Kuvankäsittelyyn emo+prossu+muisti ~700e

Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
Nykyisen pöytäkoneen prossu+emo+muistit alkaa olla ilmeisen vanhat. (=Intel q9300 @ 2.5GHz, Asus P5K, 4Gt DDR2)

Olen pelaamista varten tekohengittänyt konetta pari kertaa näyttiksen vaihdolla 8600GTS->460GTX ja nyt löytyy MSI GTX 1060 3GB. Poweri on 500W ja kovona Samsung 840 EVO 250GB. Näyttönä on HP Z30i 30" 2560x1600.

Lähinnä olisin prossu+emo+muisti suosituksia vailla annetussa budjetissa. Vaativin käyttö kuvankäsittelyä Lightroomilla ja Photarilla. Lisäksi tulee pelailtua, mutta pärjään kyllä non-ultra asetuksilla peleissä mainiosti.

AMD vai Intel? Paljonko muistia? Mikä emo?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
Sanon suoraan heti kättelyssä että itselle nuo photarit ja muut on ihan hepreaa, mutta Adoben ohjelmat käsittääkseni tykkää eniten single-core perffistä. Näin ollen voisi olla perusteltua ottaa i7 7700K paketti eikä Ryzeniä. Jos käytät myös muita softia vastaavaan touhuun niin sitten Ryzen. Tämä setti on nyt hyvään hitaan, cashbackin jälkeen jää hintaa 529e. Tuo i7 on tällä hetkellä se the single-core perf prossu. Onko poweri kuinka vanha? Jos se on joku 5 vuotta vanha halpispower niin suosittelen sen vaihtamista uuteen kun menee vielä budjettiin nätisti, esim tämä. Tossa on rekisteröimällä 10 vuoden takuu ja on huippulaadukas power joten sitä ei tarvi sitten taas hetkeen uusia. Muistiksi riittänee alkuun tuo 16 gigaa jos olet tähän asti kituuttanut 4 gigalla.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Jos on pärjännyt 7-8 vuotta vanhalla neliytimisellä (pienellä L2 muistilla) ja neljällä gigatavulla keskusmuistia tähän päivään asti, niin en tiedä kannattaako lähteä päivittämään mihinkään huippumalleihin. Koska näyttis ja SSD jo löytyy, niin esim. kuusiytiminen Ryzen 8-16 GB:llä nopeaa DDR-muistia varmasti olisi jo aika kova päivitys ja samalla säästyisi myös vähän rahaa muihin tarpeisiin.

Esim. kuusiytiminen Ryzen 1600 maksaa n. 250€ ja suhteellinen suorituskyky Q9300:een n. 2,3 kertainen yhdellä ytimellä ja nelinkertainen kaikilla ytimillä (http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core2-Quad-Q9300-vs-AMD-Ryzen-5-1600/m832vs3919) Emoiksi noille Ryzeneille kelpaa aivan huoletta n. 100-150€ AM4 B350 emolevyt, vaikka niitä kellottaisikin (kts. Sampsan artikkeli). 8GB muistiakin varmasti pärjäisit, joten siitäkin voi vielä säästää n. 60e halutessaan. Eli hintaa tulisi n. 460-530e. Poweria ei tarvitse vaihtaa, koska tehonkulutus ei mainittavasti nouse

Toki tuo @Divi yllä postaama paketti olisi paljon tehokkaampi ja cashback härdellin jälkeen edullinenkin, mutta tällöin kannattaa tosiaankin tarkistaa kopan ilmanvaihdon riittävyys ja virtalähteen speksit, laatu (ja melu). Virrankulutus aika reipasta tuolla 7700K:lla. Lisäksi joudut ostamaan erillisen jäähyn prosessorille, mitä et Ryzen paketissa välttämättä tarvitse, koska sen mukana tulee peruskäyttöön sopiva jäähy.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
@mango Pointtina nyt oli se että mitä sain nopealla googletuksella selville niin Photari ja Lightroom ei oikeen osaa käyttää noita ytimiä vaan tahtovat tota single core perffiä mikä on i7 7700K:lla aika paljon kovempi kuin Ryzenillä pakasta vedettynä. Intelikin pärjää tolla vanhalla powerilla, suosittelen vaihtoa sen takia että jos siellä on joku yli 5 vuotta vanha kiinanpommi niin se saattaa joku iloinen päivä sanoa sopparin irti ja hyvällä tuurilla vie muita komponentteja mukanaan. Tuo jäähy on hyvä pointti, i7 stockina pärjää jollain 30-45e euron jäähyllä aivan mainiosti. Ei Ryzen missään nimessä huono vaihtoehto ole, i7 olisi vaan reilusti parempi tohon käyttöön, käsittääkseni.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Jeps, kyllähän tuo Intelin paketti on absoluuttisesti tehokkaampi. Lähinnä kiinnitin huomiota tuohon AP:n koneeseen, kun noinkin "hitaalla" koneella on näin pitkälle pärjätty. Eli siis onko sille teholle niin hirvittävästi sitten tarvetta. Piristysruiskeen tuolle koneelle saa kuitenkin aikas halvallakin toteutettua. Jopa halvemmalla kuin mitä itse omassa viestissä ehdotin.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
Oho. Mä ihan yllätyin että ensimmäiseen postaukseen saa näin mainiosti vastauksia tällä foorumilla. Kiitos siitä!

Todettakoon, että näin "hitaalla" koneella on pärjätty kun on ollut pakko pärjätä. Ei tämä tosiaankaan mitään nautintoa tarjoa. Nyt on lohkeamassa taloudellisesti sauma investoida vähän koneeseen, niin laitetaan nyt sitten sellaiseksi että pärjää seuraavat ~8 vuotta :)

Huomasin myös tuon Jimmsin kamppiksen, joka vaikuttaisi budjettiin nähden aika passelilta.

Kuvien exporttauksesssa (RAW->JPG) tämä nykyinen kone on aika tuskainen ja tyypillisesti jätän exporttaamaan yöksi kuvia ulos. Lightroomiin olen lukenut vinkin, että jos haluaa exportata kuvat nopeammin valitsee puolet ja heti perään toiset puolet exportattavaksi. Tällöin tulee kaksi taskia ja kaksi corea alkaa hommiin. Tämä kertoo aika hyvin kyllä siitä, että multi-corea ei pahemmin osata hyödyntää Lightroomissa saati Photoshopissa.

Poweri on Corsair CX500. Vissiin ihan käypänen? Ja mikähän olisi passeli (ilma)jäähy Inttelille? Ja 32GB muistiako on liikaa?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
771
@Crys En tiedä paljonko muistia noi ohjelmat tarvii, näillä nykyisillä muistin hinnoilla kannattanee alotella tosta 16 gigasta ja lisäillä myöhemmin jos sitä tuntuu tarvitsevan. Noissa muisteissa on tosiaan hinnat about tuplaantunut tässä vuoden aikana. Jäähy riippuu siitä minkä korkuinen mahtuu koteloon. Jos tuo poweri on joku 4-5 vuotta vanha niin itse vaihtaisin. Jos olet sen hiljattain hommannut niin kaipa se riittänee. Ja niinkuin @mango sanoi tossa aiemmin niin Ryzen ei toki huono vaihtoehto ole jos ajatellaan kokoonpanoa tonne yli 5 vuoden päähän. Ryzen R7 1700 setillä saat 8 ydintä ja 16 säiettä samaan hintaan kun i7 7700K:n 4 ydintä ja 8 säiettä, single core perffi on i7:ssa parempi mutta kaikilla muilla mittareilla on Ryzen parempi ja se käy reilusti viileämpänä.

E: Tossa vielä R7 1700 kokoonpano virtalähteellä, posteja tulee vielä 20e päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
74
Samanlaisessa käytössä oma kone, ihan oikeilla jäljillä ollaan sen suhteen että single core perfo menee ylimääräisien corejen edelle tässä(kin) hommassa. 7700k on paras vaihtoehto mitä tällähetkellä tarjolla, ryzenithän ei missään nimessä ole huonoja vaihtoehtoja jos threadcountille oikeasti on käyttöä mutta tässä hommassa ylimääräisistä coreista ei juuri iloa ole. Muistin määrästä en osaa tarkkaa arviota heittää, mutta nappaa nyt se 16GB kuitenkin. Vanhalla masiinalla tuli 8GB nopeasti täyteen isompien projektien kanssa, nykyisellä 32GB ei ole vielä siihen ongelmaan törmätty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
791
Kannattaako nykyisillä kiintolevyjen koolla, 3-4 Teraa ei maksa paljon mitään, lossy-pakata mitään jpg-muotoon? Itse käytän png-muotoa joka ei hukkaa mitään. Arvelen että olen tulevaisuudessa tyytyväinen ratkaisuun, kun silloin kiintolevyt ovat 30-40T tai 300-400T ja maksavat sen satkun kappale.

Olen harmitellut nykyään sitä, kun itse konvertoin noin 15 vuotta sitten monia cd:ltä ja lp:ltä rippaamiani albumeja mp3:ksi. Olisi pitänyt laittaa alusta saakka flac-muotoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
AMD Ryzen 5 1600X 3.6 GHz Review (Productivity and Compression)

Single-threaded all the way home, niin se vain Adoben ohjelmilla menee. Tässä kohtaa miettisin myös i5-7600K:n hankintaa. Minun tietääkseni Hyper Threading -ominaisuutta ei juuri osata hyödyntää, ja pieni i5 on helppo kellottaa ainakin jonnekin 4,5 GHz asti, sillä sen pienempi lämpökuorma tarkoittaa sitä, että ei välttämättä jouduta korkkaamaan. 7700K:n tapauksessa korkkaus on yleensä edellytys ylikellotukselle, jos sitä haluaa tehdä.

Pienen neliytimisen i5:n suurin ongelma on niiden lisäydinten ja säikeiden puuttuminen (verrattuna samanhintainen kuusiytiminen R5 1600) ja hieman kallis hinta. Niistä lisäytimistä VOI olla huomattavankin suurta hyötyä tietyillä työohjelmilla ja useilla tämän päivän peleillä, mutta Lightroomin ja Photarin kanssa i7:n loogiset säikeet taitavat jäädä aika tehokkaasti käyttämättä. Se seikka, miten kukin peli hyödyntää prosessorin ytimiä, on aivan tapauskohtaista, vaikkakin nykytrendin mukaan pelit tulisivat tulevaisuudessa enemmän kaipaamaan vähintään sitä 4C/8T i7:aa (puhun nyt siis AAA-peleistä, kevyet indie-pelit on asia erikseen). Ytimille voidaan jakaa kuormaa, mutta tulevaisuudessa yhden säikeen suorituskykyä ei ole enää paljon mahdollista parantaa. On sitten täysi kysymysmerkki, miten Adobe tulevaisuudessa hyödyntää muuttuvaa käyttäjien laitekantaa?

Muisteiksi kannattaa valita niin nopeat kuin rahaa riittää. 16 gigatabvua 3200 MHz/16 nyt alkuunsa, kalliilla Samsung b-die-muisteilla päästään vielä parempiin tuloksiin. Korostan, että muistien nopeudet merkkaavat huomattavan paljon Lightroomin kanssa, jopa enemmän kuin pelkkä nopea prosessori. Toki kun ruuvaa molempiin tiukempia asetuksia, päästään sinne ihan parhaaseen suorituskykyyn.

Jos kellotusta mielii (tai vaikkei mielisikään) virtalähde olisi ihan hyvä vaihtaa mielestäni. Corsairin CX-powerit on juuri sitä nelosdivarin halpatavaraa ja niiden suositeltava käyttökohde on mummon halpa nettikone, ei välttämättä enää tämän tason koneen arvon mukaisia. Valitettavasti näistä on useasti näkynyt merkkejä hajoamisesta parin vuoden käytön jälkeen. :kahvi:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Kannattaako nykyisillä kiintolevyjen koolla, 3-4 Teraa ei maksa paljon mitään, lossy-pakata mitään jpg-muotoon? Itse käytän png-muotoa joka ei hukkaa mitään. Arvelen että olen tulevaisuudessa tyytyväinen ratkaisuun, kun silloin kiintolevyt ovat 30-40T tai 300-400T ja maksavat sen satkun kappale.
No mihin käyttöön ne sinun kuvat menevät? Printtiin, webiin vai omaksi iloksi vain koneelle katseltavaksi? Kyllähän tallennustila tänäpänä on sen verran edullista, että isojakin arkistointilevyjä on aika huokea hankkia, samaten pilvipalvelut ja ulkoiset kiintarit.

Kysymys on vaan siitä, että onko tarve säästää levytilaa tai netin kaistaa pakkaamalla kuvat. Jos ainoa syy mielestäsi konvertoida JPG-formaattiin on savikiekkojen hinta, niin se on ehkä pienin murheista. ;)

EDIT: Vastasin sitten väärälle henkilölle... En hoksannut, että tässä ketjussa on kaksi heppua ilman avataria :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
791
Ehkäpä alkuperäinen kysyjä Crys on parempi vastaamaan, mihin käyttöön hänen kuvansa menevät. Ja kannattaako niitä pakata vai ei. Ihmettelin vain että vuonna 2017 joku pakkaa kuvia lossy jpg:ksi eli "mössöksi". Menetettyä informaatiota ei saa takaisin.

Crys ei kertonut, onko kyseessä tärkeät kuvat vai vähemmän tärkeät.

Minun kuva- tai äänitiedostoni eivät liity kovin paljon asiaan, mutta säilytän ns. kaiken mahdollisen mahdollisimman lossless-muodossa nykyään aiemmin mainitsemani mp3-erehdyksen takia.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
Kannattaako nykyisillä kiintolevyjen koolla, 3-4 Teraa ei maksa paljon mitään, lossy-pakata mitään jpg-muotoon? Itse käytän png-muotoa joka ei hukkaa mitään. Arvelen että olen tulevaisuudessa tyytyväinen ratkaisuun, kun silloin kiintolevyt ovat 30-40T tai 300-400T ja maksavat sen satkun kappale.

Olen harmitellut nykyään sitä, kun itse konvertoin noin 15 vuotta sitten monia cd:ltä ja lp:ltä rippaamiani albumeja mp3:ksi. Olisi pitänyt laittaa alusta saakka flac-muotoon.
Miten tämä liittyy tähän keskusteluun? Itse säilytän RAW-tiedostot jotta saan tehtyä uutta edittiä joskus myöhemmin jos kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
@Crys En tiedä paljonko muistia noi ohjelmat tarvii, näillä nykyisillä muistin hinnoilla kannattanee alotella tosta 16 gigasta ja lisäillä myöhemmin jos sitä tuntuu tarvitsevan. Noissa muisteissa on tosiaan hinnat about tuplaantunut tässä vuoden aikana. Jäähy riippuu siitä minkä korkuinen mahtuu koteloon. Jos tuo poweri on joku 4-5 vuotta vanha niin itse vaihtaisin. Jos olet sen hiljattain hommannut niin kaipa se riittänee. Ja niinkuin @mango sanoi tossa aiemmin niin Ryzen ei toki huono vaihtoehto ole jos ajatellaan kokoonpanoa tonne yli 5 vuoden päähän. Ryzen R7 1700 setillä saat 8 ydintä ja 16 säiettä samaan hintaan kun i7 7700K:n 4 ydintä ja 8 säiettä, single core perffi on i7:ssa parempi mutta kaikilla muilla mittareilla on Ryzen parempi ja se käy reilusti viileämpänä.

E: Tossa vielä R7 1700 kokoonpano virtalähteellä, posteja tulee vielä 20e päälle.
Edelleenkin kannattaa ostaa sen verta muistia suoraan kun luulee tarvitsevansa. Ddr4 aikana tuo muistin lisäys ei mene että heittää vain pari kampaa lisää vaan joutuu aina ostamaan uuden kitin ja myymään vanhan jos haluaa välttyä vakaus ongelmilta.
Don’t combine memory kits! The meat and potatoes overview
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
16GB G.Skill RipJaws V schwarz DDR4-3200 DIMM CL16 Dual Kit 131€
Thermalright True Spirit 140 Direct Tower Kühler 35€
Asus Prime Z270-A Intel Z270 So.1151 Dual Channel DDR ATX Retail 153€
Intel Core i7 7700K 4x 4.20GHz So.1151 WOF 346€
postikulut 20€

= 684€ @ Mindfactory

Tällaisista palikoista lähtisin itse liikenteeseen. Tässä kohtaa olisi ihan hyvä myös tarkistaa, että kotelo on riittävän hyvin ilmastoitu, jotta palikat pysyy lämpönormien rajoissa.
Ok. Kiitos ehdotuksesta, mutta onko tässä jotain parempaa kuin tuossa Jimssin tarjouspaketissa? Kotelo on varsin hyvin ilmastoitu, 120mm flektit edessä ja takana.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
Edelleenkin kannattaa ostaa sen verta muistia suoraan kun luulee tarvitsevansa. Ddr4 aikana tuo muistin lisäys ei mene että heittää vain pari kampaa lisää vaan joutuu aina ostamaan uuden kitin ja myymään vanhan jos haluaa välttyä vakaus ongelmilta.
Don’t combine memory kits! The meat and potatoes overview
Ah, erittäin oiva pointti. Oletin, että muistia saa tarpeen mukaan sitten hankkia lisää toiset 16GB jos tarvitsee mutta siis ei. No, luulen että 16GB on aika sopiva määrä lähteä liikkeelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 602
Ok. Kiitos ehdotuksesta, mutta onko tässä jotain parempaa kuin tuossa Jimssin tarjouspaketissa? Kotelo on varsin hyvin ilmastoitu, 120mm flektit edessä ja takana.
Itseasiassa tuo on varmasti järkevin setti tällä haavaa. Tuohon lisää vielä sen ~ 40€ coolerin, niin hinnan puolesta ollaan tasoissa Saksan kaupan kanssa, mutta onpahan kotikenttäetu ja mahdolliset takuu-asiat ja muut hoituu kätevästi maan rajojen sisällä.

Tietty tuossa Jimmsin paketissa on aavistuksen hitaammat muistikellot (3200 versus 2666), mutta ei liene aivan katastrofaalista kuitenkaan. Emolevyn pitäisi olla varsin kattava ja kestävä alusta koneella ja bundlepelit on ihan kiva porkkana myös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 957
Tuo Jimm's:n paketti on tosiaan se järkevin valinta hinnaltaan tuohon tarkoitukseen. 16Gb muistia Photarilla riittää mainiosti suurempikin resoiseen editointiin. Lightroom voi toki viedä äärimmäisissä tapauksissa maksimia lähelle. Mutta tuohon sitten tarvittaessa hankkii toisen 16Gb lisää jos siltä näyttää.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
14
Kiitos ehdotuksista, tilaukseen lähti Jimmssin i7-bundle ja sille Hyper 212 EVO.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Edelleenkin kannattaa ostaa sen verta muistia suoraan kun luulee tarvitsevansa. Ddr4 aikana tuo muistin lisäys ei mene että heittää vain pari kampaa lisää vaan joutuu aina ostamaan uuden kitin ja myymään vanhan jos haluaa välttyä vakaus ongelmilta.
Don’t combine memory kits! The meat and potatoes overview
Onko DDR4 jotenkin vaikeampaa vai miksi näin? Itse lisäsin DDR3:sta vanhaan koneeseen toisella kitillä ja jouduin toki laskemaan mm. prossun kelloja, mutta kyllä sen sai toimimaan. Ei ehkä speksatulla nopeudella, mutta jos vanha muistimäärä jää pahaksi pullonkaulaksi niin se tuplamäärä hieman hitaampaa ei ole paha ongelma. Toki siinä kohtaa kun tuo tulee ajankohtaiseksi (4v päästä?) niin voi olla että sitä muistia saa puoli-ilmaiseksi. Tai sitten ei. En siis näe tuota aivan 100% ehdottomana sääntönä, vaikka toki se yleisesti noin onkin.

Erittäin hyvin kyllä neuvottu AP:tä tässä ketjussa. Pisteet kaikille postaajille. :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 380
Viestejä
4 196 642
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom