Haussa hyvällä hinta-laatusuhteella varustettu kone kuvien editoimiseen, kevyeen ohjelmointiin sekä muuhun arkikäyttöön. Pääpaino komponenttien valinnassa on Darktablen, Kritan ja GIMPin käyttö, sillä muut käyttämäni ohjelmat toimivat nykyisellä 2012 vuonna ostetulla läppärilläkin. Eniten tulee käytettyä Darktablea. Hyvän hinta-laatusuhteen lisäksi haluaisin myös pitkäikäisen kokoonpanon, joten en ole valinnut mitään hinnat alkaen -komponentteja.
Vanhasta pöytäkoneesta jää:
1) Kotelo - Fractal Design Define R2
2) Näyttö - Dell Ultrasharp 23" (En muista enää mallia, FHD resoluutio)
3) Näppäimistö
4) Hiiri
5) WIFI kortti (Tämä pakollinen, koska valokaapelin nousu on eri puolella kämppää kuin työhuone)
EDIT: Tavoitehinta uusille komponenteille on alle 900 euroa.
Lisäksi myöhemmin olisi tarkoitus kääntää nykyinen näyttö pystyyn koodausta varten ja hommata 27" tai 28" 4K näyttö kuvanmuokkausta varten. Aikataulu on vielä auki, mutta olen pyrkinyt ottamaan sen huomioon komponenttien valinnassa jo nyt.
Käyttöjärjestelmänä toimii Linux. Todennäköisesti Ubuntu MATE tai Kubuntu.
Alla komponentit, joita olen tuumaillut. Tarkoitus olisi ostaa ne joko yhdestä paikasta tai parista eri paikasta, jos hintaa saa alaspäin. Jimssillä tuon kuvassa olevan prossun, muistit ja emon saa myös bundlena, jolloin säästäisi rahaa. Olen pähkäillyt 16 GB ja 32 GB RAMin välillä, mutta en ole vielä saanut päätettyä tarvitsenko 32 GB.
Olisiko tuosta hyvä muuttaa jotain? Saako jollain muutoksella tiputettua hintaa tinkimättä laadusta ja suorituskyvystä?
Vanhasta pöytäkoneesta jää:
1) Kotelo - Fractal Design Define R2
2) Näyttö - Dell Ultrasharp 23" (En muista enää mallia, FHD resoluutio)
3) Näppäimistö
4) Hiiri
5) WIFI kortti (Tämä pakollinen, koska valokaapelin nousu on eri puolella kämppää kuin työhuone)
EDIT: Tavoitehinta uusille komponenteille on alle 900 euroa.
Lisäksi myöhemmin olisi tarkoitus kääntää nykyinen näyttö pystyyn koodausta varten ja hommata 27" tai 28" 4K näyttö kuvanmuokkausta varten. Aikataulu on vielä auki, mutta olen pyrkinyt ottamaan sen huomioon komponenttien valinnassa jo nyt.
Käyttöjärjestelmänä toimii Linux. Todennäköisesti Ubuntu MATE tai Kubuntu.
Alla komponentit, joita olen tuumaillut. Tarkoitus olisi ostaa ne joko yhdestä paikasta tai parista eri paikasta, jos hintaa saa alaspäin. Jimssillä tuon kuvassa olevan prossun, muistit ja emon saa myös bundlena, jolloin säästäisi rahaa. Olen pähkäillyt 16 GB ja 32 GB RAMin välillä, mutta en ole vielä saanut päätettyä tarvitsenko 32 GB.
Olisiko tuosta hyvä muuttaa jotain? Saako jollain muutoksella tiputettua hintaa tinkimättä laadusta ja suorituskyvystä?
Viimeksi muokattu: