Lataus sivustot

Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
130
Uskoisin että on jo ajatsitten keskusteltu ja jaettu kokemuksia mistä sivustolta on turvallista ladata ja mistä ei... mutta missähän ja millä nimellä ko. keskustelut luuraa?
:sori::confused2::oops:
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 108
FileHippo on bueno. Ware-keskustelut saattavat tällä palstalla päättyä lyhyeen. :beye:
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
234
Softonic taitaa mennä yksiin niistä joista ei kannata ladata.

"In recent years, Softonic was under fire from various online communities for the alleged turnaround of free and copyrighted software made by third parties, embedding the software with malware, adware, and viruses."
- Wikipedia
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
130
Mulla melko vähän varmaa tietoo näistä ja turhauttaa kun löytyy niin ristiriitaista tietoa siitä mitkä on ok ja mitkä ei.

Mä oon vähän blondia fiksumpi, mutta huomattavasti nörttiä tyhmempi ( jos tälläinen määritelmä suodaan, hih ) ja täälläkin foorumilla ihan uus.
 
Liittynyt
14.12.2017
Viestejä
234
Mulla melko vähän varmaa tietoo näistä ja turhauttaa kun löytyy niin ristiriitaista tietoa siitä mitkä on ok ja mitkä ei.

Mä oon vähän blondia fiksumpi, mutta huomattavasti nörttiä tyhmempi ( jos tälläinen määritelmä suodaan, hih ) ja täälläkin foorumilla ihan uus.
En itse ole ikinä nähnyt tarpeelliseksi ladata ohjelmia "lataussivustoilta". Ninite ainoa jota käytän jos esim. tyhjennän koneeni, mut muuten tulee latailtua virallisilta sivuilta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 630
Nykypäivänä käytännössä kaikki on parasta ladata suoraan valmistajan sivulta. (Joskus voi joutua käyttämään googlea että löytää missä ne siellä on mutta se on jo toinen tarina.)
 
Liittynyt
02.02.2019
Viestejä
130
Etsiskelin nbu-tiedostoja avaavaa... ( nbu explorer?) mut ikivanhalle Nokiasuitelaiselle ei taida valmistajan sivuja enää olla?!
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Etsiskelin nbu-tiedostoja avaavaa... ( nbu explorer?) mut ikivanhalle Nokiasuitelaiselle ei taida valmistajan sivuja enää olla?!
NbuExplorer
Joku jo ehti ensin mutta tuota taisit hakea.

Jos epäilyttää joku tiedosto niin voihan sen nakata johonkin online skanneriin, esim Virustotal tai OPSWATin MetaDefender.

Tuossa esimerkiksi tulokset tuosta NbuExplorer_v3.3.zip tiedostosta
VirusTotal
OPSWAT MetaDefender Cloud | Results

Näyttäisi olevan puhdas.

Joskus toki erillisten skannereiden tulokset kannattaa ottaa suolan kera, mm. tuo NbuExplorer.exe tiedoston skannaus tulokset Virustotalissa jossa TrapMine skanneri merkkasi tuolle "malicious.moderate.ml.score" joka ei kerro yhtään mitään eikä mm. BitDefender tai Kaspersky löytänyt siitä mitään niin...
Pari vuotta sittenhän Virustotalissa jotkut skannerit ulisivat Hello World exestä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Ensisijaisesti ladataan aina ohjelman tekijöiden sivuilta tai luotettavasta palvelusta kuten käyttöjärjestelmän sovelluskaupasta.

Sourceforge lisäsi joskus OpenCandyn sieltä ladattuihin asennusohjelmiin. Kyseinen kilke ehdottaa asennuksen yhteydessä erilaisten roskaohjelmien asentamista. Näistä voi kieltäytyä, mutta se voi vaatia tarkkuutta. Kysymykset voivat olla hämääviä.

Filehippo on kai ollut OK, itselläni ei ole siitä juurikaan kokemuksia.

Softonicilla on kai ollut vähän huono maine. Muistaakseni latasin sieltä joskus jotain ilman ongelmia.

Virustotalissa tms. tarkistaminen on hyvä idea riippumatta siitä, mistä ohjelma on ladattu. Tuloksia kannattaa tulkita maltillisesti, mutta jos esimerkiksi puolet tarkistajista hälyttää, kannattaa ohjelma jättää asentamatta.

Ehdottomasti vältettäviä roskasivustoja olivat joskus ainakin ircfast.com ja toggle.com.

Nykyään googlen hakutuloksia rumentavat software.informer.com ja uptodown.com, joiden turvallisuudesta en tiedä. Itse en lataisi niistä mitään, koska ne muistuttavat edellämainittuja. Näille on yhteistä hakutuloksiin tuleva osoitteen muoto, joka on suunnilleen <ohjelman-nimi>.<kieli>.<sivusto>.<com/net jne.>

edit: tarkennuksia
 
Viimeksi muokattu:

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Ei hirveästi ole tauhkaa koneella, mutta ne mitkä on niin lataan valmistajan sivuilta ja tallennan aina uusimman version myös kiintolevylle. Sitten jos tarvitsee asennella uutta konetta niin ohjelmat vain tikulle ja sieltä sitten asennus.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 563
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom