Lämpöpumpun NTC vastusten lukeminen pumppua häiritsemättä

Liittynyt
05.10.2022
Viestejä
1
Löytyisiköhän täältä elektroniikkaosaajaa seuraavan ongelmaan.
Meillä on vanha ja "tyhmä" lämpöpumppu jossa ei ole mitään älyliitäntään ulkomaailmaan.
Lämpöpumppu mittaa erilaisia sisäisiä lämpötilojaan NTC-vastuksilla, joiden tyyppi on tiedossa (NTC 4700ohm 25C).
Tarkoituksena olisi logata näitä lämpötiloja mikrokontrollerilla. Ohjelmointi ei ole ongelma, mutta rautapuoli ei ole itselle tuttua.

Eli itse kysymys:
Kuinka kytkeä mikrokontrollerin ADC NTC-vastukseen niin että saa sen arvon luettua ilman että häiritsee itse lämpöpumppua?
Itse yksikkö jossa NTC-vastukset ovat kiinni, on täysin suljettu eikä ole halua lähteä sitä avaamaan ja modaamaan. Mutta itse NTC-vastukset ovat kiinni terminaalissa johon pääsee kyllä käsiksi.
Eli mitään tietoa ei ole siitä mikä on esimerkiksi NTC vastuksen parina oleva vastus (eli jännitejakajan arvo) tai miten itse lämpöpumppu mittaa NTC:n arvoa (arvaus että jokin mikrokontrolleri sielläkin sisällä on).

Pystyn toki mittaamaan esim volttimittarilla jännitteen minkä tahansa ko laitteen NTC vastuksen yli.
Ja esim anturi joka näyttää pumpun näytöllä 11.6C lämpötilaa antaa NTC:n yli 3,17V jännitteen. NTC tyypistä tietää että tällöin sen vastusarvon pitäisi olla noin 9500ohm.

Eli millainen kytkentä kannattaa tehdä jotta tätä NTC:n yli olevaa jännitettä voisi turvallisesti mitata mikrokontrollerilla?

Mikrokontrollerin ADC sallii maksimissaan 1v jännitteen suhteessa omaan maahansa.
Eli ilmeisesti mikrokontrollerin maa pitää kytkeä tuohon NTC:n "maapuoleen" ja lisäksi tarvitaan jännitteenjakajakytkentä jolla mitattava jännite skaalataan 0-1v välille?
Vai olenko ihan hakoteillä? Kuinka tämän voi tehdä riskeeraamatta itse lämpöpumpun toimintaa tai rikkomatta mikrokontrolleria?
Kuten sanottu, elektroniikkapuoli ei ole omaa alaani :)

Kiitos avusta!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jännitettä NTC-vastuksen yli voi mitata, mutta virtaa ei saa piiriin antaa eikä merkittävästi ottaa, jotta laitteen oma mittaus ei häiriinny. Kun muuta piiriä ei tunneta, pelkän jännitteen perusteella ei voi tehdä päätelmiä NTC:n lämpötilasta eli jotain muuta pitäisi keksiä lisäksi.

Jos vehje sattuisi syöttämään vakiovirtaa NTC:n läpi, sen kanssa sarjaan voisi laittaa vaikka vastuksen, ei tosin ihan minkälaista vastusta tahansa, ja tämän ylimääräisen vastuksen yli olevan jännitteen perusteella voisi sitten laskea virran ja NTC:n resistanssin. Tässä pitää tosin huomioida, mitä pistettä vasten se jännite mitataan. Differentiaalimittaus tai kahden mittauksen vähennyslasku tarvitaan.

Jos laite taas tarkkaileekin jännitteenjakoa NTC:n ja jonkun vastuksen kesken, sarjavastuksen laittaminen saa laitteen oman mittauksen menemään pieleen sitä pahemmin, mitä isomman vastuksen laittaa. Saattaisi se onnistuakin, mutta riippuu muusta piiristä. Aika pienikin vastus voisi riittää.

Erilaiset magneettikenttään perustuvat pieni-impedanssiset virtasensorit eivät välttämättä niin pieniä virtoja mittaa (en tosin tiedä tarkasti, mitä kaikkea nykyään on saatavissa).

Jos uskaltaa, yleismittarilla voi mittailla NTC:n läpi menevää virtaa ja mittauspiirin jännitettä kun NTC on irti. Ehkä siitä saa jotain selville, ehkä ei, ehkä pumppu rupeaa sekoilemaan tai sitten ei.

Jos pystyt käyttämään pumppua niin, että saat sen omalle ruudulle mahdollisimman paljon erilaisia lämpötiloja samalla kun mittaat jännitteet, niistä voisi koota taulukoita ja käyriä, joiden perusteella voisi sitten päätellä lämpötilan.

e: Ja onhan se selvitetty, että laitteen mittauspiiri on erotettu verkon potentiaalista ja muusta vaarallisesta? Hyvin todennäköisesti on, mutta varmistus kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 554
Viestejä
4 203 818
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom