Ratkaistu Läppärin alkuperänen HDD -> SSD. Windows 10 uudelleen asennus, tarviiko aktivoida/ostaa uusi koodi?

Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Kotona isän vanhaan läppäriin olisi tarkoitus ostaa SSD jotta tuo HDD pääsee eläkkeelle ja kone saisi uutta elämää.

Alunperin koneessa oli Win 7 Home joka päivittyi sillä Win 10 ilmaispäivityksellä eli jos laitetaan uusi SSD-kovalevy ja asennetaan USB-bootilla se Win 10 Home uudelleen, niin tunnistaako rauta sillä digitaalisella allekirjoituksella sen vai pitääkö ostaa uusi lisenssi-koodi?

Tiedän että jossain vaiheessa komponenttien vaihdon jälkeen rauta muuttuu ns. toiseksi koneeksi jolloin tuo tunnistus ei toimi, mutta tietääkseni pelkän kovalevyn vaihto ei vaikuta tuohon koska se allekirjoitus on emolevyssä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 151
Rekisteröinti helpoin, voi asentaa suoraan sähköpostilla.

Asennus pitäisi toimia normaalisti win10 tikulta win 7 koodilla.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Juuri vaihdoin porukoitten pöytäkoneeseen ja läppäriin uudet ssd:t kun vanhat kiintolevyt kosahtivat (click of death molemmissa) ja aktivointi tapahtui aivan automaattisesti. Molemmissa alunperin sama Win 7 Home -> Win 10 ilmaispäivityksellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Käyttöjärjestelmä rekisteröityy koneen emolevyn mukaan. Uudelleen asennuksessa, jossa kovalevy vaihtuu on aktivointi automaattinen. Tuotetunnusta ei pidä antaa sitä kysyttäessä, vaan ohitetaan "Minulla ei ole tuotelisenssiä", jolloin ativointi tapahtuu automaattisesti.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
329
Käyttöjärjestelmä rekisteröityy koneen emolevyn mukaan. Uudelleen asennuksessa, jossa kovalevy vaihtuu on aktivointi automaattinen. Tuotetunnusta ei pidä antaa sitä kysyttäessä, vaan ohitetaan "Minulla ei ole tuotelisenssiä", jolloin ativointi tapahtuu automaattisesti.
Tätä arvelinkin. ja pahoittelut kaikille, unohdin mainita että isä ei halua käyttää Microsoft-tiliä, vaan paikallista tiliä joten noi rekisteröinnit ei auta täs tapaukses.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Käyttää se isäs kummiskin intternettiä ja windows 10 tosiaan sitoo lisenssinsä emolevyn sarjanumeroon tms muuhun minkä ei tavallisesti pitäisi muuttua. Siksi se aktivoituu itsestään uudelleen hetkeä myöhemmin kun netti on saatu toimimaan. Yleensä.

Jos sen kympin lisää ms tiliin, niin sitten lisenssin voi siirtää uuteen koneeseen. Tai vaihtaa nykyiseen emolevyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Tuo hyöty Microsoft tilistä tulee silloin, kun win10 pitäisi siirtää toiseen koneeseen (toiselle emolevylle). Muussa tapauksessa on ihan sama, onko rekisteröinyt vai ei.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Käyttöjärjestelmä rekisteröityy koneen emolevyn mukaan. Uudelleen asennuksessa, jossa kovalevy vaihtuu on aktivointi automaattinen. Tuotetunnusta ei pidä antaa sitä kysyttäessä, vaan ohitetaan "Minulla ei ole tuotelisenssiä", jolloin ativointi tapahtuu automaattisesti.
Sen verran voin sanoa omasta takaa että jos poistaa ns. kaikki "turhat" ajurit (emolevyyn liittyen) kun vaihtaa emon niin uudelleen aktivointia ei tarvita. Tosin itselläni on M$ tili ja siinä täytyi vain kirjautua uudestaan (tai oikeastaan tarkisti vain että salasanan muistaa = se täytyi kirjoittaa vaikka se täytyy myös aina kirjoittaa kun koneen käynnistää ja käyttikseen kirjautuu...).
Mutta JOS ei poista noita ajureita ja putsaa rekisteriä kaikesta turhasta (CCleaner käytän itse, makuasia, voihan joku noita vaikka käsin käydä räpeltämässä itse enää enää tllä iällä jaksalla 3.0/3.11 aikaan vielä intoa piukalla noita teki samalla kun autoexec.bat ja config.sys tiedostoja räpelsi käsin) varmaan vaatinee tuota uudelleen aktivointia.

Nimimerkillä uusi emolevy, muuten kone säilyi samana (viimeviikon sunnuntaina) ja sitä ennen emo+prosessori+muistit uusiksi (2600K+DDR3 setti Inteliltä => AMD 1700X rapia 1½ vuotta sitten).
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Tilanne:
Koitan vaihtaa ASUS N53SV läppäriin SSD levyn HDD levyn tilalle. Olen tehnyt Bootti tikun wintoosassa ja koittanut asentaa sitä useamman kerran, mutta ongelmaksi tulee aina että Win ei löydä ajureita USB/kovalevylle ja asennus tössää siihen.

Onko tähän mitään ratkaisuja?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Kannattaisi aina tehdä oma keskustelun avaus uudelle asialle, eikä jatkaa toiseen keskuteluun, siinä menee helpolla vanhat ja uudet asiat sekaisin.
Asennusta ei tule yrittää tehdä USB:n kautta ulkoiselle levylle.
Vaihda ensin koneen vanha HDD uuteen SSD-levyyn ja käynnistä asennus bootissa USB-tikulta, niin asennus alkaa.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Kannattaisi aina tehdä oma keskustelun avaus uudelle asialle, eikä jatkaa toiseen keskuteluun, siinä menee helpolla vanhat ja uudet asiat sekaisin.
Asennusta ei tule yrittää tehdä USB:n kautta ulkoiselle levylle.
Vaihda ensin koneen vanha HDD uuteen SSD-levyyn ja käynnistä asennus bootissa USB-tikulta, niin asennus alkaa.
Pahoittelut aiheiden sekoittamisesta. Olen käyttänyt kyseistä foorumia joskus 5 vuotta sitten tai silloin kun murobbs vaihtui tähän. Muistelin vain, että näissä ongelmakeisseissä porukka ei halunnut aina uusia aloituksia.

Siis tuohon keissiin vielä, niin olen tehnyt siis usb tikulle sen bootti imagen wintousissa ja sen jälkeen laittanut uuden SSD levyn sisään. Katsoin BIOSista että levy on siellä ja jatkanut eteenpäin. Tosiaan homma tyssää siihen, että asennus herjaa että ei löydä noita ajureita USB:lle/kovalevylle/DVD asemalle. Sitten siihen tulee mahdollisuus kaivella niitä ajureita joita ei tietenkään löydy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Yritätkö jotain vanhaa käyttöjärjestelmää asentaa, missä ei ole riittävää USB-tukea. Mikä käyttis?
Windows 10 sisältää kaikki asennukseen tarvittavat ajurit, mitään ajureita ei tarvitse ladata.
Laita kuva tuosta herjasta.
Windows 7 saattaa USB3 portista asennettaessa herjailla tuota.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Yritätkö jotain vanhaa käyttöjärjestelmää asentaa, missä ei ole riittävää USB-tukea. Mikä käyttis?
Windows 10 sisältää kaikki asennukseen tarvittavat ajurit, mitään ajureita ei tarvitse ladata.
Laita kuva tuosta herjasta.
Windows 7 saattaa USB3 portista asennettaessa herjailla tuota.
Tässä koneessa on siis alunperin ollut Win7, jonka päivitin Win10. Voin laittaa kuvan herjasta, kunhan pääsen taas koneen kimppuun töiden jälkeen.

Voiko tuo USB3 portti aiheuttaa tuollaista herjaa tosiaan? Nyt kun rupesin miettimään, niin lähin USB-portti taitaa olla USB3.0, johon olen luultavasti liittänyt tuon buutti usbin.
 

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Itse vaihdoin tismalleen samaan läppäriin HDD > SSD, eli tuo ASUS N53SV.
Helpoiten se onnistui niin että oli tarjolla myös pöytäkone. Iski sen läppärin HDD:n kiinni siihen, ja koska pöytäkoneessa boot levy on eri ei se sinne läppärin levylle boottaa. Sitten SSD kiinni myös pöytäkoneeseen. Sen jälkeen HDD:n vain kloonasi SSD:lle. SSD takaisin läppäriin ja se käynnistyi kuin mikään ei olisi muuttunut. Samsung SSD:n kanssa se on vielä sikäli helppoa, että voi asentaa sen Samsungin Data Migration toolin joka hoitaa kloonauksen.
Toki tämä onnistuu vain kunhan SSD on vähintään yhtä suuri kuin HDD minkä se korvaa.

Ei nyt ehkä enää tässä keississä auta, mutta vastaaviin tilanteisiin mun mielestä helpoin tapa.
Eipä tarvi asennella asioita uudestaan.

Tietty jos jostain löytyy lainaan pömpeli millä saa saa USB:iin kiinni SATA levyn, niin ei tarvi pöytäkonettakaan.
Niin, ja kolmantena tietty jos läppärissä sattumoisin kaksi levypaikkaa niin tunkkaa SSD:n sinne ja sitten kloonaus. Lopuksi poistaa HDD ja SSD sen paikalle.

Mutta mutta, Josun keississä kokeilisin sitä tikkua juurikin toiseen porttiin.
Voihan se olla että syystä tai toisesta osa porteista ei tunnistaudu vielä tuossa vaiheessa. Joku hämärä muistikuva on että kaikki USB portit ei vanhemmissa laitteissa välttis ole bootattavia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Kloonausta en suosittele, koska sillä siirretään uudelle levylle myös kaikki vanhan levyn ohjelmajäte ja mahdolliset ongelmat.
Voiko tuo USB3 portti aiheuttaa tuollaista herjaa tosiaan? Nyt kun rupesin miettimään, niin lähin USB-portti taitaa olla USB3.0, johon olen luultavasti liittänyt tuon buutti usbin.
Ei kai Win10 aiheuta mitään USB-herjoja, koska sisältää tuen USB3:lle. Win7:lla herjaa, koska siinä ei ole tuota tukea, mutta sitä ei tarvitse asentaa, jos koneessa on jo ollut aktivoitu kymppi.
 

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Kloonausta en suosittele, koska sillä siirretään uudelle levylle myös kaikki vanhan levyn ohjelmajäte ja mahdolliset ongelmat.
Jos ongelmia ei ole ollut, niin samapa tuo kloonata.
Ei siinä, ainahan se paras tyhjästä aloittaa jos oikeasti haluaa koneeseen nopeutta mihin se SSD:n hankintakin luultavasti perustuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Menin vähän halpaan taas, kun tämä keskutelu on jo merkitty ratkaistuksi, sen lisäksi, että eri asiat aiheuttaa sekaannusta.
 
Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
12
Tämäkin ongelma tuli ratkaistua, eli ongelma oli että käytin bootti porttina USB3.0. Heti kun vaihdoin 2.0, niin rupesi asennus rullaamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: KLF

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 788
Siis tuohon keissiin vielä, niin olen tehnyt siis usb tikulle sen bootti imagen wintousissa ja sen jälkeen laittanut uuden SSD levyn sisään. Katsoin BIOSista että levy on siellä ja jatkanut eteenpäin. Tosiaan homma tyssää siihen, että asennus herjaa että ei löydä noita ajureita USB:lle/kovalevylle/DVD asemalle. Sitten siihen tulee mahdollisuus kaivella niitä ajureita joita ei tietenkään löydy.
Kokeile toista usb-tikkua. Jotkut niistä tunnistuvat kiintolevyinä windowsissa (tästä on muita hyötyjä) mutta silloin ne toimii nihkeämmin asennusmediana. Juurikin kuvailemasi kaltainen ongelma :)
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Kaikki usb tikut ei toimi win10 asennusmedian kanssa ainakin itse olen törmännyt siihen pari kertaa.
Myös juuri mainitsema usb2.0 kannattaa käyttää jos mahdollista kun jostain syystä usb 3.0 ,3,1 ei tahdo toimia asennusvaihessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom