Legendaariset pelit

Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
154
Hei! Ajattelin että tällainen ketju voisi olla paikallaan, varsinkin, kun nykyään on kaikenlaiset emulaattorit.
Ajatuksena olisi kerätä tähän ketjuun sellaisia pelimaailmaa mullistaneita pelejä, ns. historiallisia mestariteoksia, jotka ovat muovanneet pelialaa. Ja tietysti käydä keskustelua niistä.

Varsinkin, kun vähän nuorempi sukupolvi ei välttämättä tiedä kaikkia menneisyyden (tai miksi ei myös nykyisistäkin) helmiä. Olisi myös hienoa saada hieman pohjustusta pelistä, tietoa sen tekemisestä tai muuta mielenkiintoista. Linkkejä videoihin, mielenkiintoisiin haastatteluihin yms.

Tätä ketjua ei ole tarkoitettu täytettäväksi jokaisella AAA-luokan pelillä, eikä onelinereilla, vaan nimenomaan "NIILLÄ" peleillä! Varsinkin jos pelialan historia kiinnostaa, niin täältä voisi löytää kaikkea mielenkiintoista.

Mitkä ovat pelihistorian vaikuttavimmat pelit?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
Ekana tulee mieleen Kickstart, oli vaikea.
Tietysti keskeinen merkkipaalu on Last Ninja, se ensimmäinen. Aivan huikeat musat, edelleen tulee soiteltua, tosin moderneilla sämpleillä.

Ja pakkohan se on tietysti mainita koko peliuniversiumin paras peli, sehän on tietysti Laser Squad. /thread

Kaikki ovat C64 pelejä :og:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
Tuo edellinen viesti tais mennä vähän nostalgiahuuruissa, niin lisätään nyt vähän tarkemmin aiheeseen osuvaa kontenttia (ei sillä, etteikö lausunto Laser Squadista pitäisi paikkaansa).
Nämä on toki omia kokemuksia PC-peleistä, en ole mikään pelihistorioitsija. Merkkipaaluna pitäisin first person shoottereissa Wolfenstein 3D:stä, se oli kyllä päräyttävä. Sit muistaakseni oli joku sellainen peli kuin RIOT (tai R.I.O.T, tms) (edit: peli olikin: ) R.O.T.T, mutta varsinainen legendaarinen fps-peli on tietysti Doom. Voi että sitä pelattiin, pitkään ja hartaasti. Lisäksi pitäisin ensimmäistä Half-Lifeä nykyisten tarinavetoisten fps-pelien äitinä ja isänä, peli oli huikea kokemus, ja siitä myös lähti modin muodossa legendaarinen Counter Strike, olikohan se nyt 1.6 versio joka räjäytti pankin. Samaa peliä kait edelleen pelataan, hieman turboahdettuna. Verkkomoninpeleistä myös Quake lienee jättänyt merkkipaalun historiaan.

RTS-puolella itselle se ensimmäinen kokemus oli Dune Dune2. Mieletön peli. Voi olla että aika kultaa muistot, tuntuu vaan että nykyiset RTS-pelit edelleen toistaa sitä samaa minkä Dune esitteli, tietysti turboahdettuna.
edit: kyse siis Dune2 pelistä, kuten hatih hoksautti alla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
120
RIOT (tai R.I.O.T, tms)
Siis Rise Of The Triad? 90-luvun puolivälissä DOS-aikoina pelin kansio lyheni kaikilla tuttavallisemmin muotoon ROTT. Pelistähän piti tulla Wolfenstein 3D:n jatko-osa mutta jostain lisenssisyistä tai miksi lie nimi vaihtui. Kaikki oli kuitenkin suorakulmiota ja neliötä edelleen... hyvät goreroiskeet tosin varmistivan sen että hauskaa oli pienen hetken.

Vastarannan kiiskinä heitän ilmoille seuraavaa:

Half-Life loi pohjan modernille FPS-genrelle, kyllä. Onko tämä nyt hyvä vai huono asia, vähän riippuu. On ehkä kerettiläisyyttä sanoa näin Half-Lifesta, mutta varsinaisen innovaation eli skriptattujen tapahtumien lisäksi en missään vaiheessa kokenut peliä mitenkään tajuntaa räjäyttäväksi. Pari munakkaan näköistä ja kuuloista asetta, ihan hyvä sotilaiden tekoäly, mikä olikin pelin parasta antia, ja panostus ympäristöihin nousivat jonkin verran esiin. Suurin osa pelistä oli kuitenkin viemäreiden, ilmanvaihtokanavien ja varastohallien komppaamista tavallisia, ehkä jopa mitäänsanomattomia muukalaisprötöjä ammuskellen. Ei ollut ragdollejakaan tuohon aikaan joten tylsäksihän se kävi nopeasti, ja pelin pelasin läpi lähinnä siksi, koska se sai 95/100-arvosteluja kautta linjan ja odotin jotain valaistumista melkein loppuun asti. Sitten oltiinkin Xenissä ja vaihdettiin tasohyppelyyn. Ihan tavallisena räiskintäpelinä se mieleen jäi. Vasta HL2 toi mukaan fysiikalla irrottelun ja sen myötä ammuskelu sai aimo tujauksen emergenssiä ja kodak-hetkiä riittikin sitten pitkälle. Ehkä se Quake-pohjaisuus teknisesti oli vähän liian rajoittava tekijä Half-Lifen tapaiseen peliin, josta olisi varmasti saanut vähän ajanmukaistetummalla tekniikalla jo ekasta osasta ikimuistoisemman. Muutama NPC jotka availevat ovia tai seinän läpi pamahtavat lonkerot eivät kyllä minun mielestäni oikeuttaneet kaikkia niitä kehuja.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
154
Hiippailu peleissä uskaltaisin sanoa, että Nintendo 8-bittiselle julkaistu Metal Gear on "luonut" sen skenen peleihin. Ilmeisesti teknisten rajoitteiden takia, räiskintäpelistä tehtiinkin "hiippailu"-peli ja siitä se sitten lähti! Täältä foorumilta löytyy hyvää keskustelua pelisarjasta ja youtubesta myös mielenkiintoisia videoita.

Ja jos en ole väärässä, niin Max Payne ps2:lle toi ensimmäistä kertaa peleihin "bullet timen". Siinä myös hyvinkin yleisesti käyttöön tullut efekti.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Laittaisin pari omaa lajityyppiään ja niiden aikaisempia edustajia tähän. Nämä eivät olleett ensimmäisiä, mutta allekirjoittaneen mielestä klassikoita moninpelien saralla.
-- ylhäältä päin kuvatut "yhden ruudun" kilpa-ajo/kaahauspelit : Super Sprint ja Slicks N Slide.
-- tykistötaistelupelit (kuten myöhemmin Worms) : Scorched Earth
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 983
-- ylhäältä päin kuvatut "yhden ruudun" kilpa-ajo/kaahauspelit : Super Sprint ja Slicks N Slide.
-- tykistötaistelupelit (kuten myöhemmin Worms) : Scorched Earth
Oi ettien että. Kuinkahan lie monta tuntia näiden kanssa on aikoinaan menny! Mikähän oli se yks peli mikä oli hyvin Worm tyyppinen, oliko jopa ehkä Suomalaisten tekemä(?), missä kaiveltiin jollain myyrällä(?) ja periaate sama kuin Worms muttei kuitenkaan vuoropohjainen.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Dune 2:sta tuli muuten mieleen, että kohta ilmestyvä Silica herättää vähän samoja viboja. RTS&FPS-hybridi kyseessä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
-- tykistötaistelupelit (kuten myöhemmin Worms) : Scorched Earth
Tämä! Voe luoja kun tuota tuli hakattua, koulun rupisilla koneillakin jopa pyöri :rofl2: Kyllähän tämä varmaan synnytti wormsit.

Pistän nyt ihan ohuen siivun offtopikkia: onko täällä ketään joka olisi pelannut tunneleria? Yksinkertainen, mutta tavattoman hieno peli, mitä tuli kaveriporukalla hakattua niin, että teipattiin monitorin keskelle pahvilevy ettei näkisi mitä kaveri puuhaa.
/offtopic
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Pistän nyt ihan ohuen siivun offtopikkia: onko täällä ketään joka olisi pelannut tunneleria? Yksinkertainen, mutta tavattoman hieno peli, mitä tuli kaveriporukalla hakattua niin, että teipattiin monitorin keskelle pahvilevy ettei näkisi mitä kaveri puuhaa.
/offtopic
Juu yläasteen ATK-tunneilla pelailtiin tuota. Ja jotain sivuttain skrollaavaa lentsikkapeliä.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
804
olipas mieltä virkistävä tämä ketju. en tiedä mitä tästä yöstä tulee. täältä löydät helposti esim per vuosi haulla vanhat legendat ja pelaa suoraan selaimelta.
nostan itse sarjan "Commander Keen" löytyy tuolta.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Bluemax?
edit: jaa, tää olikin C64 peli
Edit: Ei kun ei ollutkaan toi. Mutta tota tuli kyllä myös pelailtua aikoinaan.

Toi lentopeli oli tosi simppeli, siinä pystyi ampuun ja tiputtaan pommin. Muistaakseni maassa oli joku lehmä minkä sai pommilla nurin.

Edit2: Sopwith oli pelin nimi!
 
Liittynyt
14.07.2021
Viestejä
59
Siis Rise Of The Triad? 90-luvun puolivälissä DOS-aikoina pelin kansio lyheni kaikilla tuttavallisemmin muotoon ROTT. Pelistähän piti tulla Wolfenstein 3D:n jatko-osa mutta jostain lisenssisyistä tai miksi lie nimi vaihtui. Kaikki oli kuitenkin suorakulmiota ja neliötä edelleen... hyvät goreroiskeet tosin varmistivan sen että hauskaa oli pienen hetken.
Ahh mitkä nostalgiat. ROTT:ia tuli kyllä hakattua siinä missä doomia ja wolffia. Muistan kun kavereiden kanssa hämmästeltiin seinään ampumista ja siihen ilmestyviä luodinreikiä. Oli niin realistista :D
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 640
Doom ja ROTT mainittu mutta ei Dukea?!?!? Vaikka ei ole Doomin voittanutta niin Duke Nukem 3d tulee hyvänä kakkosena. Minä sain kokeilla ekan kerran kaksinpelinä, synnyin vessaan jonka jälkeen kaveri ihmetteli mitä minä siellä yksikseni ammuskelen kun näin peilikuvani. Tietääkseni eka peli jossa tuo ominaisuus oli.

Kunniamainintana, vaikka ei noiden tasoinen legenda olekkaan niin Heretic oli se mikä korvasi Tetrikset ja Dynablasterit kun kouluun tuli lähiverkko.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 397
Duke 3d oli toki kova, mutta en sitä kuitenkaan ihan genren vaikuttavimpiin teoksiin lukisi. Näissä toki mennään helposti juupas-eipäs-väittelyyn, kun jokaisella se oma lempparinsa. Mutta mitä tuohon FPS-genreen tulee, niin kyllähän se Doom potin räjäytti ja sen nostattaman hypen vanavedessä tuli oikeastaan kaikki muu: Duke Nukem, Quake, Heretic ja sen jatko-osat Hexenit, Blood ja sitten myöhemmin Half Life, Unreal ja ties mitä. Ilman Doomia näistä mitään ei välttämättä olisi nähty. Tänä päivänähän elossa on vielä edelleen se Doom ja moninpelipuolella joissain määrin Quake. Toki CS on sitten puolestaan syntynyt Half Lifen pohjalta. Mutta edelleenhän uusia FPS:iä julkaistaan tämän tästä eli genre on kyllä hyvin voimissaan.

Kun videopeleistä puhutaan, niin on tietysti pakko mainita Super Mario Bros (1985). Sinällään tästä on ehkä turha hirveästi tarinaa kertoa, kun varmasti jokainen kuka videopeleistä on ylipäätään kuullut, tämän pelin tietää. Ihan uskomaton suoritus, miten näinkin pelattava peli on saatu mahdutettua pariinkymmentä kilotavuun. Pelihän on edelleen pelattavuudeltaan ihan terästä ja varsinkin muutaman vuoden myöhemmin tullut Super Mario Bros 3 on hyvin voimissaan etenkin speed run genressä. Marion menestyksen myötä osansa potista halusi tietenkin Sega Sonicillaan ja myöhemmin PS1:llä Sonyn tasoloikkasarjaksi tuli Crash Bandicoot.

Sitten voisin vielä nostaa tässä esille tappelupelit ja sieltä Street Fighter 2:n, mikä räjäytti pankin sillä saralla. Tätä edeltänyt Street Fighterhän oli vielä aika köykäinen tekele, mikä ei juuri huomioita saanut, mutta kakkonen tekikin sitten tappelupeleille jotakuinkin saman kuin mitä Doom FPS:lle. Street Fighter 2 oli arcadepeli, mikä sitten portattiin kuitenkin sen ajan konsoleille (SNES, Genesis, TurboGrafx) ja siitähän tehtiin ties kuinka monta versiota (varmaan kymmenkunta). Näistä kai se yleisesti parhaana pidetty on Super Street Fighter 2: Turbo, mitä edelleen pelataan jopa kilpailullisesti. Street Fighterin vanavedessähän sitten tulikin pitkä liuta muita yrittäjiä, joista tunnetuimmat (ja edelleen uusia osia saavat) taitavat olla Tekken, Mortal Kombat ja Virtua Fighter.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 433
Star Control 2. Olihan noita painovoima & inertia lentomallin räiskintöjä ollut ennenkin. Tämä vain yhdisti siihen jo ykkösessä olleet erillaiset alukset ja Starflight 1-2 peleistä tutun lennetään 2D kuvatussa galaxissa ja tutkitaan planeettoja pelin & dialogin alieneiden kanssa.

Tässä vain aivan kaikki naksahti kohdalleen. Huumori, hyvä juoni, taistelut, tracker musat, kontrollit ja tutkimusmatkailu & resurssien keräys.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 375
Triplane Turmoil on aika paljon velkaa juuri Sopwithille ja ehkä Wings of Furylle. Aivan loistavan hauska peli, kuten Sopwithkin, moninpelinä.

Tavallaan lasken Midwinterin aika isoksi open world -pelien edelläkävijäksi, puhutaan kuitenkin vuodesta '89, eli melkein kymmenen vuotta ennen Half Lifea.

Itsellä tuo 3D -pelien spammi aiheutti ensimmäisen ison pelaustauon, Wolfensteinin ja ekan Doomin jaksoin jauhaa läpi, mutta sen jälkeen tuntui että joka ikinen peli oli joku noiden klooni. Ehkä harmi että kesti niin pitkään että Ultima Underworld -tyyppinen luolakomppaus saatiin oikeasti kunnon FP tasolle. Deus Ex tuli vähän liian myöhään, oli ehtinyt rauta hapantua ja harrastus vaihtua.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Luolakomppauksista tuli mieleen Dungeon master, joka vei aikoinaan sen uudelle tasolle. Mutta kaikista esikuvapeleistä ja genremäärittelijöistä kovin on toki Rogue, jonka myötä termi roguelike on edelleen, yli 40 vuotta pelin ilmestymisen jälkeen, ajankohtainen.
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 375
Luolakomppauksista tuli mieleen Dungeon master, joka vei aikoinaan sen uudelle tasolle. Mutta kaikista esikuvapeleistä
Loistopeli jossa saatiin paljon aikaan vähällä paljon, vaikka tuli itse pelaattua enemmän "kloonia" eli Eye of the Beholderia.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 250
Luolakomppauksista tuli mieleen Dungeon master, joka vei aikoinaan sen uudelle tasolle.
Itse sain aikoinaan kaverilta DM:n jatkon Chaos Strikes Back:n Amicalle korpulla. En ollut koskaan pelannut emopeliä ja oppimiskäyrä oli ns. korkealla tuossa CSB:ssä, kun peli alkoi muistaakseni täydessä pimeydessä ja monsterit kävi päälle. Tuli kuoltua aika monta kertaa, kunnes lopulta keksin yritys & erehdys menetelmällä oikean loitsun että sai edes valoa ja näki monsterit (jättimäisiä matoja) :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
Itse sain aikoinaan kaverilta DM:n jatkon Chaos Strikes Back:n Amicalle korpulla. En ollut koskaan pelannut emopeliä ja oppimiskäyrä oli ns. korkealla tuossa CSB:ssä, kun peli alkoi muistaakseni täydessä pimeydessä ja monsterit kävi päälle. Tuli kuoltua aika monta kertaa, kunnes lopulta keksin yritys & erehdys menetelmällä oikean loitsun että sai edes valoa ja näki monsterit (jättimäisiä matoja) :D
Tää on kyllä mainio esimerkki siitä kuinka pelit oli ennen erilaisia kuin nykyään. Vrt "Press X to win (optional)"
Last ninjaa ei kyllä koskaan päässyt läpi. Viimeisessä kentässä on heti alkuun muutama hyppy, jos menee ohi, niin henki pois, ja jos ne pari elämää oli kulutettuna, niin ei muuta kuin alusta :kahvi:
Ei sillä että ihan tuollaista enää kaipaisin.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 619
Laittaisin pari omaa lajityyppiään ja niiden aikaisempia edustajia tähän. Nämä eivät olleett ensimmäisiä, mutta allekirjoittaneen mielestä klassikoita moninpelien saralla.
-- ylhäältä päin kuvatut "yhden ruudun" kilpa-ajo/kaahauspelit : Super Sprint ja Slicks N Slide.
-- tykistötaistelupelit (kuten myöhemmin Worms) : Scorched Earth
Sitä ihmettelen, miksei Scorched Earthista ole tullu mitään nykyajan mobiiliupgradea, tai vaikka Slicksistäkin... Oisko vähä hienoo pelaa netissä noita :D Alkuperäisillä biipperi-äänillä tietysti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 640
Teknisesti sen saisi PC:lle Mamen avulla. Tai jonkun muun emun, tostahan oli vissiin aika monta versiota. Mitenkähän paljon Slicks ’n’ Slide vaatii töitä että sen saa pyörimään nykykoneilla. Siinä legendaarisen suomi-sharewaren joukosta esimerkki jota olen jopa pelannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 217
Tuli tehtyä musat tohon Moleziin aikanaan :D Hyvä peli!

Auts oli aivan loistavaa kaaosta neljällä pelaajalla saman näppiksen ääressä, kuten myös Wings.
Molezia ei ole tullut pelattua, mutta kuka mahtoin Wingsin musat tehdä? Niistä biiseistä kun sais remasteroidut versiot niin ai että. Biiseinä oli Pelimusa ja joku vähän raskaampi "rokki".
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 031
Jotten mainitse toista kertaa täällä jo olevia legendoja: Betrayal at Krondor. Itselleni ensimmäinen jossa hypättiin tekstiseikkailusta graafiseen seikkailuun onnistuneesti.

Oli monen pelikerran jälkeen jo niin tuttua ettei toistuvilla läpipeluukerroilla kauaa mennyt kun papparaiselle annettiin Keshian Tapir käteen ja vihut sai poikki ja pinoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
En tiedä onko legendaarinen muuta kuin omasta mielestä mutta Amiga500:lla pelattiin peliä nimeltä Moonstone: Hard days knight. Jotenkin oli aivan uskomaton se fiilis ja gore siihen aikaan. Meikä-10v kavereiden ja sukulaisten kanssa hakattiin sitä. Neljästään kiva peli, kun jokainen koitti saada reliikkejä ja clearasi kartassa eri paikkoja kunnes lohikäärme söi. Ja voi pojat sitä kaveria palvottiin joka tappoi lohikäärmeen ensimmäisen kerran. "Se on sittenkin mahdollista!"

Alkuintrokin katsottiin lähes joka kerta kun peli boottasi. Telkkarista äänet toki täysille.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
Molezia ei ole tullut pelattua, mutta kuka mahtoin Wingsin musat tehdä? Niistä biiseistä kun sais remasteroidut versiot niin ai että. Biiseinä oli Pelimusa ja joku vähän raskaampi "rokki".


Tuolta löytyi pelimusa. Trackereillahan noita sillon väkerrettiin.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
468
Ultima-sarjaa saadaan ehkä kiittää siitä että "CRPG & turhat puzzlet, jotka vaan tuhlaa pelaajan aikaa" tuli, lähinnä normi myöhemmin. Valitettavasti harva taas kopio Ultima Underworld 2:n sitä yhtä asetta, jolla hakkaamalla aukesi, suurin osa ovista. Kymmeniä avaimiahan on hauskempaa etsiä. On on. Ultima 8:n Super Mario Avatar = "Kaikkea mitä aiemmin ja sitten vielä, tasohyppelyä päälle?. Kopiodaan heti" ...valitettavasti. Ja kuka idiootti keksi sen, että noihin kuuluu tunkea puuduttava, ylipitkä & sekava sokkelo, keskelle peliä?. Icewind Dale II on "hyvä" esimerkki, se vatun metsäsokkelo kun on t-o-d-e-l-l-a syvältä.
 
Liittynyt
24.03.2019
Viestejä
700
Hiippailu peleissä uskaltaisin sanoa, että Nintendo 8-bittiselle julkaistu Metal Gear on "luonut" sen skenen peleihin. Ilmeisesti teknisten rajoitteiden takia, räiskintäpelistä tehtiinkin "hiippailu"-peli ja siitä se sitten lähti! Täältä foorumilta löytyy hyvää keskustelua pelisarjasta ja youtubesta myös mielenkiintoisia videoita.
Siis msx:lle tehty metal gear. Se nes versio on varsin kämäinen porttaus jossa ei ole edes koko metal gearia vaan sen tilalla on joku super tietokone joka räjäytetään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
Jos jotain vähän tuoreempaa: Far Cry (se eka, kai se tällä nimellä oli) loksautti leuat auki, sillä se oli eka peli itellä, jossa kohteeseen pääsi useampaa (kahta) reittiä. Oli mahdollista kiertää saari ja nousta toista reittiä. Tämä oli hämmentävää, "mistä mun pitää mennä", mutta ah niin mieltä avartavaa. Taisi se olla shootteriksi teknisestikin hyvin tehty.

Eli laitan pöytään ajatuksen, että tämä peli avasi shoottereiden (fps) open-world genren.

Jotenkin vaan nyt mietin, että eikös tämän seuraajia olleet ryysikset :hmm:
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Luolakomppauksista tuli mieleen Dungeon master, joka vei aikoinaan sen uudelle tasolle. Mutta kaikista esikuvapeleistä ja genremäärittelijöistä kovin on toki Rogue, jonka myötä termi roguelike on edelleen, yli 40 vuotta pelin ilmestymisen jälkeen, ajankohtainen.
DM:ää tuli hakattua tuntikausia. Muistan, miten se itse asiassa on ensikosketukseni 16-bittisiin koneisiin.. oltiin lahtelaisessa tietokoneliikkeessä (Info Aleksi tms.) ja siellä oli Atari ST näytillä. Koneella oli DM ladattuna ja tuli pelattua sitä hetken aikaa, kunnes myyjä keskeytti :rolleyes: Jos en väärin muista niin sain Amigan vasta vähän tuon jälkeen, koska grafiikka kyllä pisti kuusnepailijan hämmästelemään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 128
Joko täällä on keskusteltu Angbandista? Tuli aikoinaan laitettua satoja tunteja tähän peliin ja vieläkin tulee hymy huulille kun katsoo screenshotteja tästä pelistä.


Jostain syystä tämän aina unohtaa vaikka ollut merkittävä osa omaa nuoruutta. Omat pelailut meni seuraavasti:
  1. Moria
  2. Angband
  3. ZAngband (eniten. Vuosikymmen joka päivä, mitä lie tuhansia tunteja)
  4. ADOM (joo ei oo angbandiin liittyvä)
  5. ZAngbandTk
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 317
Jos jotain vähän tuoreempaa: Far Cry (se eka, kai se tällä nimellä oli) loksautti leuat auki, sillä se oli eka peli itellä, jossa kohteeseen pääsi useampaa (kahta) reittiä. Oli mahdollista kiertää saari ja nousta toista reittiä. Tämä oli hämmentävää, "mistä mun pitää mennä", mutta ah niin mieltä avartavaa. Taisi se olla shootteriksi teknisestikin hyvin tehty.

Eli laitan pöytään ajatuksen, että tämä peli avasi shoottereiden (fps) open-world genren.

Jotenkin vaan nyt mietin, että eikös tämän seuraajia olleet ryysikset :hmm:
Wikin mukaan ensi vuonna tulee 20 vuotta ensimmäisestä Far Crystä. Pelisarja on mielestäni ansainnut paikkansa klassikkona, vaikka paljon kritiikkiäkin se aina saa. Kakkososan taisteluissa leviävät maastopalot ovat jääneet muistiin. Ne oli hyvin toteutettu ja niiden jälkeen on aina pieni pettymys jos FPS pelin kentissä on käytetty tulta niin että paloalue on staattinen, eikä tuli leviä.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 585
Duke 3d oli toki kova, mutta en sitä kuitenkaan ihan genren vaikuttavimpiin teoksiin lukisi. Näissä toki mennään helposti juupas-eipäs-väittelyyn, kun jokaisella se oma lempparinsa. Mutta mitä tuohon FPS-genreen tulee, niin kyllähän se Doom potin räjäytti ja sen nostattaman hypen vanavedessä tuli oikeastaan kaikki muu: Duke Nukem, Quake, Heretic ja sen jatko-osat Hexenit, Blood ja sitten myöhemmin Half Life, Unreal ja ties mitä. Ilman Doomia näistä mitään ei välttämättä olisi nähty. Tänä päivänähän elossa on vielä edelleen se Doom ja moninpelipuolella joissain määrin Quake. Toki CS on sitten puolestaan syntynyt Half Lifen pohjalta. Mutta edelleenhän uusia FPS:iä julkaistaan tämän tästä eli genre on kyllä hyvin voimissaan.
Itselle Duke Nukem 3D oli tajunnanräjäyttävä kokemus. Toki olin pelannut FPS:iä wolfensteinista lähtien, mukaanlukien Doomit. Ne oli ihan sitä samaa kuitnekin kaikki. Epärealistisia sokkeloympäristöjä ja mykkä paahahmo ja staattiset ympäristöt.

Duke toi ekana pelinä vähän realistisemmat ympäristöt mutta se interaktiivisuus ympäristön kanssa oli ihan hullua siloin! Peilejä, toimivia hanoja/vessoja. Karaokea pystyi "Laulamaan", bilistä pelamaan yms. Jopa ennalta määriteltyjä seiniä pystyi tuhomaan. Se oli ihan ennen kokematonta se interaktiivisuuden taso ympäristön kanssa. Peiliin varmaan jokainen ekalla kerralla tyhjensi aseen lippaan. Ja se tunne, kun tajusi, että se on toimiva peili! Siihen viuelä päälle DUken "Hyvät" läpät. En minä semmoista tunnetta varmaan ole kokenut pelatessa sen jälkeen, ennen kun ekan kerran kokeili virtuaalilaseja.

Murtta se on sanottava, että aikaa Doomit on kestäneet paremmin, koska se on sitä puhdatsa FPS räiskintää, mikä siinä on toetutettu niin pirun hienosti. Dukessa se itse räiskintäpuoli ei ollut Doomin tasolla.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 619
ADOM (joo ei oo angbandiin liittyvä)
Ancient Domain Of Mystery eli ADOM kyllä turkasen kova peli. Muistan kun koulusta odotti jo kotiin, että pääsis tuota hakkaamaan ja kyllähän sitä vuosikausia hakattiin läpi pääsyn toivossa. Se tunne kun pääs ekaa kertaa läpi :D Kahdesti tuon menin läpi ja jotain n kertaa ihan lopputaisteloissa/loppusuoralla kuolo tai "korruptio" voitti (ja sitten taas alusta...). Läpi pääsyyn tarvittiin käytännössä Troll-rotuiselle hahmolle wishi jostain tuurilla ja alkuunsa Girdle of Giant Strength ja myöhemmin eternium plate mailia tms. Tässä pelissä ei mitenkään liian usein mitään huikeita artifakteja löytynyt. Ja ihan alusta asti tota hakkasin ja *itusti bugeja oli alkuunsa ja saattoi crashata pitkälläkin ollessa ja eiku alusta. Sit aina tuli uus versio vähän parempana.

Pelihän on vieläkin hengissä kai The Official Ancient Domains Of Mystery (ADOM) Homepage tai joku jatkos Ultimate ADOM Ultimate ADOM (Ancient Domains Of Mystery) Caverns of Chaos

Ei kyllä tosin houkuttele ASCII-versioiden jälkeen yhtään ei sitten pienintäkään vertaa nuo graafiset. Legendaarinen Nethack meni piloille aikanaan myös grafiikoilla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 640
Yksi peli minkä mainitsemattomuutta pitää ihmetellä on Wing Commander, peli joka teki PC:stä pelikoneen. Kun sitä pääsi kokeilemaan äänikortilla varustetulla 386:lla niin tiesi että Amigan päivät ovat luetut. Joo, sille tuli lopulta versio mutta ei se ollut vertailukelpoinen suoritus.

(Eli tiivistettynä, Wing Commander tyrkkäsi Amigan arkkuun ja Doom naulasi kannen kiinni.)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
450
Itselle legendoja
- Wings Amiga - Löytyy PC:lle
- Cannon Fodders pelit Amiga- Löytyy PC:lle mutta musa oli paras amiga versioissa
- North And South Amiga - Myös PC:lle löytyy orginaali ekä pelkästää "Remaster"
- Hunter - Amiga
- Chaos Engine / Speedball II Amiga - löytyy myös PC:lle
- Stunt Car Racer Amiga - Joku versio löytyy PC:lle mutta pelin nopeus sidottu FPS
-SUper Cars II Amiga
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 243
Itselle legendoja
- Wings Amiga - Löytyy PC:lle
- Cannon Fodders pelit Amiga- Löytyy PC:lle mutta musa oli paras amiga versioissa
- North And South Amiga - Myös PC:lle löytyy orginaali ekä pelkästää "Remaster"
- Hunter - Amiga
- Chaos Engine / Speedball II Amiga - löytyy myös PC:lle
- Stunt Car Racer Amiga - Joku versio löytyy PC:lle mutta pelin nopeus sidottu FPS
-SUper Cars II Amiga
Tässäpä oli montakin legendaarista peliä, jotka olivat päässet unohtumaan!
Itselle kovimpia oli Sierran eri Questit ja Lucasfilmin Indiana Jones seikkailukliksuttelut, Sam and Max, Monkey Islandit, orkkis LeisureSuitLarry ja tietysti X-Wing ja Tie Fighterit.
Ja tässä!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 970
Viestejä
4 215 839
Jäsenet
70 985
Uusin jäsen
retuilyllairmoraa

Hinta.fi

Ylös Bottom