Lidl vs K-ryhmä vs S-ryhmä

Niin mitä? Eli ei riitä että kokonaishinnan näkyessä korttia tungetaan maksupäätteelle ja kylmän rauhallisesti venataan että se piippaa, vaan ensin kirjaillaan bonuksia ja sitten vasta maksetaan? Vai miten?

Bonukset kirjataan sillä aikaa kun kassatyttö piippailee ostoksia ja maksetaan sitten kun loppusumma näkyy näytöllä.
 
Bonukset kirjataan sillä aikaa kun kassatyttö piippailee ostoksia ja maksetaan sitten kun loppusumma näkyy näytöllä.
Entäs kun ostan apteekista tasan yhden tuotteen? Kassatyttö piippailee tämän ostoksen murto-osassa siitä ajasta kun nakkaan mukana raahaamani ostoskassin lattialle, kaivan lompakon esiin ja etsin oikean kortin.
 
Entäs kun ostan apteekista tasan yhden tuotteen? Kassatyttö piippailee tämän ostoksen murto-osassa siitä ajasta kun nakkaan mukana raahaamani ostoskassin lattialle, kaivan lompakon esiin ja etsin oikean kortin.
En olisi silti huolissani ajankäytöstä, ellet sitten bonusten piippaamisen jälkeen kaiva jotain kolikkosäkkiä ja pyydä kassaneitiä laskemaan sun hiluista sitä ostosta.
 
En olisi silti huolissani ajankäytöstä, ellet sitten bonusten piippaamisen jälkeen kaiva jotain kolikkosäkkiä ja pyydä kassaneitiä laskemaan sun hiluista sitä ostosta.
Ei tässä nyt ajankäytöstä huolissaan ollakaan. Miten saan bonukset mainitsemassani tapauksessa? Pelkkä kortin tuominen maksupäätteen lähelle ei nähtävästi riitä, vaan jotain pitää kirjata jonnekkin ennen maksutapahtumaa.
 
Lyöt kortin lukijan sivuun, kyllä se ilmoittaa jos bonusten lukeminen on ok. Sitten vaan maksukorttia perään, tai jos ääskortilla maksaa niin joutuu käyttämään uudestaan, K-kaupoissa plussa+pankkikortilla selviää yhdellä vilautuksella.
 
Ei tässä nyt ajankäytöstä huolissaan ollakaan. Miten saan bonukset mainitsemassani tapauksessa? Pelkkä kortin tuominen maksupäätteen lähelle ei nähtävästi riitä, vaan jotain pitää kirjata jonnekkin ennen maksutapahtumaa.
Aa. Eiköhän tuolla kirjauksella viitata nimenomaan kortin näyttämiseen koneelle, jolloin bonukset kirjautuvat juuri sinulle. Kuitistahan sen pystyy varmistamaan, että bonus on kirjautunut, siellä lukee erikseen se.
 
Se kirjaa ensin bonukset vaikka kaikki ostokset olisi jo luettu ja maksettavissa. Siis jos käytössä on S-etukortti maksuominaisuudella. Eli ns. sivuttais-runkkausliikkeellä kortti lukijan kylkeen, lukija sanoo bonus ok, kortti etäämmäksi sekunniksi ja lukijaan ilmestyy taas maksettava summa, kortti uudelleen kylkeen, lukija piippaa.
 
Ei tässä nyt ajankäytöstä huolissaan ollakaan. Miten saan bonukset mainitsemassani tapauksessa? Pelkkä kortin tuominen maksupäätteen lähelle ei nähtävästi riitä, vaan jotain pitää kirjata jonnekkin ennen maksutapahtumaa.

Pääasiallisesti bonukset kirjautuu ensimmäisenä kun sellaisen sisältävää korttia s-ryhmän maksupäätteelle näytetään. Paha sanoa apteekin tapauksessa, ne kun eivät ole mitään s-ryhmän liikkeitä vaan yhteistyökumppaneita ja apteekissa on omanlaisensa tietojärjestelmä (ja kassajärjestelmä sen mukana). Tuo s-bonus täytyy olla siihen jotenkin liitetty ominaisuus joten lienee jossainmäärin mahdollista että kirjautuukin vain maksu, ei bonus ellei bonuksenlukutilaa erikseen "käskytetä" päälle. Kannattaa kysyä asiaa sielä apteekissa.

T. Apteekin setä

PS. Lääkkeeksi rekisteröidyistä tuotteista ei kerry bonuksia.
 
Entäs kun ostan apteekista tasan yhden tuotteen?
Oliko tämä ostos jonka bonus jäi saamatta juuri apteekista? Oletko varma että tuote oli bonuskelpoinen, olen ymmärtänyt ettei kaikista tuotteista saa antaa bonusta? Edelleen jos kyse apteekista, onko se paikallisen osuuskaupan pyörittämä? Ellei, veikkaisin ettei kassajärjestelmä ole kytketty suoraan S-ryhmän järjestelmään vaan sille kassatytölle olisi mainittava että bonukset kanssa.

Ässän omissa liikkeissä, ainakin tämän osuuskaupan koneilla, bonukset saa siten että näyttää korttia koneelle jolloin ruutuun tulee "bonus ok" tms. ja tämän jälkeen maksetaan halutulla tavalla. S-pankin kortilla maksaessa voi myös työntää kortin koneeseen ja näppäillä pin-koodin jolloin kaikki kirjautuu kerralla.
 
Noiden alennettujen henkselihintojen lisäksi Lidlissäkin saisi olla käytössä samanlaiset laput nostetuille hinnoille.

Esimerkiksi vasta nostivat Lidlissä yhden metvurstipaketin hinnan 1,79€ --> 1,99€. Valkoisen hintalapun vaihtoivat vain uuteen kovemmalla hinnalla eikä mitään muuta messua. Olisikin hyvä kun olisi tuollainen iso punainen lappu jossa olisi ruksittu vanha halvempi hinta yli ja lukisi kissan kokoisin kirjaimin "UUSI pysyvästi KALLIIMPI hinta".

Lidl on tosiaan nostanut hintoja viime aikoina ja yleensä vielä prosentuaalisesti paljon. Mieleen tulee 27 c maksanut tomaattimurska onkin nyt 39 c, margariini 28 c -> 55 c ja spagettikin yli 50 %.

enkä tarvitse kiloa meetvurstia kun se varmaan homehtuu ennen kun ehtisin kaikkea syödä
Ei meetwursti homehdu :) Ainakaan normaalisuolattu avaamattomana. Oli tuossa kolmisen viikkoa päiväyksen yli unohtunut paketti eikä siitä huomannut mitään erikoista. Ei tulisi mieleenkään kokeilla yhtä vanhaa palvikinkkua tms.
 
Lidl on tosiaan nostanut hintoja viime aikoina ja yleensä vielä prosentuaalisesti paljon. Mieleen tulee 27 c maksanut tomaattimurska onkin nyt 39 c, margariini 28 c -> 55 c ja spagettikin yli 50 %.

Prosenteissa toki paljon mutta eipä noilla senteille noissa tuotteissa ole kenellekkään vittuakaan merkitystä oikeasti. Jos margariini maksaa 55 senttiä niin perkeleesti pitää syödä että se tuntuu rahassa oikeasti.
 
Ei toki kaada taloutta, mutta toisaalta antaa merkkiä että Lidl pyrkii "tutkitusti halvin ruokakori" -mainonnan myötä maksimoimaan voitot. Mikä sen tehtävä tietysti on. Lisäksi saattaa nostaa kynnystä lähteä Lidliin jos mielikuva on ettei siellä tarjouksien ohi säästä oikein mitään verrattuna lähempänä olevaan S-markettiin josta saa vielä bonusta. Esim. merkkitomaattimurskan käyttäjä ostaa muualta joka tapauksessa ja bulkin käyttäjä käy mieluummin samaan hintaan bonuksellisen, säilykkeenä sitä voi pitää aina hyllyssä ja täydentää kun on muutakin asiaa. Noista minun esimerkeistä italialainen spagetti nousi Lidlissä samalla kuin valikoimaan tuli ilmeisesti Baltiassa valmistettu halvempi, sattumoisin sellainen löytyy S-ryhmältäkin. Margariinihyllyyn ilmestyi kuukauden sisällä nostosta entisen hintainen vielä bulkimman näköinen tuote, tuoteseloste poikkeaa jonkin verran mutta edelleen suomalaista. En ole testannut poikkeaako käytännössä mitenkään.
 
Prosenteissa toki paljon mutta eipä noilla senteille noissa tuotteissa ole kenellekkään vittuakaan merkitystä oikeasti. Jos margariini maksaa 55 senttiä niin perkeleesti pitää syödä että se tuntuu rahassa oikeasti.
Mutta jos kaikkea nostetaan jotain senttejä niin kokonaisuudessa se jo tuntuu. Mutta melkoinen voitto prosentti tuossa vihreäpurkkisessa margariinissa kyllä, jos ennen se maksoi 28 senttiä niin tuskin lidl maksaa siitä läheskään kymmentä senttiä paketilta ja nyt myydään yli 50 sentillä.
 
Prismojen itsepalvelukassa kyllä harvinaisen ärsyttävä sen pakotetun pakkaustason takia. Luet muovikassin ja ajattelet että luet vaikka maitotölkin siihen perään että voi laittaa sen suoraan kassiin ja laskea tasolle, ei onnistu, muovikassi pitää yksinään pistää pakkaustasolle ensin. Tai jos sulla on vaikka 3 maitoa ja meinaat että luet ne kaikki samalla tölkillä, no ei onnistu sekään. Citymarketissa näin voi toimia ilman mitään ongelmia.

Se koneen puhe myös äärimmäisen ärsyttävällä äänellä tehty. Voin kuvitella että se joka siinä paikalla töissä niin päivän päätteksi päässä ei soi mikään muu kuin "Laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle..."
 
Oliko tämä ostos jonka bonus jäi saamatta juuri apteekista? Oletko varma että tuote oli bonuskelpoinen, olen ymmärtänyt ettei kaikista tuotteista saa antaa bonusta? Edelleen jos kyse apteekista, onko se paikallisen osuuskaupan pyörittämä? Ellei, veikkaisin ettei kassajärjestelmä ole kytketty suoraan S-ryhmän järjestelmään vaan sille kassatytölle olisi mainittava että bonukset kanssa.

Ässän omissa liikkeissä, ainakin tämän osuuskaupan koneilla, bonukset saa siten että näyttää korttia koneelle jolloin ruutuun tulee "bonus ok" tms. ja tämän jälkeen maksetaan halutulla tavalla. S-pankin kortilla maksaessa voi myös työntää kortin koneeseen ja näppäillä pin-koodin jolloin kaikki kirjautuu kerralla.
Kaikki kysymyksesi täsmäävät. S-ryhmän yhteistyökumppanin pyörittämä apteekki ja kyseessä ei ollut lääkkeeksi rekisteröity tuote.

Sama bonusten kanssa veivaaminen koskee ilmeisesti sitten kaikkia muitakin yhteistyökumppaneita?
 
Prosenteissa toki paljon mutta eipä noilla senteille noissa tuotteissa ole kenellekkään vittuakaan merkitystä oikeasti. Jos margariini maksaa 55 senttiä niin perkeleesti pitää syödä että se tuntuu rahassa oikeasti.
Noniinno. "En maksa prosenteilla vaan euroilla!" :confused:

Kyllähän se ihmetystä herättää nimenomaan prosenttien kautta että miten joku tuote yhtäkkiä nostaa hintaansa 30-50%? Noita prosentuaalisia juttuja kun laitat jonoon kymmeniä ja satoja niin sieltähän sitä eroa alkaa syntymään. Ei se 5€ yksittäisessä kauppalaskussa hirveän monen taloutta kaada, mutta vuodessa jos maksatkin ruuasta 1000€ enemmän niin jossain se melko varmasti näkyy.
 
Mutta jos kaikkea nostetaan jotain senttejä niin kokonaisuudessa se jo tuntuu. Mutta melkoinen voitto prosentti tuossa vihreäpurkkisessa margariinissa kyllä, jos ennen se maksoi 28 senttiä niin tuskin lidl maksaa siitä läheskään kymmentä senttiä paketilta ja nyt myydään yli 50 sentillä.

Saattavat myös olla tuotteita joita on myyty tappiolla tai nollakatteella "ruokakori" hintakilpailun takia. Prisma kun on polkenut hinnan tietyssä tuotteessa niin Lild vastaa jotta ruokakori pysyy rinnalla. Sitten kun vastaava tuote ei Prismassa enää ole polkuhintainen niin nostetaan itsekin. Toimii myös toiseen suuntaan, mutta s-ketju on yleensä vastannut vain jos Lidlillä on tätysin sama tuote hyllyssä. Hyvä esimerkki parin vuoden takaa oli Reissumies -leivän hinnan polkeminen kilpaa. Lopulta Lidl kilpailutti oman tuotemerkin alle "vastaavan" heidän halvimman Retkieväs -leivän ja jonkin ajan kuluttua hinta pompsahti lopulta kummassakin hieman takaisin ylöspäin. Juurikin koska s-ketjun vertauksessa Lidlillä oli hyllyssä nyt eri tuote -> hinnannosto -> Lidl nosti myös. Noiden halvimpien margariinien ym. kohdalla on tietääkseni ollut ihan vastaavaa pumppailua. Joten seuraile enemmän sitä ostoskorin kokonaishintaa kuin yksittäisten tuotteiden muutoksia (ruoan hinta on muuten keskimäärin nousussa...)
 
Mutta jos kaikkea nostetaan jotain senttejä niin kokonaisuudessa se jo tuntuu. Mutta melkoinen voitto prosentti tuossa vihreäpurkkisessa margariinissa kyllä, jos ennen se maksoi 28 senttiä niin tuskin lidl maksaa siitä läheskään kymmentä senttiä paketilta ja nyt myydään yli 50 sentillä.
Luulen että @Delirium Tremens on tässä tapauksessa lähempänä totuutta hinnoittelussa, Prisma myy samaa tavaraa omassa paketissaan myös 55 c joten Lidl on voinut pyrkiä saamaan asiakkaat kokeilemaan vieraskielisen nimistä pakettia, vaikka hinta olikin voimassa kuukausia ilman mitään tarjouskylttejä. Tuoteselosteet ovat siis identtiset joten vaikea uskoa että valmistaja pystyisi tekemään eri resepteillä samoja arvoja. Olisi jossain määrin mielenkiintoista tietää milloin Lidl alkoi myydä suomalaista versiota, vuonna 2009 tuote on arvioitu huonoksi verrattuna Rainbowiin Vertailu: vain kolme margariinia 20:sta erinomaisia Lienee kuitenkin olleet eri tuotteet koska kyse Kuluttaja-lehdestä.

Tarkemmin ajatellen maitolitrakin on täällä sentilleen sama Lidlissä ja Prismassa, halvimmat pekonitkaan ei poikkea montakaan senttiä, kuten ei perusolutkaan. Melkein kuin kartelli ilman sopimusta :) Leipäesimerkeistä muistin että Vaasan Ruispalat pieni pussi oli pitkään Lidlissä muita liikkeitä halvempi kunnes hinta nousi kerralla kymmeniä prosentteja lähelle tai samaan kuin muualla.
 
Käytännössä Lidl siis uskoo säilyttävänsä asiakkaat, vaikka nostaakin hinnat samoiksi, kuin kilpailevilla ketjuilla on. Eli toisinsanoen Lidl uskoo, että asiakkaalla on ja pysyy mielikuva Lidlin edullisuudesta, vaikka sillä mielikuvalla ei enää ole mitään katetta. Toki Lidl on varmasti edelleen edullinen jotain lähiön Salea tai K-Markettia vastaan tehdyssä hintavertailussa, mutta ei enää ole sen edullisempi kuin Prisma tai Citymarket (Citymarketin osalta oma mielikuva on kyllä se, että se ei Prismalle pärjää hintavertailuissa).
 
Toki Lidl on varmasti edelleen edullinen jotain lähiön Salea tai K-Markettia vastaan tehdyssä hintavertailussa, mutta ei enää ole sen edullisempi kuin Prisma tai Citymarket (Citymarketin osalta oma mielikuva on kyllä se, että se ei Prismalle pärjää hintavertailuissa).

Kyllä se Lidl on edelleen halvempi. Prisma kilpailee niissä "tavanomaisissa" tuotteissa; maidot, leikkeleet, lihat mutta jos vähänkään hairahtaa sen vertailukorin ulkopuolelle niin Lidlistä saa halvemmalla. Tässä nyt stetsonista pari esimerkkiä, pakastevadelma 500g, Lidlissä 2,99€ - Prismassa 3,15€. Kokonainen ananas Lidlissä 1,79€/kg - Prismassa 1,89€/kg.

Shittarista ei tarvitse edes samassa asiayhteydessä puhua jos sieltä ei hae ihan pelkästään niitä Plussa-tarjous sisäänheittotuotteita. Se on huomattavasti kalliimpi. Myös Salet ja S-marketit on kalliimpia kuin Prismat joten nekin häviävät.

Tulee käytyä about 75% Prismassa ja 25% Lidlissä. Joissain tuotteissa Lidlin laatu myös niin älyttömästi parempi että pakko hakea vaikka ei saa boonusta ja parin sentin hintaero ei oikeasti kiinnosta. Shittarista ja muutenkin K-kaupoista vain ja ainoastaan sisäänheittokamat.
 
Hyvä esimerkki parin vuoden takaa oli Reissumies -leivän hinnan polkeminen kilpaa. Lopulta Lidl kilpailutti oman tuotemerkin alle "vastaavan" heidän halvimman Retkieväs -leivän ja jonkin ajan kuluttua hinta pompsahti lopulta kummassakin hieman takaisin ylöspäin. Juurikin koska s-ketjun vertauksessa Lidlillä oli hyllyssä nyt eri tuote -> hinnannosto -> Lidl nosti myös.

Tätä en kyllä muista, kuinkas alhaalla reissarin hinta sitten kävi? Vai oliko joku paikallinen juttu, kun lähiprisma myy vieläkin kokoajan 28snt/pkt?

Ja voi kerpeleen Lidl, käyn ehkä kerran/3kk ja miten satunkaan osumaan silloin kun niillä nyt on se muovipussiton päivä :facepalm: Vain kolmesti siinä kassajonossa kuulinkin "missä teidän muovipussit on" hieman eri versioina, mahtaa myyjillä hieman ahdistaa korvien välistä illalla... :D
 
K-kauppoja vetävät kauppiaat. Voi olla, että kauppias oli siirtymässä muualle juuri silloin. Siis ruokapuolta.
 
Prismojen itsepalvelukassa kyllä harvinaisen ärsyttävä sen pakotetun pakkaustason takia. Luet muovikassin ja ajattelet että luet vaikka maitotölkin siihen perään että voi laittaa sen suoraan kassiin ja laskea tasolle, ei onnistu, muovikassi pitää yksinään pistää pakkaustasolle ensin. Tai jos sulla on vaikka 3 maitoa ja meinaat että luet ne kaikki samalla tölkillä, no ei onnistu sekään. Citymarketissa näin voi toimia ilman mitään ongelmia.

Se koneen puhe myös äärimmäisen ärsyttävällä äänellä tehty. Voin kuvitella että se joka siinä paikalla töissä niin päivän päätteksi päässä ei soi mikään muu kuin "Laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle..."
Tuo rajoitus tosiaan koskee Prismojen ja S-Markettien pikakassoja. Mielenkiintoisesti samaan firmaan kuuluvissa Alepa-kaupoissa ei ole tuota rajoitusta ja siellä voi toimia juuri kuten sinä haluaisit. Sale-kaupoista ja heidän pikakassoista (?) en tiedä.

Voisin kuvitella, että tuossa rajoituksessa on kyse siitä, että henkilökunnan on helpompi seurata pikakassalla tapahtuvaa ostotapahtumaa? Nykyään kaikki kaupan järjestelmät joudutaan suunnittelemaan sillä ajatuksella, että ihmiset ovat täysiä idiootteja ja epärehellisiä. Esim. monessa kaupassa oli kaljalaatikoille omat pikakoodit jottei niitä tarvinnut nostaa kassoilta. Nykyään näissä kaupoissa laatikko on pakko nostaa hihnalle. Miksikö? Koska ihmiset tyhjentelivät kaljalaatikot ja täytti ne Muumi-mukeilla tai muilla arvoesineillä ja sitten sulkivat laatikon läpinäkyvällä teipillä. Kassalla sitten totesivat, että heillä on yksi Karjala-laatikko. Myyjän on vaikeaa havaita huijausta jos laatikkoa ei nosteta hihnalle.

Lisäksi jos pikakassa ilmoittaa ettei se kyennyt lukemaan viivakoodia, niin vain pieni osa asiakkaista reagoi tuohon mitenkään ja olettavat, että tuote tuli luettua. Maksuvaiheessa jos sirulukija sanoo, että "Lukuvirhe" tai "hylätty", niin suurin osa asiakkaista olettaa, että maksu meni onnistuneesti läpi.
 
Voisin kuvitella, että tuossa rajoituksessa on kyse siitä, että henkilökunnan on helpompi seurata pikakassalla tapahtuvaa ostotapahtumaa?
Siinä tasossa on myös ainakin joissain paikoissa vaaka ja se seuraa itse sitä ostotapahtumaa. Joskus oli "viallinen tuote", eli oli lipsahtanut sisään liikaa tavaraa (valmiiksi pakattu tuote siis), niin kone hälytti henkilökunnan paikalle, kun paino ei vastannut luetun tuotteen tietoja.
 
Prismojen itsepalvelukassa kyllä harvinaisen ärsyttävä sen pakotetun pakkaustason takia. Luet muovikassin ja ajattelet että luet vaikka maitotölkin siihen perään että voi laittaa sen suoraan kassiin ja laskea tasolle, ei onnistu, muovikassi pitää yksinään pistää pakkaustasolle ensin. Tai jos sulla on vaikka 3 maitoa ja meinaat että luet ne kaikki samalla tölkillä, no ei onnistu sekään. Citymarketissa näin voi toimia ilman mitään ongelmia.

Se koneen puhe myös äärimmäisen ärsyttävällä äänellä tehty. Voin kuvitella että se joka siinä paikalla töissä niin päivän päätteksi päässä ei soi mikään muu kuin "Laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle, laske tuote pakkaustasolle..."

- Muovikassin voi skannata myös siitä pöydästä olevasta viivakoodista.
- Voi olla, että kyseisessä versiossa jokaisen maitopurkin viivakoodi on uniikki ts. ne pitää skannata erikseen.
- Masiinasta saa (onneksi) äänet pois päältä.


Tuo rajoitus tosiaan koskee Prismojen ja S-Markettien pikakassoja. Mielenkiintoisesti samaan firmaan kuuluvissa Alepa-kaupoissa ei ole tuota rajoitusta ja siellä voi toimia juuri kuten sinä haluaisit. Sale-kaupoista ja heidän pikakassoista (?) en tiedä.

Voisin kuvitella, että tuossa rajoituksessa on kyse siitä, että henkilökunnan on helpompi seurata pikakassalla tapahtuvaa ostotapahtumaa? Nykyään kaikki kaupan järjestelmät joudutaan suunnittelemaan sillä

Vaikka Prismat, S-Marketit ja Alepat kuuluu samaan ketjuun niin se ei välttämättä tarkoita, että niillä on ihan samanlaiset koneet kaikissa. Mun mielestä jo pelkästään HOK-Elannon S-Marketeissa on paria eri mallia pikakassoista.
 

Huomasin kaupassa, että Lidl itse mainosti tuota muodossa "muovikassi ja paperikassi ovat nyt saman hintaisia". Mielessä käy, että Lidlillä ei välttämättä ole pelkkä ympäristöasia mielessä, kun muovikassin hintaa nostetaan 30 %. Varmaan aika helpot rahat kaupalle, kun muovikassia menee kuitenkin kaupaksi lähes entiseen malliin.
 
Onhan ne itsepalvelukassat rampautettu aika tehokkaasti. Esimerkiksi jos olutta ostaa niin ostostapahtuma pysähtyy siihen ja pitää odottaa myyjää avaamaan sen myynti. Samoin jos esimerkiksi elintarvikkeessa on alennustarra niin sitä ei voi itse painaa mistään napista siihen vaan pitää odottaa myyjä siihen näppäilemään se. Maksuvälineeksi ne itsepalvelukassat eivät hyväksy muuta kuin pankki-, luotto- tai maksuaikakortin eli käteinen esimerkiksi ei kelpaa. Jos maksutapahtuma kortilla epäonnistuu eikä kortin lukeminen onnistu niin sitä ei voi yrittää uudelleen pyyhkäisemällä itse kortin pintaa vaikka hihalla ja kuittaamalla virheen ja yrittämällä maksua uudestaan vaan taas pitää odottaa myyjää siihen kuittaamaan kortin luku uudelleen.

Jos jotain positiivista niistä hakemalla hakee, niin hyvä ettei kuitenkaan noihin toimenpitäisiin tarvi odottaa myymäläpäällikköä vaan tavallinen myyjä voi ne hoitaa. Toinen positiivinen puoli etteivät ne itsepalvelukassat sentään puhu millään monotonisella äänellä mitään paskaa vaan tajuavat olla hiljaa. Tulisi varmaan harakiri mieleen kun kassa vielä puhuisi samaan ääneen kuin joku vammaisten hoitokodin hissi jossa se hissi toistelee aina miten ovi sulkeutuu ja avautuu ja mikä kerros milloinkin on.
 
- Muovikassin voi skannata myös siitä pöydästä olevasta viivakoodista.
- Voi olla, että kyseisessä versiossa jokaisen maitopurkin viivakoodi on uniikki ts. ne pitää skannata erikseen.
- Masiinasta saa (onneksi) äänet pois päältä.




Vaikka Prismat, S-Marketit ja Alepat kuuluu samaan ketjuun niin se ei välttämättä tarkoita, että niillä on ihan samanlaiset koneet kaikissa. Mun mielestä jo pelkästään HOK-Elannon S-Marketeissa on paria eri mallia pikakassoista.
Tuossa versiossa on varmaan vaaka pakkaustasossa, jolla pidetään huoli ettei vilppiä tapahdu niin helposti.
Ns. Tasapainotuotteissa viivakoodi taitaa olla aina sama EAN-13 muotoinen, joten järjestelmä ei kyllä tiedä onko tietty paketti luettu vai ei. Vaihtuvapainoisissa, kuten vaikka hedelmävaakatuotteet tai lihat taas sisällyttävät painotiedon viivakoodiin, mutta sekään ei ole yksilöllinen.
 
- Muovikassin voi skannata myös siitä pöydästä olevasta viivakoodista.
- Voi olla, että kyseisessä versiossa jokaisen maitopurkin viivakoodi on uniikki ts. ne pitää skannata erikseen.
- Masiinasta saa (onneksi) äänet pois päältä.

Miten skannaan pöydästä mitään kun viivakoodinlukija on kiinteästi kiinni siinä näyttöpäätteen alla?

Käsittääkseni tuo monen tuotteen luku kerralla ei onnistu siksi koska pakkausalusta taitaa ne punnita aina piippausten välissä, hyvä systeemi tietenkin kaupan kannalta, mutta vähän ärsyttävä asiakkaan kannalta. Normikassalla kuitenkin onnistuu että jos kärryssä on vaikka 10 maitoa niin antaa yhden ja kertoo määrän, tai on ainakin ennen onnistunut. Aika harvassa taitaa olla kaupan tuotteet joissa uniikkeja viivakoodeja käytetään.

Muiden koneista sitä ääntä ei kuitenkaan voi sammuttaa joten aikamoinen konemölinä siinä ympärillä on jos useampia asiakkaita.
 
Onhan ne itsepalvelukassat rampautettu aika tehokkaasti. Esimerkiksi jos olutta ostaa niin ostostapahtuma pysähtyy siihen ja pitää odottaa myyjää avaamaan sen myynti. Samoin jos esimerkiksi elintarvikkeessa on alennustarra niin sitä ei voi itse painaa mistään napista siihen vaan pitää odottaa myyjä siihen näppäilemään se.
Mistä kaupasta on kyse? Yksikään kauppa ei saa myydä ikäraja-tarkastettavia tuotteita pikakassoilta vaikka siihen tulisi myyjä viereen, koska sääntö-Suomi.

Lisäksi on hassua ettei tuossa kaupassa tehdä alennetuille tuotteille omaa viivakoodi-tarraa? Nuo ovat näppäriä normaaleilla kun kassoilla, kun myyjän ei tarvitse kuin vetää tuote skannerin läpi.
 
Viimeksi muokattu:
Miten skannaan pöydästä mitään kun viivakoodinlukija on kiinteästi kiinni siinä näyttöpäätteen alla?
Ainakin joissakin myymälöissä on vielä erillinen käsiskanneri vaikkapa isojen/hankalan muotoisten tuotteiden skannaamista varten.
Keskon versiossa puolestaan muovikassin voi valita siitä päätteeltä.
 
Mistä kaupasta on kyse? Yksikään kauppa ei saa myydä ikäraja-tarkastettavia tuotteita pikakassoilta vaikka siihen tulisi myyjä viereen, koska sääntö-Suomi.
Itselläni ainakin onnistui 5.5% siiderien osto Prisman pikakassassa. En edes kerinnyt huhuilla myyjää, kun se ehti jo kuitata ilmoituksen omalta päätteeltään.
 
Kyllä ne pikakassat voisivat toimia joiltain osin paremmin, mutta nopeuttavat silti keskimääräistä kassareissua aivan järjettömästi ja melkein aina pääsee sukkana kassalle kun kaiken maailman eläkeläiset ei osaa niitä käyttää.

Näkyi muuten Arinalla olevan -15% omistajapäivät taas.
 
Lisäksi on hassua ettei tuossa kaupassa tehdä alennetuille tuotteille omaa viivakoodi-tarraa? Nuo ovat näppäriä normaaleilla kun kassoilla, kun myyjän ei tarvitse kuin vetää tuote skannerin läpi.
Tämä on kyllä mysteeri. Osassa s-marketteja noilla on viivakoodilliset alelaput ja osassa ei. Ja ihan saman kaupungin sisällä. Laitoin omalle lähi s-marketille tuosta palautettakin, mutta eivät ole asialle mitään tehneet. Varmaan joku kustannuskysymys tuokin.
 
Mistä kaupasta on kyse? Yksikään kauppa ei saa myydä ikäraja-tarkastettavia tuotteita pikakassoilta vaikka siihen tulisi myyjä viereen, koska sääntö-Suomi.

Lisäksi on hassua ettei tuossa kaupassa tehdä alennetuille tuotteille omaa viivakoodi-tarraa? Nuo ovat näppäriä normaaleilla kun kassoilla, kun myyjän ei tarvitse kuin vetää tuote skannerin läpi.

Kyllä alkoholia saa myydä itsepalvelukassoilla, nikotiinivalmisteita/tupakkatuotteita ei saa.
 
Citymarketin itsepalvelukassassa ärsyttää ne joskus sattuvat "kutsu myyjä" -tilanteet joita myyjä kutsui satunnaistarkastukseksi. Joskaan ei ole koskaan minun kohdalla verrannut ruudulla näkyviä tuotteita ja tuotteita tasolla, kunhan kuittaa tilanteen.

Prismassa taas täytyy muistaa lukea pullonpalautuskuitti ennen maksuun siirtymistä, muuten täytyy kutsua myyjä apuun. Ei oikein avaudu, teknisen toteuksen osalta siis, miksi luku ei onnistuisi enää osana maksutapahtumaa, kunhan vaan lukisi ennen korttia niin loppusumma pienenisi.
 
Mistä kaupasta on kyse? Yksikään kauppa ei saa myydä ikäraja-tarkastettavia tuotteita pikakassoilta vaikka siihen tulisi myyjä viereen, koska sääntö-Suomi.

Saahan. Tupakkaa ei myydä, mutta alkoholia kyllä saa maksaa ihan normaalisti noilla joka ikisessä kaupassa. Vaatii myyjän tarkistuksen jota odotellessa skannaus pysähtyy, mutta kyllä onnistuu.
 
Kyllä alkoholia saa myydä itsepalvelukassoilla, nikotiinivalmisteita/tupakkatuotteita ei saa.

Tupakkatuotteista tulikin mieleen kun viime la edessäni olevalle miehelle sattui että "tavallisella" kassalta sanottiin että tämä kassa ei saa myydä tupakkatuotteita?
 
Jokainen tupakkaa myyvä kassa vaatii oman luvan / maininnan kaupan luvassa tms. Ja jokaisesta menee maksu. Niinpä isotkaan kaupat eivät yleensä ole hankkineet lupaa jokaiselle kassalle ja noita tilanteita tulee. Kai tämä on ollut voimassa jo pari vuotta ja suurin osa tupakoijista oppinut katsomaan oikean kassan. Käsittääkseni askin hakeminen viereiseltä kassalta ja maksaminen luvattomaan kassaan on laitonta sen verran kovalla sanktiolla että kauppias on työntekijöiltään kieltänyt ehdottomasti.
 
Tupakkatuotteista tulikin mieleen kun viime la edessäni olevalle miehelle sattui että "tavallisella" kassalta sanottiin että tämä kassa ei saa myydä tupakkatuotteita?

Jokaiselle kassapäättelle täytyy erikseen ostaa lupa tupakan myymiseen(jokainen kunta hinnoittelee tämän itse,olisiko ollut 40-70€/pääte), jossain myymälöissä on ostettu vain niille joissa on tupakkakoneet.
 
Lähi s-marketin kahdessa itsepalvelukassassa lukee, ettei niillä saa maksaa ikärajarajoitettuja tuotteita eli tupakkaa, alkoholia ym.
 
Jokaiselle kassapäättelle täytyy erikseen ostaa lupa tupakan myymiseen(jokainen kunta hinnoittelee tämän itse,olisiko ollut 40-70€/pääte), jossain myymälöissä on ostettu vain niille joissa on tupakkakoneet.

Okei tätä en tiennytkaan. Kiitos tiedosta ja nyt olen taas hiukan viisaampi :)

Omasta mielestä voitaisi kirjata lakiin samantien pykälä, että tupakkatuotteita saa myydä vain niiden myyntiin erikoistuneissa liikkeissä. Eli ei enää ruokakaupoissa, kioskeissa tai huoltisikoilla jne.

Itse en kannata tuotteiden myynnin holhoamista.
 
Omasta mielestä voitaisi kirjata lakiin samantien pykälä, että tupakkatuotteita saa myydä vain niiden myyntiin erikoistuneissa liikkeissä. Eli ei enää ruokakaupoissa, kioskeissa tai huoltisikoilla jne.
Vaikka inhoankin tupakkaa, en kyllä kannata liikaa holhoamista, ja ajatus Alkon kaltaisten monopolien lisääntymisestä tuntuu ikävältä takapakilta.
 
Tupakkakaupat ovat sinänsä katoava osa kaupunkikulttuuria Suomessa, mutta olisi tuo melko hankala toteuttaa. Olisihan se mukavaa asioida asiantuntevassa liikkeessä. Päivittäistavarakauppojen myyjät ei keskimäärin tiedä edes sätkä- ja piipputupakan eroa puhumattakaan että osaisivat kertoa jotain tuotteesta. Nykyisellään suurimmassa osassa maata parhaan palvelun saa r-kioskilta, niin surullista kuin se onkin.
 
Vaikka inhoankin tupakkaa, en kyllä kannata liikaa holhoamista, ja ajatus Alkon kaltaisten monopolien lisääntymisestä tuntuu ikävältä takapakilta.
Tuo ei olisi Alkoon verrattavissa oleva monopoli koska kuka vain voisi hakea luvan avata oman tuollaisen tupakkakaupan kun taas viinaa ei saa myydä kuin Alkossa.
 
Tuo ei olisi Alkoon verrattavissa oleva monopoli koska kuka vain voisi hakea luvan avata oman tuollaisen tupakkakaupan kun taas viinaa ei saa myydä kuin Alkossa.
Ah joo, aivan totta. Itse olisin tyytyväinen, jos viinit yms saisivat kanssa samanlaisen vapauden.
 
Monessa Euroopan maassa onkin jo käytössä tuo systeemi, että tupakkatuotteita saa vain alan liikkeistä. Vaikuttaa ainakin siten, että ihan hyvätuloisenkin oloiset henkilöt ovat jatkuvasti pummaamassa tupakkaa (kun sitä ei voi ostaa oikein mistään). Eli jos tavoitteena on tehdä tupakoitsijoiden elämästä entistäkin vaikeampaa, niin toimii siinä tarkoituksessa ihan hyvin :think:

Omasta puolestani voisivat jo pikkuhiljaa kieltää tupakan myymisen kokonaan, alkaa olla jo aika naurettavaa tämä pelleily. Vastaavasti odotan mielenkiinnolla mitä ihmisryhmää vastaan terveyspiipertävät julistavat sodan siinä vaiheessa kun tupakasta on päästy kokonaan eroon.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 983
Viestejä
4 876 917
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom