Lies of P (PC, xbox, PS)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 917
483cd-16612823903211-1920.jpg


EDIT: Gamescom traileri 2022 joka alunperin herätti mielenkiinnon, uusin Game Fest 2023 traileri ei jaksanut oikein kiinnostaa.



Pinokkio! Uusin souls-like jota "kaikki" ovat verranneet enemmänkin Bloodborneen kuin Dark Soulsiin. Julkaisu on 3kk päästä 2023.9.19, mutta Steamistä löytyy jo demo.

Alussa Pinokkio ei oikein osaa mitään ja jos käy kuten minulle, ettei huomaa käyttää perfect blockia, niin peli jämähtää heti ensimmäiseen isompaan vihuun. Piti ihan googlettaa, että miten siitä pitäisi päästä eteenpäin... Isompi ihmetyksen aihe on äärimmäisen lyhyt dodge, eikä siinä taida olla edes invibilisity frameja, joten turhaa damagea tulee otettua melkein kokoajan eikä sitä oikeastaan kannata käyttää kun erittäin harvoin. Toinen kumma juttu on tavaroiden käyttäminen vyöltä, jossa ristiohjaimella valitaan mikä on aktiivinen tavara ja sitten se käytetään Xboxin gamepadin X-napilla. Silti vyö hämäävästi näyttää useamman tavaran jota voisi käyttää?!

Ensimmäiseen pomoon asti peli on ollut aika tylsä, mutta sitten alkaa saada lisäjuttuja ja ehkä tästä Bloodbornemainen jossain kohti tulee, vielä alussa se ei sitä ole. Pomoa ennen voi muuten ostaa jokaisen aloitusaseen, ja kokeilujen jälkeen tykästyin nopeaan dexterity aseeseen, vaikka soulssit pelaan aina hitailla ja voimakkailla aseilla. Pomolle voi myös juosta suoraan niinku näissä peleissä on tapana.

Demo mulla on vielä kesken, mutta päätin kirjottaa juttuja ylös jo tässä vaiheessa, koska mielipide voi hyvinkin nousta nykyisestä 7/10, jos taistelusta ja pelaamisesta tulee monipuolisempaa.

EDIT: Demo läpi, se kestää useamman tunnin ja pääsin peliin kunnolla sisään vasta loppumetreillä. 9/10 ja pakko-ostos.
 
Viimeksi muokattu:
Vastataan nyt sen verran ettei joku saa väärää käsitystä viestistäsi, mutta ei mitään perfect blockia tietääkseni tarvitse käyttää. Tai ei mihinkään jää jumiin jos sitä ei käytä. Muista kun tuossa jossain alkuvaiheessa kai mainittiin, mutta en itse ole mielestäni tuommoista kertaakaan käyttänyt. Varmasti voi helpottaa, mutta ei tuo etenemistä ole minulla ainakaan estänyt. Ensimmäinen oikea bossi takana ja senkin jälkeen tovi jo edetty hotellilta. Yllättävän pitkä tämä demo :o

Tuo dodge vaatii kyllä hieman tottumista, enkä ole mitenkään täysin sinut vieläkään sen kanssa. Mutta katsotaan nyt kun saadaan jossain vaiheessa demoa jatkettua. Peli vaikuttaa kyllä erittäin lupaavalta!
 
Viimeksi muokattu:
Vastataan nyt sen verran ettei joku saa väärää käsitystä viestistäsi, mutta ei mitään perfect blockia tietääkseni tarvitse käyttää. Tai ei mihinkään jää jumiin jos sitä ei käytä. Muista kun tuossa jossain alkuvaiheessa kai mainittiin, mutta en itse ole mielestäni tuommoista kertaakaan käyttänyt.
Tämä on kyllä kumma. :D Millä aseella pelasit? Minun "balanced" aloitusaseessa ei ollut ulottuvuutta eikä nopeutta, lisäksi dodge oli hyödyttömän lyhyt, ja jos torjuin ei hp:tä saanut takaisin tarpeeksi hakkamalla. Edes juoksu-lyönti-karkuun taktiikka ei toiminut ja (monesti vahingossa tuleva) perfect block oli ainoa toimiva tapa. Tällä nykyisellä nopealla "dexterity rapierilla" ois saattanu olla eri homma, kun on nopeutta ja ulottuvuutta, ja lisäksi hakkaamalla vihulta menee monesti tasapaino.

Yritin sitä valehtelematta jonku 10 kertaa ja lopulta menin googlettamaan, kun epäilin ettei sen pitäisi olla niin vaikea. Googlella selvisi että joku epäili frame raten vaikuttavan dodgen invisibility frameihin, ja täytyy olla samaa mieltä, kun en edes tiennyt että niitä on! Nyt on frame rate lukittu 60 mutta en ole päässyt kunnolla testaamaan. Lukemani mukaan dodgen ei silti ole tarkoitus olla yhtä hyödyllinen kuin soulseissa.

Kaipaisin selityksiä esim. staseille, ja oikeastaan kaikelle muullekin. Mitä motivity tekee, mitkä on painorajat, jne. Varmaan tuollaiset turhautumiset katoaa parissa tunnissa kun peli tulee tutuksi.
 
Tämä on kyllä kumma. :D Millä aseella pelasit? Minun "balanced" aloitusaseessa ei ollut ulottuvuutta eikä nopeutta, lisäksi dodge oli hyödyttömän lyhyt, ja jos torjuin ei hp:tä saanut takaisin tarpeeksi hakkamalla. Edes juoksu-lyönti-karkuun taktiikka ei toiminut ja (monesti vahingossa tuleva) perfect block oli ainoa toimiva tapa. Tällä nykyisellä nopealla "dexterity rapierilla" ois saattanu olla eri homma, kun on nopeutta ja ulottuvuutta, ja lisäksi hakkaamalla vihulta menee monesti tasapaino.

Yritin sitä valehtelematta jonku 10 kertaa ja lopulta menin googlettamaan, kun epäilin ettei sen pitäisi olla niin vaikea. Googlella selvisi että joku epäili frame raten vaikuttavan dodgen invisibility frameihin, ja täytyy olla samaa mieltä, kun en edes tiennyt että niitä on! Nyt on frame rate lukittu 60 mutta en ole päässyt kunnolla testaamaan. Lukemani mukaan dodgen ei silti ole tarkoitus olla yhtä hyödyllinen kuin soulseissa.

Kaipaisin selityksiä esim. staseille, ja oikeastaan kaikelle muullekin. Mitä motivity tekee, mitkä on painorajat, jne. Varmaan tuollaiset turhautumiset katoaa parissa tunnissa kun peli tulee tutuksi.

Valitsin itse tuon heavy weaponin. Vai mikä se olikaan nimeltään.
Itse pelaillut tätä demo aika rennosti, en ole juuri välittänyt noista statsien eroista. Päivitellyt pelkkää helttiä ja voimaa.

Mutta sitten kun joskus julkaistaan, niin kaipaisin kyllä näihin pelien sisälle oikeasti semmoista kunnon manuaalia näistä statseista, turhauttavaa jotenkin kun täytyy aina lähteä nettiin etsimään asioita. Sama
toki on Fromin peleissä myös läsnä.
 
Kyllä tämä peluuseen menee ehdottomasti. Pidin demosta todella paljon. Hyvät bloodborne vibat sain. :p
 
Jeps demo läpi täälläkin. Pelikello näytti 7 tuntia, mutta reilut 5 tuntia on lähempänä kun tuohon mahtui ties mitä idlausta ja nettiselausta. Varmaostos tulee olemaan ja peli parani paljon kun alkoi tottumaan sen sääntöihin. Erityismaininta toiselle pomolle jota piti yrittää vaikka kuinka monta kertaa. Kyllästymistä ei silti ollut havaittavissa kun vika oli selvästi itsessä ja tiesin mitä olisi pitänyt tehdä! Se on taitolaji noin hyvän pomon tekeminen. Vaikeimmilta tuntuivat isot rivivihut, niihin meinas mennä hermo kun lyöntejä ei oikein onnistunut ennakoimaan. Tai no ehkä nyt toisen pomon jälkeen nekin olisivat olleet helpompia, koska hokasin vasta siinä miten perfect block kannattaa tehdä, napin näpäyttämisen sijaan sitä kannattaa pitää pohjassa vielä hetki sen jälkeen kun isku on jo osunut.

Saako sillä vasemmalla kädellä (jossa on piikki) tehtyä jonkun "Bloodborne parryn"? Luin jostain että se olisi sitä varten mutten onnistunut kertaakaan ja lopulta en käyttänyt koko kättä tositilanteessa.

Näillä näkymin 9/10.
 
3h 46min meni demon läpäisyyn ja välissä kevyttä netin selailua varmaan 10min.
Erittäin vakuuttava demo ja sopivasti sisältöä, eiköhän tämä tule pelattua kunhan julkaisee. Demon viimeisellä pomolla alkoi vasta tajuamaan mekaniikkoja niin varmasti mukavasti opittavaa myös kokopelissä, hahmon kehitys myös kiva lisä.
 
Jaa tästä on demo tarjolla, pitääpä kokeilla ennen hankintaa. Harvinaista semmoinen tänä päivänä :D Tää kyllä alustavasti kiinnostaa varsinkin maailman osalta.
 
Hyvän pelin merkki kun se on pyörinyt mielessä vielä tänäänkin. En tosiaan ollut vakuuttunut vielä ensimmäisen tunnin kohdalla. Suurin syy varmaan oli, että dodgen tekeminen oli souls-peleistä selkärangassa, eikä se ole tässä pelissä yhtä yleishyödyllinen. Tuntui ettei mikään oikein toimi niinku haluaisi, dodgesta tuntui ottavan aina damagea ja perfect block oli niin vaikea. Lopulta huomasin että perfect block nappia ei pidä vain näpäyttää yhtä aikaa kun vihun isku osuu, vaan pitää painaa sitä vielä parisen framea pohjassa iskun jälkeen.

Jäi kyllä haluttamaan lisää. Ase modifikaatioita vois vielä käydä testailemassa, kun luin että liikkeisiin ei vaikutakaan terä vaan ja kahva.
 
Dodging on tämän pelin heikoin juttu, muutenhan tunnelma ja maailma on kohdallaan. Toivottavasti säätävät sitä vielä selkeämmäksi, mitä tulee vihollisen liikkeisiin ja väistelyyn.
Darks Soulsin vastaava systeemi on paljon paremmin toteutettu, jopa DS2:ssakin, kunhan ifraimeihin on hieman leveleitä laittanut. Ei Dark Soulsin hahmo tietenkään mikään Assanssin ole liikkeissään, päinvastoin, mutta sen sisäisti sellaisenaan aika nopeasti.

Samoin jos lyöt vihua ilman lukitusta, mielestäni osuminen oli epätarkempaa kuin Dark Soulseissa.
 
Noniin, demo eilen läpi noin neljän tunnin jälkeen, joista tunti viimeiseen bossiin. Mitähän sit sanois. Peli on kyllä hyvä, mutta olen kai vanha, kun ei enää oikein jaksaisi kuluttaa tuntia ja ylikin yhteen bossiin. Hyvin tehty kyllä, kuten Jumi tuossa aiemmin totesi, kun tunsi aina itse mokanneensa, mutta silti... Kovasti tuntui Sekirolta, kun painotus on torjunnoissa eikä väistelyssä. Toki siinäkin mulla meni helposti yli tunti per isompi bossi ekalla kerralla ja sitten kun ne osasi, tuntui hyvältä kun ne sai kaadettua nopeasti uudella kierroksella mutta se eka kerta tuntuu lähinnä tuskalta kun miettii, mihin sitä oikein aikaansa tuhlaa. Elden Ringissä sama juttu. Muutama erinäinen kommentti vielä:

- Peli pyöri hyvin signaturen koneella, 4K:lla maksimiasetuksilla sellaiset 60-80 FPS ilman FSR:ää
- Levelöinti vain yhdessä paikassa, minne joutuu teleporttailemaan ei ole enää tätä päivää, Soulsitkin ovat siitä päässeet eroon
- Miekan grindaus ei ole kovin kiva mekaniikka, tosi siistiä kesken bossimatsin alkaa sen kanssa säätämään... Toivottavasti säätävät sitä vielä.

Ehkä tämä tulee jossain vaiheessa hommattua, mutta ensin pitää kerätä rohkeutta tarpeeksi bosseihin.
 
En nyt sano että tämä tulee olemaan aivan luokaton tekele, mutta näissä souls-like peleissä on se ongelma että näitä vertaillaan suruttomasti Fromin peleihin. He ovat vain hioneet sen jo vuonna 2016 täydelliseksi Dark Souls 3:en myötä. Bloodborne, Elden Ring ja Sekiro taas ovat vieneet pelattavuuden uusiin uriin erittäin onnistuneesti.

Kilpailu ja vertailu tulee olemaan vain kova, vaikka tämä olisikin hyvä peli. Veikkaan että tämä unohtuu yhtä nopeasti kuin Niohit sun muut.
 
Tämä julkaistiin reilu tunti sitten ja eka pomo läpi. En tiiä oliko sitä muutettu demosta, mutta piti useampi kerta koittaa kuten demossakin. Väistö on korjattu siitä hyödyttömästä demon puolen metrin sivuaskeleesta pidemmälle väistävään kuperkeikkaan, eli perfect blockin sijasta voi koittaa nykyään myös sitä kun joutuu pulaan.
 
En nyt sano että tämä tulee olemaan aivan luokaton tekele, mutta näissä souls-like peleissä on se ongelma että näitä vertaillaan suruttomasti Fromin peleihin. He ovat vain hioneet sen jo vuonna 2016 täydelliseksi Dark Souls 3:en myötä. Bloodborne, Elden Ring ja Sekiro taas ovat vieneet pelattavuuden uusiin uriin erittäin onnistuneesti.

Kilpailu ja vertailu tulee olemaan vain kova, vaikka tämä olisikin hyvä peli. Veikkaan että tämä unohtuu yhtä nopeasti kuin Niohit sun muut.

Pakko sanoa, että tämä on yllättävän hyvä. Itselle tullut aiemmista Soulslikeistä sellainen olo, että häiritsee se selvästi Fromia heikompi laatu, mutta tässä Lies of P yllättäen on hyvin vähän tuota. Jos tämä olisi Fromin peli, niin se tuntuisi vähän välityöltä eikä yltäisi parhaiden joukkoon, mutta sillä olisi silti paikkansa kaanonissa. Ja nämä bossit ovat osa aivan rivon vaikeita, mutta silti jostain syystä niitä on hauska harjoitella.

Jos tämä olisi yhtään parempi, olisi tämä Fromin tasoa. Nyt ollaan 90% siitä. Tuntuu että jossain arvosteluissa ollaan oltu vähän tarpeettoman ankaria siitä, että tämä lainaa Fromilta niin suoraan, vaikka samojen juttujen kierrättäminen on kuitenkin Fromille itselleen sallittua, ja tekevät sitä pelistä toiseen.

Summa summarum, eka non-From soulslike, joka on kolahtanut. Muutaman ekan tunnin perusteella siis vahva suositus genrestä tykkääville. Varoituksena vaan, että nämä bossit ovat ihan Sekirokamaa kyllä.
 
Kolmisen tuntia mätellyt ja tykkään, yllättävän laadukas vrt muihin soulslike väännöksiin kuten Steelrising tai Mortal Shell.

Olen kaikki Dark Soulit ja Bloodbornen pelannut ~3 kertaa läpi vuosien mittaan, pikkusen nappasi silmään että osa vihollisten kuin päähahmon liikkeistä tai asetekniikoista on sieltä täältä kopioitu Souls peleistä esim DS3 suon seiväsmiesten hyökkäys ja DS2 Kilpikonnaritareidan nuijalyönnit tulivat vastaan sekä eräs robotti teki melko tutunnäköistä purkupallo pyöritystä kuin Nioh 1 ensimmäinen pomo:) Muttei tuolla lopulta niin väliä.
 
Viimeksi muokattu:
25 tuntia takana ja on kyllä kova peli. Pomot on hankalia ja perfect block on pakko oppia, sen jälkeen pelikin alkaa sujumaan. Jos on tottunut soulseissa väistelemään niin siitä kannattaa yrittää eroon, iskuja on tarkoitus torjua niinku Wo Longissa. Rivivihujen kanssa tietty ei tarvi olla niin tarkkana.

Pakko sanoa vielä pomoista, että ne taitaa olla omaan makuun tällä hetkellä ehkä liiankin vaikeita. Toisaalta olen päässyt ne aivan mahdottomalta tuntuvat läpi, mutta nyt on taas seinä vastassa. Pitää kai koittaa jotain toista asetta, jos se on hitaudesta kiinni että aina tulee otettua osumaa.
 
Pomoissa tosiaan on vähän liikaa haastetta siten, että HP poolit ovat valtavia ja itse kuolee muutamasta iskusta. Siksi Bossit putoavat lähinnä teknisesti ihan täydellisellä suorituksella. Olisi vähän enemmän voinut jättää kyllä virhemarginaalia niihin. Onneksi ovat kuitenkin hauskoja silti
 
Aivan liian vaikea tällaiselle satunnaiselle sunnuntaipelurille. Ekaan isompaan vastustajaan tippui hanskat.Tässä ei liene vaikeustason säätöä?
 
Aivan liian vaikea tällaiselle satunnaiselle sunnuntaipelurille. Ekaan isompaan vastustajaan tippui hanskat.Tässä ei liene vaikeustason säätöä?
Oli vähän samat fiilikset, kun olin ekassa bossissa jumissa (sain aina vain puolet healthista pois) ja ainoa kokemus tämän genren peleistä on Elden Ring, jossa käytin bosseissa kaikkia mahdollisia apuja tai jos oli liian vaikeaa niin lähdin vain muualle. Lisäksi Elden Ringissä itsellä oli tapana paljon väistellä lyöntejä, joka tässä pelissä ei todellakaan ole se oikea tapa vaan vihollisten lyöntejä pitää vain oikeasti blockata, perfect blockilla tai ilman. Tietysti joskus voi ja kannattaa väistää, mutta kärjistetysti. Ekan bossin pääsinkin sitten lopulta "melko helposti" läpi sillä, että ihan oikeasti vain keskityin torjumaan iskuja. Heti kun erehdyin väistämään iskun niin meni ihan pasmat sekaisin ja melkein väistämättä otin damagea sen jälkeen.

Toinen bossi olikin sitten jo huomattavasti helpompi, ei tainnut vaatia kuin kaksi tai kolme yritystä kun ensimmäinen vaati huomattavasti useamman. Ja joo ei ole vaikeustason säätöä, en ainakaan itse löytänyt kun kaipasin :rofl2:

Edit: tai jos tarkoitatkin sitä yhtä isompaa vihollista vielä suht pelin alussa (tyyliin siellä juna-asemalla, jos muistan oikein) niin siinä oli itsellä kanssa kyllä haastetta. Useampaan otteeseen piti sitäkin kokeilla, mutta jotenkin siitä läpi pääsin. En vain muista miten.
 
Viimeksi muokattu:
25 tuntia takana ja on kyllä kova peli. Pomot on hankalia ja perfect block on pakko oppia, sen jälkeen pelikin alkaa sujumaan. Jos on tottunut soulseissa väistelemään niin siitä kannattaa yrittää eroon, iskuja on tarkoitus torjua niinku Wo Longissa. Rivivihujen kanssa tietty ei tarvi olla niin tarkkana.

Pakko sanoa vielä pomoista, että ne taitaa olla omaan makuun tällä hetkellä ehkä liiankin vaikeita. Toisaalta olen päässyt ne aivan mahdottomalta tuntuvat läpi, mutta nyt on taas seinä vastassa. Pitää kai koittaa jotain toista asetta, jos se on hitaudesta kiinni että aina tulee otettua osumaa.
Vihdoin meni läpi tuo kuudennen alueen pomo! Käytin apuna tekoälykaveria, mutta silti kakkosvaiheessa tuntui olevan tuuria matkassa. Tuohon asti pomoissa on ollut toki aina hitusen tuuria matkassa, mutta niitä on ollut hauska pelata, kun on ollut aika selkeää mitä olisi pitänyt tehdä. Tuo pomo oli ensimmäistä kertaa sellainen jonka kakosvaiheesta en pitänyt, enkä oikein voinut tehdä mitään muuta kuin hakata ja toivoa että pomon mielenkiinto pysyy tekoälykaverissa.

Aivan liian vaikea tällaiselle satunnaiselle sunnuntaipelurille. Ekaan isompaan vastustajaan tippui hanskat.Tässä ei liene vaikeustason säätöä?
Meinaat ehkä sitä iso riviukkoa, se poliisi? Ootko aukassu sen oven, että pääset kuoleman jälkeen juoksemaan sen tykö tappamatta ketään? Siinä lähtee viiminen vihu seuraamaan mutta voit hoidella sen siinä isossa huoneessa kunhan et mene liian lähelle sitä isoa poliisia.

Muistan että tuo vastus oli hankala demon alussa, kun minun asekin oli sellainen ettei torjunnan jälkeen yltänyt lyömään! Kuolin siihen jopa tässä täysversiossa, vaikka olin pelannut useita tunteja demoa ja "oppinut" miten kannattaa pelata. Ois pitäny alottaa Rapierilla ku sillä on ulottuvia iskua ja nopea. Silloin ku vihulla alkaa hp-palkki välkkymään pitäis saada lyötyä täyteen ladattu vahva isku, niin pääsee lyömään fatal striken vai mikä se oli.

EDIT: Nuket on heikkoja sähkölle niin kannattaa ostaa siltä toiselta kauppiaalta se sähköase. Vielä näin yli 25 tunnin jälkeen se on ainoa sähköase jonka oon löytäny, ja sillä pääsin vihdoin tuon 6 alueen pomon läpi.
 
Arkkipiispalla nyt, ja peli maistuu aina vain paremmin. Yhtään huonoa bossia ei ole vielä tullut ja kaikki olleet kyllä reilusti erilaisia keskenään. Tämä lopullinen peli on omasta mielestäni vielä selvästi demon antia parempi, eli jos demo edes kohtalaisesti iski, niin kyllä tämä aika turvallinen hankinta on. Vähän alkaa helpottuakin, kun pelimekaniikat alkavat aueta.
 
Kannattaa muuten testailla eri kahvoja, kun se on ilmaista ja päivitetty terä pysyy samana. Löysin jonkun sapelin tai muun nopean miekan jonka kahvassa oli hyvät perusliikkeet ja erikoisuutena erittäin nopea 4 iskun sarja, jonka tekeminen maksoi vaan yhden sinisen pylpyrän! Laitoin siihen sirkkelin ja kyllä lähtee.

Taitaa olla vuoden peli tässä. Wo Long oli myös hyvä, mutta tämä on reilusti parempi.
 
Piru, kun tuli tämä huonoon aikaan minulle. Varmasti hyvä, mutta jää silti vähän alle nyt. Ensi kuun Lords of the Fallen kiinnostaa enemmän ja muita pelejä myös.

Onko alueet vaihtelevia ja kiinnostavia tutkia?
 
Toimiiko moitteettomasti PS5:llä? GamePassissahan tuo olis, mutta mieluummin pelaisin sohvalta, niin kuin muutkin tämäntyyppiset pelit.
 
Kannattaa muuten testailla eri kahvoja, kun se on ilmaista ja päivitetty terä pysyy samana. Löysin jonkun sapelin tai muun nopean miekan jonka kahvassa oli hyvät perusliikkeet ja erikoisuutena erittäin nopea 4 iskun sarja, jonka tekeminen maksoi vaan yhden sinisen pylpyrän! Laitoin siihen sirkkelin ja kyllä lähtee.

Taitaa olla vuoden peli tässä. Wo Long oli myös hyvä, mutta tämä on reilusti parempi.
Osaatko verrata vaikeustasoa Armored Coreen?
 
Onko alueet vaihtelevia ja kiinnostavia tutkia?
Kyllä, kenttäsuunnittelu on hyvää ja tämä on kaikin puolin erittäin lähellä soulsien tunnelmaa. Suurin ero omasta mielestä, ettei tässä tunnu olevan sellaista koko pelinlaajuista suurta mysteeriä josta voisi katsoa lorevideoita jälkikäteen. Jotain selittämättömiä juttuja löytyy, mutta ei kiinnosta samaantapaan. Tarinoita on helppo seurata, ne etenevät itsekseen ja hahmot puhuvat selkeästi. Saa nähdä tuleeko jotain uutta vielä lopussa, taidan olla yli puolen välin.

Toimiiko moitteettomasti PS5:llä? GamePassissahan tuo olis, mutta mieluummin pelaisin sohvalta, niin kuin muutkin tämäntyyppiset pelit.
Luulis toimivan, kun tämä tuntuu olevan kevyt peli. Varmaan yhtä raskas ku Dark Souls 3.

Osaatko verrata vaikeustasoa Armored Coreen?
AC6:n oppimisessa meni kauan ja olin pitkään jumissa alkupelin Balteuksessa. Varmaan reilut 20 yritystä meni ja eikä edes kiinnostanut pelata kun en tiennyt mitä tein väärin, ja muutenkin peli oli "epäselvä". Sitten kun sen vihdoin pääsin, niin yhtä lisäjumia lukuun ottamatta meni sutjakasti ihan New Game++:n loppuun.

Tässä pelissä pisin jumi on ollut samanlainen reilut pari tuntia/20 yritystä, mutta kiinnostus pysyi silti korkealla. Ehkä ovat yhtä hankalia, mutta tämä on mielenkiintoisempi ja jaksaa yrittää paremmin.
 
On tämä ihan selvästi vaikeampi kuin Armored Core 6. Toki molemmissa on bosseja joita pitää hieroa tunteja, mutta tässä ne taistelut vaativat vielä paljon teknisesti virheettömämpää suoritusta.

Olen nyt selannut tähän arkkipiispaan ehkä 50+ kertaa enkä ikinä ole pysynyt elossa tokassa osiossa yli 30 sekuntia. Puuh.

PS5 ihan sulava 60fps ilman framedroppeja.

Edit: Miten helvetissä tuosta piispan kakkososiosta selviää? Eihän tuota pääse edes ikinä lyömään kun lentelee siellä taivaassa ja vetää noita ihan random iskuja niskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: Miten helvetissä tuosta piispan kakkososiosta selviää? Eihän tuota pääse edes ikinä lyömään kun lentelee siellä taivaassa ja vetää noita ihan random iskuja niskaan.
Tuli tuotakin yritettyä vaikka kuinka monta kertaa, mutta sen muistan viimeisestä kerrasta ettei se tehnyt yhtäkään kakosvaiheen syöksysarjaa joita en saanut koskaan torjuttua. Aseena tais olla bonesaw(EDIT: eiku bonesaw tais saada vasta seuraavalla alueella, tuo kahva kumminki oli käytössä) sillä hitaalla kahvalla jonka ladattu vahva lyönti syöksyy kauas ja lyö lujasti. Kätenä oli tulikäsi jota aloin käyttämään vasta kakkosvaiheessa, samalla välttelin piispan puolta kun se oli aina jossain ilmassa eikä iskuja oikein voinut koittaa torjua. Loppupuolella tulee paljon vähemmän iskupaikkoja ja monesti yritin vain saada sen tuleen kun olin juossut sen sivulle. Tuo oli toinen pomo, jota en ehkä pääsis uudestaan läpi jos pitäis nyt koittaa.

EDIT: Pääsin sen läpi ihan yhtäkkiä yllätyksenä ja epäilen että tuli vei siltä pikku hiljaa hp:tä kun sen sai syttymään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikein ole herättänyt kiinnostusta tämä, kun tuota gameplayta katsellut. Harvemmin on nämä Soulsliket iskenyt verrattuna fromin peleihin. Mutta ilmeisesti tässä on onnistuttu useammallakin osa-alueella, kun yleisesti porukka tykännyt tästä. Pitää varmaan laittaa gamepass pitkästä aikaan tilaukseen ja tämä testiin sitä myötä.
 
Niin tämä on gamepassissa pc:llä? No en silti nyt kerkeä, kun ilmeisesti pitää ihan keskittyä oikeasti vaikeuden puolesta.
 
Ei oikein ole herättänyt kiinnostusta tämä, kun tuota gameplayta katsellut. Harvemmin on nämä Soulsliket iskenyt verrattuna fromin peleihin. Mutta ilmeisesti tässä on onnistuttu useammallakin osa-alueella, kun yleisesti porukka tykännyt tästä. Pitää varmaan laittaa gamepass pitkästä aikaan tilaukseen ja tämä testiin sitä myötä.
Minäki alotin tämän pelin takia taas GamePassin. Ekat tunnit on aika tuskaa, mutta sitten kun saa erilaisia aseita ja mahdollisuuden vaihdella terää ja kahvaa mielinmäärin niin alkaa sujumaan. Ennen ekaa pomoa on kauppias jolta saa ostettua jokaisen aloitusaseen. Perfect block pitää oppia pomoja varten, mutta se on yllättävän "helppo" ja tehtävissä. Pitää ottaa sellainen asenne, että vastaa pomon iskuihin, eikä juokse kauas niinku soulseissa on tapana. Kyllä ne punaiset iskut tulee välissä läpi, mutta ei haittaa, torjuu vain sitte seuraavan iskun ja lyö että saa takaisin hp:tä.

Kannattaa myös laittaa se teleporttausjuttu pikavalintaan, kun levelaus tapahtuu siellä turvapaikassa, ettei tartte juoksennella sinnetänne. Alkupelissä varsinkin tuli monesti tarvetta päästä takaisin levuttamaan, kun samaan paikkaan pääsee melkeinpä aina juoksemalla vihujen ohi.
 
Nyt kyllä hieman petti pokka kun löysin tässä tuon dancer curved blade joka paljastui suoraan Elden Ringin Bloodhound Fangiksi :D. Ihan sama moveset aina erikoishyökkäyksen comboa myöten. Tämä Fromilta lainaaminen on tässä pelissä kyllä niin häpeilemätöntä ja suoraa että täytyy antaa pisteitä uskalluksesta.

20 tuntia nyt pelattu neljään päivään. Mitään aiempaa Soulslikeä en ole jaksanut tuntia pidempään. Kyllä tämä jostain kertoo...
 
Nyt kyllä hieman petti pokka kun löysin tässä tuon dancer curved blade joka paljastui suoraan Elden Ringin Bloodhound Fangiksi :D. Ihan sama moveset aina erikoishyökkäyksen comboa myöten. Tämä Fromilta lainaaminen on tässä pelissä kyllä niin häpeilemätöntä ja suoraa että täytyy antaa pisteitä uskalluksesta.
Nimikin on kuin halvalla kiinalaisella kopiolla. Jännä miten näyttää tuo UI hyvin paljon samalta kuin esim. Elden ringissä.
 
Reilu tunteroinen peliä takana. Tunnelma tässä kyllä ihan kohdillaan ja hienon näköinen. Jotenkin ei ole vielä tuo taistelu imaissut mukaan ja hieman sekavaa ollut. Täytyy nyt antaa aikaa tälle ja testailla eri juttuja. Josko tämä tästä alkaisi jossain vaiheessa aukeamaan vielä paremmin.
 
Reilu tunteroinen peliä takana. Tunnelma tässä kyllä ihan kohdillaan ja hienon näköinen. Jotenkin ei ole vielä tuo taistelu imaissut mukaan ja hieman sekavaa ollut. Täytyy nyt antaa aikaa tälle ja testailla eri juttuja. Josko tämä tästä alkaisi jossain vaiheessa aukeamaan vielä paremmin.

Tyypilliseen tapaan ne tuntuma ja taistelu loksahtavat kohdalleen, kun tulee ensimmäinen niin vaikea Bossi, että ne mekaniikat on pakko opetella kunnolla. Aika sama homma kuin Armored Coressa. Alun jälkeen peli myös monipuolistuu paljon, kun tulee lisää päivitys/varustevaihtoehtoja ja avautuu vähän enemmän tilaa eri pelityyleille. Alussa meno on aika suoraviivaista.
 
Hyvä peli mutta liikkeiden kopionti Fromilta on ihan mahdotonta, viimeksi tullut vastaan mm Elden Ring karhu, Malenian pistohyökkäys, Godskin Noble ja ties mitä...

*edit* Ei s**tana, onko tähän laitettu Malenia barrage erään pomon P2:wtf: Lervahdellut siihen tovin.
 
Viimeksi muokattu:
Seiska chapter nyt suoritettu. Edelleenkään ei ole tullut vastaan yhtään huonoa bossia. Väitän että näin korkeaa Bossien tasoa ei ole onnistunut mikään From peli pitämään yllä, ja se on aika paljon sanottu.

Paljon näkyy olevan esim Steam forumeilla valitusta epäreiluista bosseista. Toki tässä on aika paljon sellaista, mihin lähes varmasti kuolee ekalla kerralla, mutta mielestäni kuitenkin kaikkiin on löydettävissä lopulta taktiikka, joka toimii. Ehkä edelleen se arkkipiispan kakkososio oli vähiten intuitiivinen ja siksi ärsyttävä, mutta aukesi se lopulta myös. Toki tämä kahden osion Bossien käyttö on vähän liiallista ja pikkusen väsyttävää, mutta ne bossimatsit kuitenkin niin hienosti toteutettu muuten, ettei haittaa liikaa.

Tässä tulee muuten vähän fiilis, että tämä on oikeasti ehkä jopa Sekiroa vaikeampi... pitäisi testata Sekiroa uudestaan ja verrata. Monesti tulee se hetkellinen suuttumus että peli on mahdoton/paska, mutta kyllä se on joka kerta ollut vaan sitä, että pelaan itse väärin tai huonosti.

Katsotaan jos loppubossit ovat sellaista murhaa, että hermo vielä menee. Tähän asti kestänyt. :D

Edit: Veikkaan oikeastaan, että monet peliä liian vaikeaksi tai epäreiluksi sanovat yrittävät pelata liian yksipuolisesti. Tässä ei kuitenkaan ole Sekiron tapaan tarkotus vaan parryttaa joka iskua, mutta myöskään BB tai Souls-mainen pelityyli ei suoraan toimi. Kun yhdistää parryt, isompien kombojen ja puskujen alta dodget sekä aggressiivisen hakkaamisen, niin pelaaminen tuntuu heti hauskemmalta. Yritin itsekin vielä ekoissa bosseissa vaan saada sitä perfect blockia joka iskuun ja olihan se ihan rasittavan vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mäkin latasin tän koska Gamepass, vielä ei ole ehtinyt kuitenkaan pelaamaan.

Jotenkin videoista tulee mieleen Bloodborne, onko tässä samaa fiilistä?

Itse en ole muista Souls-peleistä oikein tykännyt, mutta Elden Ring oli omalla kohdalla täysi kymppi. Bloodborne myös upposi mutta remakea ei ole vielä näkynyt.
 
Seiska chapter nyt suoritettu. Edelleenkään ei ole tullut vastaan yhtään huonoa bossia. Väitän että näin korkeaa Bossien tasoa ei ole onnistunut mikään From peli pitämään yllä, ja se on aika paljon sanottu.

Paljon näkyy olevan esim Steam forumeilla valitusta epäreiluista bosseista. Toki tässä on aika paljon sellaista, mihin lähes varmasti kuolee ekalla kerralla, mutta mielestäni kuitenkin kaikkiin on löydettävissä lopulta taktiikka, joka toimii. Ehkä edelleen se arkkipiispan kakkososio oli vähiten intuitiivinen ja siksi ärsyttävä, mutta aukesi se lopulta myös. Toki tämä kahden osion Bossien käyttö on vähän liiallista ja pikkusen väsyttävää, mutta ne bossimatsit kuitenkin niin hienosti toteutettu muuten, ettei haittaa liikaa.

Tässä tulee muuten vähän fiilis, että tämä on oikeasti ehkä jopa Sekiroa vaikeampi... pitäisi testata Sekiroa uudestaan ja verrata. Monesti tulee se hetkellinen suuttumus että peli on mahdoton/paska, mutta kyllä se on joka kerta ollut vaan sitä, että pelaan itse väärin tai huonosti.

Katsotaan jos loppubossit ovat sellaista murhaa, että hermo vielä menee. Tähän asti kestänyt. :D
Kolme tuntia takana ja sain sen ekan minibossin just alas. Block mekaniikka on kyllä jotenkin todella outo. Muuten block lähtee heti pois, mutta perfect blockin jälkeen se jumittaa joku puoli sekuntia päällä, niin ei ihme, ettei oikein sujunut kun yritin blokata niitä komboja.
 
Osalla loppupään pomoista on melko giganttinen phase 2 healtbar! Tuli hoomoilasena ihmeteltyä kun greatswordin pätkäisy vei tyyliin puoli senttiä HP palkista:)

Isompien rönttien kanssa voi kokeilla rohkeasti sivuille sprinttaamista niin nämä saattavat huitoa lyöntibarraget päin honkia jolloin selkään saa pätkiä.

Elden Ringistä tutut apurit voi summonoida pomoille, itse olen irvistellyt ilman.
 
Mäkin latasin tän koska Gamepass, vielä ei ole ehtinyt kuitenkaan pelaamaan.

Jotenkin videoista tulee mieleen Bloodborne, onko tässä samaa fiilistä?

Itse en ole muista Souls-peleistä oikein tykännyt, mutta Elden Ring oli omalla kohdalla täysi kymppi. Bloodborne myös upposi mutta remakea ei ole vielä näkynyt.

Lähimpänä tämä fiilikseltään on juurikin Bloodbornea. Alkuun tuntuu hyvinkin samansuuntaiselta, mutta se tyyli lähtee sitten myöhemmin vähän erilaisille urille. Tässä on enemmän sellaista "synkkä lastensatu"-fiilistä ja myös ajoittaista huumoria, kun Bloodborne oli enemmän kauhuosastoa tematiikaltaan.

Kolme tuntia takana ja sain sen ekan minibossin just alas. Block mekaniikka on kyllä jotenkin todella outo. Muuten block lähtee heti pois, mutta perfect blockin jälkeen se jumittaa joku puoli sekuntia päällä, niin ei ihme, ettei oikein sujunut kun yritin blokata niitä komboja.

Tuossa blokissa ehkä itselle vaikeinta alkuun oli oppia se, että sitä ei voi rämpätä Sekiron tyyliin, vaan kun blokkia painaa, nappi täytyy jättää pohjaan. Tämä on myös hyvä taktiikka oppia siksikin, että jos blokkaa liian aikaisin, saa silti perfect blockin sijaan sen tavallisen blockin, josta ei menetä kovin pahasti hp:ta, ja sen myös saa lyömällä takaisin.

Aika monen ison bossin kanssa kyllä tuntuu olevan niin, että niiden isoimpien riehumisten alta kannattaa vain juosta tai pomppia pois alta, ja mennä hakkaamaan selkään. Helpommat iskusarjat voi sitten perfect blockilla vetää.
 
Kyllähän tämä tosiaan on alkanut ihan erilailla maistumaan, nyt kun useampi bossi selätetty ja uusia mekaanikoita tullut lisää käyttöön. Tuo bossien erillaisuus ja tunnelma tässä on kyllä toiminut oikein hyvin itselle. Hieman ehkä tuo blokkaus ja dodgeaminen vielä tuntuu oudolta. En tiedä kestääkö tässä nuo animaatiot jotenkin pidempään, kuin mitä tottunut Soulseissa vai mistä johtuu. Tämä vaatinut itsellä eniten totuttelua. Toinen on tuo vihollisten liikkeiden lukeminen, josta tuntuu välillä olevan hankalaa arvioida milloin tulisi oikeasti torjua tai väistää. Joka tapauksessa kokoajan on paremmalta tuntunut, mitä pidemmälle edennyt pelissä.
 
Uusi päivitys, mutta tulee GamePassiin viiveellä: Lies of P - Update Notes Version 1.2.0.0 - Steam News

Paljon helpotuksia luvassa, tiedä sitten kuinka paljon käytännössä vaikuttaa. Toivottavasti ei helpotu liikaa... :D
-Rivivihut helpommiksi
-Pomojen ergolla ostettavat amuletit ei paina enää 10x enemmän mitä normaalit amuletit, eli niitä voi kohta jopa käyttää
-Capasityn nostaminen vaikuttaa enemmän, ja ehkä nykyään voi tehdä light weight buildin ennen puoltaväliä
-Vähemmän hp:tä niille pomoille joita olen pitänyt erittäin hankalina
 
Tuli hommattua gamepass tämän takia. Peli ei näe padia ollenkaan? Missäkäöhän vika?
 
Tuli hommattua gamepass tämän takia. Peli ei näe padia ollenkaan? Missäkäöhän vika?
Kokeileppa käynnistää koko kone uudestaan. Itse kun latasin ensimmäisen kerran oli samaa ongelmaa, mutta kun käynnisteli koneen uudestaan niin tunnisti padin normaalisti.
 
Läpi meni! Tunteja pyörähti noin reilu 35h, peli yllätti parillakin asialla.
- Kuinka laadukkaasti kaikki oli tehty, Fromilta lainattu kohtuu runsaasti mutta ideoitu itse myös.
- Miten vaikeita loppunpään pomot olivat!!!!

Gamepass version tasapainotuspäivitys ei kerennyt tulla ja loppupuolella oli ylituunattuja pomoja, joutui kainalot hiessä vääntää ja tuntuu jos en olisi PC näytöltä pelannut mikä antaa mielestäni vähän etulyöntiasemaa vrt telkkarista pelaamisen "kauempaa" ja äkännyt miten kätevä Trident boss ase on tuskin olisi vielä läpi, summoneita en käyttänyt.

Paras taktiikka usein oli kurinalaisesti blokata, lyödä pari iskua sisään ja jatkaa, jotkut lyöntibarraget menivät mahdottomaksi että ne joutui juoksemaan karkuun mikäli pystyi. Grindi Stonen buffi myös auttoi, pomot on herkempiä eri elementeille.

Eniten rasitti pomojen punaiset lyönnit joita ei voi väistää, ellei liiku reilusti ulos alueelta.
Niissä ei ole minkäänlaista indikaattoria koska lyönti oikeasti tapahtuu, jokin pieni välähdys tai vastaava kuten Wo:longissa tekisi mekaaniikasta paljon inhimillisempää, nyt se on monessa tapauksessa ihan "Herran haltuun" koska nämä lyönnit on usein venytetty verrattuna sitä ennen tulleisiin joten rytmi menee päin honkia ellet tiedä ulkoa koska se tapahtuu.

Toisena on muutamien pomojen instant ryntäyshyökkäykset, ne on niin nopeita että se on arvattava koska ryntäys tapahtuu blokilla.
 
juuri NG+:n läpipelanneena ja kaikki achievementit saatu.
Helvetin hyvä peli ja mielestäni ihan samalla tasolla kuin mikään Fromsoftin tekemä. Ensinnäkin ihan helvetin hieno saavutus julkaista näin virheetön, nätti ja optimoitu peli herran vuonna 2023. 4K 120fps DLSS quality-modella. Tosin kone huusi sen verran että mieluummin laskin 1440p:ään.

Tarina oli pääosin ihan jees, jopa yllätyin positiivisesti. Vähän olisi voitu avata hahmoja ja maailmaa enemmän, myös pääpahis oli todella geneerinen ja yksiulotteinen. Soundtrackista iso plussa, oli kiva keräillä levyjä ja kuunnella niitä hotellissa. Ääninäyttely myös kaikinpuolin ihan hyvää (onneksi vaihtoivat Geppetton ääninäyttelijän vrt. announcement trailer), kirjoitus vähän ontui siellä täällä mutta ei hirveästi haitannut.

Ensimmäisellä peluukerralla muutama NPC-sidequest meni metsään koska ovat lähes yhtä kryptisiä kuin soulseissakin (älä puhu tälle ennen kuin sulla on tämä item, tee tämä juttu ennen tuota bossia jne), tosin kiva lisä että fast travelista näkee jos hahmojen questeja voi edistää.
Käytin myös tietämättäni ensimmäisistä bosseista saadut sielut level uppaamiseen sen sijaan että olisin myöhemmin vaihtanut näitä aseisiin, ja pelin lopputekstien jälkeen aloitin suoraan NG+:n siinä pelossa että sitä ei voikaan aloittaa myöhemmin vaan pitää vetää loppubossi uusiksi -> missasin pari achievementtia koska jäi joku kirje lukematta. (olin onneksi ottanut save backupin, niin piti sitten vetää vika bossi vielä lopuksi kolmannen kerran läpi)

Noh mutta, itse pelistä;
Ehdottomasti koko pelin isoin miinus on vihujen hyökkäysanimaatiot (ei kaikki, mutta iso osa). Vihu vetää aseen ylös "mä lyön ihan just" ja sitten odotuttaa 1-5sek kunnes isku lämähtää samantien maahan. Sit kun luulet että pääset hyökkäämään sieltä tuleekin sekunnin sadasosassa joku toinen huitaisu. Jengihän on jo demosta asti valittanut että parryssä on liian tiukka ikkuna ehtiä reagoimaan, mutta luulen että oikeasti syy juurtuu näistä animaatioista, ettei niihin ehdi reagoimaan vaan niiden ajoitukset pitää opetella ulkoa. Jotkut animaatiot oli myös mielestäni vähän sekavia että milloin tarkalleen se parry pitää ajoittaa (etenkin loppupelin heiluvat lonkerot oli perseestä)
Eli noin tiivistetysti voisi todeta että sen sijaan että pääasiallisesti kehityt itse pelissä (kuten vaikka Sekirossa), kehityt sen sijaan lähinnä bosseissa kun joudut muistamaan niiden iskujen ajoitukset ulkoa.

Bosseissa käytin surutta Specteriä apuna, tosin hyöty niissä oli vähän niin ja näin - vähän RNG:ltä maistui mitä comboja se bossi sattui siihen spämmäämään - joskus se kuoli ihan hetkessä, joskus selvisi toiseen phaseen asti. (Sittemmin tuota on patchattu vahvemmaksi)

NG+:ssa päätin etten haamua käytä, mutta muutaman bossin kohdalla meni hermo ja tuli käytettyä ajan säästönä; ekoissa phaseissa monella bossilla tuntui olevan ihan liikaa helaa, ja kun ongelma on vain siinä toisessa phasessa mitä haluaisi päästä opettelemaan.

Bossien ulkopuolella kenttäsuunnittelu oli mielestäni hyvää, hyvin käytetty shortcutteja joka paikassa eikä ikinä tuntunut siltä, että olisi liian pitkä matka seuraavalle Stargazerille (Siitä bossille juoksut on sitten oma asia). Normivihut ei tuottanut oikeastaan yhtään hankaluuksia, mutta Elite-vihut oli paikoitellen aika pahoja ja vähän turhankin kestäviä. Paras taktiikka oli juosta ohi seuraavalle checkpointille/shortcutille ja palata sieltä sen kimppuun. Peli myös tykkäsi joka käänteessä piilottaa vihuja kulman taakse, kattoon tai niin että ne tulee seinän läpi. Myös jokaisen sillan kohdalla sai olettaa, että tämä varmaan hajoaa (pettymykseksi huomasin, että vihut eivät näitä voi rikkoa)

Techniqueen panostin koko pelin ja lemppariaseiksi muodostui Queen's dancing swords (tms), Katana ja Golden Lie. Raskaampien ja hitaampien aseiden käyttö ei kyllä tässä pelissä innosta, koska niiden animaatiot ovat niin hitaita ja vihut pystyy ne tuosta vaan keskeyttämään. Viime pätsin myötä sentään kolmen palikan Fable artsit taitaa onnistua ilman, että vihu keskeyttää ne.

Lopputekstien jälkeen annetaan olettaa että jatkoa on tulossa, odotan innolla :thumbsup:
 
Asensin DS4Windowsin ja alkoi pad toimimaan. No tänään tuli päivitys eikä pad enää toimi.
No toimii kun laittaa DS4:sen pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ollut kyllä hyvä peli näin parin tunnin perusteella.

Niin knock-off kuin vain voi olla, mutta toisaalta kun fromsoftware on löytänyt lähes täydellisen kaavan, niin miksi edes yrittää muuttaa sitä... Juoni sen sijaan vaikuttaa kyllä puolestaan hyvinkin omaperäiseltä ja selvästi helpommin lähestyttävä kuin fromin tuotokset.

Huvikseni aloitin nauhoittamaan pelisessiota, mutta en jaksanut häslätä kuvasuhteen kanssa, joten on sellaisena kuin omakin näyttö on.

Spoiler-vapaa kun blindina pelaan ja tätäkään threadia muutamaa ekaa viestiä pidemmälle lukenut. Saas nähdä jaksanko loppuun asti nauhoittaa, mutta ensimmäinen osan julkaisin äsken youtubessa ja toinen osa latautuu jollain viiveellä. Teen nyt joka tapauksessa vielä kolmannen ja jos yli 10 katsojaa saan per video, niin sitten teen loppuun asti, mutta muuten en jaksa.

Siinä ekat 52 minuuttia:

EDIT: Linkki koko "soittolistaan" löytyy threadin seuraavalta sivulta
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom