Juu sitä huononnettiin selvästi, mutta silti se on halvinta ollut toistaiseksi aina kun olen itse katsonut. Esim. tankilla sovelluksella voi hyvin haarukoida missä on halvinta.
Kaupungin "halvin" bensa 2h sitten näyttää olleen Shellin 1,481€ ja ABC:n sen sijaan on 1,512€.
On totta, että erotuksen saa SOK:lta vasta kuun lopussa, mutta tulee se silti yli 2 senttiä per litra halvemmaksi kuin tuo "halvin".
Mutta näissä on varmaan kaupunkikohtaisia eroja toki, mutta ainakin täällä meillä Eepeen alueella on ABC bonusten jälkeen aina systemaattisesti halvin.
Kyselin jo pari sivua sitten millä alueella polttoaine on pääsääntöisesti abc:llä yli 5c/l kalliimpaa kuin muilla ? Itse ajan n.30tkm/vuosi ja tulee ajoreittien mukaan tarkastettua hinnat. Yleensä Espoo-Lohja-Salo akselilla kun liikun niin en muista pariin vuoteen kertaakaan tullut tälläistä vastaan. Aina se Abc ollut edullisin. Hyvinkään St1 (se Hanko-Hyvinkää tien varrella oleva) oli kerran muita selvästi halvempi (ja siellä tankkasinkin) mutta ainoa poikkeus.
Tietysti paikkakuntakohtaisia eroja aina löytyy.
Kun abc:n bonarit tankkauksista muuttuivat (ennen max 5% nyt max 5c/l) pieneni myös hintaero ainakin omilla asemilla mitä yleensä käytän.
Tarkennetaan ja/tai loivennetaan sen verran, että havaintoni perustuvat osin mutuun, Tampereen seudulle ja isojen väylien varteen. Ei ole missään nimessä suuren kuukausioston tekevälle huono vaihtoehto keskittää polttoainekin ABC:lle, jos se on kätevää. Eiköhän sillä ainakin alle keskihinnan pääse.
Täytyy kuitenkin ensinnäkin huomata, että useimpien muidenkin asemien kylttihinnasta saa jokainen halukas kanta-asiakasohjelmalla alennusta, vaikkakin ässää vähemmän. Toiseksi ei ole mikään oletus, että asiakkaan ostokertymä on niin suuri, että bonus olisi 5c. Omassa tapauksessani paremmin 2,5-3,5.
Polttoaineen hintavertailukarttaa juuri äsken katsoessani tulos oli, että reittieni varrella tai muuten inhimillisellä sijainnilla ABC ei ole omat alennusmahdollisuuteni huomioiden halvin, vaan stetsonmenetelmällä normaalia keskitasoa, jos vertaillaan perusbensiiniä. Lopullinen hinta ABC:lla ja Neste Expresseillä olisi nyt aika samoissa, pari edullisinta mahdollista Neste expressejä(korjataan, edullisin St1). St1 ja Teboil löytyy myös sentin marginaalilla. Näitä kaikkia käytänkin miten sattuu, paitsi Teboilia jota boikotoin rasististen ennakkoluulojen takia. Homma kääntyisi niinikään sentin marginaalin sisään ABC:n eduksi jos bonus olisi aina tapissa.
Seudun halvimpiin listahintoihinkin kyllä mahtuu tässä otoksessa pari ABC-asemaa, mutta ne ovat väärällä puolen tai urbaanissa mörön perseessä, mihin minulla ei ole henkilöautoillen yleensä mitään asiaa. Isojen liikennemyymälöiden hinnat eivät ole ABC:n halvimpia ja ABC-asemista käytän lähinnä niitä, joten tämä kai lasketaan niiden paikallisten erojen piikkiin.
Kuluja tulee siitäkin, jos tarvitsee edullisinta tankatakseen kurvailla pari kilsaa teollisuusalueella tai madella johonkin muuten turhan hypermarketin parkkipaikalle liikennevalo-ohjattujen risteysten kautta. Tämän tietää myös osuuskauppa, ja jättää tiukimmat alehinnat muualle kuin valtaväylien liikenneasemien yhteyteen.