En tiedä kuuluuko asunnon verkkoliittymät tähän ketjuun, mutta tulen tänne asiani kanssa. Pahoittelut, jos olen väärässä paikassa.
Tilanne alkaa siitä, että kesäkuun lopulla Telialta soitetaan mulle, että taloyhtiön tarjoama 10 megaa asuntooni voidaan yhdeksi kuukaudeksi muuttaa ilmaiseksi 100 megan nopeuteen, koska taloyhtiö tarjoaa tämän. Otan tämän vastaan ja kysyin neljästi, että tuleeko tästä mitään kuluja minulle? Ei kuulemma. Ja on niin helppoa kuulemma tämä vaihdos halutessani takaisin ilmaiseen 10 megaan, että tekstiviestiin vastaa ei, jos ei halua jatkaa 100 megalla maksullisesti vaan palata 10 megaan ilmaiseksi jatkamaan, kun viesti tulee kuun lopulla.
Noh heinäkuun ajan 100 megaa netin nopeus ja kuukausi vaihtuu. Saan tekstiviestin, että tämä ilmaisjakso vanhenee ja, että minun pitää minun Telia palvelusta mennä perumaan tämä, jos haluan peruutaa. No tässä kohtaa mentiin jo metsään. Menin sinne ja chatissa ilmoitetaan, että juu voidaan laittaa ilmaiseen 10 megaan verkko takaisin, mutta se maksaisi 15e, koska meillä liittymän nopeuden vaihto maksaa ton verran aina kuulemma. Vedotaan, että niin muutkin teleoperaattorit kustantavat saman. Ikinä ei ole Elisa esimerkiksi vaatinut tuollaista, joten ihan muunneltua totuutta.
Tässä kohtaa kerroin, että nyt on jo valehdeltu mulle siinä, ettei tekstiviestillä pysty tätä tilausta perumaan alkuperäiseen nopeuteen ja nyt chatissa pitäisi ilmaiskuukaudesta maksaa 15e, että pääsen takaisin normaaliin. Enhän minä tuota maksanut siitä, kun nopeus nousi, joten argumentti sikäli kehno nopeuden noston/laskun 15e hinnasta. Ja tuosta ei heidän sopimuksessaan tai verkkosivuilla lue missään, kun kysyin chatilta missä tämä lukisi. Sovittiin, että laittaa laskun tuleen, niin riitautan sen laskutuspuolella.
Lasku tuli ja otin yhteyttä Telian laskutuspuoleen. Selitin asiani ja aluksi he olivat, että ihan normaali tapa tämä 15e on maksaa kun liitymän nopeus vaihdetaan. Juujuu. Olin töissä, kun tämä sopimus puhelimitse tehtiin, joten en saanut nauhoitettua sitä. Sen verran bluffasin, että sanoin puhelun olevan nauhalla ja siitä te omasta nauhurista kuulette, että kaikki tähän mennessä luvatut asiat on mennyt pieleen. Sanoin myös vakavissani, että meikäläinen nostaa tästä kanteen, jos kaikki luvatut asiat sopimusta tehdessä ja sopimuksessa olevat asiat vedetään reisilleen, kuten nyt jo mennyt.
Laskutuspuolen tyyppi sanoi, että pitäisi odotella hetki. Odottelin ja sen jälkeen hän ilmoitti, että lasku hyvitetään mulle, mutta sillä tavalla, että maksan sen ja sen jälkeen ottaisin uudestaan yhteyttä, että he korvaavat sen mulle. Väsytystaktiikka siis jatkuu.
Tätä väännettiin chatin kanssa ja ilmoitin, että se lasku hylätään nyt tai meikäläinen vie tämän viranomaistaholle selvitettäväksi. Hetken sain odotella, kun he siellä pohtivat jälleen kuinka toimia ja sitten ilmoittivat ettei tarvitse maksaa koko laskua. Siihen tämä saaga loppui.
Ilmaiskuukauden hinnaksi tuli siis nolla (0) euroa tämän jälkeen:
-Tekstiviestin jälkeen minun Teliassa chatin kanssa vääntöä
-Laskun tullessa chatin ja laskutuspuolen kanssa vääntöä maksamisesta
-Ja laskutuspuolen esimiehen ja työntekijän kanssa vääntö, missä saatiin homma hoidettua.
Telia valehteli näissä asioissa:
-Liittymän muuttaminen takaisin alkuperäiseen tekstiviestillä
-Ilmaisen 100 megan netistä kuukauden ajaksi
-Sopimuksen yksityiskohdista (esimerkiksi tämä 15 lasku, mistä ei mainittu missään).
Teliaa ei tähän taloon hankita enään mitenkään, vaan kodin- ja puhelinliittymät tulevat Elisalta. Toki tuon ilmaisen 10 megaa pidän Telialta.