Lisää kuolleita...

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Välttämättä mitään tietoa kyseisestä sairaudesta ei ole vielä viime vuoden keväällä ollut jos siihen aikaan kertonut lopettamispäätöksestään.

Mahdollisesti se syöpä on kuitenkin jo piilossa jyllännyt elimistössä edellisenä talvena ja keväällä. Sehän silloin voi viedä voimat ja väsyttää ja muuta epämääräistä vaivaa aiheuttaa.
Niin kyllähän monessa paikassa uutisoitiin, että tuo syöpä löytyi nimenomaan kauden jälkeisissä lääkärintarkastuksissa, joten jos keväällä on ilmoittanut lopettavansa, niin ei ole voinutkaan tietää.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Niin kyllähän monessa paikassa uutisoitiin, että tuo syöpä löytyi nimenomaan kauden jälkeisissä lääkärintarkastuksissa, joten jos keväällä on ilmoittanut lopettavansa, niin ei ole voinutkaan tietää.
Viestilehtien markkinointijohtaja muistelee Mona-Liisa Nousiaista: "Hänen puheissaan ja tekemisissään oli rehdin pohjoisen ihmisen rempseyttä"

"Oireita sairaudesta Nousiaisella oli jo vuonna 2017. Hän kertoi tuolloin Kantolalle harjoituskauden sujuneen erinomaisesti, mutta siitä huolimatta hän ei saanut kilpaladulla kropastaan irti tehoja. Syitä selvitettiin pitkään, kunnes todellinen syy paljastui seuraavana vuonna.

Nousiainen vieraili Helsingin Maalaistentalossa viime syksynä ja kertoi Kantolalle sairaudestaan. Hänellä oli tuolloin vahva usko siihen, että hän on sen viiden prosentin joukossa, jotka selviävät sairaudesta.
"​


Ikävä tauti syöpä kun se usein löydetään vasta siinä vaiheessa kun se on levinnyt jo etäpesäkkeiden kautta laajalle elimistöön eikä mitään ole tehtävissä sen parantamiseksi. Eli se on saattunut jo tulla pari vuotta aikaisemminkin ilman että se oirehtii oikein mitenkään alussa.

Joskus olen kuullut vuosikymmeniä syöpäpotilaita leikanneelta plastiikkakirurgilta, että esimerkiksi rintasyöpä saattaa levitä kovakuntoisella liikuntaa harrastavalla paljon nopeampaa imusuonistoa pitkin kuin jollakin huonokuntoisella joka ei liiku lainkaan oikeastaan. En tiedä pitääkö tämä paikkaansa kun en mitään tutkimuksia siitä aiheesta ole lukenut. Tämä oli siis näppituntuma plastiikkakirurgilla joka opetti yliopistosairaalassa tulevia lääkäreitä ja erikoistuvia lääkäreitä siellä leikkaussalissa.

(HUOM! Minulla ei ole siis mitään tietoa Mona-Liisa Nousiaisen syövästä tarkemmin vaan tuo rintasyöpä oli vain esimerkkinä tuossa jonka kuulin.)

Joskus taas kuulin etäisemmästä sukulaisesta joka oli jo keski-iän ylittänyt ja harrasti aktiivisesti liikuntaa. Meni sitten lääkäriin tutkimuksiin kun lenkillä matkavauhti oli tippunut vähitellen puoleen siitä mitä se muutama vuosi aiemmin vielä oli. Tutkimuksissa oli sitten selvinnyt että hänellä on laajalle levinnyt aggressiivinen syöpä ja lääkärien diagnoosi oli etteivät mitään voi tehdä sen parantamiseksi tai edes hidastamiseksi ja neuvona vaan antoi hoitava lääkäri että hoida keskeneräiset asiat elämässä kuntoon kun aikaa ei ole montaa kuukautta. 2-3 kuukautta siitä taisi kestää niin viikatemies tuli.
 

Aku79

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 085
Eutanasia on siinä mielessäkin vaikea että ei niitä lääkäreitä ainakaan jonossa ole jotka tuohon ryhtyvät.
Kyse on potilaan tappamisesta lääkkeillä.

Riippuu varmaankin lääkäristä, mutta oman käsityksen/kokemuksen perusteella potilaat jotka on kuolemassa muutaman päivän sisään, pyritään lääkitsemään niin vahvasti että kipuja ei ole, potilas vedetään aika pihalle.

Olen itsekkin eutanasian kannattaja, mutta se pitää muistaa että joku lääkäri sen joutuu tekemään, se on lääkärin etiikan vastaista.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Eutanasia on siinä mielessäkin vaikea että ei niitä lääkäreitä ainakaan jonossa ole jotka tuohon ryhtyvät.
Kyse on potilaan tappamisesta lääkkeillä.

Riippuu varmaankin lääkäristä, mutta oman käsityksen/kokemuksen perusteella potilaat jotka on kuolemassa muutaman päivän sisään, pyritään lääkitsemään niin vahvasti että kipuja ei ole, potilas vedetään aika pihalle.

Olen itsekkin eutanasian kannattaja, mutta se pitää muistaa että joku lääkäri sen joutuu tekemään, se on lääkärin etiikan vastaista.
Miten sitten Hollannissa tai Sveitsissä asia onnistuu? Ihan hyvin voi olla laite, jonka potilas käynnistää. Ei kai se nyt kovin vaikeata ole sellaista vehjettä tehdä, joka pumppaa tietyn määrän lääkkeitä sisään.
Niinhän toi jenkkien kuolemantuomion käytäntöönpanokin toimii.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Eutanasia on siinä mielessäkin vaikea että ei niitä lääkäreitä ainakaan jonossa ole jotka tuohon ryhtyvät.
Kyse on potilaan tappamisesta lääkkeillä.

Riippuu varmaankin lääkäristä, mutta oman käsityksen/kokemuksen perusteella potilaat jotka on kuolemassa muutaman päivän sisään, pyritään lääkitsemään niin vahvasti että kipuja ei ole, potilas vedetään aika pihalle.

Olen itsekkin eutanasian kannattaja, mutta se pitää muistaa että joku lääkäri sen joutuu tekemään, se on lääkärin etiikan vastaista.
Käsittääkseni se on ulkomailla aktiivisen eutanasian sallivissa maissa niin, että lääkärit saavat itse valita haluavatko itse olla mukana sellaisessa.

Tiedän kyllä itsekkin muutaman tapauksen jossa terminaalivaiheen syöpäsairas on saanut "avun" lähisukulaiselta joka on ollut lääkäri. Asia on käsittääkseni sovittu jo kuukausia aiemmin potilaan omasta tahdosta että jos tai kun kunto on sellainen niin se on sitten siinä.

Eihän niille saattohoidossa oleville tehdä oikeastaan ikinä ruumiinavausta. Jos tehdään niin eipä sitä kuolinsyytä oikein selville saada jos terminaalivaiheen loppuvaiheessa on kuollut morfiinin yliannostukseen, koska maksa joka sitä poistaa elimistöstä voi olla täysin paskana syövän etäpesäkkeistä ja potilaalla ollut fentanyylilaastareita runsaasti ja morfiinipumppu vielä muutaman minuutin välein pumpannut kenties jo useamman vuorokauden morfiinia suoraan epiduraalista tai intratekaalista reittiä.

Voisihan sitä Suomeen tuoda jonkinlaisen pyövelien tai saattohoitajien ammattikunnan joka saattohoitovaiheessa potilaan toistuvista pyynnöistä kävisi hoitamassa viikatemiehen homman. Tosin suurin osa pystyy sen homman hoitamaan itsekkin omalta kohdaltaan kun hommaa riittävän määrän itse heroiini tai fentanyyliä valmiiksi niin se on menoa sitten se varsinkin kun elvytyskiellon muistaa etukäteen määritellä hoitotahtoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Käsittääkseni se on ulkomailla aktiivisen eutanasian sallivissa maissa niin, että lääkärit saavat itse valita haluavatko itse olla mukana sellaisessa.

Tiedän kyllä itsekkin muutaman tapauksen jossa terminaalivaiheen syöpäsairas on saanut "avun" lähisukulaiselta joka on ollut lääkäri. Asia on käsittääkseni sovittu jo kuukausia aiemmin potilaan omasta tahdosta että jos tai kun kunto on sellainen niin se on sitten siinä.

Eihän niille saattohoidossa oleville tehdä oikeastaan ikinä ruumiinavausta. Jos tehdään niin eipä sitä kuolinsyytä oikein selville saada jos terminaalivaiheen loppuvaiheessa on kuollut morfiinin yliannostukseen, koska maksa joka sitä poistaa elimistöstä voi olla täysin paskana syövän etäpesäkkeistä ja potilaalla ollut fentanyylilaastareita runsaasti ja morfiinipumppu vielä muutaman minuutin välein pumpannut kenties jo useamman vuorokauden morfiinia suoraan epiduraalista tai intratekaalista reittiä.

Voisihan sitä Suomeen tuoda jonkinlaisen pyövelien tai saattohoitajien ammattikunnan joka saattohoitovaiheessa potilaan toistuvista pyynnöistä kävisi hoitamassa viikatemiehen homman. Tosin suurin osa pystyy sen homman hoitamaan itsekkin omalta kohdaltaan kun hommaa riittävän määrän itse heroiini tai fentanyyliä valmiiksi niin se on menoa sitten se varsinkin kun elvytyskiellon muistaa etukäteen määritellä hoitotahtoon.
Totta puhut. En ole aikaisemmin uskaltanut sanoa, mutta kyllä sitä eutanasiaa tapahtuu, silloin kyse on pitkällä olevasta terminaalivaiheesta, ja loput tapahtuu jotenkin noin miten kerroitkin.
Hyvä muistutus tuo elvytyskielto joka on siis tehty ajoissa. Sen kun saisi vanhemmille ihmisille vielä kerrottua jotenkin, mitä se tarkoittaa ja kuinka helppo se on tehdä.
 

xana

ICT Pro
Tukijäsen
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
906
Obduktio tehdään aina, kun kyseessä on ammattitauti; kuten asbestoosin aiheuttama syöpä.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Obduktio tehdään aina, kun kyseessä on ammattitauti; kuten asbestoosin aiheuttama syöpä.
Se on niitä harvinaisia poikkeuksia.

Muuten sitä ei tehdä ellei ole jostain syystä syytä epäillä henkirikosta tai hoitovirhettä tai jos eivät sen takia tee että kaipaisivat tietoa lääketieteen kehittämiseen kyseisestä potilastapauksesta.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
Eutanasia on siinä mielessäkin vaikea että ei niitä lääkäreitä ainakaan jonossa ole jotka tuohon ryhtyvät.
Kyse on potilaan tappamisesta lääkkeillä.
Maailmalla taitaa eutanasiaa yleisempää olla avustettu itsemurha, jossa lääkäri ei siis aktiivisesti tapa potilasta, eikä välttämättä lääkärin tarvitse edes olla tilanteessa läsnä... Mutta yleensä kai lääkeaineilla nämä silti tehdään, eli lääkäriä tarvitaan vähintäänkin kirjoittamaan resepti.

Avustettu itsemurha saattaisi kai teoriassa onnistua "laillisesti" nykylainsäädännönkin puitteissa, mutta moniko sitten haluaa sellaiseen riskiin osallistua, enpä tiedä. Lääkäri voisi vaikka määrätä lääkettä johonkin ihan muuhun tarkoitukseen, ja sitten kuiskaa korvaan, että nappaat purkin kerralla, niin homma on sillä selvä tms...

Lääkäriä ei välttämättä edes tarvita, jos potilas luottomiehineen hoitaa homman vaikka kaasulla... Mutta ymmärrän kyllä, että armomurhattava potilas varmaan haluaisi lähteä "luotettavasti" eikä halua että hommassa on mitään liikoja epävarmuustekijöitä, ettei vaan mennä ojasta allikkoon. Eihän itsemurha sinänsä rakettitiedettä ole, mutta monellako on sitten kanttia tehdä kovin itsenäinen ratkaisu. Kyllähän se helpottaa asiaa, kun on joku terveydenhoitoalan ammattilainen osallisena jollain tapaa.

Itse olen miettinyt asiaa omalta kohdaltani, että jos tarve vaatisi, niin voisin yksinkertaisimmillaan hoitaa homman häkämyrkytyksellä ilman kenenkään apua, jos vaan sen verran toimintakykyä löytyy...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Yhdysvaltalaismedia: Seksuaalirikoksista syytetty miljardööri Epstein on tehnyt itsemurhan

"Seksuaalirikoksista syytetty amerikkalainen liikemies Jeffrey Epstein on tehnyt itsemurhan vankisellissään New Yorkissa, kertovat useat yhdysvaltalaiset tiedotusvälineet. Viranomaiset kertovat New York Timesille(siirryt toiseen palveluun), että Epstein löydettiin kuolleena sellistään lauantaiaamuna.

66-vuotias Epstein oli aiemmin oikeuden kuultavana. Häntä on epäilty alaikäisten tyttöjen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän sai syytteet heinäkuussa alaikäisten seksikaupasta. Miestä uhkasi jopa 45 vuoden vankeustuomio.

Miljardööri yritti viranomaisten mukaan itsemurhaa jo heinäkuussa. Hänet löydettiin tuolloin tajuttomana sellistään. Ei ole tiedossa, lisättiinkö Epsteinin valvontaa tapauksen jälkeen.
"​
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Yhdysvaltalaismedia: Seksuaalirikoksista syytetty miljardööri Epstein on tehnyt itsemurhan

"Seksuaalirikoksista syytetty amerikkalainen liikemies Jeffrey Epstein on tehnyt itsemurhan vankisellissään New Yorkissa, kertovat useat yhdysvaltalaiset tiedotusvälineet. Viranomaiset kertovat New York Timesille(siirryt toiseen palveluun), että Epstein löydettiin kuolleena sellistään lauantaiaamuna.

66-vuotias Epstein oli aiemmin oikeuden kuultavana. Häntä on epäilty alaikäisten tyttöjen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Hän sai syytteet heinäkuussa alaikäisten seksikaupasta. Miestä uhkasi jopa 45 vuoden vankeustuomio.

Miljardööri yritti viranomaisten mukaan itsemurhaa jo heinäkuussa. Hänet löydettiin tuolloin tajuttomana sellistään. Ei ole tiedossa, lisättiinkö Epsteinin valvontaa tapauksen jälkeen.
"​
Suomessakin pitäisi minun mielestäni tiettyjen vankien kohdalla lähinnä vain hullehtia, että välineet kyllä löytyy, jos on halua eikä edes yrittää estellä. Ennemminkin suositella.

Tosin tässä Epsteinin tapauksesta tulee kyllä mieleen, että mahtoiko valvomattomuus johtua ihan siitä ettei se vain saisi paljastettua joitakin muita.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Suomessakin pitäisi minun mielestäni tiettyjen vankien kohdalla lähinnä vain hullehtia, että välineet kyllä löytyy, jos on halua eikä edes yrittää estellä. Ennemminkin suositella.

Tosin tässä Epsteinin tapauksesta tulee kyllä mieleen, että mahtoiko valvomattomuus johtua ihan siitä ettei se vain saisi paljastettua joitakin muita.
Onhan tuo ollut aikamoinen possu. Suorat yhteydet Trumpin hallintoon entisestä työministeri Alexander Acosta lähtien ja britannian kuninkaallisiin.

Jeffrey Epsteinin raiskausringistä tuli julki uusia valokuvia - teinityttöjä kuljetettiin kartanosta toiseen: ”Minut opetettiin olemaan kaikkea sitä, mitä mies haluaa”

Jeffrey Epstein - Wikipedia

En ihmettelisi jos olisivat vankilaan toimittaneet köyttä tai syanidikapseleita ja käskeneet hoitamaan homman itse.
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
1 692
Onhan tuo ollut aikamoinen possu. Suorat yhteydet Trumpin hallintoon entisestä työministeri Alexander Acosta lähtien ja britannian kuninkaallisiin.

Jeffrey Epsteinin raiskausringistä tuli julki uusia valokuvia - teinityttöjä kuljetettiin kartanosta toiseen: ”Minut opetettiin olemaan kaikkea sitä, mitä mies haluaa”

Jeffrey Epstein - Wikipedia

En ihmettelisi jos olisivat vankilaan toimittaneet köyttä tai syanidikapseleita ja käskeneet hoitamaan homman itse.
No onhan se aikamoista touhua, kun vanki päästetään yrittämään itsemurhaa useammin kuin kerran.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 360
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
Itse muistan Jukka Virtasen erityisesti Levyraadista, ja niin varmasti moni muukin.

Mutta hyvin monialainen mieshän hän oli ja myös tärkeä televisioviihteen uranuurtaja kuten myös keväällä menehtynyt Lasse Pöysti.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 472
Itse muistan Jukka Virtasen erityisesti Levyraadista, ja niin varmasti moni muukin.

Mutta hyvin monialainen mieshän hän oli ja myös tärkeä televisioviihteen uranuurtaja kuten myös keväällä menehtynyt Lasse Pöysti.
Levyraati toki legendaarinen, mutta hiukankaan meitä nuoremmat ei sellaista muista. Sensijaan moni muistanee esim The joulukalenterin kertojaäänenä.


Itselle Virtanen oli mukana läpi lapsuuden. Sillä olin erittäin suuri Rosvo Rudolf fani ja kuuntelin kaikki lomareissut C kasetilta autossa Rudolfin seikkailuja.
Aina kun kuulin Virtasen äänen missä tahansa, ainut mielikuva koko miehestä oli Rosvo Rudolfin kasvot.

Rosvo-Rudolf – Wikipedia

 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Levyraati toki legendaarinen, mutta hiukankaan meitä nuoremmat ei sellaista muista. Sensijaan moni muistanee esim
Levyraati oli kyllä hämmästyttävän suosittu 1980-luvulla. Keräsi varmaan miljoonayleisön joka viikko. Itse ohjelma se oli melkoista moskaa jossa kuunneltiin joku "musiikkivideo" ja sitten puhuttiin siitä paskaa vähintään sen biisin keston verran.

Siihen aikaan tv-kanavia näkyi kaksi kappaletta Suomessa niin varmaan testikuvan lähettäminenkin olisi kerännyt puolen miljoonan katsojan yleisöt primetime aikaan.

Tuollainen ohjelma se levyraati oli:

 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Levyraati oli kyllä hämmästyttävän suosittu 1980-luvulla. Keräsi varmaan miljoonayleisön joka viikko.
Hauskana muistona levyraadosta on se, kun Klaus Järvinen, raadin vakioyrmy, ei tykännyt Eppu Normaalin biisistä Kun jatsia kuunneltiin, Järvinen kun on/oli armoton jazz-mies. Järvinen ei voinut muistaakseni sietää biisiä, jotenkin, ettei sillä ole mitään tekemistä jazzin kanssa (haloo, onko oltava, jos biisissä vaan kerrotaan, että jazzia kuunneltiin?). Eput teki sitten jonkun sinkun B-puolelle Järvisen innoittamana biisin Musiikillishygieeninen Lausunto, jonka nimi jo vinoilee ja sanoissakin Klasu saa maininnan:

Jos ei ymmärrä Klaus vitsiä, eieieiei
No sehän johtaakin Klauswitchiä! eihheheih
Kuka nuottini vei?

Jos sanot kirkko, taikka sanot jatsi,
tälläisessä biisissä, siitä seuraa matsi.


Asian ymmärtää vain jos on katsonut levyraatoja ja Järvisen omalaatuinen maailmankuva on tuttu.:lol: Miehellä on varmaan alkeellinen huumorintaju, mutta se ei tainnut toimia musiikin yhteydessä. ;)

Omalta osaltaan kertoo ohjelman voimasta. Yksi Suomen suosituimmista bändeistä, varsinkin noihin aikoihin, teki vastauksena biisin. Tarjonta oli toista tuolloin.
(Virheiden varalta: valitettavasti olen asian kanssa heikon muistini varassa, enkä muista, että olisin itse ohjelmaa nähnyt. Eppu-fanina asia vain jäänyt mieleen jostain)

Itse ohjelma se oli melkoista moskaa jossa kuunneltiin joku "musiikkivideo" ja sitten puhuttiin siitä paskaa vähintään sen biisin keston verran.

Siihen aikaan tv-kanavia näkyi kaksi kappaletta Suomessa
En kutsuisi moskaksi, tai arvostelut toki sitä usein oli tylsää, mutta täytyy muistaa, että ohjelman huippuaikoihin ei ollut edes MTV:tä (Music Television) josta olisi nähnyt bändien videoita (olisiko Suomessa ollut 80-luvun lopussa kaapelilla, kenties muilla keinoin aiemmin, en tiedä). Ja ei ollut Internetiä, joten ei luonnollisestikaan ollut kaikkea sitä yltäkylläisyyttä mitä meillä nyt on. Musiikkivideoita ei yksinkertaisesti nähnyt kuin harvoissa ohjelmissa ja Levyraati oli yksi niistä. Oman suosikkibändin videon näkeminen oli tuolloin kova juttu, siinä Beta/VHS-nauhat surisi menemään. Ohjelmaa katsottiin koko perheen voimin. :)

Näitä on nykyajan jannujen vaikea edes ymmärtää. Todella paljon on muuttunut asiat noista ajoista. Jos oikein muistan, niin edes radion puolella Ylellä ei nuorille ollut ohjelmia. Radio Cityn alkaminen oli kova juttu, ja pakotti Ylenkin satsaamaan musiikkiin enemmän. Kotona radio oli aina auki vain Radio Cityn taajuudella (en ole kymmeniin vuosiin enää kuunnellut). Tuon aikainen Radio Cityn mainos sopiikiin hyvin kuvaamaan tarjontaa:rofl::

"Ninety six point two Radio City, have mercy."

Pahoittelut OT muisteloista. RIP Virtasen Jukka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
En kutsuisi moskaksi, tai arvostelut toki sitä usein oli tylsää, mutta täytyy muistaa, että ohjelman huippuaikoihin ei ollut edes MTV:tä (Music Television) josta olisi nähnyt bändien videoita (olisiko Suomessa ollut 80-luvun lopussa kaapelilla, kenties muilla keinoin aiemmin, en tiedä). Ja ei ollut Internetiä, joten ei luonnollisestikaan ollut kaikkea sitä yltäkylläisyyttä mitä meillä nyt on. Musiikkivideoita ei yksinkertaisesti nähnyt kuin harvoissa ohjelmissa ja Levyraati oli yksi niistä. Oman suosikkibändin videon näkeminen oli tuolloin kova juttu, siinä Beta/VHS-nauhat surisi menemään. Ohjelmaa katsottiin koko perheen voimin. :)
Vuonna 1982 Suomessa alkoi näkyä kaapelitelevisioissa Sky Channel. Sehän oli se kanava jolla musavideot pyöri suunnilleen puolet lähetysajasta. Öisin ei mitään muuta tullutkaan siltä kanavalta.

Sky Channel katosi sitten kaapeleista Euroopassa vuonna 1989 ja se alkoi keskittyä vain UK:n markkinoille. Jossain välissä vaihtoi sitten nimensä Sky One kanavaksi jolla nimellä näkyy edelleen UK:n markkinoilla.

MTV Europe musakanava tuli taas vuonna 1987 kaapeleihin. Suomessa tuli muistaakseni pari vuotta myöhemmin jakeluun kaapelihin. Oiskohan ollut 1990 nurkilla. Sehän oli hyvä kanava joka "popitti" about 24/7. Eikö ollut tositeevee paskaa.

Siinä mielessä Levyraati oli hyvä että siinä tuli niitä suomalaisia musavideoita suunnilleen ainoana ohjelmana. Mikko Alatalon ja Timo T.A. Mikkosen Hittimittari taisi olla toinen 1980-luvulla. Sellainen mielikuva jäänyt että Levyraati aloitteli kauden syksyllä ja sitten aikaisin keväällä tauolle ja Hittimittari oli sitten se vuorotteleva musaohjelma Ylellä "kesäkauden".

Levyraati ohjelma ilmeisesti itse kuvasi ne musavideot useimmiten suomalaisille artisteille mitä ohjelmassa esitettiin sitten. YouTube on nykyään "täynnä" niitä vanhoja suomalaisia kotikutoisen näköisiä musavideoita jotka on sinne päätyneet em. ohjelmista ihmisten VHS- ja Betamax-kotinauhoilta kun niitä ovat Levyraadista ja Hittimittarista nauhoitelleet. Täysin tuntematon porilainen Dingo yhtye nousi vuonna 1984 Levyraadissa esitetyllä "Sinä ja minä" kappaleen musavideon voimin muutamassa minuutissa Suomen suosituimmaksi bändiksi ja se suosio tai oikeastaan mania ja hysteria oli jotain sellaista jota ikinä Suomessa ei ole sitä ennen ja sen jälkeen nähty. Sitä kesti sen kaksi vuotta jonka bändi oli kasassa.

Oli niillä musavideoilla melkoinen kontrasti kun Skyllä ja joskus Levyraadissakin pyöri jotain Michael Jacksonin viimeisen päälle ison budjetin ja ison tuotannon Thriller biisin musavideota ja sitten oli ne suomalaiset suunnilleen nolla-budjetilla varmaan alle tunnissa kuvatut musavideot.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
MTV Europe musakanava tuli taas vuonna 1987 kaapeleihin. Suomessa tuli muistaakseni pari vuotta myöhemmin jakeluun kaapelihin. Oiskohan ollut 1990 nurkilla. Sehän oli hyvä kanava joka "popitti" about 24/7. Eikö ollut tositeevee paskaa.
Jep. Erittäin harmi, ettei tällaista enää ole.:tdown: Meillä oli silloisen tyttiksen kanssa aina MTV päällä iltaisin, moneen asiaan liittyy muistoja sen aikaisista videoista... Huoh...
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Hauskana muistona levyraadosta on se, kun Klaus Järvinen, raadin vakioyrmy, ei tykännyt Eppu Normaalin biisistä Kun jatsia kuunneltiin, Järvinen kun on/oli armoton jazz-mies. Järvinen ei voinut muistaakseni sietää biisiä, jotenkin, ettei sillä ole mitään tekemistä jazzin kanssa (haloo, onko oltava, jos biisissä vaan kerrotaan, että jazzia kuunneltiin?). Eput teki sitten jonkun sinkun B-puolelle Järvisen innoittamana biisin Musiikillishygieeninen Lausunto, jonka nimi jo vinoilee ja sanoissakin Klasu saa maininnan:
Jos en väärin muista, niin levyraadissa pisteitä annettiin aina yksi kerrallaan ja siinä näki mukavasti tuon joukkopainostuksen voiman. Ei siinä kovin moni uskaltanut antaa muista poikkeavia numeroita viimeisenä tai toiseksi viimeisenä.
Klasulle taidettiin jopa vitsailla lähetyksessä, kun se aina otti puheeksi jonkun rumpukompin.

Ei tuollaista ohjelmaa taitaisi nykyään pystyä millään tekemään, todella hidas tempo ja sitten pitäisi kuunnella jotain horinoita piisistä. Pirkko Liinamaan mukanaoloa en aikoinaan enkä nyt ymmärrä, koska sillä ei ollut koskaan mitään sanottavaa. Siis Klasu ja Pirkko olivat vakiokasvot ja kolme muuta olivat vaihtuvia vieraita.

Oliko jopa niin, että aivan alkuaikoina siellä ei edes ollut musiikkivideoita, vaan musan aikana katseltiin raadin vakavia ilmeitä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
Levyraatiahan tehtiin uusimmassa muodossaan niinkin lähihistoriassa kuin 2002-2005, en sitten tiedä kuka sitä oikein katsoi... En minä ainakaan.

Toisaalta pitää muistaa, että tuolloinkaan ei vielä YouTubea ollut eikä etenkään kotimaisia musavideoita noin vain päässyt missään näkemään.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Levyraatiahan tehtiin uusimmassa muodossaan niinkin lähihistoriassa kuin 2002-2005, en sitten tiedä kuka sitä oikein katsoi... En minä ainakaan.

Toisaalta pitää muistaa, että tuolloinkaan ei vielä YouTubea ollut eikä etenkään kotimaisia musavideoita noin vain päässyt missään näkemään.
Virtasen viimeiset vuodetkin taisivat olla aikamoista pakkopullaa ja sen jälkeiset lämmittelyt kuolleen hevosen potkimista.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Näitä on nykyajan jannujen vaikea edes ymmärtää. Todella paljon on muuttunut asiat noista ajoista. Jos oikein muistan, niin edes radion puolella Ylellä ei nuorille ollut ohjelmia. Radio Cityn alkaminen oli kova juttu, ja pakotti Ylenkin satsaamaan musiikkiin enemmän. Kotona radio oli aina auki vain Radio Cityn taajuudella (en ole kymmeniin vuosiin enää kuunnellut). Tuon aikainen Radio Cityn mainos sopiikiin hyvin kuvaamaan tarjontaa:rofl::

"Ninety six point two Radio City, have mercy."
1980-luvun alkupuoliskon ajan Suomessa kuului FM-taajuuksilla kaksi Yleisradion radiokanavaa eli Yleisohjelma ja Rinnakkaisohjelma. Kaupalliset radiot olivat kiellettyjä. Yleisohjelmalla kuului tyypillisesti jotain Wagnerin oopperaa tai jotain jäykkää tarinaa Neuvostoliiton poliittisen järjestelmän hienoudesta. Samalla kanavalla saattoi myös kuulla sen viikon luontoäänen eli miten vaikka kettu huutaa. Rinnakkaisohjelma oli sitten se kepeämpi vaihtoehto jossa saattoivat esimerkiksi sinutella keskustelijoita ja jossa saattoi kuulua jopa kaksi jotain pop- tai rock-biisiä jos koko päivän kuunteli sitä radiota. Sekin Rinnakkaisohjelma oli niin "kepeä" vaihtoehto että lähinnä se muistutti jotain heinäseipään jäykkyyttä tai Pohjois-Korean televisiota nykyään.

Sensuuri oli siihen aikaan voimakas Suomessa ja sensuurilistalle joutuivat suunnilleen kaikki Sleepy Sleepersistä, M.A. Nummisesta ja Irwin Goodmanista lähtien puhumattakaan jostakin "Je t'aime moi non plus" biisistä kun se laulettiin liian viekoittelevalla äänellä vaikka sanoissa ei ollut mitään edes lapsilta kiellettyä.

Kerran viikossa kuului siinä 1980-luvulla yksi ohjelma jossa kuului peräti tunnin verran listapop- ja rock-musiikkia. Se oli Sävellahja 22001. Sitä ohjelmaa juonsi joku Ripatti niminen mulkku joka huuteli kaikkea paskaa musiikkikappaleiden alun ja lopun päälle ja vielä usein keskelle kappaletta. Ilmeisesti tarkoitus oli estää ettei niitä kappaleita voisi nauhoittaa C-kasetille kun ukko huutaa kuin palosireeni kappaleiden päälle.

Tuollaista se elämä 1980-luvulla oli. Nyky-jonnet oisivat taatusti kummissaan kun sinne aikaan päätyisivät.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Kyllä radiomafia ja salovaara show tuntui ihmeelliseltä. Anssista puhumattakaan. Alkoikin heti 90 kesäkuussa. Ja siitä lähtiin ei oo nuoriso ollut entisensä. Radiomafia – Wikipedia nykyisin ei kyllä ylexän propagandaa jaksa kauan kuunnella. Hitmix kanavaa vaan.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Miten ihmeessä tuossa ei nähty mitään kummallista, kun lehtiä sentään sai perustaa aivan vapaasti.
Samalla lailla tulevaisuudessa naureskellaan nykypäivän alkoholin myyntirajoituksille ja kannabiksen myyntikiellolle.

Nyt menee offtopiciksi kyllä niin, että raikaa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Kyllä radiomafia ja salovaara show tuntui ihmeelliseltä. Anssista puhumattakaan. Alkoikin heti 90 kesäkuussa. Ja siitä lähtiin ei oo nuoriso ollut entisensä. Radiomafia – Wikipedia nykyisin ei kyllä ylexän propagandaa jaksa kauan kuunnella. Hitmix kanavaa vaan.
Maailma ja yhteiskunta muuttui hämmästyttävän paljon siinä 10 vuoden aikana 1980-1990 välillä. Vuosikymmenen alussa matkapuhelimia ei juuri ollut kenelläkään ellei niitä autoon asennettuja isoja harvinaisia APR-puhelimia lasketa mukaan. Vuonna 1990 matkapuhelimet oli jo suunnilleen "kaikilla" ja mallia jota saattoi kantaa mukana. Paino sanalla kantaa. Tietokonetta en edes ollut nähnyt vuosikymmenen alussa ja vuonna 1990 oli jo peeceet, amigat, kuusnepat ja internet käytössä. Televisiossa kanavatarjontakin räjähti neljästä (Yle 1&2 ja SVT1&2) kymmeniin kun Astra 1-satelliitti oli alkanut lähettää tv-ohjelmaa ja kymmeniä eri tv-kanavia suoraan koko Euroopan kotitalouksiin. Berliinin muuri oli ehtinyt romhtaa vuosikymmen loppuun mennessä ja suuri ja mahtava Neuvostoliitto veteli viimeisiään. Kylmä sotakin oli päättynyt lopulta. Sitä aiemmin televisiossa pyöri Suomessakin niitä dokumenttifilmejä joissa näytettiin yksityiskohtaisesti miten atomipommi ja vetypommi räjähtää ja miten tulee kuumuus ja sen jälkeen kaiken tuhoava paineaalto ja miten ne ydinkoeräjäytyksen viereen sidotut siat paistuivat siinä hengiltä. Jäi pikkupoikana hyvin mieleen ne dokumentit kun oli rajua settiä sen ikäiselle alle 10-vuotiaalle lapselle.

Lisäksi muistan hyvin ne propagandafilmit Suomen televisiossa missä Setä Samulin ja erityisesti Reaganin Tähtien sota-hanketta mainostettiin lapsen piirroksella jossa sateenkaari oli taivaalla joka suojasi ohjuksilta iloisia amerikkalaisia piirroksessa. Toki se ei mikään lapsen piirros llut vaan propagandassa matkittiin lapsen piirrostyyliä ja sitten piirretyllä animaatiolla näytettiin miten ballistinen ohjus tökkää siihen sateenkaareen ja alla olevat naamat hymyilevät iloisesti.

Paljon enemmän se yhteiskunta on toki muuttunut jonkun Jukka Virtasen elinaikana kun ehti elää viime viikkoon saakka vuodesta 1933.

Viime vuosina sensuuri on tullut takaisin yhteiskuntaan Suomessakin. Mitään sensuuria ja sensuroituja musiikkikappalelistoja eivät myönnä olevan edes olemassakaan Suomessa jossain Ylessä, mutta aivan varmasti monoa tulisi musiikkitoimittajalle heti kun alkaisi soittamaan jotain uusnatsibändin musaa jossa Sieg Heiliä hoilaavat antaumuksella yleisön kanssa. Mahdollisesti potkut tai ainakin varoitus tulisi jo siitä jos pistäisi pyörimään jonkun Mikko Alatalon klassikon "Kyllä sitä ny ollaan niin neekeriä, että" tai Kake Singerssin "Me halutaan olla neekereitä".
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä. Miten ihmeessä tuossa ei nähty mitään kummallista, kun lehtiä sentään sai perustaa aivan vapaasti.
Kyllä se porukka jo siihen aikaan sitä kummasteli. Yksi kummallinen piirre oli että Yleisradion puoli yhdeksän tv-uutiset piti lähettää molemmilla näkyneillä kanavilla jotta kukaan ei voisi vältellä niiden katsomista. Tämä uutiset molemmilla kanavilla yhtä aikaa käytäntö jatkui 1980-loppupuoliskolle saakka.

Lisäksi televisiouutiset oli kielletty muulta kuin Yleisradiolta. Eihän niitä firmoja ollut muuta kuin MTV Ylen lisäksi jolla oli tv-kanavilla ohjelma-aikaa. Se oli vissiin vuosien tappelun takana että saivat MTV:ssä alkaa jollakin luvalla lopulta lähettämään kymmenen uutisia joskus 1980-luvulla.

Eihän se propaganda mitä suomalaisille siihen aikaa Yleisradion taholta tuli olisi uponnut niin hyvin kansaan jos olisi tullut vaihtoehtoisia uutisia katsottavaksi muualta.

Se propaganda mitä esimerkiksi Urho Kekkosesta syötettiin suomalaisille siihen aikaan oli paljon pahempaa paskaa mitä Putinista Venäjän televisiossa nykyään esitettävä propaganda on. Ei kauas jää jälkeen se meno Pohjois-Korean nykyisestä propagandasta jossa maan johdon ihmeellisiä tekoja ja pätevyyttä kehutaan estoitta propagandassa.

Sehän Kekkonen oli ihan sekaisin ja dementoitunut ja valtiovierailuilla paskat housuissa istui juhkapäivällisillä, ei muistanut missä maassa edes oli eikä osannut lukea paperista edes valmista puhetta eikä pysynyt pystyssä ja ukko oli niin sekaisin että ei osannut edes ylösalaisin olleita papereita kääntää oikein päin. Suomen propagandassa ne vaiettiin kuoliaaksi ja syötettiin tarinaa kansalaisille siitä miten dementiapappa on niin hyvässä kunnossa ettei normaali 40-vuotiaskaan ole, miten hiihtää 100 kilometriä Lapin hiihtoreissulla päivässä, nostaa ennätysmäärän lohia joesta ja kiipeää perse edellä palmuunkin. Sen lisäksi pyörittivät niitä propagandatarinoita siitä miten Kekkonen on maailman mahtavin ja arvostetuin poliitikko jonka tapaamista Yhdysvaltojen, Neuvostoliiton ja muiden isojen maiden johtajat suorastaan jonottavat ja kilvoittelevat siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Kannattaa lukaista Kun Suomi Rock Puri ja Löi. Siinä on aika hyvää settiä Yleisradion historiasta.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kyllä se porukka jo siihen aikaan sitä kummasteli. Yksi kummallinen piirre oli että Yleisradion puoli yhdeksän tv-uutiset piti lähettää molemmilla näkyneillä kanavilla jotta kukaan ei voisi vältellä niiden katsomista. Tämä uutiset molemmilla kanavilla yhtä aikaa käytäntö jatkui 1980-loppupuoliskolle saakka.
Olenhan minä aikalainen, joten tiedän kyllä. No, pakkoruotsipropaganda tehoaa edelleen samoilla perusteilla kuin, että miksi Maikkari ei saanut lähettää uutisia tai että ei saanut olla kaupallisia radioasemia.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
1980-luvun alkupuoliskon ajan Suomessa kuului FM-taajuuksilla kaksi Yleisradion radiokanavaa eli Yleisohjelma ja Rinnakkaisohjelma. Kaupalliset radiot olivat kiellettyjä. Yleisohjelmalla kuului tyypillisesti jotain Wagnerin oopperaa tai jotain jäykkää tarinaa Neuvostoliiton poliittisen järjestelmän hienoudesta. Samalla kanavalla saattoi myös kuulla sen viikon luontoäänen eli miten vaikka kettu huutaa. Rinnakkaisohjelma oli sitten se kepeämpi vaihtoehto jossa saattoivat esimerkiksi sinutella keskustelijoita ja jossa saattoi kuulua jopa kaksi jotain pop- tai rock-biisiä jos koko päivän kuunteli sitä radiota. Sekin Rinnakkaisohjelma oli niin "kepeä" vaihtoehto että lähinnä se muistutti jotain heinäseipään jäykkyyttä tai Pohjois-Korean televisiota nykyään.

Sensuuri oli siihen aikaan voimakas Suomessa ja sensuurilistalle joutuivat suunnilleen kaikki Sleepy Sleepersistä, M.A. Nummisesta ja Irwin Goodmanista lähtien puhumattakaan jostakin "Je t'aime moi non plus" biisistä kun se laulettiin liian viekoittelevalla äänellä vaikka sanoissa ei ollut mitään edes lapsilta kiellettyä.

Kerran viikossa kuului siinä 1980-luvulla yksi ohjelma jossa kuului peräti tunnin verran listapop- ja rock-musiikkia. Se oli Sävellahja 22001. Sitä ohjelmaa juonsi joku Ripatti niminen mulkku joka huuteli kaikkea paskaa musiikkikappaleiden alun ja lopun päälle ja vielä usein keskelle kappaletta. Ilmeisesti tarkoitus oli estää ettei niitä kappaleita voisi nauhoittaa C-kasetille kun ukko huutaa kuin palosireeni kappaleiden päälle.

Tuollaista se elämä 1980-luvulla oli. Nyky-jonnet oisivat taatusti kummissaan kun sinne aikaan päätyisivät.
Toisaalta television puolella Suomi oli verrattain "edistyksellinen", sillä täällä alkoi kaupalliset TV-lähetykset jo 1950-luvulla, ja teknisesti ottaen jo ennen kuin edes YLE aloitti lähetykset. Television pioneeri Suomessa oli TesVisio, jonka puuhamiehinä toimi aiemmin tänä vuonna menehtynyt Lasse Pöysti. En tiedä oliko Jukka Virtanen missään tekemisissä tuon kanssa.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Ruotsissa alkoi valtakunnalliset mainosrahoitteiset lähetykset vasta 1990-luvulla!

Mainostelevisio takasi sen, että amerikkalaista viihdettä päästiin nauttimaan runsaasti 1980-luvulla, ja tietyssä mielessä Suomi oli muutenkin tuolloin ehkä USA-mielisempi maa kuin koskaan ennen sitä tai sen jälkeen. Renny Harlinkin ohjasi tuolloin "Jäätävän poltteen", mikä nykyaikana aiheuttaisi vähintään yhtä suuren kohun kuin silloin... Ja juuri siksi miehen pitäisikin tehdä nyt "Jäätävä Polte 2", tosin epäilen, että mies ei enää vihaa fasismia kuten ennen, sillä hän tekee nyt duunia Kiinassa ja on antanut varsin persettänuolevia lausuntoja liittyen Kiinan poliittiseen tilanteeseen...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Toisaalta television puolella Suomi oli verrattain "edistyksellinen", sillä täällä alkoi kaupalliset TV-lähetykset jo 1950-luvulla, ja teknisesti ottaen jo ennen kuin edes YLE aloitti lähetykset. Television pioneeri Suomessa oli TesVisio, jonka puuhamiehinä toimi aiemmin tänä vuonna menehtynyt Lasse Pöysti. En tiedä oliko Jukka Virtanen missään tekemisissä tuon kanssa.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Ruotsissa alkoi valtakunnalliset mainosrahoitteiset lähetykset vasta 1990-luvulla!

Mainostelevisio takasi sen, että amerikkalaista viihdettä päästiin nauttimaan runsaasti 1980-luvulla, ja tietyssä mielessä Suomi oli muutenkin tuolloin ehkä USA-mielisempi maa kuin koskaan ennen sitä tai sen jälkeen. Renny Harlinkin ohjasi tuolloin "Jäätävän poltteen", mikä nykyaikana aiheuttaisi vähintään yhtä suuren kohun kuin silloin... Ja juuri siksi miehen pitäisikin tehdä nyt "Jäätävä Polte 2", tosin epäilen, että mies ei enää vihaa fasismia kuten ennen, sillä hän tekee nyt duunia Kiinassa ja on antanut varsin persettänuolevia lausuntoja liittyen Kiinan poliittiseen tilanteeseen...
Omat vanhemmat oli taustanäyttelijöinä tuossa jäätävässä poltteessa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Toisaalta television puolella Suomi oli verrattain "edistyksellinen", sillä täällä alkoi kaupalliset TV-lähetykset jo 1950-luvulla, ja teknisesti ottaen jo ennen kuin edes YLE aloitti lähetykset. Television pioneeri Suomessa oli TesVisio, jonka puuhamiehinä toimi aiemmin tänä vuonna menehtynyt Lasse Pöysti. En tiedä oliko Jukka Virtanen missään tekemisissä tuon kanssa.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Ruotsissa alkoi valtakunnalliset mainosrahoitteiset lähetykset vasta 1990-luvulla!

Mainostelevisio takasi sen, että amerikkalaista viihdettä päästiin nauttimaan runsaasti 1980-luvulla, ja tietyssä mielessä Suomi oli muutenkin tuolloin ehkä USA-mielisempi maa kuin koskaan ennen sitä tai sen jälkeen. Renny Harlinkin ohjasi tuolloin "Jäätävän poltteen", mikä nykyaikana aiheuttaisi vähintään yhtä suuren kohun kuin silloin... Ja juuri siksi miehen pitäisikin tehdä nyt "Jäätävä Polte 2", tosin epäilen, että mies ei enää vihaa fasismia kuten ennen, sillä hän tekee nyt duunia Kiinassa ja on antanut varsin persettänuolevia lausuntoja liittyen Kiinan poliittiseen tilanteeseen...
Aika kummallista, että vaikka periaatteessa suomi oli pirun ahdasmielinen maa, niin televisiossa sai tulla aika tujua kamaa ja sai sanoa aika reippaasti asioista, joista nykyään pitää vaieta. Huvittavaa kyllä, että pahimmat rasistiset vitsit ja kulttuuriset omimiset tehnyt kaveri on nykyään vihreiden kansanedustaja.

Sanoisin että Hyvät, Pahat ja Rumat tv-ohjelma oli se huippuhetki, jolloin sai sanoa melkein mitä tahansa eikä vastustajien ulinasta välitetty pätkääkään. Sarasvuon lähdettyä siitä, niin alkoikin alamäki ja nyt ollaan sitten tilanteessa, että nykyään vastaavan TV-ohjelman tekijät olisivat varmaan linnassa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
Aika kummallista, että vaikka periaatteessa suomi oli pirun ahdasmielinen maa, niin televisiossa sai tulla aika tujua kamaa ja sai sanoa aika reippaasti asioista, joista nykyään pitää vaieta. Huvittavaa kyllä, että pahimmat rasistiset vitsit ja kulttuuriset omimiset tehnyt kaveri on nykyään vihreiden kansanedustaja.

Sanoisin että Hyvät, Pahat ja Rumat tv-ohjelma oli se huippuhetki, jolloin sai sanoa melkein mitä tahansa eikä vastustajien ulinasta välitetty pätkääkään. Sarasvuon lähdettyä siitä, niin alkoikin alamäki ja nyt ollaan sitten tilanteessa, että nykyään vastaavan TV-ohjelman tekijät olisivat varmaan linnassa.
Tainnut tosiaan Suomessa sananvapauden ja muiden vapauksien paras aika sattua sinne 1990-luvun alkupuoliskolle. Neuvostoliitto oli silloin jo kaatunut eikä ollut vielä mitään EU:n sensurointi vaatimuksia sille mitä saa sanoa ja kirjoittaa. Samoin internet ehti tulla massoille Suomessakin kun www-selain keksittiin ja alkoi koteihin ilmestyä kiinteitäkin nettiyhteyksiä. Eikä ollut vielä mitään poliittista poliisia Suomessa joka kyttää ajatusrikoksia internetissä.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
1990-luvulla ja jopa 1980-luvullakin oli toisaalta parempi sananvapaustilanne kuin nyt ja toisaalta ei.

Tuolloin sai aika vapaasti sanoa mitä halusi, jos löysi sanomisilleen jonkin kanavan. Nykyään toisaalta on jokaisen kansalaisen paljon helpompi tuoda mielipiteensä julki, mutta ilmaisun kanssa pitää olla varovaisempi ja on suurempi vaara seuraamuksista.

Kuitenkin pitää myös muistaa, että kaikki K18-videotallenteet (lähinnä VHS-nauhat) oli laissa kokonaan kielletty vuosituhannen vaihteeseen asti... Että sikäli. Eli esimerkiksi porno ja leikkaamattomat väkivaltaelokuvat olivat periaatteessa laittomia videokaseteilla, mutta saihan noita toki "tiskin alta" tai postimyynnin kautta hommattua. Pornolehdissäkään ei tainnut saada näyttää mitä tahansa. Toisaalta sitten taas lapsiporno oli käsittääkseni vain hieman suurempi paha kuin tavallinen porno... :smoke: Mulla on ihan sellainen käsitys, että tuollaistakin kamaa on saanut jopa tavallisista pornokaupoista tiskin alta.

1990-luku oli kumminkin aika rentoa aikaa. Ei silloin ollut hirveästi mitään äärimielisiä aktivistejakaan nykyaikaan verrattuna, lähinnä kettutytöt ja jotkut Joensuun skinheadit. Ei mitään ilmastohössötystä, ei SJW:tä, ei suvakkeja, ei mitään nykyajan höpöhöpöpaskaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 809
1990-luvulla ja jopa 1980-luvullakin oli toisaalta parempi sananvapaustilanne kuin nyt ja toisaalta ei.

Tuolloin sai aika vapaasti sanoa mitä halusi, jos löysi sanomisilleen jonkin kanavan. Nykyään toisaalta on jokaisen kansalaisen paljon helpompi tuoda mielipiteensä julki, mutta ilmaisun kanssa pitää olla varovaisempi ja on suurempi vaara seuraamuksista.

Kuitenkin pitää myös muistaa, että kaikki K18-videotallenteet (lähinnä VHS-nauhat) oli laissa kokonaan kielletty vuosituhannen vaihteeseen asti... Että sikäli. Eli esimerkiksi porno ja leikkaamattomat väkivaltaelokuvat olivat periaatteessa laittomia videokaseteilla, mutta saihan noita toki "tiskin alta" tai postimyynnin kautta hommattua. Pornolehdissäkään ei tainnut saada näyttää mitä tahansa. Toisaalta sitten taas lapsiporno oli käsittääkseni vain hieman suurempi paha kuin tavallinen porno... :smoke: Mulla on ihan sellainen käsitys, että tuollaistakin kamaa on saanut jopa tavallisista pornokaupoista tiskin alta.
Spoilerin takana täysin ketjuun kuulumatonta juttua 1980-luvun sensuurista ja sananvapaudesta Suomessa.

Eihän 1980-luvulla kylähullut ja kaikenlaiset pekkasiitoiset saaneet oikein missään sitä sanomaansa läpi. Jossakin yleisönosastoilla lehdissä jotain saivat mesuttua.

Sehän videosensuurilaki tuli Suomeen 1987 vuonna. Sitä ennen oli sallittua myydä ja vuokrata kovaakin K18 pornoa ja väkivaltaelokuvia. Sehän sensuuri oli voimassa 2001 vuoteen saakka.

Televisiossa ei ollut lailla säädetty mitään sensuuria ja saivat esittää vaikka kovaa hc-pornoa. Tosin molemmat tv-kanavat sensuroivat itse kaiken eikä ikinä televisiossa näytetty Suomen kanavilla mitään hc-pornoa eikä edes mitään missä kettu menee koloon. Ilmeisesti oli joku epävirallinen 45 asteen sääntö jonka mukaan koskaan ei saanut näyttää fallosta joka olisi sitä suuremmassa kulmassa suhteessa ukon kroppaan. Itsesensuuri meni Suomessa niin pitkälle että kaapelitevisiossa Filmnet ja muiden maksullisten leffakanavien öiset pornoelokuvat sensuroitiin kaapelitelevio operaattorin toimesta tekstiteevee tekstityksellä koko ruudun mustaksi peittävällä "tekstitys" palkilla. Sama sensuuri ei tietenkään kovin tehokkaasti toiminut niillä joilla oli oma satelliittiantenni, koska siitä pääsi eroon kun sammutti tekstitelevision.

Videosensuurin aikana Suomessa oli yleisesti ihmisillä paljon niitä Ruotsista ja Saksasta tilattuja hc-pornoelokuvia sisältäviä VHS-kasetteja. Videovuokraamoissa Suomessa oli isot hyllyt varattu niille hc-pornoelokuville. Eipä poliisia tai muita viranomaisia tainnut napata niiden takavarikoiminen ja sakkojen kirjoittelu niistä.

Lapsipornosta ei ole minulla mitään tietoa. Jotain juttuja jäänyt mieleen siltä ajalta että jotain pornoelokuvia on vedetty myynnistä ulkomailla ja tuhottu kaikki kopiot siitä kun selvinnyt että joku näyttelijöistä oli ollut alaikäinen ja väärillä papereilla päässyt siihen rooliin.

Mahdollisesti eläinpornoa pyörinyt siihen aikaan enemmän kuin nykyään kun muistan kun ala-asteella ollessani yksi kaveri naureskeli sille, että oli kyllä kipeää materiaalia saksalaisella pornokasetilla ollut mitä oli isän tai isoveljen tms. piilossa olleilta VHS-kaseteilta katsonut kun ukko oli hoidellut videolla eukkojen lisäksi kaikenlaisia kanoista lähtien. :lol:

1970-luvun suomalaisissa pornolehdissä ei käsittääkseni paljon rintaa tai alakerran karvoitusta kummempaa näytetty. 1980-luvulla tuli sitten hc-porno niihin lehtiin. Ne pornolehdet kuitenkin sensuroitiin R-kioskin toimesta joskus 1980- ja 1990-luvun taitteen nurkilla kun R-kioski ketju vaati ettei niissä saa näkyä oikeastaan mitään tai R-kioski ketju poistaa ne myynnistä kioskeiltaan. Se taisi olla sen "kirjallisuuden" lopun alku Suomessa kun niiden lukijat äänestivät taas jaloillaan ja vaihtoivat niiden ostamisen ulkomaisiin lehtiin.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 147
^ Liittyyhän toi hieman ketjun aiheeseen, jos puhutaan siis sananvapauden kuolemasta... Heh heh.

Eläinpornon hallussapito ei ilmeisesti ole Suomessa laitonta vieläkään, mutta levitys ilmeisesti on.

Anyways, eräs kuollut julkkis eli Irwin Goodman vai oliko Jörn Donner (joka ei ole kuollut) kiehnäsi vähäpukeisen 15-vuotiaan tytön kanssa jossain Hymy tms. lehden kannessa 1970-luvulla. Nykyäänhän toi nyt on ajatuksenakin täysin absurdi, ihan hirveä haloo ja julkiset hirttäjäiset tuosta seuraisi kaikille asianosaisille.

...taisi olla niin, että tuossa lehdessä oli Jörn Donner, mutta Irwin on muuten jäänyt kiinni jostain sakkolihajutuista...
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 636
Koska moderaattorit eivät ehdi asiaan puuttumaan, niin on pakko huomauttaa, että mitäs jos vilkaisisitte ketjun topicia ja menisitte sen jälkeen suosiolla jauhamaan sensuurista, Suomen poliittisesta tilanteesta 70/80-luvulla ja kaikesta muustakin 100% offtopic-öyhötyksestä jonnekin ihan muualle.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Irwin tosiaan pedoili 1970-luvulla jonkun 14-vuotiaan kanssa, sai tuomion, mutta siihen aikaan tuo ei ollut niin iso asia. Laitointa toki, ja siksi häkki heilui.

Ketjun aiheeseen liittyy sikäli, että Irwin on kuollut. Tosin ketjun tarkoitus on keskustella aina uusista kuolemista sitä mukaa, kun niitä tulee. Joten Irwin edesottamuksineen sopii hieman huonosti tähän ketjuun.

Offtopic loppukoon siis.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 233
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom