LIVE: io-techin ”kisastudio” seuraa Applen iPhone-julkaisua klo 20 alkaen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä ne sävelet sitten on? Ei se nyt mitenkään outoa varmaan ole jos valmistaja ei halua että tuotteita kaupataan liian halvalla, mutta onko jotain muuta?
No siis kaikki mahdolliset ehdot tuotteiden myymiseen, jakeluun ja toimituksiin, katteisiin yms liittyen. Neuvotteluvaraa ei ole. Suoranaisesta "liian halvalla kauppaamisesta" ei Applella myöskään liene vaaraa, kun firmalla on ylivoimaisesti alan suurin katetuottoprosentti toiminnassaan (taitaa edelleen olla yli 30 %).
 
Olis kiva kuulla näistä mahdottomista ehdoista lisää mutta mistään niitä ei sitten koskaan löydä, tai jos löytää niin ne on noita samoja mitä muutkin käyttää ja ihan aiheesta. Mitä ehtoja jakelussa ja toimituksissa vaikka on, jotka on jotenkin mahdottomia muihin valmistajiin nähden?
Ei ole antaa mitään tarkempia yksityiskohtia, mutta samaa virttä olen kuullut usealta suomalaiselta taholta. Pääosin on muistaakseni ollut puhe yleisellä tasolla sen tarkempiin yksityiskohtiin menemättä, että Apple käytännössä määrittelee pelisäännöt kaikkeen liittyen ja toisella osapuolella on sitten lähinnä ota tai jätä -tilanne. Neuvotteluvaraa ei siis oikeastaan ole, toisin kuin lähes kaikkien muiden valmistajien kanssa. Tuskimpa nuo on asioita, mitä toimijat lähtevät ainakaan omalla nimellään hirveästi huutelemaan.

Mulla ei nyt ole mitään kirjallisia todisteita asiasta, kunhan kerroin mihin itse olen törmännyt ja mitä olen kuullut, kun kuitenkin aika monien alalla toimivien tahojen kanssa on tullut oltua työn puolesta tekemisissä. Se on sitten jokaisen itsensä arvioitavissa mitä meikäläisen sana tässä asiassa painaa.
 
Ok. Täytyy olla aika helpot ehdot kun niin moni noita silti myy. Katteet jälleenmyyjille on ihan olemattomat noissa kumminkin, ja jotain roposia tekevät tarvikemyynnillä.

Asia olis vähän eri jos noita ei moni edes myisi ollenkaan. Nyt kuulostaa siltä että kun ei jm:n tai tukkurin omat näkemykset olleetkaan Applen mielestä niin hyviä niin itketään sitten siitä, purraan vähän hammasta ja otetaan sitten minimaalisella lisävaivalla ne Applen ”jotkut käytännöt” tältä osin käyttöön. Jos ne aiheuttaisi enemmän harmia niin eihän noita sitten myytäisi.
Taitaa Apple vaan olla niin suuri ja vahva brändi markkinoilla, että se on hyvä olla valikoimissa jo ihan imagollisista syistä, vaikka tuotteista ei juuri rahaa jäisikään kassaan. Tällaista muistan kuulleeni rivien välistä.
 
Itse olen myös useammalta suunnalta jälleenmyyjiltä, tukkureilta ja operaattoreilta kuullut, että aikalailla Applen sävelen mukaan mennään, jos kyseisen firman tuotteita haluaa pitää valikoimissaan.
Itse olen kuullut myös samanlaista puhetta useasta suunnasta. Esimerkiksi se, miten kyseisen yrityksen tuotteita ei olla nähty mm. kuluttajien testaamina tai kilpailuvoittoina ei kai ole vain puhdasta sattumaa. Jos ei Cupertinoa miellytä/heille tähdelliseltä vaikuta, niin ei sitten myöskään tapahdu. Sama tulee ilmi siinä, ettei lehdistö suuremmin kiinnosta.
 
Mutta lopulta, ei tuota jälleenmyyntiä kukaan tekisi jos se ei olisi kannattavaa. Ei jämy tee mitään imagoasioilla jos sen asiakaskunta ostaa pääasiassa jotain muuta -> se tietysti panostaa jossain vaiheessa enemmän siihen mistä se rahansakin tekee.

Ei jälleenmyyntiä tekevänä, mutta alaa sivusta seuranneena jo aikojen alusta, arvauksena Applen kamat varmaan tuovat semmoista melko taattua kassavirtaa, olkoonkin, että kontribuutio on pienempi euroissa ja kappaleissa kuin mitä piikkinä jollain muilla merkeillä, mutta tasaisuus lienee se avainasia, hinnan voi pitää lähes samana sen koko vuoden paria pikkualea jouluna ja Black Fridayna lukuunottamatta. Lisäksi porukan ostovoima on erilainen muuten kuin esim. satasen luuria hakevat joten siihen varmaan tarttuu mukaan muutakin kuin se puhelin ja/tai pädi jos asiakaskohtaamisessa onnistutaan hyvin.

Sanotaan nyt operaattoripuolen laitemyynnistä välikäden tietona, että eipä noissa muuta ehtoa ole juurikaan ollut kuin myynnin aloittamiselle tiukka asetus, laite ei saisi olla kenenkään käsissä ennen virallista myyntipäivää. Tästä tuli joku vuosi sitten sapiskaa kun Posti kerkesi toimittamaan osalle vuorokautta aiemmin ensimmäisen erän luureja kuin mitä olivat kertoneet julkistuksessa. Jälleenmyyjän panostus markkinointiin voi myös tuoda etuja kun ennakkoeriä jaetaan, ei niitä kaikille tule samaa määrää. Mutta muutenhan tuo on normaalia jälleenmyyntiä.
 
Se, että Apple määrää tahdin palvelumyynnissäkin, tuo tietynlaista turvaa imagolle. Apple tietää varaosiensa laadun ja vastaa siitä. Kun taas tarvikevaraosat voivat olla laadultaan ihan mitä vain. Silti tarvikeosilla huolletun luurin pettäessä asiakas kohdistaa ensimmäisenä pettymyksensä luurin valmistajaan eli Appleen. Ei toki tarkoita, etteikö pettymyksiä voisi tulla myös Applen määrittämilläkin varaosilla, mutta riski on pienempi. Aika usein autoissakin käytetään mielummin alkuperäistä vastaavia varaosia ja autovalmistajat myyvät huoltofirmoille ne auton viralliset huoltomanuaalit/softat.

Toinen palvelumyyntiosio on sovellukset. Applella on sovellusten suhteen paljon tiukempi seula, mitä esimerkiksi Googlen Play -kaupassa. Ja tämäkin on ollut käyttäjän näkökulmasta pelkästään hyvä asia, sillä pääasiassa sovellusten iOS-versiot ovat olleet huomattavasti parempia, sulavampia ja käyttäjäystävällisempiä kuin Android-versiot. Yksi tärkeimpiä syitä, mikä saa minutkin vaihtamaan kerta toisensa jälkeen iPhonesta iPhoneen.
 
Tuli vaan vastaan uutinen. Applen uudet iPhone 11, iPhone 11 Pro ja iPhone 11 Pro Max tulevat myyntiin ympäri maailman useissa maissa tänään perjantaina 20. syyskuuta. Ennakkotilattavaksi 10. syyskuuta julkistetut iPhone-uutuudet tulivat viikko sitten 13. syyskuuta.
Uusien iPhone-mallien lisäksi tänään myyntiin tulee myös Apple Watch Series 5 -kello.

Kävin Tammiston Gigantissa eilen jossa on melko iso Apple osasto ja nämä uudet mallit esillä ainakin osittain. Arvatkaa kävikö kuhina siellä? No ei sitten yhtään. n. Klo 19 oli vain yksi asiakas koko osastolla... ja vertailun vuoksi muilla osastoilla oli paljon asiakkaita. Ei ole todellista...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 732
Viestejä
4 545 366
Jäsenet
74 839
Uusin jäsen
kalalintu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom