juuri NG+:n läpipelanneena ja kaikki achievementit saatu.
Helvetin hyvä peli ja mielestäni ihan samalla tasolla kuin mikään Fromsoftin tekemä. Ensinnäkin ihan helvetin hieno saavutus julkaista näin virheetön, nätti ja optimoitu peli herran vuonna 2023. 4K 120fps DLSS quality-modella. Tosin kone huusi sen verran että mieluummin laskin 1440p:ään.
Tarina oli pääosin ihan jees, jopa yllätyin positiivisesti. Vähän olisi voitu avata hahmoja ja maailmaa enemmän, myös pääpahis oli todella geneerinen ja yksiulotteinen. Soundtrackista iso plussa, oli kiva keräillä levyjä ja kuunnella niitä hotellissa. Ääninäyttely myös kaikinpuolin ihan hyvää (onneksi vaihtoivat Geppetton ääninäyttelijän vrt. announcement trailer), kirjoitus vähän ontui siellä täällä mutta ei hirveästi haitannut.
Ensimmäisellä peluukerralla muutama NPC-sidequest meni metsään koska ovat lähes yhtä kryptisiä kuin soulseissakin (älä puhu tälle ennen kuin sulla on tämä item, tee tämä juttu ennen tuota bossia jne), tosin kiva lisä että fast travelista näkee jos hahmojen questeja voi edistää.
Käytin myös tietämättäni ensimmäisistä bosseista saadut sielut level uppaamiseen sen sijaan että olisin myöhemmin vaihtanut näitä aseisiin, ja pelin lopputekstien jälkeen aloitin suoraan NG+:n siinä pelossa että sitä ei voikaan aloittaa myöhemmin vaan pitää vetää loppubossi uusiksi -> missasin pari achievementtia koska jäi joku kirje lukematta. (olin onneksi ottanut save backupin, niin piti sitten vetää vika bossi vielä lopuksi kolmannen kerran läpi)
Noh mutta, itse pelistä;
Ehdottomasti koko pelin isoin miinus on vihujen hyökkäysanimaatiot (ei kaikki, mutta iso osa). Vihu vetää aseen ylös "mä lyön ihan just" ja sitten odotuttaa 1-5sek kunnes isku lämähtää samantien maahan. Sit kun luulet että pääset hyökkäämään sieltä tuleekin sekunnin sadasosassa joku toinen huitaisu. Jengihän on jo demosta asti valittanut että parryssä on liian tiukka ikkuna ehtiä reagoimaan, mutta luulen että oikeasti syy juurtuu näistä animaatioista, ettei niihin ehdi reagoimaan vaan niiden ajoitukset pitää opetella ulkoa. Jotkut animaatiot oli myös mielestäni vähän sekavia että milloin tarkalleen se parry pitää ajoittaa (etenkin loppupelin heiluvat lonkerot oli perseestä)
Eli noin tiivistetysti voisi todeta että sen sijaan että pääasiallisesti kehityt itse pelissä (kuten vaikka Sekirossa), kehityt sen sijaan lähinnä bosseissa kun joudut muistamaan niiden iskujen ajoitukset ulkoa.
Bosseissa käytin surutta Specteriä apuna, tosin hyöty niissä oli vähän niin ja näin - vähän RNG:ltä maistui mitä comboja se bossi sattui siihen spämmäämään - joskus se kuoli ihan hetkessä, joskus selvisi toiseen phaseen asti. (Sittemmin tuota on patchattu vahvemmaksi)
NG+:ssa päätin etten haamua käytä, mutta muutaman bossin kohdalla meni hermo ja tuli käytettyä ajan säästönä; ekoissa phaseissa monella bossilla tuntui olevan ihan liikaa helaa, ja kun ongelma on vain siinä toisessa phasessa mitä haluaisi päästä opettelemaan.
Bossien ulkopuolella kenttäsuunnittelu oli mielestäni hyvää, hyvin käytetty shortcutteja joka paikassa eikä ikinä tuntunut siltä, että olisi liian pitkä matka seuraavalle Stargazerille (Siitä bossille juoksut on sitten oma asia). Normivihut ei tuottanut oikeastaan yhtään hankaluuksia, mutta Elite-vihut oli paikoitellen aika pahoja ja vähän turhankin kestäviä. Paras taktiikka oli juosta ohi seuraavalle checkpointille/shortcutille ja palata sieltä sen kimppuun. Peli myös tykkäsi joka käänteessä piilottaa vihuja kulman taakse, kattoon tai niin että ne tulee seinän läpi. Myös jokaisen sillan kohdalla sai olettaa, että tämä varmaan hajoaa (pettymykseksi huomasin, että vihut eivät näitä voi rikkoa)
Techniqueen panostin koko pelin ja lemppariaseiksi muodostui Queen's dancing swords (tms), Katana ja Golden Lie. Raskaampien ja hitaampien aseiden käyttö ei kyllä tässä pelissä innosta, koska niiden animaatiot ovat niin hitaita ja vihut pystyy ne tuosta vaan keskeyttämään. Viime pätsin myötä sentään kolmen palikan Fable artsit taitaa onnistua ilman, että vihu keskeyttää ne.
Lopputekstien jälkeen annetaan olettaa että jatkoa on tulossa, odotan innolla