Lenovo Yoga C740 läppäri ja Windows BitLocker

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hcc
  • Aloitettu Aloitettu

Hcc

Olen käyttänyt Lenovo C740 läppäriä marraskuulta lähtien, ja nyt ajattelin kokeilla Linuxin asentamista Windows 10:n rinnalle. Asennustikulta boottia tarjotessa kone alkoi kuitenkin kysymään BitLocker palautusavainta. Itse en ole mitään lukkoja tuohon asennellut, joten menin biosiin katsomaan tilannetta. Siellä oli sekalainen valikoima nappeja Security-sivulla, ja disabloin ne kaikki. Ilmeisesti ei olisi pitänyt, koska sen jälkeen en päässyt edes Windowsiin ilman avainta. Biosin resetoimalla pääsin takaisin lähtötilanteeseen, eli Windows pelaa, mutta haluaisin silti bootata tikulta. Mitähän kuvan asetuksista pitäisi sorkkia?

bios.jpg

Editlisäys: Windowsin asetuksista pääsi näköjään ottamaan kopion avaimesta, eli sain sen syötettyä. Vaikka boottaavaksi asemaksi on valittu usb-tikku, tuo käynnistyy silti suoraan Windowsiin.
Käytin eri Linux-distroja aktiivisesti 2005-2010, joten ei tämän ihan uutta pitäisi olla, mutta ihmeen vaikealta tuntuu pelkkä asennuvaiheeseen pääsy...

Viimeksi muokattu:
Oletko tehnyt Linuxin USB-tikun secure bootin huomioiden?
Ilmeisesti en. Onnistuuko Rufusilla tms työkalulla?
Ja uskaltaako yleensäkään samalle kiintolevylle asentaa Linuxia, vai joko tässä kohta saa pelätä ettei mikään käynnisty? Läppäri kun on kyseessä, siinä on vain yksi (lähes tyhjä) 1TB levy, josta ajattelin osioida parisataa gigatavua Linuxille.

Rufusilla minä olen aina tikut tehnyt. En kylläkään ole varma tukeeko jokainen distro jo secure bootia, itselläni on kokemusta Debianista, Ubuntusta ja CentOSista.

1595280431087.png

Näillä asetuksilla on aina toiminut. Samalla kovalevyllä on mullakin läppärissä Linux ja Windows, secure boot toimii, ei ongelmia.

Jahas, mulla oli partition schemenä MBR eikä GPT, kokeillaas vaihtaa se. Raportoin kohta.

Eip, edelleen itsepintaisesti boottaa suoraan Windowsiin vaikka boottivalikosta antaa tikun ja syöttää bitlockerille avaimen.
Testasin myös sen verran että tämä sinun tarjoamilla asetuksilla luotu tikku boottaa hienosti Ubuntuun yli 5 vuotta vanhalla pöytäkoneellani.

Eip, en vaan saa läppäriä boottaamaan tikulta. On tämä yksi säätö taas... Onko ehdotuksia miten aloitusviestissä näkyviä biosin asetuksia tulisi roplata?

Oletjo yrittänyt alustaa se tikku uefi (with csm)? Noissa kuvissa on non csm.

Oletjo yrittänyt alustaa se tikku uefi (with csm)? Noissa kuvissa on non csm.

Ei tarvita CSM:ää jos ei ole tarvetta legacy BIOSille. Se on tarkoitettu vain semmoisille käyttöjärjestelmille mitkä eivät tue UEFIa.

• Tykkää
Reactions: Hcc
Eipä ollut apua. Vieläkö olisi hyviä ehdotuksia? En suostu uskomaan ettei tuohon voi asentaa Linuxia, kun kerran tuon yhden linkin takana se oli jo onnistuttu jotenkin tekemään. Harmi kun ohjeet eivät olleet kovin tarkat.
Pitäisikö yrittää disabloida bitlocker kokonaan?

Viimeksi muokattu:
Disabloi ensisijaisesti bitlocker. Voit myös tutkia jospa koneeseen saisi asennettua corebootin tai vastaavan.

Mielenkiintoista kyllä, kokeilin Ventoy-nimistä softaa, jolla sain kuin sainkin tämän läppärin boottaamaan Ubuntuun. Asentamista en vielä uskaltanut kokeilla, mutta ehkä siitäkin voisi tulla jotain.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 537
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom