Linux kysymyksiä

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
Nyt kun päivitin Kubuntun 17.04:n, niin alkoi taas sellainen ongelma, kun joskus ikkunan aukaistessa se jää mustaksi tai on jotain muuta häiriötä, ei renderöidy kunnolla. Vaikka Firefoxia käyttäessä painaa oikeaa hiirennappia ja se context menu -ikkuna onkin musta. Sama ongelma oli aiemmin, mutta se taisi silloin liittyä enemmänkin suspendista palautumiseen, koska kun aloin vain aina sammuttamaan koneen yöksi ei ko. häiriötä enää esiintynyt. Silloin huomasin, että uudelleenkäynnistämällä compositorin ongelma hävisi hetkellisesti ja kokeilin pelailla rendering backend- ja tearing prevention -asetuksilla. Nyt asettamalla rendering backend käyttämään XRenderiä ongelmaa ei taida esiintyä, mutta tällä asetuksella esim. videoita katsoessa välillä keskellä näyttöä kuva ei päivity kunnolla, näkyy näytön levyinen matala jokin häiriö.

Mistä voisi johtua ja mitä tehdä?

Näytönohjain on Intel HD 4600.

Kokeilen hetken oletusasetuksilla vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Näinhän se on. Tavalliset windows-koneet usein huutelevat silloin tällöin broadcastia lähiverkkoon ilmoittaakseen olemassaolostaan toisille saman verkon windows-koneille (elleivät ole AD-domainissa kiinni, jolloin huutelu tapahtuu kohdistetusti AD-palvelimille), tarkistavat Microsoftilta päivityksiä ym., ja siitä tulee sivutuotteena jonkin verran tavaraa liikennelaskureihin. Mutta tuollainen DietPi josta on kaikki ylimääräinen riisuttu pois ei välttämättä huutele ulospäin yhtään mitään idlenä ollessaan.
Tuo oli yhdessä vaiheessa kaatunut vastaavasti ja kun kolusin läpi logeja niin ei sieltä mitään tolkullista löytynyt ja se ei ollut tehnyt sellaista päivämäärä kohtaista logia, vaikka full log päällä. Windows tekee sen pyytämättä.
Pieni epäilys, että pitää aina kirjautua Puttyllä sisään tuohon laitteeseeen, että ei jätä sitä kyselyä sinne haisemaan. Voi kait sen takia kaaduta esim. ssh ohjelma.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
321
Onko CentOS lähellä Red Hat Enterprice 5 - 7? tai SUSE Enterprice 11?

Autodeskin lisenssimanageri toimii vain yllämainituissa (+ OSX ja WIN), mutta esim. digital oceanilla ym VPS toimittajilla on vain halpoja Ubuntuja tai CentOS:ja tai sitten jotain muita.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 000
Onko CentOS lähellä Red Hat Enterprice 5 - 7? tai SUSE Enterprice 11?

Autodeskin lisenssimanageri toimii vain yllämainituissa (+ OSX ja WIN), mutta esim. digital oceanilla ym VPS toimittajilla on vain halpoja Ubuntuja tai CentOS:ja tai sitten jotain muita.
Centos on käytännössä sama kuin redhat samalla numerolla. Redhat on maksullinen ja sisältää yritystason tukea ja centos taas ilmainen ja "googletuen" piirissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Asensin Linux Mintin, Steam ei käynnistynyt, tuli error radeonsi dri so, asensin sitten amd ajurin, sitten black screen.
Seuraavaksi yritin asentaa Linuxin uudestaan mutta grub installer kaatui aina?
 

Bl-Papu

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
106
Koita vaihtaa Linuxin asennustikku legacy modeen Biosissa. Tämä jos sulla on toisella levyllä Windows ilman UEFIa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Koita vaihtaa Linuxin asennustikku legacy modeen Biosissa. Tämä jos sulla on toisella levyllä Windows ilman UEFIa.
No näinhän se varmasti onkin, mistä tiedät tämän? Yritin googlettaakkin juuri tätä erroria:
"libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so
libGL error: driver pointer missing
libGL error: failed to load driver: radeonsi
libGL error: unable to load driver: swrast_dri.so
libGL error: failed to load driver: swrast"

Ja aina vain löytyi jotain seuraavanlaisia ratkaisuehdotuksia:

[SOLVED] Steam doesn't start with AMD Free drivers :: Steam for Linux General Discussions
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Armbiania tullut käytettyä, mutta jäänyt kuva, että Debian ja Ubuntu on hyvin tuottejuja käyttiksiä foorumipiireissä. Ihan pintapuolinen ahaa elämys.
Centos ei sano mitään eli heikko tuki.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 000
Armbiania tullut käytettyä, mutta jäänyt kuva, että Debian ja Ubuntu on hyvin tuottejuja käyttiksiä foorumipiireissä. Ihan pintapuolinen ahaa elämys.
Centos ei sano mitään eli heikko tuki.
Centos on isossa roolissa palvelimilla.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
No näinhän se varmasti onkin, mistä tiedät tämän? Yritin googlettaakkin juuri tätä erroria:
"libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so
libGL error: driver pointer missing
libGL error: failed to load driver: radeonsi
libGL error: unable to load driver: swrast_dri.so
libGL error: failed to load driver: swrast"

Ja aina vain löytyi jotain seuraavanlaisia ratkaisuehdotuksia:

[SOLVED] Steam doesn't start with AMD Free drivers :: Steam for Linux General Discussions
Tollasella haulla löytyy vastaus "steam libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so" tuohon alkuperäiseen ongelmaan.

Kyseessä on siis se että steam sisältää eri versiot noista ajureista/kirjastoista, mitä itse käyttis käyttää. Ongelmien pitäisi poistua, kun poistaa kyseiset ajurit käyttäjän steam asennuksesta.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
324
Onko kenelläkään kokemusta Solus OS:stä? Ymmärtääkseni aikanaan pohjautunut Debianiin, mutta muuta en tiedä kyseistä jakelusta. :confused:
 

greenlight

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 635
Jos sää haluat marginaalidistrojen parissa seikkailla, niin eikös pointti silloin ole, että mahdollisimman harvalla pitää olla kokemusta? Asenna vaikka virtuaalikoneeseen ja näppäile siellä, jos tekee mieli tutustua.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 019
Antiikkisella raudalla inhimillisesti pyörivä distro hakusessa, kaapisto löytyi vanha läppäri joka tekisi mieli valjastaa autotallin musiikkikeskukseksi ja nettiselailuun. Prossuna Athlon X2 QL-62, ja 2gb ram. Windows vista on alunperin ollut mutta totesin parin kokeilun kautta että millään windowsilla ei kestä hermo tuota käyttää, eli suosituksia kevyistä käyttiksistä otetaan vastaan.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Kukas täällä sanoi, että Ubuntua ei tarvitse säätää, kun sen on saanut asennettua? Eli ei tarvitse tehdä mitään huoltotoimenpiteitä Windowsin tyyliin.
Nyt kuitenkin yllättäen alkoi valittamaan, että boot folder on täynnä. Nopealla googlailulla kyse on siitä, että se tunkee kaikki päivitykset bootti kansioon ja sieltä pitäisi käsipelillä poistaa kaikki ylimääräinen. Ensin pitäisi tarkistaa, että mikä on nyt käynnissä oleva käyttisversio ja sen jälkeen sitten vaan poistaa kaikki muut ja sen esimerkin minkä mä löysin, niin vaikutti pirun työläältä.

Osaisiko joku neuvoa, että miten mä pääsen tossa puhdistuksessa helpoimmalla ja pystynkö mä jotenkin säätämään, että se poistaisi automaattisesti vanhimpia versioita ettei tämä tulisi uudestaan?

Parasta olisi, jos olisi joku CCcleanerin tapainen ohjelma, mikä tekisi sen automaattisesti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Kukas täällä sanoi, että Ubuntua ei tarvitse säätää, kun sen on saanut asennettua? Eli ei tarvitse tehdä mitään huoltotoimenpiteitä Windowsin tyyliin.
Nyt kuitenkin yllättäen alkoi valittamaan, että boot folder on täynnä. Nopealla googlailulla kyse on siitä, että se tunkee kaikki päivitykset bootti kansioon ja sieltä pitäisi käsipelillä poistaa kaikki ylimääräinen. Ensin pitäisi tarkistaa, että mikä on nyt käynnissä oleva käyttisversio ja sen jälkeen sitten vaan poistaa kaikki muut ja sen esimerkin minkä mä löysin, niin vaikutti pirun työläältä.

Osaisiko joku neuvoa, että miten mä pääsen tossa puhdistuksessa helpoimmalla ja pystynkö mä jotenkin säätämään, että se poistaisi automaattisesti vanhimpia versioita ettei tämä tulisi uudestaan?

Parasta olisi, jos olisi joku CCcleanerin tapainen ohjelma, mikä tekisi sen automaattisesti.
sudo apt-get autoremove --purge

RemoveOldKernels - Community Help Wiki
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 057
Kukas täällä sanoi, että Ubuntua ei tarvitse säätää, kun sen on saanut asennettua? Eli ei tarvitse tehdä mitään huoltotoimenpiteitä Windowsin tyyliin.
Nyt kuitenkin yllättäen alkoi valittamaan, että boot folder on täynnä. Nopealla googlailulla kyse on siitä, että se tunkee kaikki päivitykset bootti kansioon ja sieltä pitäisi käsipelillä poistaa kaikki ylimääräinen. Ensin pitäisi tarkistaa, että mikä on nyt käynnissä oleva käyttisversio ja sen jälkeen sitten vaan poistaa kaikki muut ja sen esimerkin minkä mä löysin, niin vaikutti pirun työläältä.

Osaisiko joku neuvoa, että miten mä pääsen tossa puhdistuksessa helpoimmalla ja pystynkö mä jotenkin säätämään, että se poistaisi automaattisesti vanhimpia versioita ettei tämä tulisi uudestaan?

Parasta olisi, jos olisi joku CCcleanerin tapainen ohjelma, mikä tekisi sen automaattisesti.
Best CCleaner Alternatives For Ubuntu Linux

Tuossa jotain ccleaner vaihtoehtoja Linuxille.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
Kukas täällä sanoi, että Ubuntua ei tarvitse säätää, kun sen on saanut asennettua? Eli ei tarvitse tehdä mitään huoltotoimenpiteitä Windowsin tyyliin.
Nyt kuitenkin yllättäen alkoi valittamaan, että boot folder on täynnä. Nopealla googlailulla kyse on siitä, että se tunkee kaikki päivitykset bootti kansioon ja sieltä pitäisi käsipelillä poistaa kaikki ylimääräinen. Ensin pitäisi tarkistaa, että mikä on nyt käynnissä oleva käyttisversio ja sen jälkeen sitten vaan poistaa kaikki muut ja sen esimerkin minkä mä löysin, niin vaikutti pirun työläältä.

Osaisiko joku neuvoa, että miten mä pääsen tossa puhdistuksessa helpoimmalla ja pystynkö mä jotenkin säätämään, että se poistaisi automaattisesti vanhimpia versioita ettei tämä tulisi uudestaan?

Parasta olisi, jos olisi joku CCcleanerin tapainen ohjelma, mikä tekisi sen automaattisesti.
jep tuo yllä sanottu sudo apt-get autoremove ja lisäksi sudo apt-get clean ovat helpot ja nopeat tavat vapauttaa lisää tilaa. ei tarvitse edes tehdä usein jollei juuriosio ole onnettoman pieni

nuo komennot vapauttavat tilaa turvallisesti. autoremove säilyttää automaattisesti kaksi viimeisintä kerneliä joten mitään hätää ei ole
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
jep tuo yllä sanottu sudo apt-get autoremove ja lisäksi sudo apt-get clean ovat helpot ja nopeat tavat vapauttaa lisää tilaa. ei tarvitse edes tehdä usein jollei juuriosio ole onnettoman pieni

nuo komennot vapauttavat tilaa turvallisesti. autoremove säilyttää automaattisesti kaksi viimeisintä kerneliä joten mitään hätää ei ole
Testaillaan kun ehditään. Toivottavasti se ei ole niin täynnä, että ei pysty edes poistamaan mitään. Sellainenkin on jollekin käynyt.
Olisiko tuokin pitänyt jotenkin säätää asennuksen yhteydessä, että se olisi sen verran iso ettei heti täyty? Jotenkin naurettavaa, että mulla on levy tyhjää täynnä ja silti valittaa että tila on loppu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
Kukas täällä sanoi, että Ubuntua ei tarvitse säätää, kun sen on saanut asennettua? Eli ei tarvitse tehdä mitään huoltotoimenpiteitä Windowsin tyyliin.
Nyt kuitenkin yllättäen alkoi valittamaan, että boot folder on täynnä. Nopealla googlailulla kyse on siitä, että se tunkee kaikki päivitykset bootti kansioon ja sieltä pitäisi käsipelillä poistaa kaikki ylimääräinen. Ensin pitäisi tarkistaa, että mikä on nyt käynnissä oleva käyttisversio ja sen jälkeen sitten vaan poistaa kaikki muut ja sen esimerkin minkä mä löysin, niin vaikutti pirun työläältä.
Jos tätä haluaa jotenkin lähteä puolustelemaan, niin taisit luoda boot:lle oman osion? Muistaakseni oletuksena boot:lle ei luoda omaa osiota, jolloin tämän ongelman ilmeneminen on paljon epätodennäköisempää. Eli poikkesit oletuksesta ja jos niin tekee, niin pitäisi tietää mitä siitä seuraa.

Aika yleinen ongelma tämä kylläkin on ja en osaa sanoa miksei Ubuntussa ole oletuksena vanhojen kerneleiden poistoa. Vaikka vain siinä tapauksessa, jos tila uhkaa loppua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 652
Testaillaan kun ehditään. Toivottavasti se ei ole niin täynnä, että ei pysty edes poistamaan mitään. Sellainenkin on jollekin käynyt.
Olisiko tuokin pitänyt jotenkin säätää asennuksen yhteydessä, että se olisi sen verran iso ettei heti täyty? Jotenkin naurettavaa, että mulla on levy tyhjää täynnä ja silti valittaa että tila on loppu.
Asensitko ihan oletussetupin vai loitko itse /bootin ja asetit itse sille (turhan) pienen koon?
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
Testaillaan kun ehditään. Toivottavasti se ei ole niin täynnä, että ei pysty edes poistamaan mitään. Sellainenkin on jollekin käynyt.
Olisiko tuokin pitänyt jotenkin säätää asennuksen yhteydessä, että se olisi sen verran iso ettei heti täyty? Jotenkin naurettavaa, että mulla on levy tyhjää täynnä ja silti valittaa että tila on loppu.
kyllä asennuksen yhteydessä pystyy vaikuttamaan juuriosion kokoon jos haluaa. mutta yritä ensin noilla komennoilla, jos ei onnistu niin katsotaan uudestaan. itselläkin joskus jollakin koneella (oiskohan ollu raspberry 4gb muistikortilla...) niin tukkoon ettei apt-get autoremove toiminut mutta sekin on mahdollista korjata, joten ei hätää :)

sudo df -h
jos tuon listauksen tänne kopsaat niin voidaan katsella millaisia osioita koneessasi on
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Asensitko ihan oletussetupin vai loitko itse /bootin ja asetit itse sille (turhan) pienen koon?
Kyllä mä sen ihan automaatilla laitoin. Minä mitään osaa Linuxissa säätää ellei joku erikseen neuvo. Toki siinä on sellainen vaihtoehto olemassa, että asennuksen yhteydessä oli eri vaihtoehtoja ja minä menin valkkaamaan typerimmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 664
Miksi tuo tarvitsisi sudon eteen? Aika monen muunkin komennon eteen olen huomannut täällä neuvottavan laittaa sudo vaikka ne eivät sellaista tarvitse. Kannattaa opetella tuosta tavasta pois. Ennemmin ajelee kaikki mahdolliset komennot ilman sudoa, jos ne eivät sitä välttämättä vaadi. Helpompaa ja turvallisempaa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
Miksi tuo tarvitsisi sudon eteen? Aika monen muunkin komennon eteen olen huomannut täällä neuvottavan laittaa sudo vaikka ne eivät sellaista tarvitse. Kannattaa opetella tuosta tavasta pois. Ennemmin ajelee kaikki mahdolliset komennot ilman sudoa, jos ne eivät sitä välttämättä vaadi. Helpompaa ja turvallisempaa.
eipä se juu nähtävästi tarvitse, enpäs tiennyt joten kiitti tiedosta! :) oletin varmaan ku fdisk -l sen vaatii että sitten tuokin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
457
Jos tätä haluaa jotenkin lähteä puolustelemaan, niin taisit luoda boot:lle oman osion? Muistaakseni oletuksena boot:lle ei luoda omaa osiota, jolloin tämän ongelman ilmeneminen on paljon epätodennäköisempää. Eli poikkesit oletuksesta ja jos niin tekee, niin pitäisi tietää mitä siitä seuraa.

Aika yleinen ongelma tämä kylläkin on ja en osaa sanoa miksei Ubuntussa ole oletuksena vanhojen kerneleiden poistoa. Vaikka vain siinä tapauksessa, jos tila uhkaa loppua.
UEFI tarvitsee aina boottipartition - jonka oletuskoko on Windows-asennuksen yhteydessä 100MB. Tuo menee aika nopeasti tukkoon, jos kikkailee esim. useiden eri kernelien (monet distrot säilyttävät ainakin yhden fallbackin) ja boot loadereiden kanssa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
kyllä asennuksen yhteydessä pystyy vaikuttamaan juuriosion kokoon jos haluaa. mutta yritä ensin noilla komennoilla, jos ei onnistu niin katsotaan uudestaan. itselläkin joskus jollakin koneella (oiskohan ollu raspberry 4gb muistikortilla...) niin tukkoon ettei apt-get autoremove toiminut mutta sekin on mahdollista korjata, joten ei hätää :)

sudo df -h
jos tuon listauksen tänne kopsaat niin voidaan katsella millaisia osioita koneessasi on
Tällaista se näyttää:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
udev 1,9G 0 1,9G 0% /dev
tmpfs 383M 6,3M 377M 2% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-root 454G 14G 417G 4% /
tmpfs 1,9G 136K 1,9G 1% /dev/shm
tmpfs 5,0M 4,0K 5,0M 1% /run/lock
tmpfs 1,9G 0 1,9G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda2 473M 405M 44M 91% /boot
/dev/sda1 511M 3,5M 508M 1% /boot/efi
tmpfs 383M 72K 383M 1% /run/user/1000
/dev/sdb1 7,4G 504K 7,4G 1% /media/

Itseäni ihmetyttää, että miksi siinä on kaksi boottiosiota ja toinen on ihan täynnä. Etenkin kun muistaakseni se vaati asentamisen yhteydessä uefi boottiosion ja sitten kuitenkin käyttää normaalia.
Asensin bleachbit ohjelman ja sen ajon jälkeen tuo 91% käyttöaste oli tipahtanut 28 prosenttiin.

Sitten tyhmä kysymys asentamisesta. Yritin asentaa ensin Stacer-nimisen puhdistajan ja se olisi pitänyt ladata ensin koneelle ja sitten asentaa. Latasin ensin imagen ja kun yritin installoida sen, niin kone ilmoitti ettei löydä sitä. Eli se olisi tietenkin pitänyt siirtää oikeaan paikkaan ja kun ohjelman omilla sivuilla ei ollut tuollaista neuvoa, niin annoin olla ja asensin Bleachbitin, kun se oli valmiina jakelussa mukana. Mutta vastaisuuden varalle. Kun erikseen asennettavassa ohjelmassa on tällaiset neuvot:
AppImage

Download Stacer-1.0.6-x86_64.AppImage from the Stacer releases page.
Make it executable sudo chmod a+x Stacer*.AppImage
Run ./Stacer*.AppImage

Niin mihin mä sen ladatun ohjelman lykkään, että terminaalissa tehdyt käskyt huomaavat, että kyseinen image on ladattu?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 652
Asensin bleachbit ohjelman ja sen ajon jälkeen tuo 91% käyttöaste oli tipahtanut 28 prosenttiin.
Eikö tämä siis auttanut:

Koodi:
sudo apt-get autoremove --purge
Musta ihan lähtökohtaisesti kannattaa kokeilla ensin, jos hommat onnistuvat ihan jakelun omilla työkaluilla ja vasta sitten asentaa Cleanereita sun muita. Tuon kerneleitten poiston saa myös automatisoitua:

RemoveOldKernels - Community Help Wiki

Normitapauksessa vissiin riittäisi, että on erikseen vain UEFI-partitio. Omaa /boot-partitiota ei tarvittaisi. Mutta en osaa sanoa tuosta Windowsin kanssa asentelusta mitään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 370
Tällaista se näyttää:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
udev 1,9G 0 1,9G 0% /dev
tmpfs 383M 6,3M 377M 2% /run
/dev/mapper/ubuntu--vg-root 454G 14G 417G 4% /
tmpfs 1,9G 136K 1,9G 1% /dev/shm
tmpfs 5,0M 4,0K 5,0M 1% /run/lock
tmpfs 1,9G 0 1,9G 0% /sys/fs/cgroup
/dev/sda2 473M 405M 44M 91% /boot
/dev/sda1 511M 3,5M 508M 1% /boot/efi
tmpfs 383M 72K 383M 1% /run/user/1000
/dev/sdb1 7,4G 504K 7,4G 1% /media/

Itseäni ihmetyttää, että miksi siinä on kaksi boottiosiota ja toinen on ihan täynnä. Etenkin kun muistaakseni se vaati asentamisen yhteydessä uefi boottiosion ja sitten kuitenkin käyttää normaalia.
Asensin bleachbit ohjelman ja sen ajon jälkeen tuo 91% käyttöaste oli tipahtanut 28 prosenttiin.

Sitten tyhmä kysymys asentamisesta. Yritin asentaa ensin Stacer-nimisen puhdistajan ja se olisi pitänyt ladata ensin koneelle ja sitten asentaa. Latasin ensin imagen ja kun yritin installoida sen, niin kone ilmoitti ettei löydä sitä. Eli se olisi tietenkin pitänyt siirtää oikeaan paikkaan ja kun ohjelman omilla sivuilla ei ollut tuollaista neuvoa, niin annoin olla ja asensin Bleachbitin, kun se oli valmiina jakelussa mukana. Mutta vastaisuuden varalle. Kun erikseen asennettavassa ohjelmassa on tällaiset neuvot:
AppImage

Download Stacer-1.0.6-x86_64.AppImage from the Stacer releases page.
Make it executable sudo chmod a+x Stacer*.AppImage
Run ./Stacer*.AppImage

Niin mihin mä sen ladatun ohjelman lykkään, että terminaalissa tehdyt käskyt huomaavat, että kyseinen image on ladattu?
Vaikkapa sinne oletus latauskansioon. Siinä tapauksessa terminaaliin 'cd /home/lallijuoppo/Lataukset', jos Linux siis on suomeksi. Joistain file managereista löytyy oletuksena oikean hiirennapin takaa "avaa päätteessä".
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Eikö tämä siis auttanut:

[KOODI]sudo apt-get autoremove --purge[/KOODI]
En edes testannut tuota. Jos ei ohjelmalla olisi lähtenyt, niin sitten tuota olisi pitänyt kokeilla.

Musta ihan lähtökohtaisesti kannattaa kokeilla ensin, jos hommat onnistuvat ihan jakelun omilla työkaluilla ja vasta sitten asentaa Cleanereita sun muita. Tuon kerneleitten poiston saa myös automatisoitua:
Mutta kun lähtökohtaisesti tilanne on se, että en muista tuota käskyä enää parin kuukauden päästä, tuskin edes huomenna. Ohjelman osaan käynnistää ja ruksittaa että poistas taas ylimääräiset kernelit.

Normitapauksessa vissiin riittäisi, että on erikseen vain UEFI-partitio. Omaa /boot-partitiota ei tarvittaisi. Mutta en osaa sanoa tuosta Windowsin kanssa asentelusta mitään.
Minullahan ei siis ole Windowsia tuossa Linux-koneessa. Tosin Lubuntun kanssa oli yksi epäonnistunut asennus ja sen sain jotenkin tapeltua läpi. Sitten kun Lubuntu osoittautui mulle epäsopivaksi, niin laitoin Ubuntun päälle.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Vaikkapa sinne oletus latauskansioon. Siinä tapauksessa terminaaliin 'cd /home/lallijuoppo/Lataukset', jos Linux siis on suomeksi. Joistain file managereista löytyy oletuksena oikean hiirennapin takaa "avaa päätteessä".
Jotenkin minulla menee aina aivot solmuun tämän Linuxin kanssa. Eli tottakai minun täytyy olla samassa kansiossa kuin missä se ohjelmakin on, jota yritän asentaa.
Näköjään onnistuu se, että menen lataukset kansioon, avaan terminaalin ja sitten kansiona on suoraan se lataukset. Tosin englanniksihan tässä kaikki on eli downloads-kansio se on.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
UEFI tarvitsee aina boottipartition - jonka oletuskoko on Windows-asennuksen yhteydessä 100MB. Tuo menee aika nopeasti tukkoon, jos kikkailee esim. useiden eri kernelien (monet distrot säilyttävät ainakin yhden fallbackin) ja boot loadereiden kanssa.
Tuo UEFIn FAT käynnistysosio ei tarvitse kuin yhden tiedoston (GRUBX64.EFI), sinne ei kannata laittaa kerneleitä, /boot, grub.cfg ja kernelit voi pitää juuriosiolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 652
Mutta kun lähtökohtaisesti tilanne on se, että en muista tuota käskyä enää parin kuukauden päästä, tuskin edes huomenna. Ohjelman osaan käynnistää ja ruksittaa että poistas taas ylimääräiset kernelit.
Tuolla oli siis ohjeet, joilla tuon voi automatisoida. Sitten ei tarvitse muistaa ikinä mitään.

Minullahan ei siis ole Windowsia tuossa Linux-koneessa. Tosin Lubuntun kanssa oli yksi epäonnistunut asennus ja sen sain jotenkin tapeltua läpi. Sitten kun Lubuntu osoittautui mulle epäsopivaksi, niin laitoin Ubuntun päälle.
Testasin juuri asentamalla Ubuntun virtuaalikoneessa (EFI päällä) ja Ubuntu ei oletuksena edes luo /boot-osiota. Ainoastaan /boot/efi:n, jonne ei säilötä noita kerneleitä. Eli oletusasennuksessa noin ei pitäisi edes voida käytä. Ehkä se Lubuntu-sekoilu kummitteli taustalla tms.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Testasin juuri asentamalla Ubuntun virtuaalikoneessa (EFI päällä) ja Ubuntu ei oletuksena edes luo /boot-osiota. Ainoastaan /boot/efi:n, jonne ei säilötä noita kerneleitä. Eli oletusasennuksessa noin ei pitäisi edes voida käytä. Ehkä se Lubuntu-sekoilu kummitteli taustalla tms.
Todennäköisesti, koska siinä tuli tehtyä vähän kaikkea.
Siinä voisi olla seuraava kokeilu, että kopsaan home-kansion talteen, poistan kaiken ja asennan Ubuntun uusiksi. Sitten palautan home-kansion ja ihmettelen, että sainko palautettua kaiken entiselleen. Eikä tässä mitään menetä vaikka ei onnistuisikaan.

Lähteekö se boot-osio ihan formatoimalla vai pitääkö tässä poistaa jollain levynkäsittelyohjelmalla ylimääräisiä partitioita?
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Linuxiin jos haluaa "tosissaan" siirtyä niin olisi kyllä erittäin toivottavaa että viitsii opetella niitä perus komentoja terminaalissa..

sudo nano ls cp mv rm

edes OSX:ssä ei ihan kaikkea voi tehdä pelkästään klikkailemalla, terminaalissa tehtäviä juttuja ja ohjeita on netti pullollaan
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
24
Testasin juuri asentamalla Ubuntun virtuaalikoneessa (EFI päällä) ja Ubuntu ei oletuksena edes luo /boot-osiota. Ainoastaan /boot/efi:n, jonne ei säilötä noita kerneleitä. Eli oletusasennuksessa noin ei pitäisi edes voida käytä. Ehkä se Lubuntu-sekoilu kummitteli taustalla tms.
Eiköhän tuo erillinen /boot-osio liity LVM juuriosioon.

Todennäköisesti, koska siinä tuli tehtyä vähän kaikkea.
Siinä voisi olla seuraava kokeilu, että kopsaan home-kansion talteen, poistan kaiken ja asennan Ubuntun uusiksi. Sitten palautan home-kansion ja ihmettelen, että sainko palautettua kaiken entiselleen. Eikä tässä mitään menetä vaikka ei onnistuisikaan.

Lähteekö se boot-osio ihan formatoimalla vai pitääkö tässä poistaa jollain levynkäsittelyohjelmalla ylimääräisiä partitioita?
Asennuksessa on valinta, joka tyhjentää levyn ja asentaa ubuntun. Lisäksi on "Jokin muu" -valinta, jossa voi itse poistaa ja lisätä osioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 652
Todennäköisesti, koska siinä tuli tehtyä vähän kaikkea.
Siinä voisi olla seuraava kokeilu, että kopsaan home-kansion talteen, poistan kaiken ja asennan Ubuntun uusiksi. Sitten palautan home-kansion ja ihmettelen, että sainko palautettua kaiken entiselleen. Eikä tässä mitään menetä vaikka ei onnistuisikaan.
Kokeiluihin virtuaalikone on loistava vaihtoehto. Asennat VirtualBoxin ja asennat Ubuntun sen kautta. Täältä saat apuja, jos tulee ihmeellisyyksiä. Tuolla tavalla vanhan asennuksen poistaa ja uuden laittaa tilalle tyyliin minuutissa. Noin voi turvallisesti kokeilla kaikenlaista ilman, että muualla oleva data olisi vaarassa.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Asennuksessa on valinta, joka tyhjentää levyn ja asentaa ubuntun. Lisäksi on "Jokin muu" -valinta, jossa voi itse poistaa ja lisätä osioita.
Kun tässä muisti palailee pätkittäin, niin tarkastelin tuota "jokin muu" valintaa vai millä nimellä se sitten olikin ja siinä olisi saanut kai muokata osioita, mutta sitten olisi taas tarvinnut jostain ohjeita, että mitä mä oikein teen ja palasin vain automaattiasennukseen. Muistaakseni kyllä valitsin sen, että formatoi kaikki ja tee ihan puhtaalta pöydältä asennus, mutta jostain syystä se silti teki tuollaisen boot-osion.

Kokeiluihin virtuaalikone on loistava vaihtoehto. Asennat VirtualBoxin ja asennat Ubuntun sen kautta. Täältä saat apuja, jos tulee ihmeellisyyksiä. Tuolla tavalla vanhan asennuksen poistaa ja uuden laittaa tilalle tyyliin minuutissa. Noin voi turvallisesti kokeilla kaikenlaista ilman, että muualla oleva data olisi vaarassa.
Tuota, tuota. Eikö virtuaalikone tee siis kaiken virtuaalisesti eli ei asenna mitään mihinkään? Vai olenko minä käsittänyt tuonkin jotenkin väärin? En ole koskaan millään virtuaalibokseilla leikkinyt, mutta tuollainen kuvitelma mulla olisi, että se siis olisi ihan nimensä mukaisesti virtuaalinen eli kun koneen sammuttaa, niin kaikki menee.
Ellet sitten tarkoittanut, että sillä ensin testaa asennuksen ja kun se toimii sillä, niin voi koittaa asentaa oikeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 652
Tuota, tuota. Eikö virtuaalikone tee siis kaiken virtuaalisesti eli ei asenna mitään mihinkään? Vai olenko minä käsittänyt tuonkin jotenkin väärin? En ole koskaan millään virtuaalibokseilla leikkinyt, mutta tuollainen kuvitelma mulla olisi, että se siis olisi ihan nimensä mukaisesti virtuaalinen eli kun koneen sammuttaa, niin kaikki menee.
Ellet sitten tarkoittanut, että sillä ensin testaa asennuksen ja kun se toimii sillä, niin voi koittaa asentaa oikeasti.
Ei virtuaalikoneen data mihinkään katoa sammutettaessa. Se vain tarkoittaa, että virtuaalinen tietokonen toimii toisen käyttöjärjestelmän sisällä omassa rajatussa "säiliössään". Virtuaalikone toimii aivan kuten oikeakin Linux-asennus, paitsi että voit ajaa sitä esim. Windowsissa omassa ikkunassaan. Virtuaalikoneessakin Linux pitää ensin asentaa, ennen kuin sitä voi käyttää. Virtuaalikoneessa tiedostot säilyvät aivan kuten oikeassa Linuxissa. Virtuaalikoneen voi jopa "jäädyttää". Eli voit sulkea virtuaalikoneen ja myöhemmin jatkaa täsmälleen siitä, mihin aiemmin jäit ilman, että Linux boottaa virtuaalikoneessa. Eli vähän kuin hibernate.

Isoin haitta on hitaus, mutta sekään ei välttämättä ole mikään ongelma. Itse käytän usein Linuxia nimenomaan virtuaalikoneen sisällä Windowsissa.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
37
Ja jos ei jaksa kirjoittaa /home/lallijuoppo/Lataukset, voi kirjoittaa ~/Lataukset
niin taikka ihan 'cd Lataukset' tai tässä tapauksessa 'cd Downloads' koska oletuksena ollaan home-kansiossa

Jotenkin minulla menee aina aivot solmuun tämän Linuxin kanssa. Eli tottakai minun täytyy olla samassa kansiossa kuin missä se ohjelmakin on, jota yritän asentaa.
jep olet ymmärtänyt oikein. jos haluat oppia päättellä löytämään tuon tiedoston niin voit ensin komentaa 'ls' joka listaa kaikki tiedostot ja kansiot, sitten komennolla 'cd Kansio' siirryt oikeaan kansioon, esim kuten tuossa ylempänä sanoin 'cd Downloads' ja sitten komennat jälleen 'ls' ja näet löytyykö haluamaasi tiedostoa kyseisestä kansiosta. jos ei niin jatka etsimistä. 'cd ..' pääsee yhden kansion "ylemmäksi" eli takaisin. ja komennolla 'cd' pääset takaisin kotikansioosi

Kun tässä muisti palailee pätkittäin, niin tarkastelin tuota "jokin muu" valintaa vai millä nimellä se sitten olikin ja siinä olisi saanut kai muokata osioita, mutta sitten olisi taas tarvinnut jostain ohjeita, että mitä mä oikein teen ja palasin vain automaattiasennukseen. Muistaakseni kyllä valitsin sen, että formatoi kaikki ja tee ihan puhtaalta pöydältä asennus, mutta jostain syystä se silti teki tuollaisen boot-osion.
et ole tehnyt todennäköisesti mitään väärin. kuten tuossa ylempänä joku sanoi, liittynee LVM:ään. itselläkin näyttää yhdellä koneella olevan kaksi /boot osiota, ja se on asennettu juuri ubuntun asennusohjelman oletuksien mukaisesti. minulla on täysin samankokoisetkin nuo osiot. minulla /boot osion käyttöprosentti on 50% ja siellä on 4 kerneliä, aina välillä kun ajaa tuon 'sudo apt-get autoremove' tai sitten graafisella ohjelmalla poistelee niin ei pitäisi olla hätää
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
509
Tuo UEFIn FAT käynnistysosio ei tarvitse kuin yhden tiedoston (GRUBX64.EFI), sinne ei kannata laittaa kerneleitä, /boot, grub.cfg ja kernelit voi pitää juuriosiolla.
Linux-bootin voi järjestää UEFIssa monella tavalla, ja jopa saman jakelun eri versioissa on esiintynyt vaihtelua kun kukaan ei aluksi tiennyt mikä mahdollisista tavoista olisi yleispätevin. Yksi mahdollisuus on tosiaan laittaa tuonne sellainen GRUBX64.EFI johon on ympätty mukaan kaikki tarvittavat GRUB2:n moduulit niin että se pystyy lataamaan kernelin suoraan juuriosiolta.

Mutta ainakin Debian on aikaisemmin tehnyt niin että UEFIn FAT-käynnistysosiolle (eli ns. ESP-osiolle) laitetaan vain aivan minimaalinen GRUB, joka sitten lataa lisää moduuleita /boot-hakemistosta, josta sitten on tehty oma osionsa jotta se olisi LVM:n, softa-RAIDin ja vastaavien mutkikkuuksien ulkopuolella jotta minimaalisella GRUBilla olisi mahdollisuudet löytää se. Olisikohan tämä Lallijuopon Ubuntu-versio perinyt saman ratkaisun Debianista?

Jos koneessa on vielä UEFIn kanssa myös Secure Boot eikä sitä saa pois päältä, Debianin tapa ei toimi, vaan tarvittavat GRUB-moduulit on todellakin ympättävä GRUBX64.EFIn sisään, koska GRUBin moduulit eivät ole yhteensopivia Secure Bootin vaatiman ohjelmatiedostoformaatin kanssa ja Secure Boot estää sellaisen ohjelmakoodin ajamisen jolla ei ole asianmukaista kryptografista allekirjoitusta. RedHat/Centos/Fedora käyttää tätä toteutustapaa, ehkäpä Ubuntukin uudemmissa versioissaan?

Jos Linux-kernelin konfiguraatiossa on asetettu CONFIG_EFI_STUB=y, silloin ei välttämättä tarvita GRUBia ollenkaan, vaan kernelitiedosto (vmlinuz) itsessään on mahdollista kopioida ESP-osiolle, varustaa .EFI-tiedostopäätteellä ja bootata se suoraan. Tällöin tosin initrd/initramfs-tiedoston nimen ja boottiparametrien määrittely menee yleensä hankalaksi: ne on asetettava efibootmgr-komennolla eikä niitä pääse välttämättä suoraan muuttamaan bootin aikana, ellei koneen firmis tarjoa UEFI-shelliä tai muuta keinoa muokata boottiasetuksia UEFI-natiivilla tavalla.
(Tämä vaihtoehto sopii käytettäväksi ehkä silloin jos halutaan rakentaa "kioskikone" joka vastustaa mahdollisimman tehokkaasti käyttäjän pyrkimyksiä muokata sen asetuksia.)
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Tällöin tosin initrd/initramfs-tiedoston nimen ja boottiparametrien määrittely menee yleensä hankalaksi: ne on asetettava efibootmgr-komennolla eikä niitä pääse välttämättä suoraan muuttamaan bootin aikana, ellei koneen firmis tarjoa UEFI-shelliä tai muuta keinoa muokata boottiasetuksia UEFI-natiivilla tavalla.
Boottiparametrit voi myös kääntää kernelin sisään, mutta se on vielä työläämpi vaihtoehto, kun koko kernelin joutuu kääntämään itse. Kaikki tarvittavat ajurit voi myös kääntää kerneliin kiinteiksi jolloin ei tarvitse initramfs:ä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 896
Vääntäkääpäs joku tyhmälle rautalangasta tai linkatkaa joku tavallisille ihmisille tehty ohje. Yksinkertainen asia mutta on taas linuxissa tehty jostain syystä äärettömän hankalaksi.

Eli, pitäisi konffata Kubuntu läppärillä USB -> RS232 adapterin kautta consoli yhteydellä laite. Parametrit:
Nopeus 115200
Data 8
Parity none
stop bits 1
flow control none

USB adapteri näyttää tunnistuvan ttyUSB0

Koitin googletella mutta yhtään sellaista selkeää helppoa ohjetta en löytänyt. Monesti, kun noita ohjeita tuli vastaan ja joku kyseli miten saa toimimaan niin jostain syystä suurin osa kommenteista oli aina luokkaa "se on ihan paska käytä ohjelmaa xxxxxx". Taas alkoi verenpaine nousta koska windows puolella niin amatöörillekkin helppo asia on taas linux puolella tehty tavattoman vaikeaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Vääntäkääpäs joku tyhmälle rautalangasta tai linkatkaa joku tavallisille ihmisille tehty ohje. Yksinkertainen asia mutta on taas linuxissa tehty jostain syystä äärettömän hankalaksi.

Eli, pitäisi konffata Kubuntu läppärillä USB -> RS232 adapterin kautta consoli yhteydellä laite. Parametrit:
Nopeus 115200
Data 8
Parity none
stop bits 1
flow control none

USB adapteri näyttää tunnistuvan ttyUSB0

Koitin googletella mutta yhtään sellaista selkeää helppoa ohjetta en löytänyt. Monesti, kun noita ohjeita tuli vastaan ja joku kyseli miten saa toimimaan niin jostain syystä suurin osa kommenteista oli aina luokkaa "se on ihan paska käytä ohjelmaa xxxxxx". Taas alkoi verenpaine nousta koska windows puolella niin amatöörillekkin helppo asia on taas linux puolella tehty tavattoman vaikeaksi.
Onko screen tuttu?

screen /dev/ttyUSB0 115200

jos ei oikeudet riitä, lisää käyttäjä dialup-ryhmään, kirjaudu ulos ja takaisin sisään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 322
Viestejä
4 191 975
Jäsenet
70 723
Uusin jäsen
RSpa76

Hinta.fi

Ylös Bottom