Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Itsekin tekisin kuvaamallasi tavalla. Eli kääntäisin ASUS TUF WiFI-reitittimen DHCP-palvelimen pois päältä ja vaihtaisin kaapelimodeemin verkkoasetukset vastaamaan ASUSin nyt jakamaa aliverkkoa. Tämä on yksinkertaisin tapa luoda yhteinen verkko. ASUS hakee osoitteensa kaapelimodeemin DHCP-palvelimelta samalla tavalla kuin muut sisäverkon laitteet, olivat ne langallisia tai langattomia.Jos joku kotiverkkojen lainalaisuuksia ymmärtävä tajusi jotain tästä epämääräisestä selostuksesta, niin en pistäisi ollenkaan pahitteeksi, jos joku osaisi best-practiseja vinkata; miten minun pitäisi konffata Fritz ja TUF. Ymmärtääkseni sekä TUFille että halpis Asukselle sekä Proxmoxille pitää asettaa kiinteä IP Fritzin IP-avaruuden mukaisesti, mutta DHCP-IP-välin ulkopuolelta. Huomenna jää pähkäiltäväksi, pystynkö vaihtamaan helposti Proxmoxin IP:n. Jos en, niin uudelleen asentaminen on helppoa ja nopeaa varsinkaan, kun en ole mitään konfigurointeja vielä sinne tehnyt. Toisena vaihtoehtona on, että kaappaan TUFin osoiteavaruuden Fritziin.
Kun olet tämän haasteen selättänyt ja pääset hieromaan proxmoxiin virtuaalikoneita/kontteja, niin suosittelen lämpimästi asettamaan niille heti alusta lähtien kiinteät DHCP alueen ulkopuolella olevat IP osoitteet. On mukavampi säätää, kun sähkökatkon jälkeen mediapalvelin sekä muut palvelut löytyvät edelleen samojen osoitteiden takaa.Nyt loppui moti tältä illalta. Törmäsin huonosti rakennetun kotiverkon ongelmiin. Mulla on käytössä kaapelimodeemina Fritz!box sekä 2 wlan-reititintä, ensimmäinen on THE wifi-yhteyspiste; Asus TUF 4200 tmv. ja toinen on Asuksen halpis, mitä käytän lähinnä aurinkopaneelin invertterin tukipisteenä, kun invertterin wifi-dongle ei tue tuoreempaa kuin wlan4:ää.
Noh, opin prosessissa, että 2 pääasiallista reititintä (Fritz ja TUF) ovat molemmat DHCP-moodissa, eli jakelevat IP-osoitteita käyttäjilleen. Tämä tuore Proxmox-palvelin tulee TUFin taakse LANilla, joten jotta sain ylipäätään Proxmoxiin yhteyden selaimella, jouduin asettamaan IP:n TUFin IP-avaruuden mukaan. Tässä yhteydessä nyt tajusin, että Fritz ei tunnista ollenkaan TUFin IP-avaruutta eikä myöskään laitteita TUFin takana, mikä johtanee siihen, että ne laitteet, jotka kytkeytyvät LANilla kytkimien läpi Fritziin eivät saa Proxmoxia näkyviin lainkaan.
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin huomenna on edessä koko kotiverkon konffaaminen uudestaan Fritzin osoite-avaruuden mukaisesti. Tällä hetkellä olen kytkenyt Fritziltä tulevan LANin TUFin WAN-porttiin, joten joutunen siirtämään sen LAN-porttiin. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin TUF ymmärtäisi tämän perusteella hakea Fritziltä dynaamiset IP:t käyttäjille. Kokeilin tällä nyt käytössä olevalla setupilla vain disabloida TUFilta DHCP:n mikä johti siihen, että kaikki laitteet putosivat wifistä, eikä yhteyden muodostuminen onnistunut, kun IP:n haku ei toiminut.
Sekava selostus ja kertonee, että olen aika amatööri kotiverkon suunnittelussa ja rakentelussa, mutta myös Proxmoxia pystyttäessä.
Jos joku kotiverkkojen lainalaisuuksia ymmärtävä tajusi jotain tästä epämääräisestä selostuksesta, niin en pistäisi ollenkaan pahitteeksi, jos joku osaisi best-practiseja vinkata; miten minun pitäisi konffata Fritz ja TUF. Ymmärtääkseni sekä TUFille että halpis Asukselle sekä Proxmoxille pitää asettaa kiinteä IP Fritzin IP-avaruuden mukaisesti, mutta DHCP-IP-välin ulkopuolelta. Huomenna jää pähkäiltäväksi, pystynkö vaihtamaan helposti Proxmoxin IP:n. Jos en, niin uudelleen asentaminen on helppoa ja nopeaa varsinkaan, kun en ole mitään konfigurointeja vielä sinne tehnyt. Toisena vaihtoehtona on, että kaappaan TUFin osoiteavaruuden Fritziin.
Toivottavasti perhe ei ole kovin pahoillaan, kun huomenna netti pätkii...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.