Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Vm. ’08 hyundai jättää tuulilasin pyyhkijät sammutettaessa ylä-asentoon. Käytettäessä pelaavat normaalisti, onko jo tämän perusteella pyyhkijän rele ok? Kannattaako siis suoraan avata tuo mekanismi
Tai viiksivika, yleensähän pyyhkijät saa ylös, ns. huoltoasentoon...

Vivustossa tuskin ongelmaa, joko rele tai viiksi
 
Vm. ’08 hyundai jättää tuulilasin pyyhkijät sammutettaessa ylä-asentoon. Käytettäessä pelaavat normaalisti, onko jo tämän perusteella pyyhkijän rele ok? Kannattaako siis suoraan avata tuo mekanismi
En tiedä onko mitään apua, mutta veneen pyyhkijän moottorit toimivat siten, että saavat jatkuvasti sähköä palautusta varten. Kytkimen kautta tulee sähkö silloin, kun pyyhkijöiden halutaan toimivan. Eivät siis palaudu, jos jatkuva sähkö katkeaa, mutta toimivat muuten. Epäilen siis jatkuvan sähkön syötön puuttuvan Hyundaissa.
 
Golf VII tuli hankittua CJZA koneella ja manuaalilaatikolla ja sen huolloista olisi kysyttävää.

Mitäs öljylaatua tuo tykkää syödä? Ilmeisesti joku LongLife hyväksytty ollut käytössä kun 30tkm vaihtovälillä mennyt edellinen omistaja, aina pörhöllä huollettu ei ole käytetyn öljyn laadusta erikseen leimaa/merkintää. Motonetin tarvikehaku antaa rekkarilla monenmonta eri vaihtoehtoa niin en oikein antanut selvyyttä. Tuloksissa ainakin 0W20, 0W40, 5W30 ja 5W40 tavaraa. Sen tiedän että 5W40 ei ainakaa ole LongLife öljy. kun sitä meni edelliseen. Pystyykö huoltonäyttöön muuten vaihtamaan "normaalia" öljynvaihtoväliä jos haluaa luopua LongLife välistä ja mikä öljylaatu silloin käytössä?

Kyselin SAH:lta niin pelkkä öljynvaihtohuolto yli 160 euroa... Sisältääkö öljynvaihtohuolto jotain muutakin huoltoa nimestään huolimatta vai onko öljy ja työ vain hinnoiteltu erittäin ronskilla kertoimella? Eivät siis suostuneet vastaamaan suoraan kysymykseen mitä nämä huoltonäytön osoittamat huollot sisältävät, ainoastaan hinnat kerrottiin :psmoke:

Tarkastushuolto on siis erikseen ainakin tämän auton huoltonäytössä, tosin se olisi lähes ilmainen sitten "economy pakettina" tuon öljynvaihdon kanssa ja erikseen 60€. Hinnoittelusta päätellen ei sisällä muuta kuin tosiaan tarkastukset. Erikseen sitten vielä SAH mukaan ajankohtaiset on jarrunesteet 60€ ja raitisilmasuodatin 70€. Melko arvokkailta vaikuttavat nekin. Aiemmassa -03 golffissa ei kyllä liikuttu lähelläkään tällaisia hintoja, toki ostin useimmiten osat itse ja kilpailutin vain työt pakettina. Onko uudemmissa työläämpiä vaihtoja vai onko tosiaan vaan merkkilisä noin älytön työssä tai osissa tai molemmissa? Lisäksi tämä "economy" huolto tarkoittaa ilmeisesti eri varaosia kuin ihan täysihintaiset erikseen hinnoitellut huollot, mutta löytyykö tietämystä mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko ne OEM ja täyshintaisessa olisivat samoja osia VW leimalla, vai menevätkö jo tarvikeosien puolelle eli olisivat laadultaan jo heikompia kuin itse tulisi ostettua?

Ensitunnelmina on että ei todellakaan ole järkeä jatkaa merkkihuoltohistoriaa, mutta ajattelin nyt kysyä täältä vähän palstalaisten tietoja asioista kun SAH ei huolloista mitään suostunut kertomaan. Ilmeisesti totuttu siihen että asiakas maksaa kiltisti mitä ilmoitetaan eikä kysele mitä vastinetta rahalleen saa.
Nyt on puurot ja vellit sekaisin öljyjen osalta. Eri merkeiltä sitä VW hyväksyttyä Longlife öljyä löytyy vaikka mitä viskositeettejä, myös sitä 5W-40. Luokitukset määrää onko öljy ns longlife öljyä vai ei. Castrolia ja LQMää tuppaavat syömään vähemmän kuin muita. Paikalliset merkkiliikkeet käyttää Mobilia.
Huoltonäytön saa vaihdettua 15tkm välille joko testerillä tai sitten manuaalinollauksella muuttuu aina pois longlifestä.

Öljynvaihtohuolto sisältää öljynvaihdon lisäksi listan tarkastuksia. Tarkastushuolto sisältää hieman laajemmin tarkastuksia eikä muuta. Molemmat voi tehdä yhdessä ja ympätä mukaan aika/km perusteisia kohteita lisäksi. Uudemmissa tuppaa osat maksamaan enemmän ja tietty työn hinta nousee vuosittain. Minun silmään ei ole edes pahat nuo SAHin hinnat, että jos tuo hintataso ahdistaa niin kannattaa suoraan katsella jotain nyrkkipajoja sitten vaihtoehdoksi...
Merkkiliike käyttää merkkiosia jotka maksaa enemmän, mutta saman osan saa tarvikkeena, ei se volkkarikaan itse suodattimiaan valmista. Kannattaa unohtaa tuo taikausko orkkisosiin, ellei tosiaan halua plasebona maksaa tuplahintaa siitä merkkileimatusta osasta ja pahvilaatikosta.
 
Tai viiksivika, yleensähän pyyhkijät saa ylös, ns. huoltoasentoon...

Vivustossa tuskin ongelmaa, joko rele tai viiksi
Epäilin itsenin tuota huoltoasentoa, en löydä mistään ohjeita siitä poistumiseksi :D

Releestä varmastikin helpoin aloittaa.
 
Öljynvaihtohuolto sisältää öljynvaihdon lisäksi listan tarkastuksia. Tarkastushuolto sisältää hieman laajemmin tarkastuksia eikä muuta. Molemmat voi tehdä yhdessä ja ympätä mukaan aika/km perusteisia kohteita lisäksi. Uudemmissa tuppaa osat maksamaan enemmän ja tietty työn hinta nousee vuosittain. Minun silmään ei ole edes pahat nuo SAHin hinnat, että jos tuo hintataso ahdistaa niin kannattaa suoraan katsella jotain nyrkkipajoja sitten vaihtoehdoksi...
Merkkiliike käyttää merkkiosia jotka maksaa enemmän, mutta saman osan saa tarvikkeena, ei se volkkarikaan itse suodattimiaan valmista. Kannattaa unohtaa tuo taikausko orkkisosiin, ellei tosiaan halua plasebona maksaa tuplahintaa siitä merkkileimatusta osasta ja pahvilaatikosta.

Niin en ole koskaan merkkihuollattanut edellistäkään vaan kaikkeen "kiireettömään" huoltoon tilannut esim varaosa24 ja vain kiireellinen (rikkoontuminen) huollon tai motonetin osilla. Alkuperäislaatuisia osia, mutta ei VW logolla. VW nettisivuilta jäi vain epäselväksi mitä tarkoittavat kun listaavat vain " Volkswagenin alkuperäiset varaosat, Economy-varaosat vai vaihtovaraosat."

Nyt siis tilanne on se, että auton myyjä maksaa tuon seuraavan huollon eli tarkistushuolto+jarruneste+raitisilmasuodatin. Ei maksa öljynvaihtoa. Ei minun ole mitään järkeä ostaa sitä öljynvaihtoa SAH:lta jos se maksaa pelkkä öljynvaihto sitten 160€+. Ja eihän noissa hinnoissa osia ole sitten osia kuin öljy+suodatin+tiiviste+"pientarvikkeet" jos tarkistushuolto on vain tarkistuksia ja öljynvaihto vain öljynvaihto+tarkistuksia. Eli ilmaa on "economy osissa" tai työssä tai molemmissa mielestäni.

Sainkin jo yhdestä paikasta (skoda merkkihuolto) pyytämällä erittelyn pelkän työn osuudelle ja osille erikseen. Tarkistus+jarruneste+suodatin = 96€ ja työn osuus öljy+suodatin vaihto 40€, se kuulostaa jo oikeasti järkevämmältä. Heilläkin sitten osissa esim. öljy ja suodatin tuplahinta vaikka motonetin tiskiin, vielä enemmän jos ostaa mistä kaikkein halvimmalla saa... Ja jos osaavat octaviaan nuo hommat tehdä niin osaavat kyllä Golfiinkin. Olivat muuten listanneet öljyksi MOBIL 1 ESP 5W-30, onko tietoa onko tämä nyt sitten normaalin vai longlife välin öljy?

Nyt on puurot ja vellit sekaisin öljyjen osalta. Eri merkeiltä sitä VW hyväksyttyä Longlife öljyä löytyy vaikka mitä viskositeettejä, myös sitä 5W-40. Luokitukset määrää onko öljy ns longlife öljyä vai ei. Castrolia ja LQMää tuppaavat syömään vähemmän kuin muita. Paikalliset merkkiliikkeet käyttää Mobilia.

No sillähän minä täälä kyselen kun ei ole tietoa mitä luokitusta ja/tai viskositeettia vaatii longlife ja mitä normaali vaihtoväli. Eikä SAH alkanut avaamaan mitään noiden huoltojen sisällöstä tai käytettävästä öljystä. Tarkoitin sanoa että kaikki listaan ilmestyneet eivät varmaankaan olleet ainakaan longlife, koska juuri kyseissä listauksessa olleella 5W40 tavaralla pyöri vanha neloskoppainen eikä varmasti ollut longlifea. Tai sanotaan että olen vähintäänkin helvetin yllättynyt jos se kelpaakin uudemmassa longlifeen. Käyttöohjekirja autossa on ruotsiksi, kiitos pietarsaarelaisen ensiomistajan, joten en ole jaksanut sitä alkaa selaamaan. Ulosanti minulla saattoi vähän sakata näin kolmen tunnin yöunilla...

Huoltonäytön saa vaihdettua 15tkm välille joko testerillä tai sitten manuaalinollauksella muuttuu aina pois longlifestä.

Kiitos selkeästä vastauksesta. Tätä juuri pohdin että onko pirssille olemassa kuitenkin " normaali" vaihtoväli ja ne omat öljylaatunsa sille. Tähänastiset huoltoihin suuntautuvat haut tuottaneet ainoastaan loglifeen viittaavia tuloksia, poislukien se motonetin öljylistaus jonka perusteella arvelin että eivät ne kaikki voi olla longlifen kamaa.
 
@Delirium Tremens
Käsittääkseni ne "economy" osat on nimenomaan kalliita tarvikeosia. Vaihto-osat on sitten normi runkopanttiosia, esim. kunnostettuja jarrusatuloita tehdasuusien sijaan.

Meni nyt vähän ohi tuo matematiikka noiden töiden ja osien ynnäysten suhteen, mutta valitse ihmeessä mieleinen paikka. VAGin öljynvaihtohuollon tarkastuslista sisältää n. tunnin verran tarkastuksia eikä ne öljyt ja suodattimetkaan ilmaisia ole niin ei minusta tuo 160€ öljynvaihtohuollosta kuulostanut epänormaalin kalliilta.
Sinänsä mielenkiintoista että mikä se paremman tarjouksen antanut Skoda merkkihuolto sitten oli, kun niitä on paikkakunnalla SAHin lisäksi tasan Wetteri, joka ei taatusti ole se edullisempi vaihtoehto...

Öljyistä vielä sen verran, että kyllä Mobil ESP on nimenomaan longlife luokiteltu öljy. Öljyt on yleensä selkeästi brändätty longlifeksi jos ne sellaisia ovat, mutta pääsääntöisesti jos sieltä se 50X.XX luokitus löytyy, niin kyseessä on VAG longlifeöljy. Yleensä löytyy myös omat luokitukset lyhennetylle huoltovälille, mutta öljyt on käytännössä täysin saman hintaisia niin miksi vaihtamaan?
Tuo longlife -käsitekin on muutenkin vähän sama kuin vertaisi tuoretta ruokaa säilykeruokaan - joo, kestää pidempään, mutta onko se aina välttämättä hyvä asia?
 
Viimeksi muokattu:
Meni nyt vähän ohi tuo matematiikka noiden töiden ja osien ynnäysten suhteen, mutta valitse ihmeessä mieleinen paikka. VAGin öljynvaihtohuollon tarkastuslista sisältää n. tunnin verran tarkastuksia eikä ne öljyt ja suodattimetkaan ilmaisia ole niin ei minusta tuo 160€ öljynvaihtohuollosta kuulostanut epänormaalin kalliilta.

Jos siinä todella on noin paljon tarkistuksia mukana niin sitten on ymmärrettävämpää. Ihmettelyn taustoiksi sanottakoon siis että nyt päivän aikana löysin tämmöisen läpyskän netistä kuin

Complete Worldwide Maintenance Schedules for: Golf 2013 ->

Air conditioning & traffic conditions usual for passenger vehicles operating on fuel compliant with
EN 228 (Petrol).

sielä sanotaan öljynvaihtohuollosta seuraava työohje:

Oil Change Service.
Every 15,000km (10,000miles) or 1yr 1) (QI4, QI7 fixed service).
Max. 30,000km (20,000miles) or 2yrs 1) (QI6 flexible service).
-Drain engine oil & renew oil filter.
-Brake pads/linings:- check thickness & condition of brake discs, front & rear.
-Engine oil:- replenish.
-Service interval display:- reset

Tuossa ei kyllä tunnin tarkastuksia saa millään... Kaikki muu tarkastaminen on listattu sitten perään inspection huollon alle, suppeampi joka toinen kerta (30tkm) ja laajempi joka toinen (60tkm). Melko epäloogista kyllä jos suomessa kuitenkin iso määrä tarkastuksia on nimenomaan öljynvaihtohuollon alla kun erikseen on sitten vielä se tarkastushuolto joka tosiaan lienee (vajaan) tunnin verran tarkastuksia kun hinta oli se 60€.

Sinänsä mielenkiintoista että mikä se paremman tarjouksen antanut Skoda merkkihuolto sitten oli, kun niitä on paikkakunnalla SAHin lisäksi tasan Wetteri, joka ei taatusti ole se edullisempi vaihtoehto...

Ei ole Oulusta vaan entisestä kotikaupungista, huoltamolta jota olen joskus sielä käyttänytkin ja jolta tiesin sieltä saavani eriteltynä hinnat (ei kuitenkaan mikään kaverin paikka tms mistä alennuksia saisin)

Öljyistä vielä sen verran, että kyllä Mobil ESP on nimenomaan longlife luokiteltu öljy. Öljyt on yleensä selkeästi brändätty longlifeksi jos ne sellaisia ovat, mutta pääsääntöisesti jos sieltä se 50X.XX luokitus löytyy, niin kyseessä on VAG longlifeöljy. Yleensä löytyy myös omat luokitukset lyhennetylle huoltovälille, mutta öljyt on käytännössä täysin saman hintaisia niin miksi vaihtamaan?
Tuo longlife -käsitekin on muutenkin vähän sama kuin vertaisi tuoretta ruokaa säilykeruokaan - joo, kestää pidempään, mutta onko se aina välttämättä hyvä asia?

Ei ole siis tarkoitus etsiä halvinta mahdollista öljyä, vaan nimenomaan ymmärtää noita eri vaihtoehtoja, todennäköisimmin tulee laitettua longlifeen kelpaava tavara vaikka vaihtaisin useammin kuin 30tkm välein.

Eikös VAG öljyjen luokitukset ole tuota 50X.XX muotoa oli longlife tai ei. Edelliseen kulkineeseen meni useampaan kertaan täyssynteettistä 502.00/505.00 standardin 5W-40 öljyä (mobil super 3000 x1 tai Belco) jotka nimenomaan eivät ole longlife öljyjä. Tosiaan kun aamulla motonetin haun tein omalla rekkarille niin sinne tuli myös noita 502.00/505.00 luokan öljyjä ja myös ainakin VW 504.00/507.00 ja VW 508.00/509.00 sieltä löytyi. Nyt kun olen päivä aikana hieman tohtori googlelta kysellyt niin ilmeisesti VW 504.00/507.00 on se mitä näissä longlifena käytetään ja tuo VW 508.00/509.00 on sitten jotain uudempaa ja kalliimpaa "alhainen SAPS" ja 0W-20 tavaraa, joka ei edes ole yhteensopivaa vaikka motonet sen sinne listaakin.

Onpahan tullut tässä yhdelle vapaapäivälle riittävästi tullut tutustuttua uuden kulkineen tarpeisiin...
 
Kun trafista katselee henkilöautosta pakuksi muutettujen dieseleiden tietoja, niin joissain on kuvan mukainen merkintä ja joissain ei. Meinaako tämä jotain erityistä ja miksi se on joissain merkitty ja joissain ei? Esim. yhdessä 2008 Skoda Octaviassa on, mutta samoilla spekseillä toisessa ei.
Screenshot 2022-04-29 at 9.50.14.png
 
Kun trafista katselee henkilöautosta pakuksi muutettujen dieseleiden tietoja, niin joissain on kuvan mukainen merkintä ja joissain ei. Meinaako tämä jotain erityistä ja miksi se on joissain merkitty ja joissain ei? Esim. yhdessä 2008 Skoda Octaviassa on, mutta samoilla spekseillä toisessa ei.
Screenshot 2022-04-29 at 9.50.14.png
Autoverovapaus tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että henkilöautovero on jo maksettu. Eli muutoskatsastus takaisin henkilöautoksi hoituu ilman lisäveroa.
 
Miksi PS5 pakkauksessa on hämähäkki- , nyrkki ja 7 merkki ?
Ei kai nyt itse laite väkivältainen tai pelottava ole ?
 
Miksi PS5 pakkauksessa on hämähäkki- , nyrkki ja 7 merkki ?
Ei kai nyt itse laite väkivältainen tai pelottava ole ?

Sehän tarkoittaa, että asuntoon salakavalasti hiipinyt hämähäkki on hyvä suostutella poistumaan seittemällä nyrkiniskulla jottei se häiritse pelaamista.
 
Osaisiko joku kertoa mikä on suurinpiirtein todellinen hinta siihen nähden jos valmistajan sivuilla suunnittelee uuden auton? Toki siihen hintaan pitää lisätä talvirenkaat, toimitusmaksut yms. mutta autosta itsestään saa hieman alennusta (~5%)?
 
Osaisiko joku kertoa mikä on suurinpiirtein todellinen hinta siihen nähden jos valmistajan sivuilla suunnittelee uuden auton? Toki siihen hintaan pitää lisätä talvirenkaat, toimitusmaksut yms. mutta autosta itsestään saa hieman alennusta (~5%)?
Itselle autokauppias soitti ja tarjosi tiettyä perusmallia, johon sitten sanoin, mitä varusteita sen pitää sisältää. Lopullinen hinta neuvoteltiin kuitenkin vasta kasvokkain ennen allekirjoituksia. Kyllä siinä lähtöhinnasta lähti vajaa kymmenen prossaa. Odotusaikakin oli vain kolme kk, kun se perusmalli oli jo tehtaalla valmiina, niin ei tarvinnut kuin lisävarusteet asentaa ja pistää laivalla tulemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ROG
Kertokaas fiksummat mistä kohtaa tuosta mitataan keskireiän halkaisija. Onko se tuo uloin rinkula vai tuo mikä alkaa pari senttiä sen jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselen taas typeriä täälä, mutta mitä varusteita pitää ottaa huomioon VW Golf VII tuulilasin vaihdossa? Yritän siis hahmottaa mitä lasin vaihto maksaa hankkimaani pirssiin, että onko lasivakuutus (38€ per vuosi, omavastuu 200€) mitenkään kannattava. Autojerry sanoo golf vii lasinvaihdolle hintaa n. 300€ ja sillä hinnalla ei kyllä mitenkään kannattava tuollainen vakuutus... Mutta ilmeisesti auton varusteet voi vaikuttaa paljonkin. Itselläni ei oikein tietämys vielä ole kattava mitkä anturit tuon tuulilasin läpi toimivat. Tai no sadetunnistimen tiedän että se ainakin.

Toinen kysymys, jos laittaa tällaisen Calixin kiinteästi asennettavan akkulaturin, onko myöhemmin mahdollista laittaa samasta calixin "pistokkeesta" kulkemaan moottorilämmitin ja/tai sisätilapistoke?
 
Toinen kysymys, jos laittaa tällaisen Calixin kiinteästi asennettavan akkulaturin, onko myöhemmin mahdollista laittaa samasta calixin "pistokkeesta" kulkemaan moottorilämmitin ja/tai sisätilapistoke?
Voi laittaa, johto lähtee jatkamaan matkaansa lohkolämmittimelle/haaroittimelle tuosta oikeanpuoleisesta tulpatusta lähdöstä.

Tuulilaseissa kallein varustus taitaa olla lämmitysvastus/kalvo tai kaistavahdin kalibroinnista johtuvat pyöränkulmien säädöt.
 
Kyselen taas typeriä täälä, mutta mitä varusteita pitää ottaa huomioon VW Golf VII tuulilasin vaihdossa? Yritän siis hahmottaa mitä lasin vaihto maksaa hankkimaani pirssiin, että onko lasivakuutus (38€ per vuosi, omavastuu 200€) mitenkään kannattava. Autojerry sanoo golf vii lasinvaihdolle hintaa n. 300€ ja sillä hinnalla ei kyllä mitenkään kannattava tuollainen vakuutus... Mutta ilmeisesti auton varusteet voi vaikuttaa paljonkin. Itselläni ei oikein tietämys vielä ole kattava mitkä anturit tuon tuulilasin läpi toimivat. Tai no sadetunnistimen tiedän että se ainakin.

Toinen kysymys, jos laittaa tällaisen Calixin kiinteästi asennettavan akkulaturin, onko myöhemmin mahdollista laittaa samasta calixin "pistokkeesta" kulkemaan moottorilämmitin ja/tai sisätilapistoke?
Soita tuulilaseja vaihtavalle korjaamolle ja kysy tarjousta. Tuulilasivakuutus on tosiaan kannattavaa vasta autoissa, joissa tuulilasin hinta on kameroista ja antureista johtuen huomattavan kallis (esim. ex bemariin maksoi 1040€ tuulilasinvaihto ja varmasti on tätäkin korkeampia hintoja).
 
Tuulilaseissa kallein varustus taitaa olla lämmitysvastus/kalvo tai kaistavahdin kalibroinnista johtuvat pyöränkulmien säädöt.


Soita tuulilaseja vaihtavalle korjaamolle ja kysy tarjousta. Tuulilasivakuutus on tosiaan kannattavaa vasta autoissa, joissa tuulilasin hinta on kameroista ja antureista johtuen huomattavan kallis (esim. ex bemariin maksoi 1040€ tuulilasinvaihto ja varmasti on tätäkin korkeampia hintoja).

Täytynee kysyä tarjousta jostain tosiaan. Itsellä on sadetunnistin, valoautomatiikkaa (liekö hämäräkytkimet tuossa samassa paketissa lasin alla?) ja tosiaan ACC + kaistavahti löytyy myös. Lasin lämmitystä ei ole.

Voi laittaa, johto lähtee jatkamaan matkaansa lohkolämmittimelle/haaroittimelle tuosta oikeanpuoleisesta tulpatusta lähdöstä.

Kiitos!
 
Miksiköhän hallitunkki, sellainen matala malli ei mene alas? Kun testasin sitä ilman että se oli auton alla, niin ylöspäin pumppaa hienosti, mutta alas ei mene millään. Kiertämällä pitäisi mennä. Sitten kun pumppaa sen maksimiin ja kääntää siitä vivusta kohti maata, niin jokin aktivoituu ja tunkki laskee. Mutta ei puolessa välissä mitenkään.
 
Miksiköhän hallitunkki, sellainen matala malli ei mene alas? Kun testasin sitä ilman että se oli auton alla, niin ylöspäin pumppaa hienosti, mutta alas ei mene millään. Kiertämällä pitäisi mennä. Sitten kun pumppaa sen maksimiin ja kääntää siitä vivusta kohti maata, niin jokin aktivoituu ja tunkki laskee. Mutta ei puolessa välissä mitenkään.
Se varmaankin vaatii vain vähän painoa päälle että laskee.
 
Jep. Kädellä kun avustaa niin pitäs mennä.

Edit: Jos ei oma paino riitä avustamaan alas niin sitten tuumisin toimiiko se ihan tarkoitetulla tavalla
 
Omassa halpis tunkissa on sellainen hassu ominaisuus että se ei mene ihan alas asti ilman että vääntää "vapautusruuvin" täysin auki. Tunkki lähtee kyllä laskemaan heti kun ruuvia alkaa vääntämään auki , mutta jossain kohtaa laskeutuminen loppuu, sitten pitää vääntää ruuvi täysin auki jotta päästään ala-asentoon asti.
 
Hyvin toimi tunkki. Nostin ensin takaa keskeltä, jossa on nostopaikka, mutta helmasta nosto tuntui paljon turvallisemmalta, vaikka pyöräkiilat olivatkin käytössä. Joten nostin helmasta ja vaihdoin jo ensimmäisen renkaan. Huomenna sitten toinen, niin ei liikaa itseään rasita.
 
Onko kokemuksia vaimentaako alustamassa oikeasti meteliä esim. oviin laitettuna ? Aika mutua löytyyy googlella jossa jakauma aika 50-50. Ovet täytyy käyttää auki joka tapauksessa niin ajattelin josko samalla vaimentaisi. Matot on kyllä sen verran suolaisen hintaisia&työläitä ettei 500€ autoon halua sijoittaa paria sataa niihin.
 
Onko kokemuksia vaimentaako alustamassa oikeasti meteliä esim. oviin laitettuna ? Aika mutua löytyyy googlella jossa jakauma aika 50-50. Ovet täytyy käyttää auki joka tapauksessa niin ajattelin josko samalla vaimentaisi. Matot on kyllä sen verran suolaisen hintaisia&työläitä ettei 500€ autoon halua sijoittaa paria sataa niihin.
Ei itselle kyl tulis mieleenkään laittaa alustamassaa ovien sisäpuolelle, koskaan kuullu et sitä ois sinne pantu. Toki tuohan se massaa niihin, mut silti. Ja ovet muutenkin olisi se viimmeisin paikka johon itse laittaisi eristettä, perä ja keula ensin ja jos ei kelpaa nii ovet sit. Mut niitä mattoja on kyl tullu itse pantua ja myös ammattilaisen toimesta pyöränkaariin yms.
Ehkä suurimman eron itse on huomannut siinä, et paksin lattiaan liimaa ne matot kiinne ja takapenkin alle. Omasta mielestä ollut suurin hyöty ja nykyiseen focus farkkuun laitoin 1.8mm ctk:n mattoa vain perään. Vaimensi tarpeeksi, ettei jaksa muualle laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Täytynee kysyä tarjousta jostain tosiaan. Itsellä on sadetunnistin, valoautomatiikkaa (liekö hämäräkytkimet tuossa samassa paketissa lasin alla?) ja tosiaan ACC + kaistavahti löytyy myös. Lasin lämmitystä ei ole.

Kaikki nuo saattavat toimia "normilasilla" joka maksaa 200-250 euroa. Lämmitettävä lasi eräässä kotterossania (ford) maksaa yli tuhat euroa, mutta mikään mainitsemastasi ominaisuuksista ei vaadi lämmitettävää lasia tai muutakaan erikoislasia.
 
Onko kokemuksia vaimentaako alustamassa oikeasti meteliä esim. oviin laitettuna ? Aika mutua löytyyy googlella jossa jakauma aika 50-50. Ovet täytyy käyttää auki joka tapauksessa niin ajattelin josko samalla vaimentaisi. Matot on kyllä sen verran suolaisen hintaisia&työläitä ettei 500€ autoon halua sijoittaa paria sataa niihin.
Vanhaan C-mersuun tuli pistettyä bitumimattoa oviin ja ei siinä kyllä hirveästi eroa tullut entiseen. Voisin siis veikata, että alustamassa ei ainakaan parempaa lopputulosta tuota.
 
Kaikki nuo saattavat toimia "normilasilla" joka maksaa 200-250 euroa. Lämmitettävä lasi eräässä kotterossania (ford) maksaa yli tuhat euroa, mutta mikään mainitsemastasi ominaisuuksista ei vaadi lämmitettävää lasia tai muutakaan erikoislasia.

Sainkin jo vastauksen parista lasiliikkeestä. Rekkarin perusteella sanoivat että sadetunnistin ja avustinjärjestelmien käyttämä kamera on siinä lasin alla. Kalibrointeineen toisessa hinta 392€ ja toisessa 495€. Taitaa jäädä lasivakuutus ottamatta.
 
Ostettiin tuossa pari kk sitten auto mikä toimitettiin meille kotiin ja vaihdokki vietiin mennessään. Auto kaksilla renkailla ja vanteilla, myyjän mukaan kulutuspintaa oli. Tsekkasin renkaat pusseja raottamalla, urasyvyydet tsekkaamalla sormin ja vanteet katselin naarmujen varalta -> näin tarkasteltuna kaikki ok. Nyt kun piti kesäset vaihtaa alle huomasin tarkemmin katseltuna, että yksi rengas oli sisäreunasta kulunut ja hyvin pieniä kohtia alkoi jo olla kankailla (0,5mm leveydeltä).

Otin tietty yhteyden myyjäliikkeeseen ja sieltä ilmoitettiin ettei mitään korvata. Myyjän mukaan olisi pitänyt kaupantekohetkellä huomata tuo puute/renkaan huono kunto. Eikös renkaitakin koske sama virhevastuu kun muitakin osia yms?

Esimerkkinä jos iskarit vuotaisi eikä sitä huomaisi kaupanteon hetkellä ei liike joutuisi sitä korjaamaan?

Edit. kirotusvire
 
Ostettiin tuossa pari kk sitten auto mikä toimitettiin meille kotiin ja vaihdokki vietiin mennessään. Auto kaksilla renkailla ja vanteilla, myyjän mukaan kulutuspintaa oli. Tsekkasin renkaat pusseja raottamalla, urasyvyydet tsekkaamalla sormin ja vanteet katselin naarmujen varalta -> näin tarkasteltuna kaikki ok. Nyt kun piti kesäset vaihtaa alle huomasin tarkemmin katseltuna, että yksi rengas oli sisäreunasta kulunut ja hyvin pieniä kohtia alkoi jo olla kankailla (0,5mm leveydeltä).

Otin tietty yhteyden myyjäliikkeeseen ja sieltä ilmoitettiin ettei mitään korvata. Myyjän mukaan olisi pitänyt kaupantekohetkellä huomata tuo puute/renkaan huono kunto. Eikös renkaitakin koske sama virhevastuu kun muitakin osia yms?

Esimerkkinä jos iskarit vuotaisi eikä sitä huomaisi kaupanteon hetkellä ei liike joutuisi sitä korjaamaan?

Edit. kirotusvire
Renkaat nyt mahtaa kuulua nimenomaan niihin helposti tarkastettaviin kuluviin osiin, joten väittäisin että ihan turhaan tuhlaat kuluttajaneuvonnan aikaa. Jos myyjäliikkeen piikkiin renkaita haluaa uusia niin niistä yleensä tingataan ostaessa.

Jos siellä yksi rengas on reunasta kalju niin pyöränkulmien suuntaukseen ensin/samalla ettei ole uudet rattaat samassa kuosissa heti. Pyöränkulmien suuntauskaan ei kuulu liikkeelle vaan luokitellaan normaaliksi kulumiseksi.
 
Ostettiin tuossa pari kk sitten auto mikä toimitettiin meille kotiin ja vaihdokki vietiin mennessään. Auto kaksilla renkailla ja vanteilla, myyjän mukaan kulutuspintaa oli. Tsekkasin renkaat pusseja raottamalla, urasyvyydet tsekkaamalla sormin ja vanteet katselin naarmujen varalta -> näin tarkasteltuna kaikki ok. Nyt kun piti kesäset vaihtaa alle huomasin tarkemmin katseltuna, että yksi rengas oli sisäreunasta kulunut ja hyvin pieniä kohtia alkoi jo olla kankailla (0,5mm leveydeltä).

Otin tietty yhteyden myyjäliikkeeseen ja sieltä ilmoitettiin ettei mitään korvata. Myyjän mukaan olisi pitänyt kaupantekohetkellä huomata tuo puute/renkaan huono kunto. Eikös renkaitakin koske sama virhevastuu kun muitakin osia yms?

Esimerkkinä jos iskarit vuotaisi eikä sitä huomaisi kaupanteon hetkellä ei liike joutuisi sitä korjaamaan?

Edit. kirotusvire
Myyjän vastuu autokaupassa – mitä virhevastuu autokaupassa tarkoittaa? | Autoriita.fi

Tuon perusteella sanoisin, että olet omat velvollisuutesi suorittanut huolimattomasti, joten myyjä tuskin joutuu korvaamaan mitään.
 
Kaverilla on Espoossa suurehko rengasliike ja kertoili tuon olevan varsin tuttua ku asiakkaat tulee vaihdattamaan auton mukana tulleita nätisti pussitettuja renkaita alle, varsinkin yhden suuren kotiin toimittaman ketjun kohdalla. Kaks siedettävää ja kaks loppuun kulunutta rengasta on lähes normi rantajuopolla.
 
Joo olishan ne pitänyt tarkkaan syynätä, koska lähtökohtaisesti kaikki autokauppiaat on enempi tai vähempi kusettajia. Itseäni tässä nyt häiritsee se, että auto myydään kaksilla hyvillä renkailla (=8 kpl käytettäviä kumeja) ja niitä on todellisuudessa vain 7 kpl. Myyjä kertoi ettei ollut huomannut, että yksi rengas on ajokelvoton.

" Autossa on virhe, jos se ei vastaa myyjän antamia tietoja. Myyjä vastaa virheestä, vaikka ei itse olisi tiennyt virheellisistä tiedoista. " ( Käytetyn auton virhe – Kilpailu- ja kuluttajavirasto )

Ilmoitus kaksilla renkailla olevasta autosta ei pidä paikkaansa jos käytettävissä on 7 rengasta? Vai voidaanko ilmoittaa että auto myydään kaksilla renkailla vaikka kaikki olisi viallisia. Onhan siinä kahdet renkaat silloinkin.
 
Joo olishan ne pitänyt tarkkaan syynätä, koska lähtökohtaisesti kaikki autokauppiaat on enempi tai vähempi kusettajia. Itseäni tässä nyt häiritsee se, että auto myydään kaksilla hyvillä renkailla (=8 kpl käytettäviä kumeja) ja niitä on todellisuudessa vain 7 kpl. Myyjä kertoi ettei ollut huomannut, että yksi rengas on ajokelvoton.

" Autossa on virhe, jos se ei vastaa myyjän antamia tietoja. Myyjä vastaa virheestä, vaikka ei itse olisi tiennyt virheellisistä tiedoista. " ( Käytetyn auton virhe – Kilpailu- ja kuluttajavirasto )

Ilmoitus kaksilla renkailla olevasta autosta ei pidä paikkaansa jos käytettävissä on 7 rengasta? Vai voidaanko ilmoittaa että auto myydään kaksilla renkailla vaikka kaikki olisi viallisia. Onhan siinä kahdet renkaat silloinkin.

Ilmoituksen sanamuoto ei toki saa täysin harhaanjohtavaa eikä ilmoituksella saa syyllistyä petokseen. Mutta jos siellä on todella mainittu vain "hyvillä renkailla", niin kyllä se valitettavasti jää kuluttajan vastuulle tarkastaa mitä tämä myyjän "hyvä" oikein sisältää.

Kaverilla on Espoossa suurehko rengasliike ja kertoili tuon olevan varsin tuttua ku asiakkaat tulee vaihdattamaan auton mukana tulleita nätisti pussitettuja renkaita alle, varsinkin yhden suuren kotiin toimittaman ketjun kohdalla. Kaks siedettävää ja kaks loppuun kulunutta rengasta on lähes normi rantajuopolla.

Siellä on keksitty , että suomalaiselle autonostajalle voidaan myydä onnistuneesti sika säkissä.
 
Kaverilla on Espoossa suurehko rengasliike ja kertoili tuon olevan varsin tuttua ku asiakkaat tulee vaihdattamaan auton mukana tulleita nätisti pussitettuja renkaita alle, varsinkin yhden suuren kotiin toimittaman ketjun kohdalla. Kaks siedettävää ja kaks loppuun kulunutta rengasta on lähes normi rantajuopolla.
Se on käsittämätöntä että ostetaan tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen autoja ja sitten ei edes tarkisteta että tiedot pitää paikkansa. :facepalm:

Jos kesärenkaissa on lain edellyttämä kulutuspinta niin mikään autoliike ei omaehtoisesti ala niitä uusiin vaihtamaan...
 
Se on käsittämätöntä että ostetaan tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen autoja ja sitten ei edes tarkisteta että tiedot pitää paikkansa. :facepalm:

Jos kesärenkaissa on lain edellyttämä kulutuspinta niin mikään autoliike ei omaehtoisesti ala niitä uusiin vaihtamaan...
Eipä sillä että liikkeet liikaa kyyläisivät autoja ostaessa :D. Itsellä oli aikanaan Octavia RS myynnissä ja pientä kulumaa siellä täällä mutta siisti peli ja tekniikka kunnossa. Noh liike tuli paikalle, rahat olivat jo vaihtaneet haltijaa ja tajusivat siinä vaiheessa kysyä talvinakeista. Noh katsoivat yhteen rengaspussiin ja katsoivat että jaa kitkat jossa ihan hyvin pintaa. Jouduin hiukan korjaamaan että kyllä ne nastarenkaat ihan olivat mutta edellinen omistaja pyörittänyt niitä jäljistä päätellen talven verran väärään pyörimissuuntaan ja nastoja oli jäljellä vain jokunen kun löin renkaat pyörimään kuten pitää yhden talven ajaksi. Tuossakin tosiaan katsoivat yhden renkaan. Ihan veikeä veto etenkin kun kyseessä softattu nopeampi vajaavetoinen niin renkaiden kulutuspinnoissa voi olla tajuttomat erot. Todennäköisesti meni myyntiin "kahdet hyvät renkaat" tekstillä.
 
Se on käsittämätöntä että ostetaan tuhansien, jopa kymmenien tuhansien eurojen autoja ja sitten ei edes tarkisteta että tiedot pitää paikkansa. :facepalm:

Jos kesärenkaissa on lain edellyttämä kulutuspinta niin mikään autoliike ei omaehtoisesti ala niitä uusiin vaihtamaan...
Vielä käsittämättömämpää on se että kauppiaat myy mitä sattuu tarkastamatta mitään tai pahempaa vielä eli tietämällä viat ja puutteet. Sitten hihitellään että läpi meni. Eli kusettaa. Itse en kehtaisi mennä illalla hyvillä mielin nukkumaan. Toki meistä on moneen junaan ja osa vaan on ihmisinä paskoja.
 
Ei kannata liikoja olettaa noista liikkeiden ilmoitusten tasosta, monesti hyvät renkaat on tasoa 3-6mm pintaa yhdestä renkaasta katsottuna ja voivat olla vaikka 10 vuotta vanhat, hyvät ne silti on jos pintaa löytyy lain vaatima minimimäärä :D
 
Paikkamaalasin Mersun kiveniskelmiä ja jälki oli ihan kelvollista. Mutta erehdyin pariin kohtaan laittamaan lakan päälle ja se ei kyllä toiminut. Pohjamaali ja musta väri toimi ihan ok. Miten nuo kohdat voisi saada kuntoon. Sellaisia pienen kolikon kokoisia kohtia. Pitäisikö hioa vesihiomapaperilla lakka pois, sitten uudestaan pohjamaali ja musta väri vai voiko suoraan lakan päälle maalata uudet kerrokset? Olettaisin, että ei maali taida siinä enää pysyä.
 
Ja toinen kysymys heti perään. Haluaisin ilmata kuitenkin tuon mun käytössä olevan hallitunkin. Löysin jo ilmausruuvinkin, mutta miten se ilmaus tapahtuu, onko siihen jotain ohjetta antaa.
 
Paikkamaalasin Mersun kiveniskelmiä ja jälki oli ihan kelvollista. Mutta erehdyin pariin kohtaan laittamaan lakan päälle ja se ei kyllä toiminut. Pohjamaali ja musta väri toimi ihan ok. Miten nuo kohdat voisi saada kuntoon. Sellaisia pienen kolikon kokoisia kohtia. Pitäisikö hioa vesihiomapaperilla lakka pois, sitten uudestaan pohjamaali ja musta väri vai voiko suoraan lakan päälle maalata uudet kerrokset? Olettaisin, että ei maali taida siinä enää pysyä.

jos se on suorakiiltomaali, lakka on periaatteessa tarpeeton jononkin pikkutäplään. taino se vain suojaa mekaaniselta rasitukselta, mutta jos kunnolla on pintamaalia niin ei ole kovin tarpeellinen.
 
2019 Mercury V6 DTS perämoottoriin imeisesti sopii öljysuodatin: 822626Q15 . Useammassa nettiliikkeessä mainittiin suodattimen korvaavan Yamahan suodattimen: 69J-13440-00. Varaosa24 tuotti tällä numerolla tulokseksi: Öljynsuodatin, Ruuvattava suodatin Bosch 0986452028 - Varaosa24.fi

Tilasin kyseisen suodattimen, mutta eihän se ollut sinne päinkään. Oli huomattavasti alkuperäistä pienempi, eli en edes vaivautunut sovittamaan, että olisiko kierre oikea. Olisiko joku niin etevä, että löytäisi autojen osista sopivan suodattimen?
 
2019 Mercury V6 DTS perämoottoriin imeisesti sopii öljysuodatin: 822626Q15 . Useammassa nettiliikkeessä mainittiin suodattimen korvaavan Yamahan suodattimen: 69J-13440-00. Varaosa24 tuotti tällä numerolla tulokseksi: Öljynsuodatin, Ruuvattava suodatin Bosch 0986452028 - Varaosa24.fi

Tilasin kyseisen suodattimen, mutta eihän se ollut sinne päinkään. Oli huomattavasti alkuperäistä pienempi, eli en edes vaivautunut sovittamaan, että olisiko kierre oikea. Olisiko joku niin etevä, että löytäisi autojen osista sopivan suodattimen?
Oliko suodatin pienempi halkaisijaltaan vai matalampi, tuo mataluushan ei varsinaisesti haittaa mitään, muistaa vain laittaa sen ~0,5dl vähemmän öljyä.

Tuota alkuperäisen kaltaista näkyy kuitenkin saavan tilattua: https://www.marineparts.fi/varaosat...a-mercury-mariner-150-250-hv-rec35-822626q15/
 
2019 Mercury V6 DTS perämoottoriin imeisesti sopii öljysuodatin: 822626Q15 . Useammassa nettiliikkeessä mainittiin suodattimen korvaavan Yamahan suodattimen: 69J-13440-00. Varaosa24 tuotti tällä numerolla tulokseksi: Öljynsuodatin, Ruuvattava suodatin Bosch 0986452028 - Varaosa24.fi

Tilasin kyseisen suodattimen, mutta eihän se ollut sinne päinkään. Oli huomattavasti alkuperäistä pienempi, eli en edes vaivautunut sovittamaan, että olisiko kierre oikea. Olisiko joku niin etevä, että löytäisi autojen osista sopivan suodattimen?

Jos nyt kuitenkin tilasit suodattimen, niin miksi et tilannut heti oikeaa alkuperäistä suodatinta, vaan lähdit kikkailemaan korvaavien suodattimien kanssa?
Alkuperäisen Quicksilverin suodattimen olisi varmaan saanut tilattua miltä tahansa Mercury/Mercruiser jälleenmyyjältä, eikä olisi maksanut kovin montaa kymppiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom