- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Kyllä manuaalilaatikoiden suunnittelussa osat on mitoitettu tietylle maksimi vääntömomentille.Automaattilaatikoissa on aina ilmotettu joku maksimivääntö minkä ne kestää. Onko manuaaleissa vastaavaa maksimia väännölle, vai onko kytkin se mikä ekana pettää?
Vakio kytkin yleensä luistaa ennen tätä suunniteltua maksimi momenttia, mutta sitten kun kytkin vaihdetaan parempaan on laatikko seuraava rikkoutuva osa, jos renkaissa on pitoa ja muut voimansiirron osat kestävät.
Esimerkiksi vanhoissa Opeleissa oli muistaakseni 5 pykäläinen F20 laatikko, jonka maksimi väännön kesto on 270 Nm, näihin vehkeisiin on sitten viritysmielessä istutettu C20LET ja vastaavia turbopatoja parempien kytkimien kanssa jonka seurauksena F20 laatikon 5. vaihteen ratas on antautunut, kun on annettu vähän enemmän happea konelle.