Lepotilassa ollut läppärin ainoa m2 nvme pimeni osioimattomaksi ja kone bios looppiin!

Muijan läppäri, pari kuukautta vanha zenbook Oled - kovona uusi 2TB firecuda.. Lepotilassa pöydällä... Seuraavan kerran työhuoneessa vierailtuani koneen ruudulla oli auki bios ikkuna ja tuulettimet huusivat hoosiannaa!!??.. Ihmettelin ensikertaa " jopa oudon näköistä asuksen graafista uutta bios ilmettä - josta selviää ettei kovalevyä näy.. eikä palautus onnistu Asuksen "serveriltä"- jota lopulta yritin.... Nyt ihmettelen uskallanko (koska konetta käytetään työhommis) tätä enää ottaa käyttöön vai pitääkö viedä huoltoon.. - Kumpi hajos, emo vai kovalevy? Kova usb kelkkaan ja toisella koneella katsomaan.. - joo, osioimaton ja tuntematon.. sisällä 516gigaa dataa ( kaikki c asemalla koska nyt oli osioitu vain yksi asema.. Normisti omissa koneissa mulla ollu jo 40vuotta aina bootti-järjestelmä omassa levyssä ja tiedostot-softat fyysisesti eri levyllä- helvata ettei nyt ollut näin :(

Paljon on ollut eri onglemia since 1985.. Mut tää "korruptoituminen " laatuaan ensimmäinen.. - MITÄ IHMETTÄ KONEES TAPAHTU!? Osaisko joku kertoa...
(itse mietin yrittikö kone päivittää biosia automatic.. joka epäonnistui.. ?! ( winukassa ei ole päällä täppä lataa ja asenna päivitykset heti, jne)
Kokeilemalla konetta toisella kovalla- winukka ja kone tuntuu pelittävän normisti.. ( en vielä tosin oo ajanut diagnostiikkaa tai koittanut rautatasolla etsiä ongelmia/vikoja..

Ja entäs sitten tämä firecudan m2...?? Millä totetan että levy mahdollisesti on luotettava, enkä esim. palauta verkkikseen samantien "rikkinäisenä" ?!
Koska työkone on tässä elintärkeä.. uskoakseni vaimo menetti uskonsa eikä uskalla enää ko. läppärillä työskennellä ja menee varmastikin tänään etsimään kaupasta läppärin johon ehkä luottaa... - harmittaa etten osaa vastata mikä pitäisi ostaa... :( Olen rakentanut varmasti 1000 pc konetta ja asentanut windowsia ( since 3.1 vers. ja varsinkin XP,7 ja 10 tuhansia kertoja satoihin erilaisiin alustoihin..

En tiedä oliko ko. kone päivittänyt itsensä silti win11 24H2 .. ( omista win11 koneista olen tuon estänyt...

ps. nyt on kova omassa duunikoneessa (win10 procräck) m2 usbikelkassa - ja easeus data recoveryllä 84% yönjäljiltä tehtynä.. Onneks on edes 2viikkoa vanha bc klooni muijan koneen kovosta.. Mut silti "epäluotettava rauta on aina perseestä kun tämmöst tapahtuu.. ja sit meneekin 20 tuntii, 50tuntii selvittelys.. :(

Viimeksi muokattu:
hmm.. törmäsin artikkeleihin joissa Asus väittää että nää oled zenbookit (asus zenbook oled15 UM3504DA-PURE14) tukisivat vain 1TB levyjä?`? Mulla tuo 2TB ainakin tunnistautui ilman ongelmaa.. ja levyosiointi näyttää koko levyn kapasiteetin.. Mitään häröjä en huomannut kun uppasin viime lauantaina koneen 1TB -> tähän 2TB firecudaan.. ja konetta käytetty koko viimeviikon duuneissa kymmeniä tunteja... Tuntuu koskevan ainakin Intel koneita, mutta myös AMD kuten tää.. ?! Reddidistä eräs huomio: Reddit - Dive into anything

ps. Ei jumalauta jos tää o totta.. ettei asuksella GPT toimi 2 terasella levyllä... Mulla on tossa zenbookei vuodelta 2008-2010 joissa 4 teraset tosin 2,5" SSD .. ei vittu mikä tämmönen rajotus on, ei tajuu ees... aargh!?!? Jää lyhytikäseks moinen mylly jos pitää rajottaa muijan videoeditiä ja photarinkäyttöö siks kun ei oo tilaa ja pitäs kantaa ulkosta kokoajan mukana...

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 915
Jäsenet
75 740
Uusin jäsen
ma_sa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom