Se on tulossa tuttavalle, joka ei ole erityisen IT-orientoitunut, niin sillä ajattelin että josko löytyisi joku mahdollisimman simppeli ja luotettava laite. Tuo Ubiquityn Edgerouter X vaikuttaa tosiaan softapäivitysten ja saatavuuden osalta tyhjältä arvalta.
MikroTikeja olisi hyllyssä useammassakin paikassa, mutta niistä on sanottu, että ovat kokemattomalle haastavia konffata. Omia kokemuksia niistä ei minulla ole.
Tässä yksi vaihtoehto:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/739921/MikroTik-RouterBOARD-hEX-reititin
Linkatussa leveä käyttölämpötila-alue, eli sen puolesta voisi sopia lämmönjako huoneeseen, lisäksi siinä mahdollisuus passii POE virransyötölle, jolloin varsinainsen powerin voi sijoittaa ristiinkytkentään, mahdollisen UPSin taakse.
Juu, katselin pari MikroTikin esittelypätkää jo aiemmin, mutta tosiaan sen ostajaksi/käyttäjäksi on tulossa henkilö, joka ei tiedä näistä juuri mitään, eikä ole opettelemassakaan, niin saattaa olla kynnys vähän liian korkea. Minä itse en ole sitä edes apuna asentamassa, eli katselen tässä vain vaihtoehtoja, joita suositella edelleen. Laite on tulossa lämmönjakohuoneeseen jonkin siellä olevan anturin ja julkisen verkon väliin, niin arvatenkaan siihen käyttöön ei haluta hankkia mitään tarpeettoman kallista ja monimutkaista ratkaisua.
Kiitos joka tapauksessa vinkeistä.
Jos hänen pitäisi se itse asentaa, niin sitten jotain näitä "älykkäämpiä" kotireittimiä, ja tarviiko sen reittimen olla siellä lämmönjakohuoneeseessa, jos siellä yksi anturi, eli kaapeloinnin kannalta ei väliä. Siis oletan että tässä lämmönjako ollaa kytkemässä johonkin kiinteään nettiin, mikä myös kotikäytössä toisen reittimen perässä.
Tuon anturin osalta kyllä jonkun kykenevän pitäisi se asennus , säätö hoitaa. jos tässä perus idea se että sille halutaan ensisijaisesti palomuuri. Ja se pitäisi selvittää mitä yhteyksiä se tarvii, mutta tässä kai oletus että anturi itsessään avaa yhteydet, eli jos tiukkaa haluaa niin rajattu se mihin se saa olla yhteydessä, ja se että takaisin päin ei saa tulla liikennettä muualta kuin sielä mihin avattu yhteys. Tämä ei tosin kaikissa tapauksissa riitä.
Jos kyse anturista, ei mitään muuta, niin riskihän on pieni, se että tiedot vuotaa, tai itse anturista tulee joku haittake, hyökkääjä, mutta kiinteistö ei jäädy.
Mutta tuolla alle satasella se jotain kuluttaja palomuurireitittimiä ihan kivijalasta, Asus, TP-Linkik, jne. Wifi tuskin haittaa, sen voi kytkeä pois päältä, mutta voi sen säätää käyttöönkin, niin silloin pääsee siihen palomuurireittimen hallintaan helposti, ilman että tarvii halintaa pääsyä avata ulkoverkosta.
Se katsoa että siinä purkissa on automaattiset päivitykset, toki haitta voi olla se että joskus vetää juntturaa, mutta rivienvälistä kuvittelen ettei sekään ole isoriski.
Niin jos pistää tuon sitten suoraan nettiin, ei omaan kotiverkkoon, niin se saastunut anturi ei pääse hyökkään kotiverkon muihin laitteisiin.