Mä olen siitä outo yksilö, että mulla on kokemusta vain kiinteästä nettiyhteydestä kotona ja sekin on ihan piuhalla "rautapalomuurissa" kiinni. Puhelimellakaan en nettiä ole ikinä käytänyt, kun en vielä ole kokenut tarvetta sille... eli ihan vaan perusluurin omistan, en älykästä.
Voisiko joku vähän selittää, että jos hankin tabletin tai kannettavan, jonka haluaisin toimivan käydessäni ikääntyneen luona kylässä - niin mikä systeemi kannattaa olla?
Yksi vaihtoehto toki olisi hommata hänelle hänen kotiin kiinteä netti ( eikä hänelläkään ole ollenkaan älypuhelinta käytössä ) ... mutta siihen verrattuna haluaisin ymmärtää muitakin vaihtoehtoja. Ja helpompaa olisi hoitaa maksuja itse kuin että menisi hänen nimiin.
Jos netin tarve vain kiinteässä paikkaa, siis hänen luonaan, niin kiinteä nettikin riittää/käy ja toimii ainakin siellä. Siihen Wifi reititin, niin tabletilla/läppärillä helposti siihen kiinni.
Jos kyse taloyhtiökohteesta missä joku taloyhtiön perusnopeus maksettu joka tapauksessa, niin kytkentä parhamillaan odottaessa, sen lisäksi tarvii vain se palomuuriwifireittimen.
Toinen ääripää on sitten joku haja-asutusalue kohde jossa ei ole kiinteä infraa ja liittymä maksaa tolkuttomasti ja toimitus vuoden kahden päästä, jos solloinkaan, kk maksut lähempänä satasta kuin vitosta.
Mutta kiinteistävaihtoehdoista riippumatta, se liikkuva netti tuo joustavuutta, netti käytössä melkein missä vain, jos tarkoitus ostaa tablettitietokona (täppäri), niin SIMillinen sellianen, niin toimii muuallakkin(* kuin kotona ja hänen luonaan.
Käytön kannalta, siis modeemin toimivuuden kannalta, sillä modeemilla(tabeltilla) on merkitystä, jos tukee moderneja verkkoja niiden taajuuksia, niin hyvällä mallilla, mallien välillä "herkkyys" eroja, eli miten hyvin toimii haastavissa oloissa. Nopeus , nimellisnopeus ei ole se juttu, nopeammassa voi olla ruuhkassa pientä etua, mutta 50-100 meganen riittää vaikka mihin, jos sillä pääsee 5G verkkoihinkin. 4G sinänsä suorituskyvyssä riittää.
Jos mietit läppäriä missä ei ole kohtuudella SIMillistä versiota, niin taskumokkula kaveriksi , jos puhelimesi ei tuo netin jakoa esim WiFillä, etkä halua samassa rytkässä vaihtaa puhelinta. Puhelin liittymän netin jako on kustannus juttu, ei siitä muuta etua.
(*
Se että joku mobiili liittymä toimii jossain tietyssä paikkaa on epävarmaa, hyvän käytettävyyden edellytys on se että toimii "hyvin" siellä missä ensisijaisesti tarkoitus käyttää, joissain asunnoissa se toimivuus sisällä voi vaihdella huone, paikka kohtaisesti isosti, myös jossain , esim haja-asusutus alueella voi olla ulkonakin haasteellisia paikkoja, jopa katveita.
Edit2
Jos haluaa mennä kk kulut edellä, niin liikkuvassa se 5G tuki ei mikään itse tarkoitus, sen voi ruksia päälle sitten kun tarvitsee, ja jos päätyy taskumokkulaan, johonkin halpaan 4G mokkulaan, niin siinä 5G tuellinen liittymä ei tuo lisäarvoa. Ja suuressa osassa Suomea 4G mokkulalla pärjää aivan loistavasti pankki, viranomais asioinnissa, YLE Areenakin toistuu.
Edi3
Viranomais ja pankki asioinnista, Google Androi, Apple ios, päätelaite, puhelin tai tabletti, tuo alustan myös tunnistautumiseen, pankkien sovellukset, ja Suomi.fi sovellus. HighTrust Sähköinen henkilökortti tunnistus. Jos asioit läheisi puolesta netti pankissa, niin hoitakaa ajoissa valtuutukset, se että omilla tunnuksilla hoidat ne mitä sinä hoidat. ja hän hoitaa omillaan. Vaikka et siis alussa makselisikaan hänen laskuja, niin jossain vaiheessa voi tulla tarve katseluoikeuksille, eli voit tarkistaa että hän maksanut laskut, ehkä joskus tarve myös hoitaa ne maksut, hyväksyä E-laskut jne. jos esim toinen loukkaa itsensä. Tästä tuli mieleen se liikkuvalaajakaista, jos joutuu vaikka muutamaksi päiväksi muualla hoitoon, niin liikkuvalaajakaista ihan ehdoton.