Kysymys: kuka vastaa näytönohjaimen takuusta... Kauppa vai valmistaja? ja/tai molemmat?

Liittynyt
20.01.2023
Viestejä
14
Tiedän että Suomessa ensisijaisesti esim. näytönohjaimen (tai muiden tuotteiden) rikkoutuessa tuote lähetetään kauppaan josta se on ostettu ja kyseinen kauppa hoitaa takuuasiat ja mahdollisen vaihdon korvaavaan tuotteeseen (tai korjauksen tai rahallisen palautuksen jne).

Hypoteettisessa tilanteessa että kyseinen kauppa hylkää takuun syystä tai toisesta, voiko tuotteen takuuta hakea sen jälkeen vielä erikseen valmistajalta?

Olisi tärkeä löytää tietoa ja kokemuksia, ei arvailuja.

Kiitos suuresti etukäteen!
 
Koitan kiteyttää tämän lyhyesti. Takuu on myyjän tai valmistajan tarjoama takaus siitä, että saat takuun aikana luvatun tuotteen ja sen ominaisuudet käytetyksi. Jos takuuehtoja rikotaan, kumpikin näistä voi evätä takuun. Takuu on eri asia kuin virhevastuu, mikä määritellään täällä:


Siellä on myös erikseen mainittu "Takuu ei saa kuitenkaan rajoittaa laissa säädettyä virhevastuuta."

Eli jos myyjä tai valmistaja hylkää takuun, voit vedota virhevastuuseen. Mutta tässä sitten kannattaa huomioida myös yksityiskohdat, mm "Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virhevastuulle ei ole laissa aikarajaa." Eli virhevastuu voi olla voimassa myös takuuajan jälkeen.

Yleensä jos vetoat virhevastuuseen niin myyjäliike saattaa tuotteen lähettää valmistajalle tai maahantuojalle tms. tässä kestää aikaa ja myyjäliike myös ei tästä ajasta ole huolissaan, koska kuluttajariitalautakunnan jonot ovat vuosien pituisia.

Mikäli tuote on sinulla hallussa ja haluat edellämainittujen asioiden ulkopuolella tuon valmistajalle suoraan lähettää, estääkö sitä mikään? Vastaus on, että ei estä.
 
Kiit
Koitan kiteyttää tämän lyhyesti. Takuu on myyjän tai valmistajan tarjoama takaus siitä, että saat takuun aikana luvatun tuotteen ja sen ominaisuudet käytetyksi. Jos takuuehtoja rikotaan, kumpikin näistä voi evätä takuun. Takuu on eri asia kuin virhevastuu, mikä määritellään täällä:


Siellä on myös erikseen mainittu "Takuu ei saa kuitenkaan rajoittaa laissa säädettyä virhevastuuta."

Eli jos myyjä tai valmistaja hylkää takuun, voit vedota virhevastuuseen. Mutta tässä sitten kannattaa huomioida myös yksityiskohdat, mm "Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virhevastuulle ei ole laissa aikarajaa." Eli virhevastuu voi olla voimassa myös takuuajan jälkeen.

Yleensä jos vetoat virhevastuuseen niin myyjäliike saattaa tuotteen lähettää valmistajalle tai maahantuojalle tms. tässä kestää aikaa ja myyjäliike myös ei tästä ajasta ole huolissaan, koska kuluttajariitalautakunnan jonot ovat vuosien pituisia.

Mikäli tuote on sinulla hallussa ja haluat edellämainittujen asioiden ulkopuolella tuon valmistajalle suoraan lähettää, estääkö sitä mikään? Vastaus on, että ei estä.
Kiitos suuresti seikkaperäisestä vastauksesta
 
Takuu on myyjän ja maahantuojan tai valmistajan välillä sovittu asia kuinka se hoidetaan. Esim oem tietotekniikkatuotteissa ei välttämättä ole valmistajan takuuta ollenkaan. Tällaisia mm. oem prosessorit. Tietokoneen kasaaja tai myyjä saa niitä valmistajalta halvemmalla kun ottaa takuun kantaakseen. Sellaisen jos lähettää valmistajalle, niin tulee todennäköisesti bumerangina takaisin, että takuu hoidetaan myyjän kautta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 440
Viestejä
4 660 082
Jäsenet
76 433
Uusin jäsen
jrbb

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom