on niillä aika kovaa tasoa.

Kielistä menee kaikki, eniten käytössä LAD menneisyyden painolastin takia, ST (tai Siemensin tapauksessa SCL) on se millä mahdollisuuksien mukaan tehdään uutta.
Sinne voi sitten jatkoksi C#, Python ja SQL niin kyllä jotain kuraa saa puuhastelua.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
597
Eli itselleni harrastelijana tulee edelleen pirun paljon halvemmaksi ottaa vaikka parikin ESPiä ja vaikka uhrata toinen niistä pelkästään antureille inputiksi ja toinen outputeiksi ja tehdä niille sopiva softa. TTL-ohjattavia relekorttejakin sain duunista ison laatikollisen, olivat muka rikki mutta yhtään viallista en ole vielä niistä löytänyt, joten vaihtokärjellisiä relelähtöjä mulla on käytännössä riittävästi omaan käyttöön. Tulee pikkaisen halvemmaksi kuin ostaa joku oikea logiikka-I/O, 3kpl 5 releen korttia pystyy helposti ajamaan yhdellä ESP:llä ja jää vielä inputeillekin muutama pinni (ja lisää tarvittaessa esim wifin yli), pieni adapteripiirilevy pitää tehdä mutta sen kustannuksetkin ovat parin-kolmen euron luokkaa. Taitaa nykyään logiikkaharrastus mennä aika pitkälti noiden laitteiden suuntaan kun oikeat logiikat (jotka eivät ole yhtään fiksumpia) maksavat ihan pirun paljon enemmän. Toki mihinkään duuniprojekteihin en välttämättä noita ESPejä laittaisi kun luotettavuudesta ei ole takeita mutta...

Nyt jos joku logiikkavalmistaja tekisi hinnaltaan harrastajaystävällisen mallisarjan joka olisi yhteensopiva ammattimallien kanssa niin äkkiä saattaisi käydä niin että osaamista olisi juuri tuolle yhdelle laitesarjalle ihan pirusti ja sitä olisi helppo myydä joka paikkaan, vähän vastaavasti kuin muutamat softafirmat tekevät eli antavat harrastuskäyttöön riittävän softan ilmaiseksi mutta yrityskäytössä siitä joutuu maksamaan nimellisen summan. Toki esimerkiksi Logo (Siemens) (pienemmissä) tai Siemens (isommissa) ovat aika isoja pelureita ilmeisesti nykyään, mutta...

En ihan koko ketjua lukenut, mutta jos beckhoff/codesys harjoittelu ja räpeltäminen omaksi iloksi kiinnostaa, niin codesys runtimen saa pyörimään esimerkiksi raspberryssä (lisenssi 50€) ja pystyy liittämään kaikki lisäkortit jne ethercatilla kiinni. Käytännössä todella halpa logiikka harjoittelua varten ja miksei jotain pientä projektiakin. Tarvitsee siis vaan ethercat couplerin(esim beckhoffilta) ja siihen haluamat I/O-kortit.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Reilu vuosikymmen noiden kanssa on tullut työksi pelattua. Nykyisin teollisuuteen pelkästään Siemensiä ja samalla satunnaisia robotteja siihen kylkeen ABB / Motoman / Fanuc.

Aikaisemmassa elämässä ja vapaa-ajalla on tullut myös Beckhoffin kanssa pelattua ja töiden suuntaankin koitan Twincat 3 ehdotella säännöllisesti lähinnä avoimuuden / Visual studion takia. Mutta raskaassa teollisuudessa tuo Siemens on aikalailla standardi. Elintarvikepuolella / pienillä toimittajilla Beckhoff on aika isosti syrjäyttänyt muita valmistajia. Hinta/laatu on niillä aika kovaa tasoa.

Kielistä menee kaikki, eniten käytössä LAD menneisyyden painolastin takia, ST (tai Siemensin tapauksessa SCL) on se millä mahdollisuuksien mukaan tehdään uutta.
Sinne voi sitten jatkoksi C#, Python ja SQL niin kyllä jotain kuraa saa puuhastelua.
Onneksi löytyy nykyään raskaastakin teollisuudesta johtajia ketkä uskaltavat ostaa muutakin. Tuohon Siemens uskovaisuuteen kun ei ole mitään järkevää syytä. Usein kuulee perusteluna että osataan itse tehdä muutoksia, mutta kyllä monesti kunnossapidon porukalla on aika kevyet eväät lähteä itse tekemään isompia muutoksia oli rauta Siemens, Beckhoff tai mikä vaan.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Itse olen viimeisen kolmen vuoden aikana tehnyt vähän softaa Siemensillä ja B&R vehkeillä. Jos pitäisi jommasta kummasta valita, niin ottaisin jälkimmäisen lähestulkoon mihin tilanteeseen ja koska vain.

B&R sivuilta saa ilmaisen trial-lisenssin 90 päiväksi ja logiikat on kohtuu hintaisia. Lisäksi näytöt yms lisätarvikkeet on 1/4 karkeasti hinnoiteltu Siemensin laitteista. Softa pyörii myös pc päällä, joten testaukseen/kotikäyttöön sitä voi testata ilman logiikankin ostamista.

Toinen hyvä tuote on Weidmullerin etä IO (UR20). Rakenne on jämäkkä, kortit on hot swap-vaihdettavia ja web-interfacesta pystyy tarvittaessa testaamaan ohjattavan koneikon/IO:n. Jälkimmäinen ominaisuus hyvä ongelmatilanteissa, huollon kaverit pystyy tarkistamaan input/output tilan selaimella (ei tarvitse asentaa yhtään softaa)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
53
Onneksi löytyy nykyään raskaastakin teollisuudesta johtajia ketkä uskaltavat ostaa muutakin. Tuohon Siemens uskovaisuuteen kun ei ole mitään järkevää syytä. Usein kuulee perusteluna että osataan itse tehdä muutoksia, mutta kyllä monesti kunnossapidon porukalla on aika kevyet eväät lähteä itse tekemään isompia muutoksia oli rauta Siemens, Beckhoff tai mikä vaan.
Joo kyllä noilla lisenssien hinnoilla mitä meillekin on upotettu niin saisi saksalaista laatuautoa pihalle useamman kappaleen :D. Toivotaan että Beckhoff pääsisi iskemään hinnalla väliin niin saa Siemenssikin hinnat alemmas. Ei kyllä mitenkään kehuttavan kestävää ole nuo uudet Siemenssin laitteet, eikä takuutkaan ole häävejä. Uusin Field PG ääntää kauheana ja kyselin asiasta Siemenssiltä niin tuntu että rahaa pitäis saada jos meinaa haitata. 5000€ läppäri ja vinkuu kun halvin markettikone :p
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 803
Kysytäämpä täällä onko Siemens s300 liittyvälle käytetylle hardikselle enää kellään kiinnostusta tänä päivänä?

Jos kiinnostusta niin voi pistellä yv:tä.

Hieno topici kyllä pitää seurailla itse tullut tehtyä vaan hyvin yksinkertaisia ohjelmia s200 ja s1200. Monessa paikkaa korvattu puoli kaappia päästö ja viive kelloja tms :) Logo olisi toki ollut tuohon hommaan varmaan sopivampi, mutta s1200 tuli käytettyä kun vaikutti silloin hyvältä valinnalta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
53
Kysytäämpä täällä onko Siemens s300 liittyvälle käytetylle hardikselle enää kellään kiinnostusta tänä päivänä?

Jos kiinnostusta niin voi pistellä yv:tä.

Hieno topici kyllä pitää seurailla itse tullut tehtyä vaan hyvin yksinkertaisia ohjelmia s200 ja s1200. Monessa paikkaa korvattu puoli kaappia päästö ja viive kelloja tms :) Logo olisi toki ollut tuohon hommaan varmaan sopivampi, mutta s1200 tuli käytettyä kun vaikutti silloin hyvältä valinnalta.
TIA PORTAL AND S7 300&400 - Entries - Forum - Industry Support - Siemens

Tuolla näkyy että toimii kun on uudempaa rautaa niin voi käyttää tia portalissa.

Beckhoff on sopivin kaikkeen hommaan :D
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
59
Olisikos antaa hyviä vinkkejä logiikkaohjelmoinnin opiskeluun, esim. kirjat, videot, ohjelmat? Tammikuussa siis alkaa logiikkaohjelmoinnin kurssi ja ajattelin perehtyä asiaan jo etukäteen, koska tuli otettua kursseja keväälle kohtuu reilusti. Joitakin youtube videoita olen katsonut, mutta olisi mukava päästä vaikka harjoitusten kautta tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Kurssin tavoitteena on osata:
-ohjausjärjestelmän perusrakenne
-TIA portaalin käyttö
-logiikan peruskäskykanta
-käyttää tietotyyppejä sovelluksen tarpeiden mukaisesti
-tehdä logiikkaohjelman sekvenssikaavio hyödyntäen LD-ohjelmointia

Ohjelmointikokemus itselläni nolla, mutta ohjausjärjestelmistä ja anturitekniikasta jonkinlainen käsitys kuitenkin, kun tullut autojen kanssa puljattua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Olisikos antaa hyviä vinkkejä logiikkaohjelmoinnin opiskeluun, esim. kirjat, videot, ohjelmat? Tammikuussa siis alkaa logiikkaohjelmoinnin kurssi ja ajattelin perehtyä asiaan jo etukäteen, koska tuli otettua kursseja keväälle kohtuu reilusti. Joitakin youtube videoita olen katsonut, mutta olisi mukava päästä vaikka harjoitusten kautta tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Kurssin tavoitteena on osata:
-ohjausjärjestelmän perusrakenne
-TIA portaalin käyttö
-logiikan peruskäskykanta
-käyttää tietotyyppejä sovelluksen tarpeiden mukaisesti
-tehdä logiikkaohjelman sekvenssikaavio hyödyntäen LD-ohjelmointia

Ohjelmointikokemus itselläni nolla, mutta ohjausjärjestelmistä ja anturitekniikasta jonkinlainen käsitys kuitenkin, kun tullut autojen kanssa puljattua.
Itselle ainakin helpoin tapa alkaa sisäistää logiikkaohjelmointia oli ihan vaan räpeltää itse ja tutustua sillä tavalla. Muutamilla valmistajilla onkin logiikan ohjelmointisoftasta vähintäänkin demoversio ilmaiseksi saatavilla, esimerkiksi Siemens LOGO! LOGO! Software

Muistaakseni Rockwellillakin on softa saatavilla sivuillaan.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Olisikos antaa hyviä vinkkejä logiikkaohjelmoinnin opiskeluun, esim. kirjat, videot, ohjelmat? Tammikuussa siis alkaa logiikkaohjelmoinnin kurssi ja ajattelin perehtyä asiaan jo etukäteen, koska tuli otettua kursseja keväälle kohtuu reilusti. Joitakin youtube videoita olen katsonut, mutta olisi mukava päästä vaikka harjoitusten kautta tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Kurssin tavoitteena on osata:
-ohjausjärjestelmän perusrakenne
-TIA portaalin käyttö
-logiikan peruskäskykanta
-käyttää tietotyyppejä sovelluksen tarpeiden mukaisesti
-tehdä logiikkaohjelman sekvenssikaavio hyödyntäen LD-ohjelmointia

Ohjelmointikokemus itselläni nolla, mutta ohjausjärjestelmistä ja anturitekniikasta jonkinlainen käsitys kuitenkin, kun tullut autojen kanssa puljattua.
LD eli tikapuukaavio on helpohko sisäistää ilman aiempaa ohjelmointiosaamista. Se on vähän kuin relelogiikka, missä esim. avautuvilla/sulkeutuvilla koskettimilla ohjataan vaikka valoa.
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
59
LD eli tikapuukaavio on helpohko sisäistää ilman aiempaa ohjelmointiosaamista. Se on vähän kuin relelogiikka, missä esim. avautuvilla/sulkeutuvilla koskettimilla ohjataan vaikka valoa.
Juu juurikin noita ladder videoita katsellut ja vaikuttaa äkkiseltään ihan ymmärrettävälle asialle.

Täytynee ladata tuo Siemensin ohjelma ja yrittää kikkailla sen kanssa niin saa jotain tuntumaa hommaan.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
597
Lähes 100% varmasti pystyt koulun tunnuksilla käyttämään tota TIA-portaalia jo nyt. Luultavasti etäkoneelta mikä pyörii koulun palvelimella. Muistaakseni Siemens ainakin aikaisemmin toimi näin ettei opiskelijat saa local asennuksia.
Perustoimintahan noissa kaikissa eri softissa on sama. Ladderi, function blokit, instruction list on helppo harjoitella millä vaan softalla, koska toimivat lähes identtisesti. Structured text taas on hieman erilainen esim Siemens ja beckhoff/codesys välillä.

Ja tosiaan kaikki nuo tekevät pohjimmiltaan saman asian kun se ladderi, jota olet jo tutkinut.
Aikaisemmin tänne jo kirjoitinkin, että jos kiinnostaa ihan raudan kanssa testata omia tuotoksia niin codesys lisenssi raspberry Pi:lle on 50€. Siinä saat pyörimään logiikan ja voit helposti harjoitella. Ja itse editori/ohjelmointi softa on ilmainen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
15
Näyttää nämäkin softat olevan pikaisella vilkaisulla aika windows-only :/ että taitaa jäädä näiden kokeilu itselläni väliin vaikka kiinnostaisikin kokeilla.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Jos meinaa teollisuudessa toimia niin oman kokemuksen perusteella Windows kannattaa ottaa haltuun koska "kaikki" hallintasoftat pyörii winukan päällä. Jollain tarjoajilla voi ehkä olla jotain Linux-softia/kiertoteitä/purukumivirityksiä olemassa, mutta Win on se "main branch" joka saa uudet ominaisuudet ensimmäiseksi ja jota kehitetään isoimmalla panoksella.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Onneksi löytyy nykyään raskaastakin teollisuudesta johtajia ketkä uskaltavat ostaa muutakin. Tuohon Siemens uskovaisuuteen kun ei ole mitään järkevää syytä. Usein kuulee perusteluna että osataan itse tehdä muutoksia, mutta kyllä monesti kunnossapidon porukalla on aika kevyet eväät lähteä itse tekemään isompia muutoksia oli rauta Siemens, Beckhoff tai mikä vaan.
Onhan noita muutamia syitä pysyä olemassa olevassa järjestelmässä, osaaminen/koulutustarve, varaosat yms. Oman tiimin vastuulla tällä hetkellä reilut 100 logiikkaa (liian montaa valmistajaa ja tuotesarjaa). Nopeasti saa aika kivan sekasorron ylläpidon kannalta, kun vaihtaa käytettyä logiikka valmistajaa parin vuoden välein. Erityisesti tämä vaikuttaa elinkaaren loppuvaiheessa, milloin standardoinnin merkitys korostuu. Helpottaa kunnossapidon hommaa aika paljon, kun käytössä mahdollisimman vähän eri valmistajia ja käytetyt osat mahdollisimman yhtenevät ja standardoidut. Melkolailla kaikilta isommilta tehtailta löytyy kyllä omaa osaamistakin muutosten tekoon (aikaa isompiin muutoksiin voi olla sitten heikommin) tai ainakin vähintään vian selvitykseen ja pikku bugien korjauksiin.

Omien kokemusten mukaan Siemens on helpoin perus tyhmän logiikan tekemiseen linjan ohjauksiin. Siemensin Ladder/FBD ympäristö on omasta mielestä selkeämpi ja helpompi kuin kilpailijoilla, samoin turvalogiikan integraatio. Beckhoff on kyllä hyvä pienempiin kokonaisuuksiin ja laskentapainotteiseen ohjelmaan, ladder ympäristö aika kankea, mutta ST taas huomattavasti parempi kuin Siemensillä. Joskus muutamia vuosia sitten Beckhofilla ei toiminut koodin vertailu offline ja online projektien välillä, mikä oli kunnossapidon kannalta lievästi sanottuna ongelmallista, nykyisin vertailu on vain vähän kankea käyttää.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
597
Itse olen kunmastellut aina, miten oikeestaan kaikilla valmistajilla simulointi on todella surkea. Ainakin mitä olen itse härvännyt niiden kanssa.
 

IcyT

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
662
Itse olen kunmastellut aina, miten oikeestaan kaikilla valmistajilla simulointi on todella surkea. Ainakin mitä olen itse härvännyt niiden kanssa.
Mitä haluaisit simuloimalla tehdä mitä esim. TIA Portalin simulointityökalu ei mahdollista?
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
597
Täytyy myöntää että TIA:n kanssa en kauheasti ole toiminut, mutta koulussa sen kanssa tapeltiin useampaan kertaan. En tiedä johtuiko ongelmat virtuaalikoneista tai vastaavasta, mutta yksinkertaisetkin ohjelmat saattoi kaataa tai halvaannuttaa koko TIA:n. Eikä noista simulaattoreista mikään ole mun mielestä kovin helppokäyttöinen, jos käyttäjänä on vasta aloittanut opiskelija.
 
Liittynyt
18.02.2022
Viestejä
427
Hyvä ketju, tulin lueskelemaan. Suunnitteilla autotallin sähköistys ja automatisointia.

Pian takana viiden vuoden työsuhde kiinteistöautomaatiopuolella, jossa PLC-ohjelmointia opeteltu koko ajan lisää valo-ohjauksista IV-prosesseihin ja huonesäätimiin. Structured textillä menty ja kun koulustakin on tullut päästyä jo 7 vuotta sitten alkaa nuo FBD:t ja ladderit olla jo unohtuneet:D
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Onko kellään hyvää kikkaa Beckhoffilta ulkoisen win-ohjelman käynnistykseen joko logiikan (ST-puolelta) tai HMI-puolelta? Logiikasta saa NT_StartProcess -funktiolla logiikassa sijaitsevan ohjelman käyntiin, mutta toi ei toimi esim ohjaustietokoneeseen (Win 10) vaikka ADS-osoitteet on kunnossa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
238
Onko kellään hyvää kikkaa Beckhoffilta ulkoisen win-ohjelman käynnistykseen joko logiikan (ST-puolelta) tai HMI-puolelta? Logiikasta saa NT_StartProcess -funktiolla logiikassa sijaitsevan ohjelman käyntiin, mutta toi ei toimi esim ohjaustietokoneeseen (Win 10) vaikka ADS-osoitteet on kunnossa.
Selitätkö vielä vähän tarkemmin? Eli siis haluat PLC:ltä käynnistää ohjelman toisessa koneessa?
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Selitätkö vielä vähän tarkemmin? Eli siis haluat PLC:ltä käynnistää ohjelman toisessa koneessa?
Jes, eli yksinkertaisuudessaan vaikka kun käyttäjä painaa nappulaa HMI:stä (joku boolean = true) niin ohjelma.exe käynnistyy ohjaustietokoneesta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
238
Millä HMI-puoli on tehty? Tuo voi ollakin vähän kinkkisempi jos ei suoraan HMI-alusta tue sitä ja jos tosiaan NT_StartProcess ei toimi.
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Eikö tuo funktio nimenomaan pitäisi olla se mitä etsit? Antaako jonkun errorin vai mikä ei toimi
Noniin, kyllähän se toimi kun sadatta kertaa hinkkaa. Eli mulla on saattanut olla ADS-osoite kirjotettuna väärin tms. mutta nyt toimii. Syntaksin kanssa pitää olla myös tarkkana. Eli tällä setupilla sain vihdoin PLC:n avaamaan ohjauskoneesta ohjelman. Nyt on myös helppo ajaa erilaisia skriptejä .exe muodossa.

Koodi:
file := '/C "C:\Users\kayttaja\avattavaOhjelma.exe"';

NT_ProcessStart(
    NETID:= 'ohjausPC:n ADS-osoite',
    PATHSTR:= 'C:\Windows\System32\cmd.exe',
    DIRNAME:= 'C:\Windows\System32\',
    COMNDLINE:= file,
    START:= triggeri.Q
    );

Millä HMI-puoli on tehty? Tuo voi ollakin vähän kinkkisempi jos ei suoraan HMI-alusta tue sitä ja jos tosiaan NT_StartProcess ei toimi.
HMI on ihan perus TwinCat3:lla läjätty HTML/javascript -pohjainen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2023
Viestejä
1
Itseltä löytyy logiikka osaamista lähinnä kouluajoilta ja tästä on nyt vuosia vierinyt. Siksi kysynkin riittääkö HMI-paneeleissa potkua videoitten pyörittämiseen? Eli olen kehittämässä asiakaskäyttöön konetta jota ohjattaisiin Beckhoffin logiikalla ja käyttöliittymänä jokin bechoffin kosketusnäytöistä. Näytöltä tulisi valita toiminto ja näyttöön saisi pyörimään tarvittaessa ohjevideon vaikka näytön säästäjäksi. Itse en ole tämmöistä koskaan nähnyt että HMI-näytöllä pyörisi videota, siksi kysynkin.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Beckhoffin logiikathan ovat käytännössä Windows (ja nykyään kait saa myös BSD) pohjaisia teollisuus PC:tä. Noita saa myös PaneeliPC versioina, eli kun vain valitsee tarpeeksi tehokkaan niin kyllähän se pyörittää mitä tahansa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
238
Juuri näin. Jos on joku 1-ytiminen Beckhoffi ja Windows, niin voi olla vähän nuhanen. Riippuu tietysti videosta.

Mutta teknisesti onnstuu kyllä, koska kuten Vaakku sanoi, nehän on Windows-vehkeitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
246
Beckhoffin logiikathan ovat käytännössä Windows (ja nykyään kait saa myös BSD) pohjaisia teollisuus PC:tä. Noita saa myös PaneeliPC versioina, eli kun vain valitsee tarpeeksi tehokkaan niin kyllähän se pyörittää mitä tahansa.
Olen itse käynyt Beckhoffin peruskurssin. Muistaakseni CPU:llä ajetaan rinnakkain eri ytimissä Beckhoffin omaa reaaliaikakäyttöjärjestelmää ja Windowsia. Nuo sitten aika saumattomasti keskustelee toistensa kanssa.

Veikkaisin, että PC:n pitää olla Beckhoff merkkinen, että kaikki toimii 100% varmasti oikein.

TwinCat 3:n voi kyllä asentaa mihin tahansa PC:hen, ja voi harjoitella/simuloida PLC ohjelmaa. Mutta ei ehkä saavuteta aitoa reaaliaikaisuutta. Varmasti voisi myös ohjata jotain ei niin aikakriittistä järjestelmää, jos on kenttäväyläkortti PC:ssä, esim EtherCat. Vaikka oman talonsa valaistusautomaatio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
246
Itseltä löytyy logiikka osaamista lähinnä kouluajoilta ja tästä on nyt vuosia vierinyt. Siksi kysynkin riittääkö HMI-paneeleissa potkua videoitten pyörittämiseen? Eli olen kehittämässä asiakaskäyttöön konetta jota ohjattaisiin Beckhoffin logiikalla ja käyttöliittymänä jokin bechoffin kosketusnäytöistä. Näytöltä tulisi valita toiminto ja näyttöön saisi pyörimään tarvittaessa ohjevideon vaikka näytön säästäjäksi. Itse en ole tämmöistä koskaan nähnyt että HMI-näytöllä pyörisi videota, siksi kysynkin.
Beckhoffin HMI-paneelit on suunnilleen normaaleja koneita mutta robustimpia. Niissä voi olla mahdollisuus ajaa myös sitä softalogiikkaa. Myös EtherCat sopiva Ethernet-portti voi olla vakiona.

Hinta tietysti aika rapsakka, eikä siksi videoita paljoa pyöritellä. Mutta videot toiminee ihan normaalisti.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Olen itse käynyt Beckhoffin peruskurssin. Muistaakseni CPU:llä ajetaan rinnakkain eri ytimissä Beckhoffin omaa reaaliaikakäyttöjärjestelmää ja Windowsia. Nuo sitten aika saumattomasti keskustelee toistensa kanssa.

Veikkaisin, että PC:n pitää olla Beckhoff merkkinen, että kaikki toimii 100% varmasti oikein.

TwinCat 3:n voi kyllä asentaa mihin tahansa PC:hen, ja voi harjoitella/simuloida PLC ohjelmaa. Mutta ei ehkä saavuteta aitoa reaaliaikaisuutta. Varmasti voisi myös ohjata jotain ei niin aikakriittistä järjestelmää, jos on kenttäväyläkortti PC:ssä, esim EtherCat. Vaikka oman talonsa valaistusautomaatio.
Itse tuli viitisen vuotta sitten käytettyä enemmänkin Beckhoffia ja olet suunnilleen oikeassa.

Ainakin 5v sitten käytössä olleessa versiossa pystyi valitsemaan halusiko lohkaista TC Runtimelle oman ytimen vai ajaa yhteisillä ytimillä Windowsin kanssa.
 
Liittynyt
14.11.2017
Viestejä
102
Muistaakseni CPU:llä ajetaan rinnakkain eri ytimissä Beckhoffin omaa reaaliaikakäyttöjärjestelmää ja Windowsia. Nuo sitten aika saumattomasti keskustelee toistensa kanssa.
Joo, Twincan Runtime vie Windowsin schedulerilta vakiona 80% yhdestä ytimestä, mutta on suositeltavaa antaa koko ydin TcRuntimen käyttöön. Tämä onnistuu suoraan TwinCAT:n IDE:stä. Tämänhän voi säätää ytimen kyvykkyyden ja halutun PLC:n sykliajan mukaan sopivaksi.

Veikkaisin, että PC:n pitää olla Beckhoff merkkinen, että kaikki toimii 100% varmasti oikein.
Mitä rautapuoleen tulee, niin Twincan runtime pyörii kyllä ihan samalla tavalla normaalillakin raudalla. Tässä kannattaa huomioida UPS:n puute, jos solutionissa on jotain persistent-muuttujia sekä lisenssin hinta, joka on kalliimpi jos käytössä on muuta kuin Beckhoffin rautaa.

En oo itse nuita HMI-ratkaisuja koskaan Twincalla tehnyt, mutta muistaakseni näissä itse HMI-ratkaisu pyörii TwinCAT HMI Serverillä, joka sitten hostaa HMI:ta localina ja itse HMI-pääte saa sitten tähän serveriin kiinni lähiverkon kautta. Ehkäpä saisit tämän HMI-serverin pyörimään jollain tehokkaalla raudalla, jolloin HMI:n suorituskyvyllä ei olisi niin suurta merkitystä. Tämmöisissä asiossa kannattaa myös konsultoida toimittajaa, niin saa varmasti toimivat vehkeet.
 
Liittynyt
22.02.2021
Viestejä
63
Tuohon HMI:n vaatimaan suorituskykyyn ainakin "web" teknologioita käyttävillä kyllä clientin pään suorituskyky on yleensä se rajoittavampi. Serveripää pääsee aika kevyellä kun ei tarvitse oikeastaan muuta tehdä kuin tarjoilla HTML + JS filuja ja kommunikoida muuttujien arvoja millä tekniikalla se sitten onkaan toteutettu.

Clientti pää kun joutuu nuo JS pureksimaan ja renderöimään sivua tai sen osia uudestaan sitä mukaan kun muuttujien arvot vaihtuvat.
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
155
Voi sitä Twincattia pyöritellä ihan reaaliaikaisena normi läppärissäkin kuhan on vaan sellanen verkkokortti mihin tuo Beckhoff realtime ajuri asentuu siis jos Ethercattia käyttää. Heidän omat on yleensä windows embedded, mutta kyllä tuosta tavallisestakin Windowsista ihan luotettavan saa (on käytetty edellisen työpaikan projekteissa ihan tehtaassa). Mut jos heiltä tilaa oikein tarkotukseen sopivan laitteen onhan se varmasti parempi ratkaisu.

Twincat OOP osaaja jos foorumilta löytyy voin vinkkaa yv:llä työpaikasta!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 139
Viestejä
4 192 768
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom