Laadukkaat kuulosuojaimet

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Muutama vuosi sitten kärsin yhtäkkiä alkaneesta tinnituksesta vajaan vuoden ajan. Syy ei koskaan selvinnyt ja sittemmin vaiva katosi taka-alalle joko aktiivisen poisoppimisen myötä, tai sitten muuten vain heikentyneenä ja hyvä niin. Nyt on joka tapauksessa selvää, että en toiste sitä enää halua kokea ainakaan itseaiheutettuna, joten ei myöskään kiinnosta rikkoa korvia esim. konserteissa ja siksi päätinkin hommata kunnolliset muotoonvaletut kuulosuojaimet, jotka eivät vääristä ääntä kuten perusmallin vahatulpat jne.

Lähinnä siis juuri konserttikäyttöön lähdin näitä etsimään, mutta vaatimuksena oli myös, että filttereitä saa vaihdettua tarpeen mukaan erilaisiin. Loppusuoralle käyttäjien kokemuksia, virallisia tuoteselosteita ja erinäisiä testejä tavaamalla selvisivät nämä kaksi:

ASC Pro 17
Elacin ER 15

Numero mallin perässä kertoo suurpiirteisesti vaimennuksen määrän. Noin 15-17dB vaimennus tuntuisi olevan jonkinlainen "sweet spot" juuri konserttikäytössä, mutta on tietenkin jokaisen omassa harkinnassa kuinka paljon ääntä on tarvetta vaimentaa. ASC:n kohdalla 17dB versio on myös se, joka tarjoaa malliston tasaisimman äänivasteen.

Elacineista löytyy enemmän käyttäjäkokemuksia, mutta toisaalta ASC:llä on takanaan jättimäinen referenssilista maailmanluokan artisteja ja sitä markkinoidaan reteästi maailman tarkimpana kuulosuojaimena. Elacin on käsittääkseni ollut markkinoilla pidempään ja se on toisaalta heille myös pieni kompastuskivi, sillä ASC:n vastaava tuote on pykälää nykyaikaisempi ja se sisältää mm. erillisen ilmastointikanavan, jonka avustuksella oman äänen kuuluminen pään sisällä on vähäisempää. Molempiin voi vaihtaa jälkikäteen erikseen ostettavia filttereitä. Elacineihin on mahdollista ostaa filttereiden tilalle kuulokkeet, mutta ne maksavat kohtuuttomasti, eikä niissä ole edes mikkiä tai remote-painikkeita, joten ainakaan minä en niitä tulisi koskaan hankkimaan. Molemmat näistä ovat varmasti erinomaisia tuotteita pääasialliseen käyttötarkoitukseensa.

Itse valitsin ASC Pro:n. Valinta oli siinä mielessä helppo, että tuttava on töissä kuulontutkijana ja hän suositteli juuri noita ja sain sitä kautta myös hieman alennusta hinnasta. Laserpainatuksen ja kaulanauhan kanssa parille jäi hintaa 170€, ovh:n ollessa noin 200€. Elacinien ovh on muutaman euron kalliimpi ja kaulanauha maksaa lisää. ASC tarjoaa myös mahdollisuuden vaihtaa filtteriä ilmaiseksi 30 päivän ajan.

Muotin valaminen on suoraviivainen noin 10min kestävä prosessi, eli sitä ei kannata suotta vierastaa. Nappien valmistus tapahtuu muottien perusteella tehtaalla, joten lopullinen toimitusaika on 3-6 viikkoa.

Tarkempia käyttökokemuksia on luvassa sitten joskus kun saan napit ja pääsen niitä testaamaan.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
347
Jollet esiintymässä ole eikö nyt kuitenkin järkevintä olisi olla menemättä niihin?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Jollet esiintymässä ole eikö nyt kuitenkin järkevintä olisi olla menemättä niihin?
Siis menemättä minne, konsertteihin vai? Wau, melkoinen ehdotus.

Tiesitkö, että suurimmassa osassa konsertteja äänenvoimakkuudet ylittävät terveellisen rajan ja siksi jokaisella pitäisi olla suojaimet? Tuskinpa tiesit, kun tuollaisia ehdottelet.

Ei minulla ole kuulossa mitään vikaa, mutta tinnituksesta on kuitenkin sen verran kokemusta muutaman vuoden takaa, että en halua kokea sitä enää ikinä. Hankin siis suojat, koska en halua että kuulossa olisi vikaa jatkossakaan. Samaan aikaan haluan luonnollisesti nauttia musiikista myös konserteissa.

Ne halvimmat vaahtomuovisuojaimet mitä konserteissa jaetaan paikan päällä ja mitä porukka nyt yleensä ostaa, suojaavat kyllä kovilta ääniltä ihan kivasti, mutta niiden ongelma on että samalla ne kadottavat leijonanosan taajuusalueesta ja vääristävät siten äänen puuroksi. Siksi pointti olikin keskustella mahdollisimman laadukkaista menetelmistä suojata kuuloa mm. juuri konserteissa ja muissa vastaavissa tilaisuuksissa äänen vääristymättä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Leijonanluolassa oli ilmeisesti ollut jokin aika sitten Vibes-merkkiset halpissuojat, joiden tarkoitus on pitää taajusvaste mahdollisimman suorana juuri konserttikäyttöä varten. Ei niillä kuuhun mennä aiemmin mainittujen oikeasti laadukkaiden muotoon valettujen tulppien rinnalla, mutta hinta-laatusuhteen pitäisi olla kuitenkin kohtuullisen hyvä. Istuvuuden vuoksi paketissa toimitetaan muutamat erilaiset sovittimet, vähän samaan tapaan kuin nappikuulokkeissa.

Ei ole näistäkään omia kokemuksia, mutta saatanpa tilata paketillisen ihan vaan vertailun vuoksi.

Vibes

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
577
Pitäisi hommata itsellekin tuollaiset valetut tulpat. Pystyykö noilla nukkumaan? Toisaalta vaahtomuovitulpat on mukavat eikä taajuusvasteilla ole mitään väliä nukkuessa joten käytän niitä jatkossakin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Pitäisi hommata itsellekin tuollaiset valetut tulpat. Pystyykö noilla nukkumaan? Toisaalta vaahtomuovitulpat on mukavat eikä taajuusvasteilla ole mitään väliä nukkuessa joten käytän niitä jatkossakin.
Käyttäjä-arvioiden perusteella se on aika henkilökohtaista ja myös malli vaikuttaa. Normaalisti seisottaessa ei valettuja nappeja välttämättä huomaa lainkaan, mutta kyljellään maatessa ja pään ollessa tyynyä vasten painuu korvakäytävä osittain kasaan ja siksi valetut napit eivät välttämättä tunnu miellyttäviltä nukkuessa. Ei sen puoleen, minun mielestäni vaahtomuovitulpatkaan eivät tuntuneet erityisen mukavilta nukkuessa, kun yhdellä lomareissulla jouduin niiden apuun turvautumaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Miksi nukkuessa täytyy kuulosuojaimia pitää?
Toiset nyt vain ovat herkkäunisempia kuin toiset. Itse en ole tarvinnut suojia nukkuessa kuin yhden kerran ollessani jollakin äkkilähtölomalla ja päädyin sen vuoksi hotelliin, jossa alabaarissa bändi soitti ensin jonnekin 02:00 saakka ja siitä sitten kemut jatkuivat vielä känniääliöiden toimesta hotellin käytävillä aamun tunneille. Olisi ollut ilman tulppia aivan mahdotonta nukkua silmäystäkään. Tämä oli ääripään esimerkki, mutta joillakin sama kynnys ylittyy vaikka jo läheisen tien metelistä jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1
Tarkempia käyttökokemuksia on luvassa sitten joskus kun saan napit ja pääsen niitä testaamaan.
Miten on tulpat toimineet? Itse olen mennyt pitkään kuusitulpilla (Elacin ER20XS) mutta ne on kyllä epämukavat ja nyt on mielessä pyörinyt muotoonvaletut tulpat. Aluksi mietiskelin Elacin ER tulppia mutta ACS Pro tulpat vaikuttaa kyllä paremmilta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 880
Miten on tulpat toimineet? Itse olen mennyt pitkään kuusitulpilla (Elacin ER20XS) mutta ne on kyllä epämukavat ja nyt on mielessä pyörinyt muotoonvaletut tulpat. Aluksi mietiskelin Elacin ER tulppia mutta ACS Pro tulpat vaikuttaa kyllä paremmilta.
Hyvin ovat hommansa hoitaneet, enkä ole katunut päivääkään. Istuvat myös korviin kuin, no... valetut. :D

Hommasin näihin jälkikäteen lisäksi ne kaikkein vähiten vaimentavat 10db filtterit, kun tuntui, että monissa konserteissa vaimennusta oli liikaakin niillä 17db-versioilla. Tämä on henkilökohtaista, mutta onneksi noita filttereita voi vaihtaa kätevästi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 763
Pieniin korviin pitäs löytää silikoniset kuusitulpat moottoripyöräilyyn ja satunnaiseen konsertissakäyntiin. Nyt oon käyttänyt howard leightin max lite tulppia, jotka on ainoat joilla ei korviin ala sattumaan jatkuvan parin tunnin ajon jälkeen kypärän alla kovin paljoa. Vaikka ja mitä vaahtomuovitulppia on kokeiltu, ja noi on parhaimmat olleet. Onkohan noi alpinen motosafet / musiikkitulpat miten isoille korville tehty?

Toki jos löytää vielä softimpia kertakäyttösiä niin nekin käy, tulee käytettyä paljon niitä muissa askareissa niin kelpaa semmosetkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 386
Pieniin korviin pitäs löytää silikoniset kuusitulpat moottoripyöräilyyn ja satunnaiseen konsertissakäyntiin. Nyt oon käyttänyt howard leightin max lite tulppia, jotka on ainoat joilla ei korviin ala sattumaan jatkuvan parin tunnin ajon jälkeen kypärän alla kovin paljoa. Vaikka ja mitä vaahtomuovitulppia on kokeiltu, ja noi on parhaimmat olleet. Onkohan noi alpinen motosafet / musiikkitulpat miten isoille korville tehty?

Toki jos löytää vielä softimpia kertakäyttösiä niin nekin käy, tulee käytettyä paljon niitä muissa askareissa niin kelpaa semmosetkin.
Mulla on Motosafet, mutta ostin ne vasta syksyllä niin ei oikein suurempia kokemuksia.
Näin kylmiltään sanoisin että vastaavaa kokoa kuin muutkin silikonikuuset, mutta noissa ei ole kovaa osaa kuten esim Elacin Er20:ssa. Jos tarvitset mittoja tms. niin voin mittailla, mutta toki ei se pelkkä halkaisija paljonkaan kerro...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 834
Viestejä
4 243 323
Jäsenet
71 247
Uusin jäsen
seemo

Hinta.fi

Ylös Bottom