Build Lian Li O11 Dynamic ilmajäähdytteinen "Daydreamzilla" Ryzen 3700X, Sapphire RX 5700 XT Nitro+

Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
102
Tuskailtuani alkuvuoden 2019 Torttu V.2:n tehojen riittämättömyyden kanssa ja kuunneltuani kovalevyn ruksutusta, näin päiväunissani koneen, mikä kestäisi kovaa ajoa.

Torttu V.2 sisälsi Asus Crosshair Formulan, AMD Phenom X6 II:n, EVGA GTX 1050Ti:n ja teraisen kovalevyn. Alkuperäisen Tortun ostin Torista joskus vuoden 2016 kieppeillä, mikä sisälsi vielä huonompaa rautaa, mutta kokemattomuus tietokoneiden kanssa ja hinku pelata edes jotakin sai minut ostamaan valmiskoneen. Kyllähän niillä vehkeillä Civilizationia pelasi, sekä joitain vanhempia pelejä, mutta lapsuuteni rakkaus sekä aikuisuuteni likainen nautinto, eli ajopelit, eivät enää joissain tapauksissa suostuneet käynnistymään tai toimivat äärettömän huonosti.

Sitten vain tuumasta toimeen! Syksyllä 2019 rupesin suunnittelemaan millaisen koneen haluaisin ja rupesin selvittämään, mitä mahdollisuuksia minulla olisi. Täysin kokemattomana kasaajana ja vain pintaraapaisun tietokonemaailmaan saaneena, rupesin lukemaan artikkeleja ja arvosteluja eri valmistajista, osista sekä itse kasaamisprosessista. Youtuben maailmasta löytyi tähänkin paljon apua ja löysinkin sieltä kanavia, mitkä kertoivat maanläheisesti tietokoneista. Pikkuhiljaa perusasioita ymmärtävänä, aloin kartoittaa osia mitä koneeseeni tahtoisin. Pohjaksi päätin valita AMD:n, ihan vain koska minulla oli jo vuosia ollut jonkinlainen sympatia kyseisen firman hintapolitiikalle ja käyttäjäystävyydelle. Kylläpä kävi hyvä tuuri! Minulle selvisi, että AMD on peruskäyttäjätasolla kirinyt Intelin kiinni prosessoriteknologiassa ja joissain tapauksissa jopa ohittanut heidät.

Rupesin tutkimaan uutta 3000-sarjaa ja päätin, (konsultoin teknisesti lahjakasta pikkuveljeäni) että uuteen koneeseeni tulee 1080p pelikäyttöön täysin riittävä Ryzen 3600. Siinä riittäisi myös kapasiteettia tulevaisuutta varten. Sitten rupesin etsimään emolevyä, mikä sopisi uuden 3000-sarjan kanssa yhteen. Olin jo valisemassa käyttööni X470:ä, kunnes kuulin veljeltäni, että uusi X570 tukisi PCIe 4.0 laitteita (jaa että mitä?). Tämä kuulemma kuitenkin helpottaisi tulevaisuudessa tietokoneen päivityksessä, joten päätin että muutama kymppi ei sulje minua ulos tämän uuden teknologisen saavutuksen juhlimisesta. Siinäpä sitten marraskuussa ostin mustan perjantain kunniaksi ensimmäiset osani, Asus Prime X570-P emolevyn ja koska Ryzen tukee nopeaa muistia, siihen kaveriksi G.Skillin 2x8 3200Mhz muistit, eli yhteensä 16 gigatavua. Valitsin kivoilla valoilla olevat mustahopeiset kammat. Sen kummempia tutkimatta otin muutaman hienon tuulettimen, mitkä päätin jo silloin laittaa uuteen koneeseeni. Ai sitä lapsenomaista iloa, kun pääsit avaamaan uuden emolevyn paketistaan ja tiesit, että tämän pohjalle kaikki tulee rakentumaan.

Seuraava kuukausi menikin tutkiessa tietokonemaailmaa ja törmäsin reissuillani tähänkin foorumiin. Luin täältä (ja muualta, pääosin muualta) 3000-sarjan prosessoreista ja 5000-sarjan näytönohjaimista. Näytönohjaimeksi päätin ostaa uuden RX 5700:n niiden yltäessä melkein kilpalijoidensa tasolle samalla ollen halvempia, mutta XT vaiko normaali? Tässä vaiheessa näistä ohjaimista oli jo julkaistu kaikki non-reference versiot, joten rupesin tutkimaan näiden eroja. Tiesin Sapphiren olevan hyvä, mutta sen merkin näytönohjaimet tuntuivat todella kalliilta niiden plussiin nähden, joten laajensin muihin merkkeihin ja löysin Powercolorin. AMD exclusive näytönohjaimia tekevä merkki oli kellottanut normaalin 5700:n melkein samoihin lukemiin, mutta heidän näytönohjain oli testien mukaan Sapphireakin hiljaisempi. Ja 100 euroa halvempi! Sitten se 5700 vai 5700XT-kysymys. Ilmeisesti XT versio käy niin lämpimänä, että ilman vesijäähdytystä sitä ei olisi järkevää ostaa, varsinkin kun 5700 tarjoaa aivan tarpeeksi tehoa käyttööni. Kauaa ei tarvinnut enää miettiä, ennen kuin lukitsin kyseisen merkin ja mallin tulevaan koneeseeni.

Joululomalla oli aikaa selailla foorumin myyntipalstaa sekä katsella joulualennuksia. Etsin itselleni lähinnä prosessoria, mutta nämä 3600-prosessorit olivat aika harvassa ja jos sellaisen joku oli myynytkin, se oli hävinnyt saman päivän aikana. Sitten silmiini sattui kohtuullisen hintainen, melkein uusi 3700X. Mietin kymmenisen minuuttia, heitin suunnitelmat 3600:sta romukoppaan ja otin yhteyttä myyjään. Kaupat sovittiin saman päivän aikana ja prosessori lähti postiin. Prosessori saapui siinä kunnossa kuin luvattiinkin ja se pääsi emolevyn kanssa samaan kasaan odottamaan kasausta.

Nyt kasassa oli siis huokeasti haltuunotetut emolevy, muistit ja prosessori, näytönohjain oli suunniteltu ja oli aika ruveta miettimään koteloa, prosessorijäähdytintä, tallennustilaa sekä muita laitteita mitä "tarvitsen". Koteloksi valitsin Lian Li O11 Dynamicin, pidän kotelon kliinistä ulkonäöstä akvaarioefekteineen. En mielestäni ollut nähnyt niin hienoa koteloa missään. Suunnitelmissa oli myös laittaa koteloon valoja, niin tämä oli mielestäni erikoisen päätylasin sekä sivuseinään sijoitettujen tuuletinpaikkojen takia hyvä valinta. Tietokoneiden maailmassa seikkaillessani olin jo myös törmännyt custom looppeihin, joten tämä on siltäkin kannalta hyvä valinta, jos joskus tekee mieli leikkiä vedellä. Prosessorijäähdytintä etsiessäni keskityin lähinnä vain sen näyttävyyteen, kaikki tulisivat kuitenkin olemaan parempia kuin nykyiseni. Olin jo ostamassa Phanteksin kookasta tuplatornijäähdytintä, kun veljeni huomautti minulle, että olethan tietoinen Lian Lin kokorajoituksista. En ollut. Rupesin sitten katsomaan mittoja näiden osien osalta ja kävikin ilmi, että Lian Lin sivulasia ei olisi kyseisellä jäähyllä saanut kiinni. Kotelosta en halunnut luopua, joten rupesin etsimään matalampaa jäähdytintä. Prosessorin mukana saapunut vakiojäähy olisi tietenkin mahtunut ja siinä olisi ollut kivoja valoja, mutta lukemani mukaan se olisi ollut äänekäs. Olin kerennyt jo menettää sydämeni tuplatorneille, joten koetin etsiä toista jäähyä, missä olisi haluamani kaksi tornia, sekä vaadittavat mitat. Lopulta kuin vahingossa silmiini osui Noctuan NH-D9L. Kaksi tornia törrötti mahtavina 110 millimetriä korkeina, hopeisen kiiltävinä. Jäähy mahtuisi kotelooni, olisi niin näyttävä kuin 110 mm korkeana se voi mahdollisesti olla, jäähdytysteholtaan kokoisekseen loistava, sekä myös hiljainen.

Tallennustilaa miettiessäni olin jo luvannut itselleni, että HDD-kovalevyä en enää tietokoneessani katsele, tai kuuntele. Torttu V.2 käynnistyi elinkaarensa loppuvaiheessa jo viitisen minuuttia, tämä on tarkistettu kellolla. Teratavun kokoinen WD Black oli jaettu kahteen osaan (rauha hänen muistolleen), mutta olin sen typerästi jakanut noin puoliksi, eli pelejä siihen ei mahtunut ihan älyttömiä määriä ja jouduinkin aina uuden pelin löytäessäni poistamaan vanhoja. Olin siis päättänyt hommata erillisen SSD-levyn pelkästään käyttöjärjestelmälle ja yhden teratavun SSD:n peleille ja muille ohjelmille. Näitä tutkiessani minulle kävi ilmi, että on olemassa m.2 porttiin sopivia, pieniä NVMe kovalevyjä. Kylläpä teknologia on kehittynyt! Tutkin jo ostamaani emolevyä ja tajusin, että siinä on kaksi m.2 paikkaa, mitkä tukisivat uuden 4.0 gen m.2 kovalevyjä. Kannattaisko ottaa selvää etukäteen? Ei varmaankaan. Uusia 4.0 generaation kovalevyjä ei Suomessa ollut kuitenkaan myynnissä ihan hirveästi ja pienimmät niistäkin taisivat olla 500 gigatavuisia, sekä äärettömän kalliita, joten totesin edellisen kolmannen generaation m.2 levyjen olevan minulle riittävät. Sain scouttailtua itselleni upouudet Samsung 970 Evo Plus m.2 ssd-kovalevyt kooltaan 250 Gb ja 1 Tb hyvään hintaan.

Uudeksi virtalähteeksi valikoin aluksi Tortun Corsair VS650 tilalle beQuietin! 750W Sraight Powerin, sen hiljaisuuden ja modulaarisuuden vuoksi, mutta hetken tutkiskeltuani huomasin, että beQuiet! ei olekaan aivan niin hiljainen, kuin oli luvattu. Voi olla, että en vain ymmärtänyt lukemaani, mutta arvosteluja lukiessani Corsairin RM750W malli voisi olla hiljaisuuden kannalta parempi vaihtoehto. Aion myös tilata CableModilta tähän tuunatut kaapelit sinappi-ketsuppien tilalle. Ensimmäisen version tästä koneesta kuitenkin rakensin VS650:n avustuksella.

Kotelotuulettimiksi olin jo aikasemmin marraskuussa ostanut SilentiumPC Sigma HP Corona rgb:t. Olin silloin vain katsonut, että niissä on sama Asus Aura Sync, mitä emolevystä löytyy ja ne ovat suht hiljaiset. Tämä sateenkaarivalojen kanssa säätäminen olikin sitten aivan oma maailmansa. Ostin hyvässä luulossa Thermataken TT sync controllerin ja oletin, että tällä kontrollerilla voin säätää kaikkia kuutta Sigmaa valoineen. No, ei se aivan niin mennytkään, mutta siitä lisää rakennusblogissa, mitä aion jatkaa tämän lyhyen esittelyn jälkeen. Siihen kaveriksi ostin 10-paikkaisen Deepcoolin FH-10 fanhubin, mihin aioin laittaa (ja laitoinkin, kylläkin vain hetkeksi) näiden tuulettimien virtajohdot. Tästäkin lisää rakennusblogissa. Pystypaikoille tilasin hopeiset 120mm Lian Lin Bora Digitalit, näissä on oma controlleri ja Asus Aura Sync. Niiden kanssa säädöstä tulevassa blogissa.

Näytönohjaimelle on katseltu valmiiksi vertikaalinen näytönohjaimen pidike Cooler Masterilta. Tämä malli siitä syystä, että ymmärtääkseni tämän alle mahtuisi ainakin ne 25mm paksut tuulettimet, toisin kuin Cable Modin vastaavan kanssa. Phanteksin vertikaalisessa GPU-tuessa mahtuisi kai vielä tulvaisuuden vesileikkejä silmällä pitäen radiaattorikin sinne alle, mutta foorumeja lueskellessa näin jonkun sanovan, että Lian Lin Dynamicissa tämä Phanteksin tuki toisi näytönohjaimen liian lähelle lasia, vähentäen ilmansaantia. Kokemuksia tai vinkkejä tästä asiasta otetaan vastaan.

Ensimmäinen versio tästä Daydreamzillasta on jo kasattu sairaslomalla ollessa, eli päiväuni on jo osittain käynyt toteen. Mukana setupissa on kaikki muu, paitsi uusi virtalähde, RX 5700, 3 Sigmaa, 3 Bora digitalia sekä vertikaalinen näytönohjaintuki. Nykyinen versio pyörii vielä GTX 1050Ti:n kanssa. Kuvia en vielä lisää, kun en niitä ensirakentelun yhteydessä edes tajunnut ottaa, olin vain innoisani kaikesta uudesta ja keskityin saamaan kaiken oikein. Kuvia on kyllä vielä luvassa blogia tehdessäni, tätä kun vielä rakennellessani tulen purkamaan. Tämänhetkistä setuppia olen nyt kokeillut ja säädellyt viikon, kerron siitä sitten lisää rakennusblogissa. Tarvitsemaniani osia saa yrittää myydä. Asus GTX 1050Ti dual fan on myös tulossa tulevaisuudessa myyntiin.

Neuvoja, vinkkejä, kuraa ja muuta mielenkiintoista otetaan vastaan!

xoxo makaki913 <3 kiitos foorumille pääsystä
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos lukutuokiosta :)
Neuvoja, vinkkejä, kuraa ja muuta mielenkiintoista otetaan vastaan!
Tuo Noctuan minijäähy vähän särähti korvaan. Scytheltä löytyy, vieläpä samasta hintaluokasta, melkein kuin tuohon koteloon suunniteltu vain 0,5mm ilmoitettua maksimikorkeutta matalampi ja huomattavasti massiivisempi Fuma 2, mutta saat itse järkeillä onko järkeä lähteä vaihtamaan jos "pian" raudanhimojen kasvaessa tulossa custom looppi ;)
 
Kiitos lukutuokiosta :)

Tuo Noctuan minijäähy vähän särähti korvaan. Scytheltä löytyy, vieläpä samasta hintaluokasta, melkein kuin tuohon koteloon suunniteltu vain 0,5mm ilmoitettua maksimikorkeutta matalampi ja huomattavasti massiivisempi Fuma 2, mutta saat itse järkeillä onko järkeä lähteä vaihtamaan jos "pian" raudanhimojen kasvaessa tulossa custom looppi ;)

Sain lämmöt jo ihan hyville lukemille tuollakin, eikä ainakaan omaan korvaan tunnu äänekkäältä. Tietysti vertailukohta on täysillä pyörineen kökkötuulettimen ja tämän välillä. Valinta Noctuan ja tuon Scythen välillä oli puhtaasti visuaalinen :DArvelutti kyllä myös hieman ruveta kikkailemaan puolen millin varalla
 
Taisi myös Silver Arrow olla 149 milliä korkea (tahi jotain vastaavaa), mutta se nyt vain yksinkertaisesti oli ruma
 
Koitin etsiä buildeja joissa olisi käytetty Fuma2:sta (on näemmä pari muutakin Scythen möhköä jotka ainakin lähes mahtuisi tonne) niin ilmeisesti riippuu melkeinpä kopan toleransseista ottaako lasiin kiinni vaiko ei :D Itse olisin ottanut riskin, jos kyseiseen koppaan suunnittelisin ilmajäähyä. Alkuperäinen Fuma olis ollut 149mm korkeana vielä helpompi valinta.

yksinkertaisesti oli ruma
Allekirjoitan tuon että Silver Arrow on vähän "hölmön näköinen" erikoisen värisillä tuulettimillaan, mutta en sitä että Noctuan vauvanpaskan ja kromin yhdistelmä olisi mitenkään Scythen mustaharmaata visuaalisesti hienompi :p
 
Allekirjoitan tuon että Silver Arrow on vähän "hölmön näköinen" erikoisen värisillä tuulettimillaan, mutta en sitä että Noctuan vauvanpaskan ja kromin yhdistelmä olisi mitenkään Scythen mustaharmaata visuaalisesti hienompi :p
Noctuan vauvanpaska vaihtuu onneksi pikimustaan versioon, kunhan allekirjoittanut vain kerkeää sellaisen tilata :p ja Silver Arrowin ulkonäössä mulla tulee sanomista lähinnä heatsinkin muodoista
 
Sitten itse rakennusprosessin pariin. Sairaslomalla (ihan miesflunssa vain) ollessani viimeisetkin tarpeelliset osat saapuivat postissa ja levittelin ne heti pitkin asuntoa. Tutkailin hieman ohjekirjoja ennen aloittamista, mutta lueskelin lähinnä liittimien paikkoja ja rajoituksia. Emolevyyn tulevien osien kasailu sujui mainiosti niinkin monta rakennusvideota nähneenä, kuin mitä odotteluaikoina kerkesin katsoa. Muistikammat napsahteli paikoilleen B2 sekä A2 ja m.2 SSD:t laitoin järjestykseen boot-levy porttiin yksi ja muu tallenustila portiin kaksi. Prosessorin kanssa olin erityisen varovainen, mutta siinä ei ongelmia tullut. Soossit sisään ja prosessorijäähdytin päälle. Prosessorijäähdyttimen johtoa tuli mallailtua aika kauan, mutta hyvin se loppujenlopuksi suostui menemään piiloon. En tiedä kiristinkö sen jäähdyttimen liian kireälle. Olin kuullut, että kun et sitä helposti saa enää kiristettyä, se on ok, mutta tuntui että se kiristyi helposti melkein ruuvien loppuun saakka. Välissä purin Tortusta pari tuuletinta, näytönohjaimen ja virtalähteen. Kaivelin kotelon laatikosta ja se ulostautui laatikosta kuin itsestään. Ne jotka eivät tiedä, Lian Lin Dynamic -kotelo on kahteen osaan jaettu, eli tulen jatkossa viittaamaan osastoihin etu- ja takaliitteillä.

Hetken koteloa ihailtuani avasin kotelon paneelit ja rupesin purkamaan turhia osia irti. Paneelien poistaminen on tässä kotelossa tehty todella helpoksi, mutta tuntuu siltikin että mukana tulleet yläpaneelin sormiruuvit ovat huonot tai niiden kohdistus on tässä kappaleessa hieman mennyt huti. Ei mitään vakavaa, mutta hieman ärsyttävää. Poistin SSD-levyjen kiinnikkeet etupohjasta, koska kuka sellaisia muka tarvitsee? Takaa lähti 3,5" kovalevyn pidikkeet. Tämän kovalevykotelon tilalle saisi myös toisen virtalähteen, mutta sellaisellekkaan minulla ei ole tarvetta. Takaosastossa on myös sellainen pystypäin oleva tukilevy, mihin voi kiinnittää lisää SSD-levyjä. Itse ajattelin tähän tukilevyyn kiinnittäväni sen keskeisen paikan takia aiemmin mainitsemani fan- ja rgb-hubit, mutta tässä vaiheessa kasausta se saisi lähteä johtojen helpomman käsittelyn takia pois tieltä.

Asettelin ja ruuvailin (varovasti) emolevyn koteloon (en unohtanut IO-shieldiä, vaikka eka kerta olikin) ja rupesin mallailemaan virtalähdettä takapuolelle. Päätin asettaa virtalähteen alempaan paikkaan. Järkeilin, että johtojen hallinta olisi niin helpompaa, kun ylimääräiset johdot eivät roikkuisi mutkalla virtalähteen alla vaan makaisivat pohjalla. En myöskään halunnut laittaa sitä suoraan prosessorin taakse mahdollisen lämmitysefektin takia. En edes oikeasti tiedä voiko näin käydä, saa tulla valottamaan asiaa, jos tällaisesta on kokemuksia. Seuraavaksi päätin asentaa omistamani kotelotuulettimet, eli kolme vanhaa Sigmaa, sekä kolme uutta rgb-Sigmaa. Uudet menivät ylös poistoilmalle ja vanhat alas sisään tulevalle ilmalle. Sivuseinän kolme paikkaa jätin vielä tyhjäksi. Näiden tuulettimien johdot piilottelin jo valmiiksi, ettei tarvitsisi enää ruveta purkaamaan valmista kappaletta. Tässä välissä järjestelin takaosaston johdot ja kiinnitin emolevyn virtajohdot, sekä etupaneelin johdot. Kappas! Emolevyssäni ei ole paikkaa etupaneelin usb-c-johdolle. No, tämä ei minua erityisemmin kiinnosta, minulla kun ei ole yhtään kaksipäistä usb-c laitetta.

Nyt päästäänkin hauskaan osuuteen. Kotelotuulettimien normaaleja 3-pin virtajohtoja, rgb-johtoja, emolevyn liitinpaikkoja sekä kontrollereja katsellassani tajusin, että Sigmoissani onkin 12 voltin 4-pin rgb johdot, eikä 5 voltin adressablet, missä on kolme pinniä. Samassa katsoin, että emolevyssäni onkin 2 x 12V liittimet ja yksi 5V liitin valoille, eli pärjäisin ilman kontrolleria. Tuntien taustatyö meni harakoille, sillä Thermaltaken rgb-kontrollerilla ei olisikaan mitään virkaa laitteessani. Siinä on 9 paikkaa 9-pin johdoille sekä kolme paikkaa 12v 4-pin rgb-johdoille. Tuulettimissani ei yllätäen ole ensimmäistäkään 9-pin johtoa, joten ajattelin että käytän siitä kuitenkin jakamaan sitä rgb signaalia, mutta emolevyn riittävien paikkojen takia se olisi turhaa. Tulevissa Lian Lin tuulettimissa on 5V-pinnit ja oma kontrolleri, joten Thermatake takaisin laatikkoon ja jatkamaan hommia. Deepcoolin fan hubia päätin kuitenkin käyttää, sillä siihen mahtuisi kaikkien tuulettimien virtajohdot ja vaikka se olikin PWM-tuulettimille, ajattelin ettei täydet kierrokset niin hiljaisilla tuulettimilla olisi paha asia. Hah. Liimasin fan hubin mukana tulleen tarrateipin takapuolen ssd-pidikelevyyn kiinni ja laittelin tuuletinjohdot hubiin, sekä yhdistin hubin sata-virtajohdon suoraan virtalähteeseen.

Takapuolen johtomylläkkää manageroidessani tajusin, että se 3,5" kovalevykotelo voisikin olla ihan hyvä paikka johdoille etteivät ne roikkuisi ja ruuvailin sen takaisin. Työntelin vanhan virtalähteen ylimääräiset johdot sekä mutkat sinne ja niputtelin niitä vain hieman kotelon mukana tulleilla tarranippusiteillä, sillä ajattelin, että joudun tulevaisuudessa niiden kanssa vielä leikkimään. SSD-pidikelevy paikalleen ja fan hub johtoineen tarralla siihen.

Enää näytänohjain jäljellä! Siinä ei ollut mitään ihmeellistä. Kaksi kappaletta PCI-slotteja auki, liikkuvat taakse ja näytönohjain paikalleen. Tässä kotelossa PCI-slotin peitot ovat mielenkiintoisesti normaaleilla ruuveilla kiinni, mutta kyllähän kaikilta meisseli löytyy. Ajattelin tulevaisuudessa kylläkin vaihtaa niiden tilalle hopeiset sormiruuvit, sopisivat paremmin yleisilmeeseen.

Paneeleita en tässä vaiheessa uskaltanut vielä laittaa paikalleen, sillä toimivuudesta ei ollut mitään varmuutta. Laitoin pölysuojat paikoilleen, mitä tässä kotelossa tulee mukana peräti neljä kappaletta, yksi joka reikään. Tarkistin liittimet ja johdot viiteen kertaan ja lopulta uskalsin laittaa virtajohdot ja näytöt osoitettuihin liittimiinsä. Windows-tikku, minkä olin valmistellut paria viikkoa aikaisemmin, etuporttiin kiinni ja virtalähteeseen virrat päälle. Ainakaan vielä uusi rakennelmani ei syttynyt tuleen. Mielessäni pyöri kuvia palavasta asunnosta, mutta uskaltauduin painamaan virtanappia. Hermoja raastavan hetken hetken jälkeen näytöt heräsivät henkiin, Asuksen logo paistoi päänäytössä ja tietokone avasi Windowsin asennusohjelman. It's alive!

Jatkuu seuraavassa jaksossa...
 
Ja sitten hetkeksi nykyaikaan. Näytönohjain lähtee tänää tilaukseen, eli sitä jos et kerkeä tunnin sisällä tarjoamaan, olet myöhässä. Esittelytekstistä voisi myös ymmärtää, että minulle voisi myydä kuusi kotelotuuletinta. Ei voi. Tai voi, mutta en osta, sillä ne ovat tilattu jo viikko sitten. Tänään tilaukseen taitavat myös lähteä Noctuan musta 92mm PWM- tuuletin cooleria varten sekä vertikaalinen näytönohjainpalikka. Tilasin myös jotain muuta, mutta mitä? Kerron, kunhan teksteissäni sinne asti pääsen.

Ajattelin laittaa alatuuletinpaikoille toiset rgb-Sigmat myöskin ulostuloiksi ja Lian Lit tulisivvat kylkeen inputeiksi. Näytönohjain kun tulee pystyyn, se työntäisi lämmintää ilmaan outteja kohti. Myös valot olisivat silloin noissa Sigmoissa oikein päin :D

Seuraavassa niitä kuvia, mitä lupailin aiemmin. Valot säädin kuvia varten valkoiselle, eivätkä ne ole tosielämässä yhtä kirkkaat

P_20200116_195142.jpg

Ensin kokonaiskuva tämän hetkisestä versiosta

P_20200116_192636.jpg

Sinappi_paska ftw

Tuossa on Noctuan minijäähdytin hieman lähempää. Mielestäni sopii kokonsa puolesta tähän kuin nyrkki silmään, varsinkin kun tuuletin tullaan vaihtamaan mustaan. Emolevyn oikeassa yläkulmassa sijaitseva tuuletinjohto on hieman ongelmallinen, sillä en tiedä mitä kautta sen tuohon johtaisin. Ylhäältä vai sivulta?

P_20200116_193157.jpg

Eipä näy fan hubia tai alatuulettimia. Kuinka tähän päädyttiin? Jännää

Seuraavassa oikeassa osassa sitten seikkailuistani säätöjen ja ongelmien maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Viimeinen historiaosa.

Kone siis käynistyi, windowsit asentui, mutta kone oli kovaääninen täysillä pyörivien Sigmojen takia ja lämmöt näyttivät idlessä 55. Ihmettelin niitä, sillä olin ymmärtänyt et niiden pitäis olla hieman alemmilla tasoilla. Kokeilin CPU-Z:lla laittaa kuormaa ja lämmöt nousivat lähes 80 asteeseen Lueskelin siinä sit et mistä tuollaiset lämmöt voisi johtua. Hetken opiskeltuani aiheesta, rupesin yksi kerrallaan suorittamaan mahdollisia korjaustoimenpiteitä. Ensimmäisenä rupesin kokeilemaan Windowsin ja Ryzenin power modeja, muttta Ryzen Masterin mukaan tällä ei näyttänyt olevan juurikaan mitään vaikutusta. Lueskeltuani lisää miksi näin on, latasin chipset-päivitykset. Power modeista oli korjattu bugeja sekä niitä oli optimoitu. Näillä päivityksillä sain pudotettua lämpötilaa alle 50 asteen, mutta ne olivat silti neljällä alkavina korkean kuuloiset.

Tutkin taas internetin syövereitä lisää ja päätin kokeilla biosin päivitystä, sillä se voisi myös auttaa lämpöjen askemisessa. Olin kuullut siitä aikaisemmin kauhutarinoita, mutta päätin silti kokeilla sitä. Rupesin valmistelemaan muistitikkua, mutta silmiin osui kommentti, että uusissa emolevyissä BIOS:in päivitys voi tapahtua suoraan BIOS:in itsensä kautta. En viitsinyt lähteä ostamaan akkua, joten rupesin päivittelmään suorilta ja se oli kyllä todella kivuton operaatio. BIOS:a selaillessa huomasin myös, että muistini oli jostain syystä nopeudella 2166 MHz. Taas google käteen ja selvittelmään, että minkä ihmeen takia. Syy selvisi joksikin turvasäädöksi. D.O.C.P. päälle ja lämpöjä katsomaan. Lämmöt eivät muuttuneen miksikään.

Hetken pähkäiltyäni ja olevinaan kaiken tehneenä, muistin nähneeni fan curven BIOS-valikossa ja päätin mennä räpläämään sitä. Laitoin Noctuan pyörimään 40 asteen lämpötilassa 50% nopeudella. Tutkin muita kanavia ja huomasin, että niissä on PWM lisäksi DC-mode. Taaskin asia mistä en ole koskaan kuullut. Luulin aiemmin, että 3-pin tuulettimia ei ole mahdollista säätää, mutta DC-modella sekin on mahdollista. No, mulla oli kaikki kuusi tuuletinta PWM-hubissa ja virtalähteessä kiinni, joten piti ensin säätää fyysisiä virityksiä. Kävin vielä tarkistamassa lämpöjä Masterilla ja nyt idlet olivat laskeneet alle 40 asteen, pyörivät 36-39. Pelikuorma lämmittää prosessorin siltikin vain 60 asteeseen, eikä 100% kuorma nosta lämpöä siitä kuin pari astetta.

Käytän konetta nyt power saver modissa kun en tee mitään vaativaa ja pelatessa high performancessa. Olen nähdystä vaivasta huolilatta silti tyytyväinen, että lähdin etsimään ratkaisuja vaikeamman kautta, sillä nyt järjestelmäni olisi ainakin ajan tasalla ja optimoiduilla ohjelmistoilla.

Seuraavaksi yritin saada tuosta teollisuusimurista hieman hiljaisemman. Päätin kokeilla kuinka paljon hiljaisemmaksi sen saisin jo pelkästään sillä, että otan alhaalta vanhat Sigmat pois. Nyin niitä yksi kerrallaan irti fan hubista, kunnes yhtäkkiä äänet putosivat puoleen. Ihmettelin että kuinka yksi tuuletin voi vaikuttaa ääniin näin paljon, niin kävi ilmi, että yksi vanhoista Sigmoista olikin puukolla modailtu 3-pinninen PWM. Ei ihme, että Torttu olikin niin äänekäs. Poistin kaikki kolme vanhaa, mutta äänet olivat silti melko kovat. Heitin fan hubinkin menemään ja laitoin uusista Sigmoista jokaisen omiin portteihinsa ja menin tutkimaan BIOS:a. Sieltähän ne nyt löytyivätkin ja pääsin säätämään niitä DC-modella. Laitoin niihin pienimmät kierrokset mitä niihin saa. Kone hiljeni huomaamattomaksi, eikä edes CPU-tuuletin kuulu yli.

Olen tilannut kahdelle kanavalle 1 to 3 johtoadapterin tulevaisuutta katsoen, sillä sieltä on tulossa vielä 6 tuuletinta. Kolmella niistä on oma controlleri, joten enemmälle ei ole tarvetta.

Tästä lähtien päivitän tekemisiäni, aina kun postissa tulee jotain tehtävää
 
Seuraavan osan aika. Aikaa on vierähtänyt vaikka kuinka, mutta lankaan ei ole päivityksiä tullut. On ollut kiire lautapeliturnausten ja muiden harrastusten (ja ihan uudella koneella pelaamisen) kanssa. Anteeksi siis.

Pian edellisen viestin jälkeen, sattui silmiini torissa Sapphiren RX 5700 XT Nitro+. Olin jo tilailemassa sitä 5700 Red Deviliä, mutta nähdessäni tämän kaksi kuukautta käytetyn, hieman halvemman näytänohjaimen kuin uusi Red Devil, muutin tavoitettani. Rakkaaseen pikkuveljeen yhteys, niin hän kävisi tämän hakemassa puolestani (ei postitusta) ja odotelemaan. Ainoa vaikeus oli saada pikkuveli luopumaan tästä näyttiksestä, kun hän oli sen lopulta haltuunsa saanut. Pienen suostuttelun jälkeen sain näytönohjaimen kotiin asti ja pääsin sen asentamaan. Tämä oli melko tapahtumaköyhä tapaus, eikä ongelmia tullut. Kovaa ajoa ja 144Hz, 120-144 fps-nautintoa ultrilla. Otsikko vaihdettu vastaamaan speksejä.

Ajattelin, että tuo näytönohjain näyttäisi hyvältä pystyssä ja tilaa olisi, joten tilasin Cooler Masterin vertikaalikitin näytönohjaimelle. Teline kun saapui, asensin sen saman tien ja odotin jatkavani pelailua, mutta ei. Kone ei bootannutkaan, vaan sammutti ja käynnisti itseään, kunnes lopulta sammutin sen kokonaan. Säikähdin, että paskoinko näytönohjaimesta liitinpinnan räpeltäessäni, mutta kokeiltuani pelkkää näytönohjainta uudestaan, toimi kaikki moitteettomasti. Teline ja riser takaisin paikoilleen, sama ongelma. Näytönohjain osui myös muistikampaan, todella vähän, joten en uskonut senkään olevan syynä, mutta kokeilin pelkällä kaapelilla ilman telinettä. Ei. Luovutin kyseisen kappaleen suhteen ja palautin tuotteen Jimssille ja sain parin viikon päästä toisen samanlaisen vaihdossa. Tämäkään tuote ei toiminut odottamallani tavalla. Pääsin kerran työpöydälle asti, kunnen sama päälle-pois-rumba alkoi. Oma arvaukseni on, että riser-kaapeli on niin ala-arvoinen, ettei se kestä edes asentamista. Tuote taas takaisin Jimssille ja ajattelin, että kokeilen tällä kertaa Phanteksin telinettä, mutta meillä on nyt kiistaa kahdesta "puuttuvasta" ruuvista, joten katsotaan milloin pääsen uutta telinettä testailemaan.

P_20200208_152816.jpg

Hei, näyttääpä hyvältä! Ei vain toimi.

P_20200208_152837.jpg

Tilaa olisi ollut. Takapuolelta nojasi kylläkin muistikampaan

P_20200208_151033.jpg

Tarkoituksenani oli muokata ylimääräinen lärpäke dremelillä pienemmäksi ja porata pohjaan reikiä ilmavirtauksen parantamiseksi. Eipä näköjään tarvitse.


P_20200208_161504.jpg

Syypää kaikkeen. Haista vittu.

Puuttuvat tuulettimet saapuivat, joista kuusi sigmaa laitoin 1 to 3 -adaptereilla kiinni ongelmitta. Lian Lin PWM:t laitoin nurinkurin ilmanotoksi. Niistä otin etupuolella olevat kiiltävät tarrat veitsellä irti ja liimasin ne takapuolelle antamaan ilmettä. Takuuhan niistä poistui heti sen tehtyäni, mutta ei kiinnostanut, eikä niissä näytä ongelmia onneksi olevankaan. Joku fiksu niitä olisi varmaan testannut ennen pilkkomista :D Ripuli-Noctua vaihtui myös mustaan. Tarkistin samalla piitahnat ja yksi kulmahan siellä pilkotti aivan paljaana. Entiset soossit pois ja lisää tilalle. Laitoin tällä kertaa X-muotoon, jos se olisi levinnyt kulmaan hieman paremmin kuin herneenä.

Koetin myös saada valomaailmaa yhtenäsemmäksi ja tilasin kaapelin, millä olisin saanut näytönohjaimen ja Lian Lin tuulettimien valot yhteen, mutta ilmeisesti adressable rgb -signaalia ei voi jakaa pelkästään kaapelilla. Hei hei 15 euroa. Halusin myös varimaailmaa yhtenäisemmäksi ja ulkonäköä siistimmäksi, niin Cable Modsilta on tulossa kustomoidut kaapelit jossain kohtaa maaliskuuta. PInkki-hopeat tietenkin. Sopivan virtalähteen tilailen siinä samoihin aikoihin.

InkedP_20200223_022730_LI.jpg

Tähän väriteemaan sopivat kaapelit tulossa. Yrjistä?

Olen nyt konetta puolitoista kuukautta käytettyäni huomannut, että onhan tuo minijäähdyin aika onneton. Joissain peleissä prosessorin lämmöt nousevat hetkellisesti yli 75 asteen ja 92 mm hyrrä pyörii silloin 100% nopeudella. Melkoinen turbiini. Nälkä kasvaa syödessä, joten rupesin suunnittelemaan tähän jo cpu-looppia. :rofl2: AIO:ta en halua laittaa edes väliaikaisesti, kun se custom kiinnosti jo tätä rakentaessa. Näyttiksen lämmöt ovat pysyneet hyvillä tasoilla, joten nyt ei ole aika kuitenkaan ruveta rakentamaan täyttä looppia. Eikä lompakkonikaan sitä kestäisi, joten aloitan yksinkertaisesti yhdellä 360 radiaattorilla ja yhdellä blockilla.
 
CM riseri ollut täällä jo vuoden päivät käytössä ja ei ongelmia. Kahdella eri kokoonpanolla ja hienosti toimii. Jopa sellaisen huomion tein vanhalla koneella, että benchien grafiikka pisteet hitusen nousi riserin asennuksen jälkeen. Harmi juttu jos sulla homma kuralla. Myönnän, että näyttis menee turhan lähelle muistikampoja. Mulla taitaa olla 1-2mm väliä noilla samaisilla G.Skill tikuilla.
 
Eikös jotain ongelmaa ole ollut jos käytössä on raiseri ja liian uusi pcie versio? Eli jos biosista päällä pcie4.0 niin ei riseri rokkaa...
 
Eikös jotain ongelmaa ole ollut jos käytössä on raiseri ja liian uusi pcie versio? Eli jos biosista päällä pcie4.0 niin ei riseri rokkaa...

En oo tästä kyl kuullut, mut en ole kyllä yhtään asiaa tutkinutkaan. Mitä tapahtuu, jos sen heittää pois päältä?
 
Katsoin mitä se meinaisi. En kyllä aio karsia ominaisuuksia vain sen takia, että saisin näyttiksen pystyyn. Onneksi tuossa kortissa on ihan nätti takalevy
 
Eipä se pcie3.0 mitään vauhtia sinulta pois vie jos näyttiksen siihen pudottaa. Ei vaikuta edes 2080ti suorituskykyyn.
 
Eipä se pcie3.0 mitään vauhtia sinulta pois vie jos näyttiksen siihen pudottaa. Ei vaikuta edes 2080ti suorituskykyyn.

Pistin tutkien ja näyttää, että ei sillä ainakaan fps-eroja juuri ole. Jostain luin, että vaikuttaisi latausaikoihin peleissä, mutta taitaa sekin ero olla melko marginaalinen?
 
Aika päivittää tämäkin lanka loppuun asti. Viimeiset osa tulivat niin ripotellen, etten jaksanut niistä jokaisesta tehdä erikseen päivitystä ja lopulta päivityksen tekeminen melkein unohtui kokonaan. Pidemmittä puheitta, tässä lopullinen ilmajäähdytetty versio kaapelein ja riserein:

P_20200331_192324.jpg


Kommenteissa oltiin oikeassa. Näytönohjainriserin toimimattomuuden syy oli PCIe 4.0:ssa ja biosista sen vaihtamalla 3.0:aan, toimii kaikki oikein hyvin. Nyt hieman harmittaa, että menin vaihtamaan sen alkuperäisen CoolerMasterin riserin pois tähän Phanteksiin, mutta tämä malli tuo näyttiksen kuitenkin vähän kauemmaksi muisteista. Huonona puolena se, että teline makaa suoraan alatuulettimien päällä. No, ei voi enää mitään (paitsi jos vaihtaa cpu-coolerin tilalle vesijäähdytysblockin :P, milloin riseria voi luultavimmin nostaa vielä yhden pykälän ylöspäin).

Koneen speksit kaikille kiinnostuneille;

Kotelo: Lian Li PC-O11 Dynamic
Prosessori: AMD Ryzen 7 3700X
Näytönohjain: Sapphire AMD Radeon RX 5700 XT Nitro+
Emolevy: Asus Prime X570-P AM4 ATX
Tallennustila: Samsung 970 EVO plus m.2 SSD, 250 Gb ja 1000 Gb
Muisti: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3200MHz, CL16 (2x8Gb)
Virtalähde: Corsair RM1000x modulaarinen
Prosessorijäähdytin: Noctua NH-D9L
Kotelojäähdyttimet: 6 x SilentiumPC Sigma HP Corona RGB 120mm ja 3 x Lian Li BORA Digital 120mm RGB PWM (hopea)
Riser: Phanteks
Custom-kaapelit: CableMod

Puhe oli aikaisemmin, että jos rupeaa nestejäähdytyshammasta kolottamaan, niin asialle täytyy tehdä jotain. Sille on. Minijäähdytimen jäähdytysteho on kuitenkin niin olematon, eikä kunnollista (nättiä) cooleria tuohon saa mahdutettua, pistin vesiosat tilaukseen. Kaikki muu paitsi liittimet ja putket ovat nyt tilauksessa. Ajattelin tehdä tästä sitten tulavaisuudessa uuden langan ja pyhitän tämän tälle ilmajäähdytysversiolle.

Toivottavasti joku ensikertalainen saa tästä vinkkejä ensikasaukselleen ja toivottavasti tätä oli mukava lukea. Kiitoksia kaikille neuvojille ja lukijoille, siirryn nyt odottamaan vesiosia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 302
Viestejä
4 534 349
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom