Led tuulettimet ja -nauhat

Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
329
Moi!

Heti alkuun pahoittelut jos on väärällä osastolla.... saa siirtää oikeaan.

Olen tässä kasailemassa tyttärelle tietokonetta ja yllättäen kaikki led- valot yms. on aika in tällähetkellä.
Itse olen ihan pihalla noista valaistusjutuista, niin kysyisinkin neuvoa miten saisin led valoa kotelon sisälle helposti ja kohtuu hinnalla?
Minulla on tällä hetkellä kaksi tuollaista Cooler Master MasterFan SF120R ARGB, 120mm PWM-laitetuuletin, musta/läpikuultava - 25,90€

Sen verran ymmärtänen, että nuo tarvinnee jonkun ohjaimen tai tuen emolevyltä että saa valot loistamaan.
Eli saako noihin tuulettimiin erikseen jonkun ohjaimen kun ymmärtääkseni emolevyssä (ASRock Z370M-ITX/ac) ei ole tukea noille rgb-laitteille?
Vai menikö mönkään jo heti ensi metreistä.....

Ja miten nuo led-nauhat toimii tietokonekäytössä.... tarviiko nekin jonkin ohjaimen tai erillisen tuen emolevyltä?

Kiitos etukäteen vinkeistä!
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Hyvin pitäisi mennä, kun ostat vain ohjaimen ja valot kaikki samaa tyyppiä (Addressable RGB). Noissa tuulettimissa näkyy olevan ketjutusmahdollisuus.
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
329
Hyvin pitäisi mennä, kun ostat vain ohjaimen ja valot kaikki samaa tyyppiä (Addressable RGB). Noissa tuulettimissa näkyy olevan ketjutusmahdollisuus.
Okei, eli tuohon ohjaimeen saisi kytkettyä nuo jo olemassa olevat tuulettimet... ja ohjaus sitten kaukosäätimellä???
Tuohan kuulostaa hienolta!!
Kiitoksia vastauksesta!
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
329
Tein työtä käskettyä ja tilasin tuon Arcticin kontrollerin, koska sitten ei menisi hukkaan jo nuo minulla olevat rgb-tuulettimet.

No koska olen ihan tumpelo näiden valojen kanssa ja ei pelannut se arcticin sivujen manuaali... tai en löytänyt koko manuaalia sieltä...
Eli pystytkö / pystyykö joku vielä vääntämään rautalangasta miten kytken tuon kontrollerin ja ne minun kaksi tuuletinta tuonne tyttären koneeseen?!? :rolleyes:
En löytänyt mistään ohjeita ja kuten sanoin nämä valojutut on ihan uutta minulle....
On kuitenkin kontrollerissa useampi erilainen liitinpaikka.... ja toki sitten vielä tuulettimissa omat....
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Mallinumero Arcticin sivulla hakuun -> tuotesivu
A-RGB Controller | ACFAN00180A

SATA-liitin kiinni, että saadaan virtaa.

The ARCTIC A-RGB controller has a standard digital RGB 3-pin output. With this output even non-Arctic A-RGB products can be connected and fully controlled.
Eli 3-piikkiseen liittimeen tuuletin (ja sen perään toinen).
 
Liittynyt
08.01.2018
Viestejä
329
Joo löysin tuon sivun, muttei siellä ollut mitään ohjeita... ehkä tuollaiseen ei muut ohjeita tarvitse kuin minä... :rolleyes:

Sain kuin sainkin tuulettimien valot palamaan ja vilkkumaan.... kiitos!!

Vielä yhden kysymyksen heittäisin ilmoille kun nälkä kasvaa syödessä... sitten katoan häiritsemästä....

Mietin vielä myös niitä led-nauhoja.... saako tuohon arcticin kontrolleriiin lisättyä myös jonkunlaisen rgb-lednauhan?
Siinä kontrollerissa on kuitenkin nyt vapaana niitä 8 pinnisiä liittimen paikkoja... vai onnistuuko led-nauhan kytkeminen noihin tuulettimien 4-pinnisiin johtoihin, kun niissäkin on aina uros- ja naarasliitin??
Jos nauha pelaa tuohon kontrolleriin liitettynä, niin millainen nauhan pitää olla tyypiltään / liittimiltään?

Pelaisiko esim. tuollainen?

Tiedän että olisi pitänyt alun alkaen mietiä tarkemmin mitä haluaa ja rakentaa koko systeemi kattamaan kunnolla haluamani vaihtoehdot..... olin vaan tosiaan hommannut jo aiemmin ne tuulettimet ja oli kiva kun ne sai hyötykäyttöön.

Kiitos jälleen kerran!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Mietin vielä myös niitä led-nauhoja.... saako tuohon arcticin kontrolleriiin lisättyä myös jonkunlaisen rgb-lednauhan?
Siinä kontrollerissa on kuitenkin nyt vapaana niitä 8 pinnisiä liittimen paikkoja... vai onnistuuko led-nauhan kytkeminen noihin tuulettimien 4-pinnisiin johtoihin, kun niissäkin on aina uros- ja naarasliitin??
Jos nauha pelaa tuohon kontrolleriin liitettynä, niin millainen nauhan pitää olla tyypiltään / liittimiltään?

Pelaisiko esim. tuollainen?
Ne useampipiikkiset liittimet ovat Arcticin omille tuotteille ja/tai emolevyä varten. Saman ketjun jatkeena kuitenkin toimii, mitä enemmän ledejä sen parempi (kunnes virransyöttökyky tulee vastaan). Noilla pitäisi saada jo kotelo melko valoisaksi.
 
Liittynyt
13.04.2019
Viestejä
249
Mitä tehdä kun kaikista tarvittavista komponenteista ei löydy addressablea esim. 200 mm tuulettimet? Minulla on jo kaksi sellaista. Emolevyä en ole vielä hankkinut. Joissain emolevyissä näyttää olevan sekä addressable että tavallinen RGB. Voiko laittaa kiinni kumpaankin? Miten valojen ohjelmallinen ohjaus toimii siinä tapauksessa?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Joissain emolevyissä näyttää olevan sekä addressable että tavallinen RGB. Voiko laittaa kiinni kumpaankin?
Jos emolevyssä on monta erilaista liitintä, niin oletusarvoisesti kaikkiin voi liittää tavaraa samanaikaisesti, ellei ohjekirjassa nimenomaisesti lue, ettei se käy.

RGB-valaistuksessa en ole nähnyt rajoituksia, yleensä ne liittyvät rajallisiin PCIe-väyliin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Mulla on Meshify S2-kotelo, jossa edessä pultattuna 3x140mm tuuletinta kotelon sisäpuolelle. Kylki on umpinainen. Näin laneilla rgb-koneen, ja siitäkös sitten innostuin :F

Tilasin Multitronicista lasikyljen 19€, ja nyt mietin, minkälaiset RGB-setit saisi aikaan. Arcticin volttisäätöiset P14-tuulettimet on näyt käytössä, enkä niitä halua vaihtaa. Mietin että tollaiset Phanteksin Halos-systeemit vois olla ihan jees:


Sitten näyttikselle bracket jolla sen saa kyljelleen, tuulettimet kohti kylkeä:
Phanteks Vertical GPU Bracket -asennussarja, musta - 41,90€ (emo tukee vain pcie 3.0 joten tuo toimii)

(Edit: cablemodin bracket lienee parempi, sillä siinä on riittävä "syvennys" piuhoille, jotka muuten ottaisivat koteloon kiinni, ja sitä pitäisi dremelöidä.)

Ja pari ledinauhaa ja ohjain: Phanteks Digital RGB LED Starter Kit, digitaalinen LED -aloitusvalaisusarja - 41,90€

Ilmeisesti homma toimii niin, että ledinauhat ja RGB-tuuletinkoristeet lyödään tuohon ohjaimeen kiinni, ja ohjaimelta sitten menee piuha emolevyn "ADDRESSABLE RGB-HEADER 4-1pin" liitäntään?

Siinä on +5V, Data, tyhjä, maa.

Phanteksin mukana tulee speksien mukaan johtoadapteri, jossa on liitännät "M/B Adapter: Digital RGB adapter 3pin (+5V,Data,N/A,GND) "

Oletan että tuo on siis 4-pinninen mutta tuo yksi on tyhjä? Onko kellään kokemusta asiasta?

RGB-sälät pystynee ketjuttamaan yhteen. Sit kun piuhat on saatu meneen oikein niin jollain Asuksen softalla niitä pystynee sit säätämään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Ja pari ledinauhaa ja ohjain: Phanteks Digital RGB LED Starter Kit, digitaalinen LED -aloitusvalaisusarja - 41,90€

Ilmeisesti homma toimii niin, että ledinauhat ja RGB-tuuletinkoristeet lyödään tuohon ohjaimeen kiinni, ja ohjaimelta sitten menee piuha emolevyn "ADDRESSABLE RGB-HEADER 4-1pin" liitäntään?

Siinä on +5V, Data, tyhjä, maa.

Phanteksin mukana tulee speksien mukaan johtoadapteri, jossa on liitännät "M/B Adapter: Digital RGB adapter 3pin (+5V,Data,N/A,GND) "

Oletan että tuo on siis 4-pinninen mutta tuo yksi on tyhjä? Onko kellään kokemusta asiasta?

RGB-sälät pystynee ketjuttamaan yhteen. Sit kun piuhat on saatu meneen oikein niin jollain Asuksen softalla niitä pystynee sit säätämään.
Tuossa ohjainhubi-sarjassa epäilyttää, että A(ddressable)-RGB:n sijaan käytetään termiä D-RGB. Ehkä siksi, että emolevymerkkituki on vain 2/4?

Koko hubia ei tietenkään edes tarvita, jos kaikki laitteet vain ketjutetaan emolevyn liittimestä, ellei valoja halua ohjata myös emolevystä riippumatta kaukosäätimellä. Kaikissa laitteissa paitsi ketjun viimeisessä täytyy tietysti olla haaroitin. Emolevyn virtarajoitus on yleensä hubia pienempi, tyypillisesti 3A, jolla voisi ohjata neljää tuollaista 300 mm Aurora-ledinauhaa sekä kahta ledituuletinta.

Esimerkiksi Asrockilla RGB:tä voi säätää myös UEFI:sta käsin. Asuksella ei voi, ainakaan kaikilla?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Aattelin että tollanen pöytänaksu olis kiva, jos se ei oo ihan huono. Asuksen emolevyillä olen aina mennyt, joten en ajatellut, että muiden emolevyjen tuki olisi kovin oleellinen.

Lähinnä Phanteksia katselin siksi, kun 400mm vaikutti sopivalta pituudelta. Ajattelin laittaa nauhat U-profiilin sisään jossa on diffuusori, ja profiilit powerin shroudin päälle ja toinen koneen kattoon.

Corsairilta maksais pelkästään pari 450mm nauhaa saman verran kuin Phanteksin nauhat+controlleri.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 681
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom