Lento peruttu - korvauksia?

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
370
Onko kokemuksia korvausten saamisista perutuista lennoista?

Itseäni kiinnostaa erityisesti tapaukset, joissa lentoyhtiö ei ole EU-alueelta, eikä lento saavu/lähde EU-alueelta. Näissähän on mahdollisuus saada vakiokorvauksia:
Lennon peruuntuessa voit siirtää lentoasi tai saada rahat takaisin

Ilmeisesti EU/USA liitännäisistä lennoista korvauksia saa herkemmin lentoyhtiöiltä odottamisesta/viivästyksestä.

Itselläni tapaus (tekninen vika Sydneyn päässä) Sydney - Doha välillä ja lentoyhtiö ei ole EU-alueelta, jolloin tuota vakiokorvaustaulukkoa ei voida soveltaa.
Lentoyhtiö haluaisi korvata omiin palveluihinsa käytettävissä olevilla elektronisilla maksuvälineillä, joissa tiukat aikarajat yms. jolloin pitää olla käytettynä.

No en ole lentämässä vähään aikaan, saati olenko ko. lentoyhtiön lennoilla seuraavaksi edes menossa - hyöty käytännössä 0€ itselle. Pienen mailinvaihdon jälkeen olisivat suostumassa korvaamaan ylimääräiset taksimatkat ja virvoikekulut lentokentillä (muutama pullo vettä ja kahvit).

Vakuutusyhtiöni olisi näillä näkymin pienen korvauksen antamassa odotusajasta varsinaisen ja korvaavan lennon välillä.

Lentoyhtiö reititti lentomme uudelleen, eli uusista lennoista ei aiheutunut kuluja, lisäksi kustantivat ylimääräisen hotelliyön, aamupalan ja lounaan Sydneyn päässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
Kokemusta Finnairista. Kieltäytyi maksamasta EU-korvauksia (pitkä lento, myöhästyminen yli vuorokauden, joten taulukon mukaan olisi 600 e/matkustaja), tarjosi korvauksen määrään verrattuna vähäistä lahjakorttia. Myöhästymisen syystä yhtiö uskoakseni valehteli härskisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 161
KLM (EU) antoi hotelliyön+ruoat ja pisteitä kun lento peruuntui. Lisäksi sain lisää pisteitä, kun valitin. Pisteillä olisi melkein saanut lennon Kööpenhaminaan, mutta jäi kokonaan käyttämättä.. Kateeksi käy kaveria, joka osti pullon viinaksia Lentokoneesta pisteillä.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Tänä vuonna olen saanut korvauksia SASilta ja Air Berliniltä. SAS alkuun koitti olla maksamatta, mutta EU päätökseen vedotessani tuli maksu perille. Kummallakin kesti ehkä 2kk valituksesta—>rahat tilillä.
Kummallakaan ei ollut haku tehty helpoksi ja joutui samoja lappuja täyttämään moneen otteeseen.

Ja siis rahaa tuli tilille majoituksen ja ruokien lisäksi.

SAS tosiaan alkuun jopa kielsi olevansa korvausvelvollinen.

Luulen, että koittavat monesti alkuun luistaa noista maksuista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
234
Pari kertaa hakenut ja saanut. Peruuntuminen ja myöhästyminen. Ensin vetoavat johonkin ennakoimattomiin tapahtumiin, mutta parin viestin jälkeen on maksettu. Parissa kuukaudessa kuten edelläkin mainittu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
KLM (EU) antoi hotelliyön+ruoat ja pisteitä kun lento peruuntui. Lisäksi sain lisää pisteitä, kun valitin. Pisteillä olisi melkein saanut lennon Kööpenhaminaan, mutta jäi kokonaan käyttämättä.. Kateeksi käy kaveria, joka osti pullon viinaksia Lentokoneesta pisteillä.
Aika vähään tyydyit, pieninkin EU-vakiokorvaus on 250 e, millä käy nykyhinnoilla Köpiksessä helposti ja ostaa lisäksi parikin pulloa viinaa. Tämä siis huolenpidon so. hotellin ja ruokien lisäksi.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 361
Luulen, että koittavat monesti alkuun luistaa noista maksuista.
Tätä olen itsekin kuullut useammalta taholta. Eli kun otetaan yhteyttä ensimmäistä kertaa, niin ongelmia vähätellään ja sitten yritetään korvata joku muutama kymppi huonolla lahjakortilla. Homma muuttuu heti, kun antaa asian käsiteltäväksi tuollaiselle asiaan keskittyneelle taholle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 161
Aika vähään tyydyit, pieninkin EU-vakiokorvaus on 250 e, millä käy nykyhinnoilla Köpiksessä helposti ja ostaa lisäksi parikin pulloa viinaa. Tämä siis huolenpidon so. hotellin ja ruokien lisäksi.
Juu, nyt tiedän paremmin. Ensimmäinen kerta meni kokemattomuuden piikkiin.

Lisäksi jäin jumiin välilaskulla Amsterdamiin, enkä ymmärtänyt väsyneenä pari tuntia jonottaneena pyytää kotilentoa joskus paljon myöhemmin ja käydä vähän pyörimässä kaupungissa.

Onneksi elämänfilosofiani on, että virheitä saa kerran tehdä. Sitten pitää oppia ja toista kertaa ei saa enää tehdä samaa virhettä.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Tätä olen itsekin kuullut useammalta taholta. Eli kun otetaan yhteyttä ensimmäistä kertaa, niin ongelmia vähätellään ja sitten yritetään korvata joku muutama kymppi huonolla lahjakortilla. Homma muuttuu heti, kun antaa asian käsiteltäväksi tuollaiselle asiaan keskittyneelle taholle.
En usko, että vaatii edes noita palveluita. Itse ainakin kun viittasin EU tuomioistuimen ennakkotapaukseen ja sen asettamiin vakiokorvauksiin muuttui ääni kellossa heti.

Finnair taisi jo sanoa ettei edes ota käsiteltäväksi enää noita ”joukkovaateita”.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 072
En usko, että vaatii edes noita palveluita. Itse ainakin kun viittasin EU tuomioistuimen ennakkotapaukseen ja sen asettamiin vakiokorvauksiin muuttui ääni kellossa heti.
Mun tapauksessa viittasin kyllä direktiivit, oikeustapaukset niin kansallisesta kuin EU:sta, kuluttajariitalautakunnan ratkaisut yms. Finnair ei antanut periksi.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
370
Näissä ”perintäpalveluissa” on aika tiukat ehdot, minkälaisiin tapauksiin lähtevät mukaan.
Esim. juurikin EU-liitänäiset lennot kuuluvat palveluiden piiriin. Eli vaikkapa Oseania-Aasia lento ei kuulu palveluiden piiriin vaikka se olisi osana lentoa EU-alueelle.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Mun tapauksessa viittasin kyllä direktiivit, oikeustapaukset niin kansallisesta kuin EU:sta, kuluttajariitalautakunnan ratkaisut yms. Finnair ei antanut periksi.
Saako udella mikä oli reittinä?
Ei sinänsä ihmetytä, Finnairin palvelu on ollut jo pitkään paskaa. Itse lennän Finskillä lähinnä Aasian suorat lennot siihen kun en ole löytänyt parempaakaan kompromissia (työn puolesta tulee lenneltyä aika paljon).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 739
Mun tapauksessa viittasin kyllä direktiivit, oikeustapaukset niin kansallisesta kuin EU:sta, kuluttajariitalautakunnan ratkaisut yms. Finnair ei antanut periksi.
Veitkö asian KRIL:liin? Jos et, niin miksi et, 3 vuotta aikaa valittaa että vielä voi ehtiä?

Omasta kokemuksesta sanon että noita "lakipalveluja" ei kannata (enää nykyään) käyttää, ihan samaan lopputulokseen pääset nykyään KRIL:lin kanssa viittaamalla EU261/2004 ja ko. laista 11.9.2015 tehtyyn ennakkoratkaisuun C257/14 (jos case koskee "teknisiä vikoja" niinkuin yleensä). KRIL vie jutun eteenpäin euroopankuluttaja virastoon jos lentöyhtiö ei ole suomalainen eli itse voit asioida suomeksi niin halutessasi.

Lakitoimistot eivät mm. hae seuraavia korvauksia ja näitä ei voi jälkikäteen hakea koska olet valtuuttanut lakitoimiston hoitamaan asian ja sen tekemä "sopimus" on validi
a) viivästyskorkoja
b) lakitoimiston kuluja

Muihin lentoihin pätee Montrealin sopimus (ja Jenkeissä kaiketi sitten vielä joku omansa joka kattavuudeltaan vastaa EU261/2004:sta mutta korvaussummat vähän pienemmät), mutta tämmöisen asian eteenpäin ajaminen voi olla lähes mahdotonta. Jos lentoyhtiö sanoo "ei", niin eipä sitä jää mahdollisuudeksi kuin yrittää saada joku ambomaan KRIL:liä vastaava ajamaan juttua jos sellaista edes on ja miten edes selvität että onko tuollaista tai itse nostaa oikeuskanne...

Oma kokemus Finskistä (2x tekninen vika, lopulta re-route ja perillä kohteessa ~24h myöhässä - ei puhettakaan paluulennon siirrosta), hakemus sisään toukokuussa 2015 -> "ei" ja vielä toisen kerran "ei", siirsin yhden lipun tuollaiselle lakitoimistolle ja just samaan aikaan tuli tuo C257/14, maksoivat korvauksen ko. lipulle "heti". Hain tämän jälkeen lopuista lopuista korvaukset suoraan Finskiltä (alkuvuosi 2016) "maksoivat" heti, mutta viivästyskorko ei heidän mielestä alkanut juoksemaan toukokuusta :). Eli maksoivat viivästyskorkoa vain jälkimmäisestä hakemuksesta alkaen. Vien KRIL:liin (KRIL hukkasi casen :)), mutta lopputuloksena keväällä 2017 sain loputkin viivästyskorot eli toukokuu 2015-> alkuvuosi 2016 väliseltä ajalta eli siihen hetkeen asti kun maksoivat omatoimisesti viivästyskorot & pääoman - mutta vain niiden lippujen osalta jotka ei mennyt tuon lakitoimiston kautta :).

Mielenkiintoinen yksityiskohta oli että KRIL:n eikä Finnairin mielestä Suomen laissa ole sellaista kohtaa joka vaatisi maksamaan viivästyskorkoa viivästyskorolle josta alkuperäinen korko on lakannut juoksemasta, mutta jota ei ole tilitetty korkoon oikeutulle. Eli Finski olisi voinut maailmaan tappiin viivästää tuon toukokuun 2015 - alkuvuosi 2016 välisen ajan koron maksamista "ilman kuluja" kun ovat korkoa kerryttäneen pääoman maksaneet pois. Ainoa tapa saada rahat pois olisi nostaa käräjäkanne jos toinen osapuoli ei noita haluaisi maksaa, mutta tässäkään tapauksessa mitään "voittoa" ei pääsisi tekemään ja olisi tietysti pieni riski hävitäkin juttu.

Eikö tuo nyt perkele ole jo kavallus/petos tai jotain, että tietoisesti isomman oikeudella pimitetään rahaa ja odotetaan että mitä vastapuoli tekee vai tekeekö mitään? Koska Finski KRIL:lin kautta samantien maksoi nuo toukokuun 2015-> alkuvuosi 2016 korot pois niin kyseessä ei voi olla mitään muuta kuin tahallista kusettamista...
 

Miguel

genderfluid sapiosexual demisexual questioning
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Itse hain myöhästymäkorvaukset AirHelpiltä, koska pidin helppoutta sen heidän korvauksensa arvoisena. Koko prosessi kesti suht pitkään, Maaliskuun lopulla '14 lento peruttu, Syyskuun lopulla '14 hakemus, Tammikuussa '15 tuli ilmoitus että Luftwaffe oli hyväksynyt hakemuksen täysimääräisenä ja kysyttiin tilitietoja, ja Helmikuussa kilahti rahat tilille. Kahden viikon välein tuli update tilanteesta mitä he olivat tehneet ja mitä lentoyhtiö oli tehnyt (jättänyt tekemättä), ja kaikinpuolin ihan positiivinen kokemus jäi.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 952
Näistä pitäisi löytyä jostain joku lista, jossa on listattu miten hyvin eri yhtiöt maksavat korvauksia. Osaisi sitten välttää noita huonompia lentoyhtiöitä. Vaikka harvemmin näitä peruttuja lentoja vastaan tuleekaan, mutta kun tulee niin kyllähän se vituttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 887
Laukku myöhästyi vaihdossa eurooppa-usa lennolla. Lentoyhtiö antoi kupongin että sai 50e ostella tavaraa, vaatteita jne. Aika vähän, mutten jaksanut alkaa tappelemaan.

Joku 3 päivää meni ja saivat sen tuotua hotellille. Sanoisin että onnettoman hidasta kun ko lentoyhtiöllä on kuitenkin useampi lento päivässä samalla reitillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Air france/KLM ja LA - Pariisi - Helsinki. Overseas oli hieman myöhässä ja vaihtoaika todella tiukka, ehdittiin portille koneen rullatessa pois. 2h aikaraja täyttyi juuri ja juuri seuraavan lennon kanssa.
Korvaus taisi olla 200€ /henkilö ja maksoivat mukisematta. Hakemuksella Air france/KLM sivujen kautta tietysti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 184
Viestejä
4 210 733
Jäsenet
71 025
Uusin jäsen
konrados

Hinta.fi

Ylös Bottom