Onko sinulla esimerkkejä tuosta, että pyöräilyä ja jalankulkua ei ajatella tarpeeksi niiden näkökulmasta?
Pari esimerkkiä Tampereelta:
Esimerkki 1:
Hervannantielle (Hervannan ja sääksjärven välinen tie) n. 300-400 metrin päähän vuoreksen liittymän itäpuolelle (suurinpiirtein näillemain)
Google Maps
rakennettiin juuri uusi kevyen liikenteen alikulku, jota kautta vuoreksesta pääsee tien eteläreunaa menevälle kevyen liikenteen väylälle
Ongelma vaan on se, että tämä alikulku ei palvele käytännössä yhtään ketään, tai ehkä kahta tuolla tien toisella puolella etelässä metsän takana olevaa maalaistaloa, jos niissä asuvat ihmiset haluavat jalkaisin tai pyörällä asioida vuoreksessa.
Vuoreksesta liikennettä tulee tuon hervannantien kautta (niiden parin maalaistalon lisäksi) käytännössä kahteen suuntaan: Sääksjärven suuntaan(länteen), ja herwoodin suuntaan(itään).
Herwoodin suuntaan menevälle kevyelle liikeentelle on jo alikulku idempänä, ja tämä toimii sille liikenteelle erinomaisesti.
Google Maps
Joten tämä uusi alikulku on täysin tarpeeton herwoodin suuntaan menevälle liikenteelle.
Sääksjärven suuntaan menevälle liikenteelle se sen sijaan tekeen n. 600-700 metrin kierron, koska sijaitsee n. 300-400 metriä risteyksen itäpuolella.
Tämä kierto on yksinkertaisesti liikaa, että juuri kukaan ei tätä alikulkua tule käyttämään kulkiessaan vuoreksesta sääksjärven suuntaan.
Uusi alikulku olisi pitänyt rakentaa vuoreksen sisääntuloristeyksen kohdalle, tai hiukan sen länsipuolelle, että se olisi oikeasti palvellut vuoreksesta sääksjärven suuntaan kulkevaa kevyttä liikennettä.
Nyt siis haaskattiin satoja tuhansia "pyöräilyn edistämiseen käytettyjä" rahoja pyöräilylle täysin turhan asian rakentamiseen. Mutta voitiin ainakin sanoa että "tehtiin jotain"
Esimerkki 2: Rongankadun pyöräparkki
Google Maps
Tuossa kuvassa näkyy nuo tien keskellä olevat parkkipaikat. Niiden täyttöaste autoilla on tyypillisesti kaikkiin normaaleihin aikoihin hyvin suuri, juuri sitä luokkaa kuin tuosta street viewistä näkee.
Kuusi niistä on nykyään poistettu, koska siihen paikalle rakennettiin pyöräparkkeja. Käytännössä kukaan ei koskaan niitä pyöräparkkeja käytä, koska niille on liian hankalaa ja vaarallista ajaa, kun ovat tuon autojen käyttämän ajoradan keskellä, ja tuossa tien pohjoispuolella kulkee erillinen pyörätie jolloin pyörät eivät aja ajoradalla. Tyypillisesti niillä pyöräparkeilla lojuu 1-2 pyörää, joista vähintään toinen on lojunut siinä pitkään hylättynä.
Eli siis, rakennettiin pyöräparkkeja, koska joku hallinto-ohjesääntö sanoo, että pyöräparkkeja pitää olla tietty määrä. Ketään ei kiinnostanut, onko niissä mitään järkeä/onko niistä mitään iloa/hyötyä pyöräilylle.
Tai sitten ne pyöräparkit ehkä todellisuudessa rakennettiin sen takia, että haluttiin vähentää autojen parkkipaikkoja, jotta autoilijat saadaan pakotettua uuteen maksulliseen Hämpin prakkiin. Ja pyöräparkit oli vaan tekosyy tälle.
Järkevä pyöräilyn ja jalankulun edistäminen olisi sitä, että mm. mietittäisiin risteysratkaisuita enemmän näiden näkökulmasta, poistettaisiin turhia nappivaloja ja näköesteitä risteyksistä yms., ei sitä että haaskataan satojatuhansia euroja sellaiseen alikulkuun, joka ei palvele ketään, tai haaskataan autoille hyödyllistä parkkipaikkatilaa pyöräparkkeihin, jotka eivät palvele ketään.