Läppärin DC virtaliittimen korjaus - ei ottanut virtaa vastaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juhe
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.04.2018
Viestejä
225
Arvaus että läppäristä on mennyt virtaliitin rikki, kun siihen on törmätty. Sitä ennen kaiketi akku on ollut täysi ja sitä lataamattomuutta en heti huomannut. Vielä kun akussa oli virtaa, niin näytti virtajohdon kytkemisen, mutta ei ladannut akku (prosentit vain laski) ja toisaalta kulutusmittari näytti 0,1W latauksessa eli ei mitää muuta kuin tyhjäkäyntikulutus. Läppäriin on kaksi virtalähdettä ja sama kummallakin.

Läppäri on Asus Zenbook Flip 14 ASUS ZenBook Flip 14 UX461FA | 2-in-1 PCs | ASUS Global on pakattu riittävän tiiviisti.

Tuossa näyttää emolevyn irroituksen olevan välttämätöntä, jos liittimen irroittaa. Voisi olla itse tehtävissä. Tunteekohan joku näiden vähän uudempien emolevyjen irroittamisen haasteita?
Vanhemmasta Asuksesta löytyy video samaisen liittimen vaihtoon
(
ja siinä linkki toiseen vaiheeseen). Liittimen paksuus on 4mm (jos sillä on merkitystä).

Toisena alun ihmettelynä on akun jännite. Pääsi purkautumaan niin tyhjäksi että sammui. Onkohan näissä akuissa joku laukeava suoja? Vielä en löytänyt sopivaa liitintä tuohon akkuun nastojen väli on 1,5mm (6 nastaa ja yhteensä 7,5mm leveydellä). Ohuet luiskat liittimeen työnsin, mutta ei näytä mitään jännitettä. Akku on tämän näköinen Genuine Asus C31N1714 Li-ion Laptop battery, Brand New C31N1714 replacement battery for ASUS ZenBook Flip 14 UX461UA UX461UA-E1091T M00540
 

Liitteet

  • 2020-08-30_10.40.38.jpg
    2020-08-30_10.40.38.jpg
    1,5 MB · Luettu: 56
Ainahan siellä suojapiiri on akussa, mikä katkaisee yhteyden ulkomaailmaan jos jännite tippuu tarpeeksi.

Muro/io-korjaajat on kyllä järjestään mämmikouria, aina ennenkin vastaavat yksinkertaiset hommat on paskottu huolella. Täälläkin on yli 40000 käyttäjää ja itseni lisäksi ehkä alle 5 muuta käyttäjää päästäisin tuota tekemään.
 
Taidan huomenna viedä sen huoltoon (Bitmaster?), vaikka tässä välissä koitan etsiä speksejä laitteelle.
Akun liittimen sähköisen speksin kun löytäisi, niin voisi tuvallisemmin ladata sitä tai tietäisi kannattaako yrittää. Siis onko joku sarjaväyläinen kommunikointi akun suuntaan, vai onko vain kennot ja suojapiiri. Hyvällä tuurilla sitä voisi ladata tavallisella balansoivalla Li-Po akun laturilla, kun vain saa hankittua (/askarreltua) liittimen akun lataukseen. Kenno kerrallaan lataaminen on työlästä, kun kennot ei mene itsestään balanssiin. Toisaalta akun säilyttäminen tyhjänä tietää uuden ostoa, turhan pitkään ei kannata jahkailla lataamisen kanssa.
 
Mustaan miinus ja punaiseen plus, jännite rajoitettu max. 12V ja virta alussa max. 100mA, niin saa heräteltyä henkiin.

En jaksa ettiä skemaa tai boardviewia laitteelle, voi olla että ei ole sarjaväylää, yks ylimääräinen piuha on ehkä lämpöanturi ja toisesta tulee 3V_RTC jos emolla ei ole erillistä kolikkopatteria pitämässä kelloa käynnissä.
 
Pelkkä 12V ja sen kanssa sarjassa 100 ohm vastusta ei herättänyt (kun ei mene mitään virtaa, niin vastuksen arvo ei ole ratkaiseva...).

Liittimenä tuossa ilmeisesti on A1505 sarjan liitin. Maalle ja akun napajännitteelle on kaksi piuhaa eli ne kaksi jää jäljelle, mutta ehkä niidenkin merkitys vielä jostain löytyy. Kyselen mikä on huollon kanta akun herättämiseen. Yksittäiset kennot saa ladattua, kun purkaa systeemiä & myöhemmin uuteen käyttöön. Saa mennä kuoriltaan ehjänä vielä huoltoon.

Edit: Soitin huoltoon ja pelkällä DC:llä ei saa herätettyä "nukkumaan" mennyttä akkua. Tarvii pulssitettua virtaa -- varmaan kotikonstein tehtävissä, jos on sopiva pulssigeneraattori + vähän liitäntälogiikkaa ja speksit. Jos ja kun huollosta hyvällä todennäköisyydellä löytyy sopiva virtaliitin, niin herää sitten korjatussa laitteessa normaalikäytössä. Tiedä sitten heräisisikö jos kennoja suoraan lataisi ohi suojapiirien. Siihen en nyt rupea, kun itse tehtynä akku on sen jälkeen alaston & saattaa rikkoa sen, jos purkaessa näe olennaisia osia.
 
Viimeksi muokattu:
Kosteassa jääkaapissa akun ohjainelektroniikka kyrvähtää nopeasti. Älä räpellä konetta enempää jos haluat sen vielä käyttöön.

Btw. tuo "pulssitettu virta" oli ihan bullshittiä.
 
Viimeksi muokattu:
Turhaan sille akulle tekee yhtään mitään jos kone on huoltoon menossa. Ei mene kuukaudessa-parissa miksikään.
Omasta läppäristä sippasi virtajohto pari kuukautta sitten ja akku pääsi huomaamatta tyhjäksi. Meni viikon verran kunnes sain sen korjattua, mutta jo siinä ajassa oli akun kunto kerennyt laskemaan 51%->40%.
 
Kosteassa jääkaapissa akun ohjainelektroniikka kyrvähtää nopeasti. Älä räpellä konetta enempää jos haluat sen vielä käyttöön.

Btw. tuo "pulssitettu virta" oli ihan bullshittiä.
Jos laittaa suoraan jääkaappiin, niin samaan pussiin on syytä laittaa mukaan silica gel -pusseja. Niitä isompia on tullut vietyä asuntovaunuun, kun sama kondensoituminen voi tapahtua isommassakin tilassa kuin vain jääkaapissa.

Sen latausvirran saa myöhemmin selville, jos on aikaa kytkeä skooppi akun piuhoihin & seuraa miten lataa. Takakansi on ruuveilla kiinni ja akku myös ruuveilla rungossa -> ei ole tehty nopeasti vaihdettavaksi. Vara-akkua ei kannata hankkia, kun jää herkästi hyllyyn. Ehkä säilyisi pidemmänkin aikaa, kun lataa 75% täyteen ja tarkistaa tilanteen neljä kertaa vuodessa & pitää viileässä ja kuivassa.
 
Miten läppärit yleensä toimii jos se saa virtaa pelkästään akun liittimen kautta, mutta akun data linjat on pimeinä?

Eli kun kone toimi akulla, niin voisikohan siitä tehdä "pöytäkoneen". Huollossa oli mittaillu sitä ja ilmeisesti emolevyllä joku DC-DC hakkuri on rikki tai vikaa siellä virransyötössä liittimen jälkeen. Tuossa emolevyssä muistit on kiinteästi ja taitaa olla myös kiintolevy -- muistuttaa siinä suhteessa enemmän tablettia kuin perinteistä läppäriä. Epäilen emolevyn maksavan liikaa, jos vanhaa jää kuoret, näppäimistö ja näyttö. Kustannustehokkaampaa olisi tehdä vanhasta "tyhjällä/tyhmällä" akulla toimiva kone. Ostin juuri 12V ja 100W virtalähteen, jossa pieni jännitteen säätö. Saa säädettyä 11,5V (akun nimellisjännite), mutta kaippa sieltä "akusta" voisi tulla myös 13V.

Edelleen jos siitä tulee "pöytäkone", niin tuuletusta saa parannettua, kun ei tarvitse alkuperäistä takakantta. Alkuperäisessä kokoonpanossa kuumenee herkästi ja pudottaa kellotaajuutta. Täydellä teholla pääsee ainakin 5 min :) ennen kuin alkaa hidastelu. Ei siitä mitään tehomyllyä silti tule, mutta parannusta kuormituskestävyyteen saisi. Noi muutokset olisi pois jätettävissä, jos tulee vastaan kohtuuhintainen tapa korjata emolevy.

Kynnyskysymys on miten syötän akusta virran ilman, että sitä koskaan ladataan alkuperäistä reittiä.
 
Tuon mallin emoon ei vielä löydy kaavaa, mutta PMIC:n vaihdolla saattais tulla kuntoon kun akulla kerran toimii. Tämä sillä ehdolla ettei huollon mämmikouraiset keharit ole rikkoneet sitä pahemmin.

Aika vähän löytyy paikkoja, joissa korjataan emolevyjä komponenttitasolla. En tiedä miksi, ei tää mitään rakettitiedettä ole.
 
Aika vähän löytyy paikkoja, joissa korjataan emolevyjä komponenttitasolla. En tiedä miksi, ei tää mitään rakettitiedettä ole.
Aika vähän nykyään löytyy ylipäätään paikkoja missä korjataan elektroniikkaa komponenttitasolla. Nykyään vaan arvotaan että mikähän kortti on rikki ja vaihdellaan niitä niin kauan kunnes lähtee toimimaan. Komponenttitason korjaus ei ilmeisesti ole nykypäivänä kannattavaa kun vianetsintään mittauksineen menee aikaa ja komponenttien vaihtoonkin menee juottelussa hetki tai kaksi, helpompi vaan arpoa kalliita kortteja ja laskuttaa korjauksesta lähes uuden laitteen hinta.

Toisaalta, tuo on "kotikorjaajalle" hyvä asia, joka paikasta löytyy pikkuvikaisia laitteita joissa on muutaman euron vika mutta huoltoliikkeeseen sitä ei kannata viedä korjattavaksi kun uuden saa about samaan hintaan.

En tiedä toimiiko nykyläppäreissä mutta aikanaan tuli tehtyä johonkin 386/486 -tasoiseen läppäriin akkumodaus että akusta sisälmykset pois ja tilalle pari konkkaa ja suoraan ulkoisen powerin syöttö läppärin akkuliittimelle ja hyvin toimi. Nykyään kun on kaikenlaisia akkuvalvontoja, suojapiirejä, akun aitouden tarkastusta sun muuta niin saattaa vaatia jotain lisävirittelyä.
 
Aika vähän nykyään löytyy ylipäätään paikkoja missä korjataan elektroniikkaa komponenttitasolla. Nykyään vaan arvotaan että mikähän kortti on rikki ja vaihdellaan niitä niin kauan kunnes lähtee toimimaan. Komponenttitason korjaus ei ilmeisesti ole nykypäivänä kannattavaa kun vianetsintään mittauksineen menee aikaa ja komponenttien vaihtoonkin menee juottelussa hetki tai kaksi, helpompi vaan arpoa kalliita kortteja ja laskuttaa korjauksesta lähes uuden laitteen hinta.

Toisaalta, tuo on "kotikorjaajalle" hyvä asia, joka paikasta löytyy pikkuvikaisia laitteita joissa on muutaman euron vika mutta huoltoliikkeeseen sitä ei kannata viedä korjattavaksi kun uuden saa about samaan hintaan.

En tiedä toimiiko nykyläppäreissä mutta aikanaan tuli tehtyä johonkin 386/486 -tasoiseen läppäriin akkumodaus että akusta sisälmykset pois ja tilalle pari konkkaa ja suoraan ulkoisen powerin syöttö läppärin akkuliittimelle ja hyvin toimi. Nykyään kun on kaikenlaisia akkuvalvontoja, suojapiirejä, akun aitouden tarkastusta sun muuta niin saattaa vaatia jotain lisävirittelyä.
Kun saa laitteen takaisin niin voi katsoa käynnistyykö kone, kun akun liittimestä löytyy sopiva jännite, kuten 11,5 V (joka on akun nimellisjännite). Akun ei tarvitse latautua laitteen kautta, riittää että käynnistyy ja pysyy päällä. Periaatteessa sille voisi tehdä uuden ja vähän väljemmän takaosan, minne mahtuisi uusi latauslogiikka. Ei kai liikaa vaatisi etsiä standardi laturi 3 sarjaan olevalle Li-Po:lle.

Tiedä sitten onko emolevyllä kylmiä juotoksia. Omaa kokemusta niiden tarkistamiseen ei ole ja jos juotokset on piirien alla, niin ei katsomalla näe. Uudelleen juottamiseen tarvii ammattilaisen? Auton mittaristo tuli uudelleen juottamisella korjattua ja ei kai niin harvinaista etteikö sitä voisi olla läppärissäkin.
 
Lähes satavarmasti saat kyrväytettyä taas yhden korjauskelpoisen koneen omilla patenteillasi, näin on aina muillekin säätäjille käynyt.

Eipä siinä mitään, saahan niitä omia vehkeitään polttaa ihan vapaasti. Ja mitään kylmiä juotoksiahan siellä ei tietenkään ole.
 
Lähes satavarmasti saat kyrväytettyä taas yhden korjauskelpoisen koneen omilla patenteillasi, näin on aina muillekin säätäjille käynyt.

Eipä siinä mitään, saahan niitä omia vehkeitään polttaa ihan vapaasti. Ja mitään kylmiä juotoksiahan siellä ei tietenkään ole.
Niin kauan kuin laite on huollossa, niin on hyvä heittää ideoita mahdollisista kiertotavoista. Ideat ei sitä vielä riko :)

Autossa lämpötila ja tärinä rasitus on kovempaa kuin läppärissä joka on pääosin pöydällä tai repussa. Sen puolesta en pidä sitä ensimmäisenä syynä, mutta ei kai ne juotosviat täysin ole poistunnu tuotantolaitteista. Joillekin korteille on ollut ohje laittaa uuniin XXX asteelle YYY minuutiksi ja sen jälkeen taas toimii. Mulla ei ole välineitä niiden juotosten laadun tutkimiseen eli se on periaatteellinen heitto. Käytännöllisintä olisi löytää samalainen kone, joka on myytävänä rikkinäisellä näytöllä ja näppäimistöllä.
 
Niin mutta miksi sitä ei voi korjauttaa ihan oikeasti kuntoon, onhan tuo vielä ihan asiallinen laite?

Btw. teinien uuni"korjaukset" ei liity tähän millään tavalla.
 
Tuo kuntoon korjaaminen kaiketi tarkoittaa toiseen huoltoon lähettämistä, kun nyt huolto puhui emolevyn vaihdosta ja mukana menee muistit ja kiintolevy. Ne on "integroitu" emolevylle. Ennestään siinä oli käytössä Windows ja epäilen ettei sama näyttö ja näppis riitä vanhan lisenssin tunnistukseen? Mukaan pitää laskea Windows lisenssi. Tuossa vaihtoehdossa korjauksen hinta herkästi nousee yli käytetyn laitteen myyntihinnan. Siihen korjaukseen en lähde, varsinkin kun voisi olla käyttöä "jalkapuolena" pöytäkoneena ilman laitteen kolvaamista tai muuta muuttamista.

Ebay antoi emolevyn haussa saksalaisia korjauspajojen linkkejä. Ehkä niitä löytyy lähempääkin?? Homma on työläämpi kuin vain alunperin odottamani virtaliittimen vaihto.
 
Löytyy lähempää, itärajan pinnassa itse ja pk-seudulla varmaan Cormac Pyper saisi tuon kuntoon.

Missäs tää laite sijaitsee? Ja alaspeukku huonosti valitusta huollosta, suurin osahan kertoo että "tää on rikki, osta uus".
 
Tämä http://www.pyper.fi/ on lähellä ja sinne voisi viedä paikanpäälle läppärin, niin ei tarvitse postia varten pakata. Soittelen ensimmäiseen huoltoon josko voisi hakea pois ennenkuin ehtii tekemään arviota emolevyn vaihdon hinnasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 706
Viestejä
4 544 810
Jäsenet
74 834
Uusin jäsen
jrahkon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom