Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 875
Radioantenni? Minulla oli joskus PC:ssä sisäinen FM-radiokortti ja siinä oli muistaakseni antenni kiinni tuollaisella kuulokeliitännällä.
Kans veikkailin antennia, tarkemmin puhelimen FM-radion antenni, mut yleensä niissä kuulokkeet päässä. Ehkä tämä tarkoitettu vaikka langattomien kuulokkeiden kanssa.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
667
Onko kirjaimien koolla väliä kun kyseessä on mac osoite? Kaapelimodeemin kanssa säätö käynnissä ja telian omilta sivuilta bongasin, että mac oli syötetty pienillä kirjaimilla vaikka modeemissa ne on ilmoitettu isoilla kirjaimilla ja olen ne myös Telialle ilmoittanut isoilla kirjaimilla.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Onko kirjaimien koolla väliä kun kyseessä on mac osoite? Kaapelimodeemin kanssa säätö käynnissä ja telian omilta sivuilta bongasin, että mac oli syötetty pienillä kirjaimilla vaikka modeemissa ne on ilmoitettu isoilla kirjaimilla ja olen ne myös Telialle ilmoittanut isoilla kirjaimilla.
Ei ole
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
989
Olen tekemässä leikkimielistä tietovisailua porukalle ja geneeristen kyssäreiden sekaan ajattelin laittaa jokaisen osaamiseen/harrastuksiin sopivan täsmäkysymyksen jolloin parasta olisi että ainakin se henkilö tietäisi kyssärin, muttei toivottavasti kovin moni muu.

Porukka on suht iso enkä tunne kaikkia erityisen hyvin joten pari hankalaa mukana joista en tiedä kuin yksittäisen "vahvuuden". Mitä näiltä voisi kysyä:

-poliisi
-crossfit harrastaja

Malli on siis 30s aikaa vastata ja 4 monivalintaa. Ehkä ongelma on että en tiedä noista kummastakaan itse oikein mitään niin en tiedä edes mitä kautta lähestyä aihetta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 294
Olen tekemässä leikkimielistä tietovisailua porukalle ja geneeristen kyssäreiden sekaan ajattelin laittaa jokaisen osaamiseen/harrastuksiin sopivan täsmäkysymyksen jolloin parasta olisi että ainakin se henkilö tietäisi kyssärin, muttei toivottavasti kovin moni muu.

Porukka on suht iso enkä tunne kaikkia erityisen hyvin joten pari hankalaa mukana joista en tiedä kuin yksittäisen "vahvuuden". Mitä näiltä voisi kysyä:

-poliisi
-crossfit harrastaja

Malli on siis 30s aikaa vastata ja 4 monivalintaa. Ehkä ongelma on että en tiedä noista kummastakaan itse oikein mitään niin en tiedä edes mitä kautta lähestyä aihetta.
Lisäksi kysymyksen pitänee olla sellainen, että periaatteessa kaikkien olisi mahdollista vastata siihen. Eli ei mitään täysin inside-tietoa, mut etua omasta alasta? :) E: no tavallaa jo sanoit pohjustuksessa sen.

Pari ajatusta, joista jalostaa (ei oikeita ehdotuksia):
crossfit harrastajalta voisi kysyä jotain tunnettuja ennätyksiä muutaman vaihtoehdon kera.
poliisilta voisi kysyä vaikka montako rattijuoppoa jää keskimäärin vuoron aikana kii tai vastaavaa, josta löytyy tilastoja/uutisia. Jälleen vaihtoehtojen kera tyyliin haluatko miljonääriksi, nii saattaa joku muuki munkilla/päättelemällä vastata oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 654
Säilyykö kappaleen noste samana riippumatta kuinka syvälle se upotetaan veteen. Eli juuri pinnan alle painettu kelluva tavara, onko sillä sama noste 10m?
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 825
Säilyykö kappaleen noste samana riippumatta kuinka syvälle se upotetaan veteen. Eli juuri pinnan alle painettu kelluva tavara, onko sillä sama noste 10m?
Eikö tämä nyt ole havainnollistaa esim. uimahallissa? Kaikki varmasti ovat kokeilleet painaa kädellä pinnan alle niitä lasten selkäkellukkeita.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Noste säilyy, jos kappale ei muuta muotoaan syvyyden takia. Noste johtuu paine-erosta, koska kappaleen alaosaa, joka on syvämmällä, painaa kovempi paine, kuin kappaleen yläosaa joka on matalamman paineen alla. Siksi noste ja siksi se ei muutu syvyyden kasvaessa.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
385
Vähän erikoisempi kyssäri, mutta aiheuttaako minulta minkäänlaisia toimenpiteitä jos myyn tori.fissä tuotteen henkilölle jolla on edunvalvoja?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
528
Vähän erikoisempi kyssäri, mutta aiheuttaako minulta minkäänlaisia toimenpiteitä jos myyn tori.fissä tuotteen henkilölle jolla on edunvalvoja?
Riippuu tuotteen arvosta. 2€ tuote ei, satasten kyllä. Tai sekin riippuu. Kuinka tarkasti etua seurataan..
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Laskeeko psykoosiin sairastuminen älykkyyttä? Ja laskeeko psyykelääkkeiden käyttäminen älykkyyttä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Laskeeko psykoosiin sairastuminen älykkyyttä? Ja laskeeko psyykelääkkeiden käyttäminen älykkyyttä?
Mun veikkaus on että pitkään jatkuessaan (ja pahana) aivot lienevät alttiita ylikuormitukselle joka näkynee myös "pällitestissä". Pää väsyy, so to say. Jotn johtoäätelmänä oikea lääkitys varmaan hidastaisi tuotakin muutosta.

Tämä siis vain mutuilua! Mutta mielenkiintoinen kysymys.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Laskeeko psykoosiin sairastuminen älykkyyttä? Ja laskeeko psyykelääkkeiden käyttäminen älykkyyttä?
Psykoosista en tiä. Mutta esim. masennuslääkeistä osa aiheuttaa sivuvaikutuksena väsymystä ja sitä myöden aivotkaan ei toimi "optimaalisella" tasolla = ne toimii hitaammin. Ja noissa "pällitesteissä" käsittääkseni mitataan myös aikaa et kuinka moneen kyssäriin ehdit vastata ajassa x/kuinka kauan meni aikaa vastaamaan kysymyksiin määrällä y. Joten, jos toi mun käsitys pitää paikansa, niin vastaus on: Kyllä. Lääkitys laskee älykkyyttä (jätän nyt tarkoituksella pois tuuhean määrän kritiikistä "älykkyys-/pällitestien" paikaansapitävyydestä.)
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
322
Laskeeko psykoosiin sairastuminen älykkyyttä? Ja laskeeko psyykelääkkeiden käyttäminen älykkyyttä?
Tein tänä vuonna psykologisen&kognitiivisen testin ja psykologi kertoi että tulos sulkee pois psykoosin ja vakavan masennuksen. Koska sain maksimituloksen (tosin huijasin koska tein testin krapulassa koska edellisenä iltana jännitti monen kiljulonkeron verran), ja sellaista ei kuulemma voi saada jos on psykoosi tai vakava masennus päällä.

Tältä pohjalta arvioin että hoitamaton psykoosi laskee älykkyystesteistä suoriutumista (ei tietenkään täysin sama asia kuin oikea älykkyys, mutta korreloinee paljon) merkittävästi.

Täten toimivien psykoosilääkkeiden käyttäminen nostanee älykkyyttä lähemmäs ihmisen normaalitasoa (=sitä mikä taso oli ennen psykoosin puhkeamista kukkaan).

Pitää muistaa että kukin on yksilö ja mikä lääke kullekin toimii vaihtelee. Paljon ratkaisee psykoosin vakavuus ja lääkkeen toimivuus.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Tein tänä vuonna psykologisen&kognitiivisen testin ja psykologi kertoi että tulos sulkee pois psykoosin ja vakavan masennuksen. Koska sain maksimituloksen (tosin huijasin koska tein testin krapulassa koska edellisenä iltana jännitti monen kiljulonkeron verran), ja sellaista ei kuulemma voi saada jos on psykoosi tai vakava masennus päällä.
Minkähä niminen testi? Mä oon lukenut, että älykkyys voi suojata psykoosilta, mut en oo ikinä kuullut, et jollakin pällitestillä vois sulkea psykoosin pois...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
154
Mulla on vähän huono ihmisen anatomian tuntemus mutta kysympä nyt tyhmänä seuraavan:
Onko silmien kyynelkanavista suora yhteys nieluun? Tätä jäin pohtimaan kun olen nyt flunssassa, sairastuin silmätulehdukseen ja silmätippojen laittamisen jälkeen suuhun tulee se tippojen kemikaalinen maku vaikka olen 100% etten suuhuni sitä ole tiputellut. Ja onko tuo normaalia että tuo kanava on auki? ainakin selittäisi miksi flunssapöpöt on nyt myös silmissä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 140
Mulla on vähän huono ihmisen anatomian tuntemus mutta kysympä nyt tyhmänä seuraavan:
Onko silmien kyynelkanavista suora yhteys nieluun? Tätä jäin pohtimaan kun olen nyt flunssassa, sairastuin silmätulehdukseen ja silmätippojen laittamisen jälkeen suuhun tulee se tippojen kemikaalinen maku vaikka olen 100% etten suuhuni sitä ole tiputellut. Ja onko tuo normaalia että tuo kanava on auki? ainakin selittäisi miksi flunssapöpöt on nyt myös silmissä..
Täysin normaalia että silmätipat maistuvat suussa/nielussa.
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 135
Mul kotiteatteris denon vahvistin ja sen peräs sunfiren hrs 12 subi.. miten saisi silleen et subista katkee virrat kun sammuttaa vahvarin... siis 230v pitäis saada poikki..ehdotuksii.. vahvaris ei oo mitään heräte lähtöä..
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
SVS:stä löytyi kytkin jonka vääntämisen jälkeen menee nukkumaan kun ei saa signaalia. Kannattaa katsoa onko tossa uniominaisuutta.
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
82
Joskus on tarvetta etsiä vanhoja manuaaleja 10-20+ vuotta vanhoille laitteille, joita monesti ei enää löydy valmistajan sivuilta. Jos etsii laitteen tuotemerkillä, niin löytyy helposti kymmeniä epäilyttäviä sivustoja, joista suurin osa todennäköisesti tarjoaa malwarea manuaalien kylkiäisenä. Tietääkö kukaan luotettavaa/turvallista paikkaa hakea vanhojen laitteiden manuaaleja verkosta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 138
Joskus on tarvetta etsiä vanhoja manuaaleja 10-20+ vuotta vanhoille laitteille, joita monesti ei enää löydy valmistajan sivuilta. Jos etsii laitteen tuotemerkillä, niin löytyy helposti kymmeniä epäilyttäviä sivustoja, joista suurin osa todennäköisesti tarjoaa malwarea manuaalien kylkiäisenä. Tietääkö kukaan luotettavaa/turvallista paikkaa hakea vanhojen laitteiden manuaaleja verkosta?
Harvemmin itseäni pettänyt

 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Löytyykö markkinoilta sellaista ultraleveää näyttöä, johon voi saada kaksi Full HD työpöytää näkyviin vierekkäin?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 257
Löytyykö markkinoilta sellaista ultraleveää näyttöä, johon voi saada kaksi Full HD työpöytää näkyviin vierekkäin?
Tommonen tuli äkkiseltään mieleen:
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Lisätään vielä muutama joista kaikista nyt ainakin löytyy PIP ominaisuus:


Asuksesta löytyy Techradarin revikasta maininta:
Further highlights include a picture-by-picture mode that splits the screen into up to three horizontal panels, each of which can be driven by a different source. So, you could have a games console in one, a Twitch stream in another and maybe a laptop running an email client in the third.


Noistakin löytyy: PIP/PBP
"Kuva kuvan vieressä (PBP) PBP-toiminnon avulla voit liittää kaksi eri laitetta yhteen niin, että voit näyttää materiaalia kahdelta eri kuvalähteeltä samanaikaisesti."
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 938
Kiitos, vielä jos löytyisi hieman pienemmässä tuumakoossa niin mahtuisi työpöydälle. Tällä hetkellä mahtuu enintään 2 kpl 24 tuumaista näyttöä vieri vieressä.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 933
Kiitos, vielä jos löytyisi hieman pienemmässä tuumakoossa niin mahtuisi työpöydälle. Tällä hetkellä mahtuu enintään 2 kpl 24 tuumaista näyttöä vieri vieressä.
Tuo 43" vastaa aika tarkalleen kahta vierekkäin olevaa 24" näyttöä. Itse kuvauksessakin lukee: "Näyttöala vastaa kahta vierekkäin olevaa 24-tuumaista näyttöä ilman häiritseviä kehyksiä, joten tämä näyttö sopii täydellisesti useamman ohjelman samanaikaiseen käyttöön."

49" on sitten taas noin 10 senttiä leveämpi.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Kiitos, vielä jos löytyisi hieman pienemmässä tuumakoossa niin mahtuisi työpöydälle. Tällä hetkellä mahtuu enintään 2 kpl 24 tuumaista näyttöä vieri vieressä.
Oliko jotain jota en tajua kysymyksessä, kun eikö isoin osa ultrawide-näytöistä täytä vaatimukset? Esim. että reson pitää olla täsmälleen 2xFullHD eli 3860x1080 tms. Kun mietin että esim. tää mun vanha 38" Dell U3818DW resolla 3860x1600 kai täyttäisi vaatimukset, varmaan Dellin uudemmatkin mallit. En nyt ole henkilökohtaisesti PbP:tä testannut, mutta manuskan mukaan sellainen on.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 638
Esim. että reson pitää olla täsmälleen 2xFullHD eli 3860x1080 tms. Kun mietin että esim. tää mun vanha 38" Dell U3818DW resolla 3860x1600 kai täyttäisi vaatimukset,
Tuo on 21:9 kun nuo esitellyt on 32:9, tuon kun jakaa kahtia niin on paljon neliskanttisemmat ruudut kuin 32:9 monitorissa. Käyttötarkoituksesta riippuen se on joko plussa tai miinus.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
415
Myydäänkö vielä jossain tämmöisiä pehmoisia tossuja? Tai millä nimellä näitä nyt osaisi googlata?

tossut.png
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
415
Löytyisikö tuolta sopivaa:
Ei tuolla oikein ole. Nuo meikäläisen mallit muistaakseni oli aika yleistä "marketti-kamaa", kenties jotain keinonahkaa, tai ehkä jopa aitoa? Joka tapauksessa nuo on juuri sopivan tuntuiset jalassa, selkeästi jämäkämmät kuin villasukat, eivätkä ole liukkaat kuin villikset, paljon pehmeämmän ja luonnollisen tuntuiset kuin tossut, joissa minkäänlaista "pohjaa". Harmi vaan ettei nuo enää pitkään kestä. Yhdet sisätossut ostin, joissa semmoinen pehmoinen sisäpohja, mutta ne tuntui niin kankeilta ja kenkämäisiltä.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
415
Olisiko Shepherdin valikoimassa sopivaa? Ainakin Henrik malli voisi olla pehmeä, kuvien mukaan, ei ole omakohtaista kokemusta.

Ei nuo huonon näköisiä ole. Vaikea arvioida onko noissa kovaa pohjaa vai ei, toinen juttu että näyttävät vähän liian lämpöisiltä sisäkäyttöön. Sitten toki vielä se, että 80€ tossuista??!? On varmaan laadukkaat, mutta en kyllä ihan tuommoisia summia kehtaa maksaa sisätossuista.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
322
Jos modeemi/reititin tukee vain 4G:tä niin voiko sitä käyttää taloyhtiölaajakaistassa joka on 5G?

Yllättävän vähän mitään täsmällistä tietoa löytyi netistä. Sellainen löytyi jostain että 5G-ethernetit ainakin vielä nykyään lähes aina sisältää myös 4G-ethernetin rinnakkaisena, tms.
 
Liittynyt
14.03.2019
Viestejä
879
Jos modeemi/reititin tukee vain 4G:tä niin voiko sitä käyttää taloyhtiölaajakaistassa joka on 5G?

Yllättävän vähän mitään täsmällistä tietoa löytyi netistä. Sellainen löytyi jostain että 5G-ethernetit ainakin vielä nykyään lähes aina sisältää myös 4G-ethernetin rinnakkaisena, tms.
Jos reititin tukee mokkuloita, jotka tukee vain 4G:tä, reititin ei kykene hyödyntämään 5G:tä, mutta se ei pois sulje 5G-liittymän käyttöä 4G-reitittimessä/-mokkulassa/-modeemissa. Ainoastaan 5G:n maksiminopeudet ja vasteajat (pingi/lagi) ottaa osumaa, jos 5G ei ole saatavilla (modeemi/reititin/tukiasema, jne.).
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
680
Jos modeemi/reititin tukee vain 4G:tä niin voiko sitä käyttää taloyhtiölaajakaistassa joka on 5G?
Nyt täytyy olla jotain sekaisin, siis taloyhtiölaajakaista ei voi olla 5G. Tai voi, mutta jokin ei nyt täsmää. Jos taloyhtiön jossain yhteistilassa on 5G liittymään pohjautuva, yhteiseksi jaettu liittymä, niin siitä huoneistoihin se pitää jakaa jollain metodilla. Teoreettisesti 5 vaihtoehtoa. Ethernet, puhelinkaapeli, kuitukaapeli, wlan, antenni ja sähköpistoke. Mikään näistä ei vaadi mitään 4/5G:hen liittyvää tekniikkaa. No onhan mahdollista rakentaa paikallinen 5G verkko, mutta tämä on kyllä tehdasluokan ratkaisu, en usko että taloudellisesti kannattavaa taloyhtiölle, jollet nyt asu joissain testikohteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 410
Nyt täytyy olla jotain sekaisin, siis taloyhtiölaajakaista ei voi olla 5G. Tai voi, mutta jokin ei nyt täsmää. Jos taloyhtiön jossain yhteistilassa on 5G liittymään pohjautuva, yhteiseksi jaettu liittymä, niin siitä huoneistoihin se pitää jakaa jollain metodilla. Teoreettisesti 5 vaihtoehtoa. Ethernet, puhelinkaapeli, kuitukaapeli, wlan, antenni ja sähköpistoke. Mikään näistä ei vaadi mitään 4/5G:hen liittyvää tekniikkaa. No onhan mahdollista rakentaa paikallinen 5G verkko, mutta tämä on kyllä tehdasluokan ratkaisu, en usko että taloudellisesti kannattavaa taloyhtiölle, jollet nyt asu joissain testikohteessa.
Olisiko kuitenkin kysymys sellaisesta kuten esimerkiksi yhdellä tutulla, eli taloyhtiössä oli ADSL/VDSL-yhteys taloyhtiön puolesta tarjoushintaan ja se purettiin pois ja taloyhtiön puolesta tuli joku 5G-purkki kaikille tilalle? Eli ihan tavallinen 5G-yhteys mutta ainakin osittain taloyhtiön kustantamana.
 
Liittynyt
17.06.2022
Viestejä
322
"DNA Netti lisänopeus (ethernet)"

Sitä vaan että tuon käyttäminen langattomana (vähän pakko jos haluaa älytv:n ja älyvalot käyttöön) vaatii modeemin/reitittimen, ja niitä on olemassa vain 4g ja 5g.... Joten tästä päättelin että myös tuo netti olisi 5g. Mielestäni nettisivuilla lisänopeutta valitessa kaikkialla luki 5g.

Mutta netti on siis ethernet (mitä lie tarkoittakaan, mun enkuntaidolla eetteriverkko...), ja laitteeni mukaan voin jakaa sitä 4g tai 5g wifinä, riippuen millanen laite mulla on?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 505
Viestejä
4 201 633
Jäsenet
70 914
Uusin jäsen
higvlad

Hinta.fi

Ylös Bottom