KVM-kytkin + telakka -ratkaisu kannettavalle ja pöytäkoneelle

Itselläni on tällä hetkellä käytössä Intel-pohjainen MacBook Pro, jossa kaksi Thunderbolt-liitäntää. Noissa liitännöissä on ollut kiinni Deltacon telakka, joka on nyt selkeästi menossa rikki, koska HDMI ei oikein enää toimi, eikä kaikki usb-portitkaan. Pitäisi ostaa joku uusi telakka tilalle, mutta mietin, että olisi hyvä ostaa saman tien joku kunnollinen ratkaisu.

Suunnitelmissa on hankkia lähitulevaisuudessa myös pöytäkone. Lisäksi käytössä tulisi olemaan myös työkannettava. Mietin, että joku kvm-kytkin + telakka voisi olla hyvä hankkia, sillä olisi hyvä saada sujuvasti vaihdettua näyttö, näppäimistö ja hiiri laitteiden välillä. Riittäisi oikeastaan, että olisi vaan kaksi pc sisääntuloa, koska työkannettavan ja oman kannettavan voi vaan vaihtaa vaihtamalle usb-c toiseen. Tuo pöytäkone kuitenkin monimutkaistaa tilannetta. Taitaa olla aika vähän emolevyjä, jossa on usc-c ja displayport/hdmi in? Gigabytellä on ollut ilmeisesti muutamia. Pöytäkoneelle pitäisi olla usb:n lisäksi hdmi-sisääntulo tuossa kytkimessä. Kun olen erilaisia vaihtoehtoja Googletellut, niin aika monet ovat joku niin, että sisääntulot on vaan usb type c tai sitten on sellaisia jossa ne on hdmi ja usb type b. Kumpikaan ei oikein kunnolla ratkaise vaatimuksia.

Onko tietoa, löytyisikö markkinoilta jotain hyvää ratkaisua tähän käyttötapaukseen?

Mä joko sijoittaisin sen pöytäkoneen niin että telakkan piuhaa voisi vaihdella sen ja kannettavien välillä, tai jos pitää pelata ym. niin ostaisin näytön jossa sisäänrakennettu telakka ja kytkisin pöytäkoneen suoraan siihen ja kannettavat telakkana.

Tappelin saman ongelman parissa tovi sitten ja lopulta päädyin laadukkaaseen TB4-hubiin ja erilliseen USB-kytkimeen. Omassa hubissa riittää tehoa lataamaan MacBook Pro M4:sta, mutta Intel-pohjainen läppäri voi vaatia enemmän. KVM-kytkin on kaunis ajatus, mutta jokaisessa tuntui aina olevan jotain kompromisseja. Level1Techsin KVM-kytkimet ovat ilmeisesti parhaista parhaimpia, mutta hinnatkin ovat sen mukaiset ja eivät käsittääkseni tue TB:tä: Level1Techs Store

Mun setup on nyt seuraavanlainen:
  • Pöytäkoneesta DP-piuha näytöön.
  • Kannettavasta TB-piuha TB4-hubiin.
    • TB4-hubista USB-C-adapterilla varustettu HDMI-piuha näyttöön.
    • TB4-hubissa lisäksi kiinni USB-web-kamera.
  • USB-kytkimestä USB-piuhat sekä pöytäkoneeseen että TB4-hubiin.
    • USB-kytkimessä kiinni näppis, DAC ja langattomien kuulokkeiden vastaanotin.
  • Kaksi eri hiirtä, toinen Bluetoothilla työkoneessa ja toinen vastaanottimella pöytäkoneessa.
Kun vaihdan koneiden väillä, vaihdan näytön inputin DP:n ja HDMI:n välillä ja painan USB-kytkimestä nappulaa. En kokenut useamman satasen panostuksen olevan sen arvoista, että olisin voinut luopua näytön inputin vaihtamisesta, kun ei aina ole täysin varma, että tukeeko KVM-kytkin esimerkiksi korkeampia näyttön virkistystaajuutta.

Kannattaa myös huomioida, että vaikka tuossa USB-kytkimessä on erillinen virtapiuha kiinni, se ei silti jaksa työntää virtaa kaikenlaisille laitteille. Mulla on nyt 3 laitetta kiinni ja neljännen lisääminen voi aiheuttaa välillä näppikseen virtaongelmia. Ei se haittaa jos jotain USB-tikkua käyttää kiinni, mutta jatkuvasti sitä ei voi pitää. Kompromissi tämäkin...

Viimeksi muokattu:
KVM-kytkin on kaunis ajatus, mutta jokaisessa tuntui aina olevan jotain kompromisseja.
Vähän tämä ajatus on ollut itselläkin mielessä, kun näitä vaihtoehtoja olen selaillut. Monissa vaihtoehdoissa itseäni häiritsee vanhentuneet liitännät. Kuitenkin pitäisi monessa tapauksessa maksaa yli 200e tuotteesta.

KVM-kytkimissä on kanssa näitä malleja, jossa kaksi usb-c tuloa tietokoneille, kuten USB-C® Dual Host Hybrid Triple Video KVM Docking Station with Dual 100. E ja USB-C KVM Switch Docking Station for 2 Laptops & 2 Monitors. Tuossa Targuksen laitteessa olisi sekä switch, että power-nappi. Mitein, että saako tuosta power-napista käynnistettyä kannettavan vai käynnistääkö tuo vain telakan? Ilmeisesti macit eivät tue telakan power-nappia?

Jos usb type c + usb type c ratkaisuun päätyy, niin pöyPöytäkone sitten tarvitsisi jonkun usb type c multiplexerin. Vaikka tämä: USB-C Combiner: DisplayPort and USB to USB-C — Level1Techs Store. Ehkä myös nämä: https://www.amazon.com/GIGABYTE-GC-Titan-Ridge-Thunderbolt-Component/dp/B07GBZL93X?th=1, https://www.amazon.com/ASUS-ThunderboltEX-3-TR-Motherboard-Thunderbolt/dp/B08926P9PV tai tämä https://www.delock.com/produkt/90161/merkmale.html.

Helposti menee setup kuitenkin aika monimutkaiseksi ja pitäisi ostaa useita hintavia laitteita.

Viimeksi muokattu:
Mä joko sijoittaisin sen pöytäkoneen niin että telakkan piuhaa voisi vaihdella sen ja kannettavien välillä, tai jos pitää pelata ym. niin ostaisin näytön jossa sisäänrakennettu telakka ja kytkisin pöytäkoneen suoraan siihen ja kannettavat telakkana.
Minulla on näytössä usb hub ja usb type c:llä voi laittaa näyön kiinni kannettavaan. Aikanaan, kun oli pöytäkone käytössä vaihdoin usb type c liitännän kannettavan ja pöytäkoneen välillä. Pöytäkoneesta meni DisplayPort erikseen näyttöön. Tässä minun kokoonpanossani on vielä se, että pitäisi liittää vielä a/v-esivahvistimeen menevä hdmi, jotta saan sitä kautta äänet. Nyt tuo hdmi on ollut tuossa telakassa, mutta ilmeisesti telakka on hajoamassa, koska hdmi-yhteys ei enää toimi.

Jos hankin nyt pöytäkoneen pitäisi vaihtaa sekä usb type c, että hdmi kannettavan ja pöytäkoneen välillä. Tähän olisi hyvä löytää joku ratkaisu, että voisi homman hoitaa sulavasti työpöydältä nappia painamalla.

Minulla on tämä KVM-käytössä Työmacin ja peli-pc:n kanssa: Ugreen USB 3.0 -kytkin 2x USB-A-tulo, 3x USB-A + 1x USB-C-lähtö - Tekniikkaosat.fi. Nappi on teipattu pöydän vasempaan kylkeen, jotta helppo vaihtaa aktiivinen laite. Stream deck ja näppäimistö tuossa kiinni vain tällä hetkellä, eli minulla menee suoraan molemmista koneista oma HDMI näyttöön. Ethernettiä varten on erillinen pieni gigainen kytkin, josta saan jaettua piuhat joka laitteelle.

Macilla on sitten oma erillinen perus pikkudongle, jossa on ethernet, webkamerat yms työlaitteet kiinni pelkästään.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 841
Jäsenet
77 834
Uusin jäsen
antti86-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom