Lenovo valmistelee SteamOS:llä varustettuja käsikonsoliluokan Legion Go -tietokoneita

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
lenovo-legion-go-s-steamos-leak-evan-blass-20241220.jpg

Lenovon tiedetään valmistelevan uusia käsikonsoliluokan Legion Go -tietokoneita julkaistaviksi CES 2025 -messuilla. Nyt näyttää varmistuneen myös, että ainakin yksi niistä tulee pyörittämään ensimmäisenä Valven ulkopuolisena laitteena SteamOS-käyttöjärjestelmää.

Lenovon päätös ottaa SteamOS käyttöön seuraavan sukupolven Legion Gossa varmistui käytännössä yhtiön lähetettyä kutsut ”Lenovo Legion x AMD: The Future of Gaming Handhelfds” -tapahtumaan CES-messuilla. Tapahtuman erikoisvieraaksi on listattu Valven Steam Deckin suunnittelijoihin kuuluva Pierre-Loup Griffais ja SteamOS-käyttöjärjestelmä. Paikalla tulee olemaan myös Microsoftin Xbox Gaming Devices and Ecosystemin johtaja Jason Ronald, joten pelkkää SteamOS-tykitystä tuskin on kuitenkaan luvassa.

Legion Go -sarja tulee tiettävästi kasvamaan ainakin kahdella uudella mallilla. Kookkaampi malleista tulee tiettävästi sisältämään Nintendo Switchin tapaan itse laitteen kyljistä irtoavat ohjaimet. Sen sisällä odotetaan sykkivän tuleva Ryzen Z2 Extreme -järjestelmäpiiri, jonka odotetaan sisältävän Zen 5- ja Zen 5c -arkkitehtuurin prosessoriytimiä sekä RDNA 3.5 GPU:n. Sen rinnalle odotetaan myös pienikokoisempaa Lggion Go S -mallia, jonka järjestelmäpiiristä ei ole vielä tietoa, mutta aiemman kuvavuodon (uutiskuvana) perusteella ainakin se olisi tulossa saataville SteamOS-versiona. Huhujen mukaan Ryzen Z2 -piirit tulevat perustumaan jopa kolmeen eri sukupolveen täyttämään eri suorituskyky- ja hintaluokkien tarpeet.

Lähde: The Verge

Hienoa että tulee lisää SteamOS:ää tukevia laitteita. Mutta miksi ihmeessä nuo tattiohjaimet on pitänyt sijoittaa epäsymmetrisesti...varsinkin tuossa irroitettavassa mallissa se on vähintäänkin oudon näkiöstä.

Hienoa että Lenovo hyppää SteamOS kelkkaan :thumbsup:
Kun muutenkin valmistajilta oli alunperin ihan hemmetin tyhmää laittaa Windows 11 näihin käsikonsoleihin.
Kun se ei vaan toimi kosketusnäytöltä kunnolla ja sitten sen raskaus + muut Windowsin huonot puolet siihen vielä kaupanpäälle. Että ainoa plussa oli Windows ratkaisussa nämä peli striimaus palvelut... tai enemmänkin palvelu eli Xbox Game Pass.

Ja jos joku ei vielä tiedä niin Asuksen Allyyn, Lenovon aikasempiin Legion Go käsikonsoleihin saa Windowsin tilalle Bazzite - The next generation of Linux gaming joka on Fedoran päälle kyhätty SteamOS ja se toimii hienosti.
Mutta pöytäkoneeseen sitä en suosittele asentamaan kun itselläni oli ainakin ongelmia bluetoothin kanssa kun hukkas xbox series x kapulan vähän väliä. Mitä ei siis käy Fedora + Steam yhdistelmällä.

Hienoa että Lenovo hyppää SteamOS kelkkaan :thumbsup:
Kun muutenkin valmistajilta oli alunperin ihan hemmetin tyhmää laittaa Windows 11 näihin käsikonsoleihin.
Kun se ei vaan toimi kosketusnäytöltä kunnolla ja sitten sen raskaus + muut Windowsin huonot puolet siihen vielä kaupanpäälle. Että ainoa plussa oli Windows ratkaisussa nämä peli striimaus palvelut... tai enemmänkin palvelu eli Xbox Game Pass.
Varmaan ihan siitä syystä laittavat Windowsia että siinä lähtökohtaisesti toimii kaikki pelit joka on melkoinen plussa vaikka et sellaiseksi sitä laske.

Hyvä kyllä jos SteamOS saa tukea. Ehkä MS jaksaa joskus fiksata asioita kun tulee kilpailua.

Viimeksi muokattu:
Kuinkas sattui että tämä tuli kuunneltua tänään. Jos haluaa keskittyä pelien pelaamiseen, niin dualboot on toistaiseksi paras vaihtoehto.

Varmaan ihan siitä syystä laittavat Windowsia että siinä lähtökohtaisesti toimii kaikki pelit joka on melkoinen plussa vaikka et sellaiseksi sitä laske.

Hyvä kyllä jos SteamOS saa tukea. Ehkä MS jaksaa joskus fiksata asioita kun tulee kilpailua.

SteamOS:llä (ja noin linuxilla yleensäkkin) toimii kaikki paitsi nuo kernel anti-cheat pelit joita pelataan näppiksellä ja hiirellä. Kun tuskin kukaan noita kilpailuhenkisiä pelejä haluaa "padillä" pelata ?

SteamOS:llä (ja noin linuxilla yleensäkkin) toimii kaikki paitsi nuo kernel anti-cheat pelit joita pelataan näppiksellä ja hiirellä. Kun tuskin kukaan noita kilpailuhenkisiä pelejä haluaa "padillä" pelata ?
Tuskin sillä sentään ihan kaikki pelit toimii, ainakaan pelattavasti.

Tuskin sillä sentään ihan kaikki pelit toimii, ainakaan pelattavasti.

Mitä tässä olen Bazzitellä, Fedoralla sekä OpenSusella tässä tammikuusta lähtien pelannut pelini, niin keväällä oli vielä jokunen peli mikä ei toiminut. Mutta nykyään nekin toimivat. Toki kaikkia maailman pelejä en ole itse testannut mutta ison määrän olen.

Toki Steam Deckillä ei kaikki peli toimi pelattavasti kun ei riitä poweri kuten ei riitä näissä tulevissä Lenovon vehkeissäkään. Tai toki riippuu mitä haluaa yleensäkkin pelata.
Mutta ainakin nämä viimeaikaiset AAA pelit ovat olleet semmoisia mitkä kyykyttää noi käsikonsolit hyvin tehokkaasti, kun kyykyttävät paljon tehokkaammat pöytäkoneetkin.

Jos haluaa keskittyä pelien pelaamiseen, niin dualboot on toistaiseksi paras vaihtoehto.
Videosi käsittelee epävirallista harrastajien kyhäämää käyttöjärjestelmää. Uutinen taas virallista steamOS tukea, joka on luultavimmin paljon hiotumpi kokonaisuus.

Ainakaan steam deckillä ei ole ollut ikinä mitään ongelmia ja on voinut keskittyä pelaamiseen windowsin säätämisen sijaan.

Mitä tässä olen Bazzitellä, Fedoralla sekä OpenSusella tässä tammikuusta lähtien pelannut pelini, niin keväällä oli vielä jokunen peli mikä ei toiminut. Mutta nykyään nekin toimivat. Toki kaikkia maailman pelejä en ole itse testannut mutta ison määrän olen.

Toki Steam Deckillä ei kaikki peli toimi pelattavasti kun ei riitä poweri kuten ei riitä näissä tulevissä Lenovon vehkeissäkään. Tai toki riippuu mitä haluaa yleensäkkin pelata.
Mutta ainakin nämä viimeaikaiset AAA pelit ovat olleet semmoisia mitkä kyykyttää noi käsikonsolit hyvin tehokkaasti, kun kyykyttävät paljon tehokkaammat pöytäkoneetkin.
Juu kaikki muut pelit on toiminut, mutta en ole saanut kaikista maailman peleista HROT:ia toimimaan pelattavasti linuxissa :smoke: Ja dead rising 3:ssa näytti jäävän kontrollit jotenkin jumiin.

Pelihommia varten on nykyään erillinen pöytäkone windowsilla mihin saa etäyhteyden moonlightilla fedora läppäriltä. Dual boot ei oikein toimi, koska windowsia, steamia, ym. pitäisi päivittää välillä.

Hyvin se o mulla toiminut.
Samoin. Joskus 5-10 vuotta sitten kun edellisen kerran käytin Linuxia pääkäyttiksenä, piti käynnistyslataaja asentaa uudelleen lähes joka Windows-päivityksen jälkeen, mutta tässä reilun vuoden aikan kun olen taas Linuxia käyttänyt, ei ole kertaakaan tullut mitään ongelmaa Winukan päivityksistä. Eikä kyllä Archin päivityksistäkään...

Samoin. Joskus 5-10 vuotta sitten kun edellisen kerran käytin Linuxia pääkäyttiksenä, piti käynnistyslataaja asentaa uudelleen lähes joka Windows-päivityksen jälkeen, mutta tässä reilun vuoden aikan kun olen taas Linuxia käyttänyt, ei ole kertaakaan tullut mitään ongelmaa Winukan päivityksistä. Eikä kyllä Archin päivityksistäkään...

Ei tässä montaa kk ole aikaa kun Windows päivitys päätti päivittää GRUBia huonolla menestyksellä: “Something has gone seriously wrong,” dual-boot systems warn after Microsoft update

Statistiikka

Viestiketjuista
262 785
Jäsenet
75 055
Uusin jäsen
1Need2Pee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom