Läppärin kameran valoisuuden säätö?

Vuosia vanha Dell Precision 3530 läppäri.

Minua on jo pidempään ihmetyttänyt että aina kun olen Teamsissa ja mielestäni Slackissakin, läppärin kameran valoisuussäädöt ovat jotenkin silleen oudosti että näyn käytännössä aina vaan mustana silhuettina, ja vain jos tyrkkään voimakkaan valon suoraan naamaani, näkyy hieman naamanpiirteitä. Samaan aikaan esim. tausta näkyy ihan hyvin.

Aiemmin luulin tuon johtuneen ihan vain siitä että takanani tuppaa vain olemaan niin valoisaa että kamera ottaa valoisuussäädön taustan kirkkauden mukaan, mutta kun tuo tuntuu toistuvan vähän kaikkialla ja tuntuu ettei naamaani näy ellen ole todella hämärässä huoneessa?

Samaan aikaan muilla osallistujilla ja työkavereilla naamat näkyvät erinomaisesti ellei jopa vallan mainiosti vaikka heilläkin saattaa olla taustalla kirkas ikkuna tai valkoinen seinä johon aurinko paistaa. Eli epäilen kuitenkin että minulla on nyt joku kameran valoisuussäätö vinksallaan, määritelty että se hakee valoisuutta aina taustan eikä etualan hahmon mukaan, tms.?

Mistä tuollaisia säätöjä voisi hakea? Device Manager Camera säädöistä en löytänyt oikein mitään, pitääkö noita säädellä erikseen Teams/Slack/Zoom vai miten homma etenee?

Teamsin konfigaatioissa pääsin johonkin "Camera settings" Properties näkymään, en ole varma onko Windowsin yleinen konfiguraatio vai vain Teamsin.
Iso läjä eri säätöjä joiden mierkitystä en tunne, joistakin tunnuin saavan naamaa hieman enemmän näkymään mutta edelleen kamera tuntuu erittäin herkältä sen suhteen miten valoisaa taustalla on. Automaattisäätöjenkään käyttö ei oikein auta.

Jos pyrin tietoisesti kääntämään läppärin siten ettei kamera sohota ainakaan ikkunaa päin (ulkona aurinkoista) niin sitten saan ainakin jollain säädöillä naaman näkymään suht ok, mutta ihmettelen edelleen kun kellään työkaverilla ei tunnu koskaan olevan mitään samanlaisia haasteita, sama naama näkyy aina hienosti olosuhteista riippumatta. Jotain outoa, vai onko tässä vain jotenkin surkea kamera vaikka muuten hieno läppäri onkin?

Onko sulla mitään erillistä softaa sille webcamille?
Joku mikä tuli koneen mukana tms.
Ei kokemusta kun parista kamerasta mutta yleisesti noi kai on melko tarkkoja mistä päin se valo tulee, tai että sitä on tarpeeksi.

Kyllä nuo läppärin webcamit tahtoo olla aika huonoja ja tarkkoja valaistukselle. Toisaalta jopa iPhone 15 Pro Max vetää naamat liian hämäriksi, jos takana ikkuna jossa auringonpaiste.

Jaa, kai minulla sitten vain on hemmetin huono onni kun sekä toimistolla että kotona näyn Teams-palsuissa pelkkänä mustana siluettina... Pakko kai yrittää sijoittaa läppäriä toiseen paikkaan jos se jotain auttaa, tai virittää mustaa kangasta itseni taakse palavereihin, tai olisko mulla vielä joku 20 vuotta vanha USB web-kamera jossain jonka voisi sijoittaa vapaammin.

Jokin (epäsuora) valonlähde sinne läppärin taakse valaisemaan kasvoja saattaa auttaa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
274 670
Jäsenet
77 232
Uusin jäsen
ArmandoJUIPT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom