LIVE: io-techin ”kisastudio” seuraa Applen iPhone-julkaisua klo 20 alkaen

Viestiketju alueella 'io-tech.fi uutiset' , aloittaja Sampsa, 10.09.2019.

  1. Juha Uotila

    Juha Uotila Mobiilimiäs vol.2 Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    3 113
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mutta ei toimi Apple Watchissa tai muissakaan kelloissa (galaxy watch), vain iPhone on tuettuna Elisan eSIM:llä.
     
  2. Touhutippa

    Touhutippa

    Viestejä:
    333
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    [​IMG]
     
  3. zepi

    zepi

    Viestejä:
    4 641
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onkos lähdettä näille väitteille?
     
  4. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 943
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olen myös useammalta suunnalta jälleenmyyjiltä, tukkureilta ja operaattoreilta kuullut, että aikalailla Applen sävelen mukaan mennään, jos kyseisen firman tuotteita haluaa pitää valikoimissaan.
     
  5. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Mitä ne sävelet sitten on? Ei se nyt mitenkään outoa varmaan ole jos valmistaja ei halua että tuotteita kaupataan liian halvalla, mutta onko jotain muuta?
     
  6. Stringer

    Stringer ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ Premium+ ☆☆☆

    Viestejä:
    530
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tuo on kyllä hyvä tieto, että toimii ipad pro:n kanssa. Telian e-simmiä en ainakaan viime vuonna saanut siinä skulaamaan. Täytyypä kokeilla elisaa.
     
  7. escalibur

    escalibur ATK-harjoittelija Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    3 760
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo taitaa päteä aikalailla kaikkiin premium/öky/whatever brändeihin. Etenkin muotialalla ollaan aika tarkkoja millaisissa kaupoissa tai paikoissa omat tuotteet, tai brändi on esillä. Sama pätee esim. osastoihin, hyllyihin, myyntihenkilöstöön (niiden ulkonäköön) jne, jne. Toiset arvostaa ja toiset ei, kuten kaikessa muussakin.
     
  8. Juha Uotila

    Juha Uotila Mobiilimiäs vol.2 Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    3 113
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä toimii ainakin nykyisin myös Telian eSIM ipadeissä
     
  9. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 943
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No siis kaikki mahdolliset ehdot tuotteiden myymiseen, jakeluun ja toimituksiin, katteisiin yms liittyen. Neuvotteluvaraa ei ole. Suoranaisesta "liian halvalla kauppaamisesta" ei Applella myöskään liene vaaraa, kun firmalla on ylivoimaisesti alan suurin katetuottoprosentti toiminnassaan (taitaa edelleen olla yli 30 %).
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  10. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Niin tarkotin siis sitä että Apple määrää hinnat millä myydään kaupoista ulos, ettei brändi luisu alaspäin jatkuvien alennuksien myötä. Moni brändi tekee samaa. Kyse ei ole katteesta.

    Olis kiva kuulla näistä mahdottomista ehdoista lisää mutta mistään niitä ei sitten koskaan löydä, tai jos löytää niin ne on noita samoja mitä muutkin käyttää ja ihan aiheesta. Mitä ehtoja jakelussa ja toimituksissa vaikka on, jotka on jotenkin mahdottomia muihin valmistajiin nähden?
     
  11. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 943
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole antaa mitään tarkempia yksityiskohtia, mutta samaa virttä olen kuullut usealta suomalaiselta taholta. Pääosin on muistaakseni ollut puhe yleisellä tasolla sen tarkempiin yksityiskohtiin menemättä, että Apple käytännössä määrittelee pelisäännöt kaikkeen liittyen ja toisella osapuolella on sitten lähinnä ota tai jätä -tilanne. Neuvotteluvaraa ei siis oikeastaan ole, toisin kuin lähes kaikkien muiden valmistajien kanssa. Tuskimpa nuo on asioita, mitä toimijat lähtevät ainakaan omalla nimellään hirveästi huutelemaan.

    Mulla ei nyt ole mitään kirjallisia todisteita asiasta, kunhan kerroin mihin itse olen törmännyt ja mitä olen kuullut, kun kuitenkin aika monien alalla toimivien tahojen kanssa on tullut oltua työn puolesta tekemisissä. Se on sitten jokaisen itsensä arvioitavissa mitä meikäläisen sana tässä asiassa painaa.
     
    mineraalimies tykkää tästä.
  12. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Ok. Täytyy olla aika helpot ehdot kun niin moni noita silti myy. Katteet jälleenmyyjille on ihan olemattomat noissa kumminkin, ja jotain roposia tekevät tarvikemyynnillä.

    Asia olis vähän eri jos noita ei moni edes myisi ollenkaan. Nyt kuulostaa siltä että kun ei jm:n tai tukkurin omat näkemykset olleetkaan Applen mielestä niin hyviä niin itketään sitten siitä, purraan vähän hammasta ja otetaan sitten minimaalisella lisävaivalla ne Applen ”jotkut käytännöt” tältä osin käyttöön. Jos ne aiheuttaisi enemmän harmia niin eihän noita sitten myytäisi.
     
  13. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 943
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Taitaa Apple vaan olla niin suuri ja vahva brändi markkinoilla, että se on hyvä olla valikoimissa jo ihan imagollisista syistä, vaikka tuotteista ei juuri rahaa jäisikään kassaan. Tällaista muistan kuulleeni rivien välistä.
     
  14. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Saattaa olla. Mutta eipä noi ehdot kauheen pahoja voi olla, kerta ne kelpaa. Parempia tietoja odotellessa voi sanoa että sama se on muillakin brändeillä alalla kuin alalla.
     
  15. Age of Computers

    Age of Computers Wololo

    Viestejä:
    989
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olen kuullut myös samanlaista puhetta useasta suunnasta. Esimerkiksi se, miten kyseisen yrityksen tuotteita ei olla nähty mm. kuluttajien testaamina tai kilpailuvoittoina ei kai ole vain puhdasta sattumaa. Jos ei Cupertinoa miellytä/heille tähdelliseltä vaikuta, niin ei sitten myöskään tapahdu. Sama tulee ilmi siinä, ettei lehdistö suuremmin kiinnosta.
     
    mmst1 tykkää tästä.
  16. Mika__

    Mika__ Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 376
    Rekisteröitynyt:
    25.01.2019
    Mutta lopulta, ei tuota jälleenmyyntiä kukaan tekisi jos se ei olisi kannattavaa. Ei jämy tee mitään imagoasioilla jos sen asiakaskunta ostaa pääasiassa jotain muuta -> se tietysti panostaa jossain vaiheessa enemmän siihen mistä se rahansakin tekee.

    Ei jälleenmyyntiä tekevänä, mutta alaa sivusta seuranneena jo aikojen alusta, arvauksena Applen kamat varmaan tuovat semmoista melko taattua kassavirtaa, olkoonkin, että kontribuutio on pienempi euroissa ja kappaleissa kuin mitä piikkinä jollain muilla merkeillä, mutta tasaisuus lienee se avainasia, hinnan voi pitää lähes samana sen koko vuoden paria pikkualea jouluna ja Black Fridayna lukuunottamatta. Lisäksi porukan ostovoima on erilainen muuten kuin esim. satasen luuria hakevat joten siihen varmaan tarttuu mukaan muutakin kuin se puhelin ja/tai pädi jos asiakaskohtaamisessa onnistutaan hyvin.

    Sanotaan nyt operaattoripuolen laitemyynnistä välikäden tietona, että eipä noissa muuta ehtoa ole juurikaan ollut kuin myynnin aloittamiselle tiukka asetus, laite ei saisi olla kenenkään käsissä ennen virallista myyntipäivää. Tästä tuli joku vuosi sitten sapiskaa kun Posti kerkesi toimittamaan osalle vuorokautta aiemmin ensimmäisen erän luureja kuin mitä olivat kertoneet julkistuksessa. Jälleenmyyjän panostus markkinointiin voi myös tuoda etuja kun ennakkoeriä jaetaan, ei niitä kaikille tule samaa määrää. Mutta muutenhan tuo on normaalia jälleenmyyntiä.
     
  17. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    838
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Vaikuttaisi siltä, että olet herttaisesti sotkenut kaksi asiaa keskenään. Laitemyynnin ja palvelumyynnin. Tässä puhutaan nyt nimenomaan palvelumyynnistä, jossa Apple määrä tahdin.

    Mitä asiaan tulee niin muutenko vaan maagisesti jostain syystä Applen palveluiden lanseerausta saa odotella parhaimmillaan vuosia (Apple Pay, eSIM tuki) kun esim. Samsungin tuotteisiin saa jokseenkin julkaisuhetkellä tai melkolailla pian sen jälkeen. Ei käy oikein järkeen jos ehdot on samat kuin kilpailijoilla. esim. Apple Pay julkaistiin 2014 ja tuli Suomeen 2018. Neljä vuotta siinä meni, jännä juttu kun ei ketään kiinnostanut.

    Ei ole mitään tarvetta sinänsä sinulle asiaa todistella. Nämä on juridisesti asioita joita ei muutenkaan huudella keskustelupalstoilla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
    njs tykkää tästä.
  18. Juha Kokkonen

    Juha Kokkonen Moderator Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    5 943
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse puhuin ainakin laitemyynnistä...
     
  19. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    En ole sotkenut mitään, sinä sotkit :)
     
  20. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    838
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Olen hitusen eri mieltä siitä.
     
  21. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Minä puhuin Kokkoselle.
     
  22. mineraalimies

    mineraalimies

    Viestejä:
    838
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2017
    Siinä tapauksessa ei kannata lainata minun viestiä ja vastata siihen. ;)
     
  23. mmst1

    mmst1

    Viestejä:
    432
    Rekisteröitynyt:
    17.06.2019
    Lainasin ja vastasin vain ja ainoastaan Kokkoselle kunnes sinä tulit väliin selittämään jostain herttaisesta, että jos nyt vaan lopetat alkuunsa :)
     
  24. Lämpöpumppu

    Lämpöpumppu

    Viestejä:
    167
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2018
    Se, että Apple määrää tahdin palvelumyynnissäkin, tuo tietynlaista turvaa imagolle. Apple tietää varaosiensa laadun ja vastaa siitä. Kun taas tarvikevaraosat voivat olla laadultaan ihan mitä vain. Silti tarvikeosilla huolletun luurin pettäessä asiakas kohdistaa ensimmäisenä pettymyksensä luurin valmistajaan eli Appleen. Ei toki tarkoita, etteikö pettymyksiä voisi tulla myös Applen määrittämilläkin varaosilla, mutta riski on pienempi. Aika usein autoissakin käytetään mielummin alkuperäistä vastaavia varaosia ja autovalmistajat myyvät huoltofirmoille ne auton viralliset huoltomanuaalit/softat.

    Toinen palvelumyyntiosio on sovellukset. Applella on sovellusten suhteen paljon tiukempi seula, mitä esimerkiksi Googlen Play -kaupassa. Ja tämäkin on ollut käyttäjän näkökulmasta pelkästään hyvä asia, sillä pääasiassa sovellusten iOS-versiot ovat olleet huomattavasti parempia, sulavampia ja käyttäjäystävällisempiä kuin Android-versiot. Yksi tärkeimpiä syitä, mikä saa minutkin vaihtamaan kerta toisensa jälkeen iPhonesta iPhoneen.
     
    Ponsu, Latvus ja mmst1 tykkäävät tästä.