Voi olla, että kysymys menee hieman aiheen ohi, mutta parempaakaan ketjua en sille keksinyt. En ole varmastikaan ainoa, jota asia koskettaa, joten uskon täältä löytyvän tietoa.
Äitini ei ole lainkaan kiinnostunut tekniikasta ja netti-/puhelinliittymistä, joten olen hoitanut teknisiä asioita hänen puolestaan. Olemme tehneet Elisaan minulle valtuutuksen, jonka kautta voin hoitaa hänen Elisa-asioitaan. Minulla on siis oikeus muuttaa hänen liittymäsopimustaan ja yms. asioita Oma-Elisa-palvelussa ja asiakaspalvelun kanssa. Hallintaoikeudet rajoittuvat kuitenkin vain Elisan palveluihin, enkä tiedä, kuinka saisin kilpailutettua liittymän hänen puolestaan. Voin tietysti mennä valtakirjan kanssa operaattorin liikkeeseen hoitamaan liittymän vaihdon, mutta löytyykö täältä tietoa, millaisella valtuutuksella/valtakirjalla voin hoitaa puhelinliittymän vaihdon verkossa?
Itse näen tilanteen hieman vastaavana, kuin aikuisten nimissä olevat lastensa liittymät. Toki sillä erotuksella, että tapauksessani "lapsen asemassa" on täysi-ikäinen ja -valtainen sekä itsenäinen tekniikasta kiinnostumaton seitsenkymppinen eläkeläinen. En ole viemässä äidiltäni mitään oikeuksia liittymäasioidensa hoitoon, tarvitsen vain täydet asiointioikeudet hänen rinnalleen. En ole tietoinen, onko liittymän omistajalla tässä tapauksessa erityistä merkitystä. Se, että minut merkitään liittymän omistajaksi, olisi varmaan asioiden hoitamisen kannalta helpointa, mutta maskunmaksuvelvoite on varmasti liittymän omistajalla, joten sen puoleen liittymän omistajaksi tulisi saada äitini. Edit.: Täydennetään vielä, että kaikki liittymää koskevat muutosilmoitukset ja tarjoussoitot olisi hyvä tulla minulle eikä äidille. Operaattorin sisäisen viestinnän varmaan saa asiakaspalvelun kanssa ohjattua niin, mutta ulkopuoliset puhelinliittymätarjoukset tulevat varmastikin liittymän omistajan numeroon, riippumatta käyttäjästä (äitini) tai hallinnoijasta (minä).