Kun on noita tullu katseltua yli 30 vuotta, niin elkoista olen todennut seuraavaa.
1. Laaduton paska kypsyy ja pullistuu vaativassa paikassa helpommin.
2. Laadukas saattaa pullistua tai saattaa näyttää ihan hyvältä. Myös arvo voi olla kapasitanssimittarilla se, mitä pitääkin, mutta mikäli laite käynnistuu, niin kun scoopilla katsoo rippeliä elkon yli ja sitten vaihtaa elkon, niin rippeli tipahtaa uudella elkolla esim kymmenesosaan.. Mittarilla mitattuna DC jännite voi olla ok. Laadukas voi olla myös ehjä, vaikka kuoret (se päälys muovisukka) on kutistuneet kuumuuden vaikutuksesta ja vetäytyneet tai päässä oleva suojamuovi on kuprullaan voimakkaasti.
3. Paska konkka aiheuttaa erinäisistä syistä hyvällä tuurilla toimintahäiriön (esim ei käynnisty) paskemmalla tuurilla hajottaa jonkun muun osan useamman mutkan päästä, eikä aina edes välttämättä heti.
4. Laadukkaatkin "pikkuelkot" eli yleensä kaikki, joiden jännite on pieni (alle 20V) tai / arvo alle 4700yf ja jännite "kohtuullinen, esim 35V ovat halpoja ja jos eivät ole "jo" rikki, niin ovat varmasti jossain vaiheessa, jos ovat kytkennässä kohdassa, jossa niitä rasitetaan kovasti tai lähellä käy joku muu osa kuumana (Yleensä diodi, kela, vastus tms. Merkkinä on jokatapauksessa se, jos piirikortti on muuttanut väriä tai osa on muuttanut väriään..)
Yleisohje: Hanki "hakkuri" käyttöön tarkoitettu 105C "Low esr elko" MUTTA poikkeus vahvistaa säännön: Joskus laita voi olla paskasti suunniteltu ja liian "hyvä" elko sinne ja laite joko vikautuu tai ei vain toimi. Harvinaista, mutta esim Vestelin virtalähteessä on tullu vastaan joskus..
Jossain vaiheessa totesin, että vaihdan elkot, jos ne toteuttavat sijainniltaan kytkennässä tietyt ehdot tai ovat fyysisesti "haastavassa" paikassa..
Mittailun lopetin jossain vaiheessa, kun muutama paskasti suunniteltu laite ei vain toiminut "täysin mittarin mukaan ehjillä" elkoilla.. Yleensä ongelma on joko hakkurivirtalähteissä, jotka tippuvat suojaustilaan todella äkkiä ja analysoiti on hankalaa tai jonkun käyttöjännitteen suodatuksessa ja jännitettä valvotaan siten, että jos siinä huomataan vähänklin rippeliä, niin prossu resetoidaan (valvottu jännite ei välttämättä ole sitten edes prossun käyttöjännite!). Näitä vikoja ei sitten ilman scooppia tai kytkentää ja datalehtiä välttämättä löydä. Esim jäännitettä mittari on näyttänyt 3V3 regun jälkeen 3,28V (flukella mitattuna) ja laite oli resettiloopissa. Syy: käynnistysvaiheessa kului välillä enemmän virtaa, jolloin jännitteeseen tuli n 0V5 droppi ja suojaus boottasi prossun välittömästi (miltei tilasin laitteeseen 280e kortin, kun ajettelin, että prossusta on flashi hajalla tms onneksi viitsin etsiä prossun datasheetistä reset pinnin ja scoopilla katsoin sen ja sitten mistä siihen tuli ohjaus).
On myös kaikenlaisia kivoja kytkentöjä: Jonkinverran on yleistynyt esim sellainen, jossa valvotaan verkkojännitettä ja jos se häviää, niin tieto menee prossulle, joka tallettaa kriittiset asiat HETI ja menee tilttiin.. Valitettavasti ko kytkentäkin osaa vikaantua ja sittempä on ihmettelemistä, jos ei piirikorttia / kytkentää katsomalla tajua, että hetkinen... Sellainen kytkentähän on olemassa... Mites tuo toimiikaan, tuohan näyttää nyt ihan sellaiselta valvonta viritykseltä.. (Vihje: vastuksia on syytä epäillä.. Esim 330 kilo-ohminen vastuskin osaa mennä poikki ihan ilman syytä, vaikka laskennallisesti ja järjellä ajateltuna pitäisi olla mahdotonta.)
----------------------------
Mitä tarkoittaa elkon ESR arvo?
- Todellisuudessa elko ei ole puhdas kondensaattori (niinkuin ei mikään muukaan osa ole se, joka väittää olevansa), vaan siinä on mm. sisäistä vastusta. ESR on puhtaan kondensaattorin kanssa SARJASSA oleva vastus, eli käytännössä elko on siis vastus ja kondensaattori peräkkäin.
Nyt aikaa myöten tämä vastus tuppaa kasvamaan arvoltaan. Tästä seuraa, että kun elkosta yritetään ottaa ulos energiaa, niin:
1. Jännite tippuu ottovaiheessa, joka on ongelma.
2. Siinä "vastuksessa" tapahtuu tehohäviötä, joka kuumentaa elkoa (joka on HUONO! (tm) juttu yhtään pidemmän päälle.)
3. Jos kondensaattori on video / ääni signaaliväylässä ja signaali menee sen läpi, niin ESR aiheuttaa vääristymisen / vaimentumisen, joka on ongelma.. Yleensä tällaiset elkot ovat arvoltaan "pieniä" (max 100y). Näihin ei tarvitse low esr elkoa tilalle. Näissä paikoissa elkojen "virran vuotaminen" aiheuttaa myös esim pahaa rahinaa / droppeja Tämä ilmiö voi tapahtua sitten "epä elkomaisesti" Eli kylmänä toimii, lämpimänä ei.
-----------------------------
Olennainen fakta elkojen vikaantumisesta:
Kun elko alkaa hajota, niin yleensä se toimii ensin kylmänä huonommin. Tämän johdosta voi olla että esim kun laitteen ottaa virrattomaksi vuorokauden ajaksi ja pistää takaisin virtoihin, niin se ei toimi tai toimii huonosti, kunnes lämpenee.. Pikkuhiljaa tämä aika yleensä kasvaa. Yleensä tämän tyyppiset viat viittaavat elkoihin.
Ikävä puoli tässä on se, että toisinaan huonosti toimiva elko sitten rikkoo jotain muuta ja se muu voi olla joku käytännössä korvaamaton osa (Esim ei saa irto-osana) Tällöin oire voi olla että laite toimi esim ok. Sitten joku otti virrat pois pariksi päiväksi ja kun pistettiin takaisin, niin "toimintasavut" pääsivät ulos.. Tästä syystä en suosittele "kylmäspräytä elkoihin" tyyppistä vianetsintää virtalähteiden ja vastaavien kanssa.. Tuossa voisi tietysti koittaa että kun laite on ollut virrattomana ja ei sitten oletettavasti toimi ollenkaan, niin lämmittää varsinkin tuon reunan, jossa elkot on tukankuivaajalla kuumaksi ja pistää sitten virtoihin. Jos toimii parammin, niin se on yleensä vahva vihje elkoihin päin.. Lämmitettäessä älä käytä kuumailmapuhallinta. Liika kuumuus rikkoo paikat..