Kuulumisia ulkomailta

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Asuuko foorumilaisia ulkomailla tällä hetkellä? Missä asut, mitä teet ja miksi päätit lähteä ulkomaille? Eräällä toisella foorumilla oli tämänkaltainen ketju ja ainakin Saksasta löytyy varmaan useampikin henkilö.

Itse asun tällä hetkellä Italiassa. Muutin tänne italialaisen avovaimon mukana muutaman Suomessa yhdessä vietetyn vuoden jälkeen. Olen vasta pari kuukautta ollut täällä eikä ainakaan vielä ole iskenyt kulttuurishokki/koti-ikävä. Saa nähdä kuinka kauan menee, että se tulee jos on tullakseen.
 

reiska

L1 SPOC
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Eikö siellä siis ole ollenkaan talvirengaspakkoa? Täällä 15.11. mennessä on oltava talvirenkaat alla...

Teet siis ilmeisesti ihan insinöörihommia ja englanniksi? En usko, että olet Puolaa opetellut, koska se on vissiin aika vaikea kieli. Jos olet niin propsit siitä. :)

Edit: Sanoitkin olevasi Suomeen osa-aikaduunissa. Teetkö Puolassa mitään töitä?
Juu, töissä täällä olen, ihan suomeksi teen duunia täällä.
Suomessa on etähommia, ei tarvi naamaansa siellä näytellä.
Puolaa en puhu. Jos joku kaks sanaa mulle opettaa, niin unohdan sen ensimmäisen sanan kun toisen olen opetellut. Ihan mahdoton konsonantti-helvetti-kieli..
Ei ole talvirengaspakkoa, just paikalliselta työkaverilta varmistin että enhän ole laittomasti tienpäällä:) Ja vaikka talvirengas-pakko olisikin, niin ei se ole täällä niin justiin :) Täällä ei suotta pykäliä kyylätä kuten suomessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
272
Thaimaassa, Pattayalla tullut asuttua nyt kolme kuukautta ja alustavana tarkoituksena tulla takaisin ensi heinäkuun alussa. Teen Suomeen yksityisyrittäjänä etähommia (mobiili-devausta).

Kieltä on tullut opittua ihan hyvin siihen nähden, mitä länkkärit yleensä osaavat.

Syy tänne lähtöön oli kokeilunhalu sekä se, että perhetilanne (lasten koulu yms.) salli tämän kokeilun juuri nyt. Aikaisemmin - tai myöhemminkään - ei onnistuisi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
A
Thaimaassa, Pattayalla tullut asuttua nyt kolme kuukautta ja alustavana tarkoituksena tulla takaisin ensi heinäkuun alussa. Teen Suomeen yksityisyrittäjänä etähommia (mobiili-devausta).

Kieltä on tullut opittua ihan hyvin siihen nähden, mitä länkkärit yleensä osaavat.

Syy tänne lähtöön oli kokeilunhalu sekä se, että perhetilanne (lasten koulu yms.) salli tämän kokeilun juuri nyt. Aikaisemmin - tai myöhemminkään - ei onnistuisi.
Eli joudut heittämään visa run -reissun joka kolmas kuukausi vai hommasitko jonkun pidemmän ajan viisumin? Miksi perheellinen mies päätyi juuri Pattayalle? :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Lähdin vuodeksi vaihto-opiskelijaksi Portugaliin. Täällä pärjää yllättävän hyvin englannilla. Halusin löytää Etelä-Euroopasta sopivan pienen kaupungin, ja päädyin siten tänne. Monissa asioissa kaipaa suomalaista järjestelmällisyyttä, mutta näillä lokakuun helteillä ei ainakaan suomalaista säätä tule ikävä :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Lähdin vuodeksi vaihto-opiskelijaksi Portugaliin. Täällä pärjää yllättävän hyvin englannilla. Halusin löytää Etelä-Euroopasta sopivan pienen kaupungin, ja päädyin siten tänne. Monissa asioissa kaipaa suomalaista järjestelmällisyyttä, mutta näillä lokakuun helteillä ei ainakaan suomalaista säätä tule ikävä :D
Mihin päin Portugalia? Itse olen muutama vuosi sitten käynyt Portossa marraskuussa tai joulukuussa kun kaveri oli siellä vaihdossa. Missään en ole palellut yhtä paljon sisällä kuin kyseisen kaverin opiskelijakämpässä. Kämppä oli aika uusi, mutta kunnollista lämmitystä ei ollut ja ilmankosteus oli tapissa sisälläkin.

Ihan hieno paikka muuten kyllä. Osui vain harmittavasti sadekeleille reissu.
 

JJe

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
93
Lontoossa, jonne muutin töiden perässä reilu neljä vuotta sitten. Pari vuotta meni vakituisissa hommissa parissa eri firmassa, jonka jälkeen päätin vaihtaa freelanceriksi omaan firmaan - hommina 'mobile software developer in test'.
Paljon on asioita, joita suoraan sanottuna inhoan Lontoossa mutta siitä huolimatta en muuttaisi takaisin Suomeen. Tähän yksittäinen suuri syy on varmasti työtilanne. Töitä on ollut tähän asti niin paljon, että ei ole tarvinnut itse hakea työpaikkaa koko neljän vuoden aikana. Saa nähdä miten jatkossa...

Koti-ikävää (mikä koti-ikävä?) helpottaa suomalainen kirkko, joka sijaitsee 15 minuutin matkan päästä. Pääsee puhumaan äidinkieltä ja ostamaan Suomi-kaupasta herkkuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Mihin päin Portugalia? Itse olen muutama vuosi sitten käynyt Portossa marraskuussa tai joulukuussa kun kaveri oli siellä vaihdossa. Missään en ole palellut yhtä paljon sisällä kuin kyseisen kaverin opiskelijakämpässä. Kämppä oli aika uusi, mutta kunnollista lämmitystä ei ollut ja ilmankosteus oli tapissa sisälläkin.

Ihan hieno paikka muuten kyllä. Osui vain harmittavasti sadekeleille reissu.
Coimbraan, eli melkein keskelle maata. Muutin tänne elokuun lopussa, eikä tähän mennessä ole juuri muuta säätä ollut kuin auringonpaistetta. Asun aivan uudessa kerrostalossa, eikä täälläkään lämmitystä ole. Kaupunkia valitessa päädyin vähän sisämaahan osittain sen takia, että täällä esimerkiksi sataa Wikipedian mukaan vuodessa keskimäärin 25% vähemmän kuin tuolla Portossa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
25
Pekingissä. Vaimon perässä muutin. Juuri tuli 5 vuotta täällä täyteen. Ei suuremmin valittamista, mitä nyt savolaiselle maalaisjuntille ihan liikaa populaatiota (mistään ei löydy paikkaa missä voisi olla hetken ihan omissa oloissaan) ja ne ajoittaiset ilmansaasteet. Toiveissa olisi joskus jonnekin ilmaltaan vähän puhtaammille vyöhykkeille muuttaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Tällä viikolla kävin vaihtamassa talvirenkaat autoon. Täällä Italiassa on tapana vaihtaa pelkästään kumit samojen vanteiden päälle. Täällä puhutaankin kumien vaihdosta, ei renkaiden vaihdosta. Oli tuossa töissä puhetta myös nastarenkaista, mutta täällä ne on joitakin vuosia sitten kielletty, koska ne ovat paikallisten mukaan vaaralliset, kun nastat irtoaa ja lentää ihmisten päälle. Nastakielto taitaa kuitenkin enemmän liittyä teiden kulumiseen näin perstuntumalta.

Nyt on myös jonkin aikaa ollut kunnon valokaapelinetti käytössä. Pari kuukautta käyttelin pelkästään kännykän 4G (!!!) -nettiä, jossa on naurettava 3 GB datakatto. Huvittavaa, kun Vodafone ja TIM mainostaa isolla budjetilla 4G-nettejään, joiden täyttä kapasiteettiä voi hyödyntää pari minuuttia kuukaudessa, ennen kuin datarajat paukkuu. Käyttäisivät markkinointibudjettinsa verkkojen tehostamiseen. Rahastamisesta ei voi olla kyse, koska sitä kapasiteettiä ei meinaa saada rahallakaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
449
Asuuko foorumilaisia ulkomailla tällä hetkellä? Missä asut, mitä teet ja miksi päätit lähteä ulkomaille? Eräällä toisella foorumilla oli tämänkaltainen ketju ja ainakin Saksasta löytyy varmaan useampikin henkilö.

Itse asun tällä hetkellä Italiassa. Muutin tänne italialaisen avovaimon mukana muutaman Suomessa yhdessä vietetyn vuoden jälkeen. Olen vasta pari kuukautta ollut täällä eikä ainakaan vielä ole iskenyt kulttuurishokki/koti-ikävä. Saa nähdä kuinka kauan menee, että se tulee jos on tullakseen.
Saako udella missä päin Italiaa ja mitä alaa puuhastelet?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
200
USAssa (Kalifornia) nyt reilut 5 vuotta.

Muutimme alun perin työn perässä "komennukselle" ilman sen kummempia pidemmän ajan suunnitelmia. Ensimmäiset pari vuotta menivät nopeasti kun ihmelteltävää oli niin paljon. Tänne on tavallaan tullut jäätyä ja paluu kotimaahan ainakaan lähivuosina tuntuu vieraalta ajatukselta. Suomessa tulee silti käytyä perheen kanssa vähintään kerran vuodessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Saako udella missä päin Italiaa ja mitä alaa puuhastelet?
Unohdinkin tähän vastata. Emilia-Romagnassa olen. En viitsi liian tarkkoja tietoja antaa, mutta pääsin hommiin suhteilla ja ilman niitä ei olisi ollut toivoakaan. Italiassa suhteiden merkitys on varmasti vielä tärkeämpää kuin Suomessa. Kielitaito on myös tärkeää, koska englantia puhuvat vain harvat ja nekin yleensä vain auttavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 065
Itse olin pari vuotta Etelä-Saksassa Ulmissa, sen jälkeen puolen vuoden Suomessa kämppäremppailun jälkeen puolitoista vuotta Frankfurtissa ja nyttemmin Lontoon länsipuolella Readingissä.

Kaikkialla on hyvät ja huonot puolensa. Suomeen paluu tuntuu epätodennäköiseltä. Jos Brexit sekoilu alkaa harmittaa, niin suunnataan sitten jonnekin muualle. Sveitsiä mietin jossain vaiheessa, mutta kaipa sitä Barcelonaa tai jotain muutakin paikkaa voisi miettiä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Te jotka olette muuttaneet lämpimään maahan, koetteko että lämmöllä on paljon positiivisia vaikutuksia? Ajattelin vain sitä kun suomalaiset monesti valittavat että täällä on talvella niin kylmä ja pimeä, ja että miten se vaikuttaa mielialaan negatiivisesti. Kyllästyykö lämpöön?

Itse olen ajatellut että olisi mukava ainakin tammi- ja helmikuu olla lämpimässä maassa juuri kylmyyden takia. Kylmyys tekee myös että ei huvita paljon olla ulkona ja pitää olla neljän seinän sisällä.

En tiedä sitten onko tämä sellainen asia että ruoho vaikuttaa olevan vihreämpää toisella puolella. Mutta luulen että lämpö ja ulkona/luonnossa oleminen on luonnollinen tarve ihmisille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
102
Te jotka olette muuttaneet lämpimään maahan, koetteko että lämmöllä on paljon positiivisia vaikutuksia? Ajattelin vain sitä kun suomalaiset monesti valittavat että täällä on talvella niin kylmä ja pimeä, ja että miten se vaikuttaa mielialaan negatiivisesti. Kyllästyykö lämpöön?

Itse olen ajatellut että olisi mukava ainakin tammi- ja helmikuu olla lämpimässä maassa juuri kylmyyden takia. Kylmyys tekee myös että ei huvita paljon olla ulkona ja pitää olla neljän seinän sisällä.

En tiedä sitten onko tämä sellainen asia että ruoho vaikuttaa olevan vihreämpää toisella puolella. Mutta luulen että lämpö ja ulkona/luonnossa oleminen on luonnollinen tarve ihmisille.
Asuin vajaa kymmenen vuotta kuumassa maassa, jossa lämpötila käytännössä koko ajan kolmenkymmenen molemmin puolin, mutta nyttemmin taas täällä Suomessa.

Kyllä siihen lämpöön tai ainakin kuumuuteen ehtii kyllästyä, mutta sitten myös toisaalta ajan kanssa alkaa sietämään. Työn tekeminen ilman ilmastointia on tuskaa. Koskee myös ihan tietokoneen ääressä istumistakin, sillä ihan koko aikaa ei ilmastointia viitsi käyttää, mikäli joutuu sähkölaskun itse maksamaan.

Lämpöä enemmän kaipaan valoisuutta, lämpimän ilman mahdollistamaa huoletonta ulkona olemista ja sen mahdollistamaa elämäntapaa. Aika harvana iltana sitä tuli siellä istuttua pelkästään himassa töllöä katsoen. Ja kyllä se vain on niin, että täällä Suomessa kylmässä ja pimeässä on noin keskimäärin ihmisillä naamat huomattavan paljon enemmän kurtussa. Syyllistyn siihen itsekin. Aamulla töihin mennessä pimeä ja sama takaisin kotiin mennessä.

Jos nyt pystyisin valitsemaan, niin muuttaisin asumaan ennemminkin jonnekin lauhkealle alueelle, jossa keskilämpötila olisi jossain 24 lämpöasteen tienoilla. Paljon valoa, mutta ei liian nihkeää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 227
Viisi ja puoli vuotta tuli oltua Floridassa ja nyt takaisin Suomessa. Hieno kokemus kaikin puolin ja taloudellisesti todella kannattava ajanjakso, mutta on todella mukava palata myös takaisin Suomeen. Perhesyistä palattiin takaisin ja nyt perhe voi monelta osin paremmin kuin siellä ollessa. Kuumuus ärsytti siellä kesäisin ja Suomen kylmyys ei toistaiseksi ärsytä juurikaan muuten kuin talvirenkaiden vaihdon osalta, jota inhoan. Tähän pimeyteen joutuu vaan taas hiukan totuttelemaan.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
41
Kolmisen kuukautta tullu oltua Japanissa, Kiotossa. Kieltä on tullut opiskeltua pääsääntöisesti kansanopistossa (15h/vk) ei siis kansalaisopisto. :) Japaniin pääsy ollut haavena useita vuosia, noin 5 vuotta, mutta kun täällä on nyt tullut asuttua niin ei tämä kyllä kummoinen maa loppuen lopuksi ole. Kioto ei ehkä minunlaiselle ihmiselle ole se paras mahdollinen kaupunki vaihtoehto. Japanissa kun nimenomaan kiinnostaa anime/pelit/yms. Kioto on lähinnä kulttuurikaupunki joka näkyy kyllä varsin hyvin. Tänne hakiessa ajattelin että kiertelen sitten eri temppeleitä, mutta 2-3 temppelin jälkeen tuntuu että on nähnyt kaikki. Toki täällä luonto on kaunista, josta nautin suuresti.

Myöskin ruokakulttuuri osaltaan yllätti, yliopiston ruokaloissa on tarjolla lähinnä uppopaistettua ruokaa. Toki kaupungilta saa muutakin. Suurimmassa osassa perinteisiä japanilaisia ruokia kuitenkin käytetään mereltä maistuvia liemiä jotka ei taas minulle maistu juurikaan. (Tykkään kyllä merenelävistä, mutta en liemen muodossa, myöskään merilevä sun muut eivät maistu.) Onneksi täällä on kuitenkin myös vahva lihakulttuuri joten lihansyöjäkin saa kylläkseen kyllä täällä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Mites te USAssa ja Japanissa olevat sinne olette päätyneet? Oliko se tavoiteena vai vaan satumman kauppaa? Ihan helpolla ei ainakaan Yhdysvaltoihin työviisumia saa, joten kai sinne pitää oikeasti haluta, jotta sinne pääsee. Itse olen kaksi kertaa osallistunut Green Card Lotteryyn ja molemmilla kerroilla tuli vesiperä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 227
Mites te USAssa ja Japanissa olevat sinne olette päätyneet? Oliko se tavoiteena vai vaan satumman kauppaa? Ihan helpolla ei ainakaan Yhdysvaltoihin työviisumia saa, joten kai sinne pitää oikeasti haluta, jotta sinne pääsee. Itse olen kaksi kertaa osallistunut Green Card Lotteryyn ja molemmilla kerroilla tuli vesiperä.
Töiden kautta itse hain firman sisältä. Ensiksi oli viisumi ja sitten myöhemmin Green card. Tuo on ehkä se helpoin tapa. Naiset voi löytää miehen ja sitä kautta saada luvat kuntoon.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
41
Mites te USAssa ja Japanissa olevat sinne olette päätyneet? Oliko se tavoiteena vai vaan satumman kauppaa? Ihan helpolla ei ainakaan Yhdysvaltoihin työviisumia saa, joten kai sinne pitää oikeasti haluta, jotta sinne pääsee. Itse olen kaksi kertaa osallistunut Green Card Lotteryyn ja molemmilla kerroilla tuli vesiperä.
Aivan unohtui se tosiaan mainita. Vaihto-opiskelujen parissa täällä vuoden verran asustelen. Ei sen kummallisempi reitti.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Mukavaa kun sumukelit on ohi ja kesä häämöttää. Lämpötilat on siellä 20 asteen tuntumassa ja aurinko paistaa. Tämän lämpimämpää ei tarvitsisi ollakaan. :)

Suomessa asuessa monesti mietti, että sumuvalot on autossa täysin turha lisävaruste, mutta täällä Padanan laaksossa talviaikaan tuli huomattua, että ei ne valot ihan turhaan ole vakiona joka autossa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4
Naiset voi löytää miehen ja sitä kautta saada luvat kuntoon.
Toimii se toistekin päin. Sinkkuna muutin Amerikkaan puoli vuosikymmentä sitten, ja kyllä naisten puolesta tuntui kiinnostusta löytyvän ihan eri malliin kuin koti-Suomessa (kunnes nykyinen avovaimo tuli vastaan ja lopetin muitten perään katselun). Suomalainen mies tuntuu olevan täällä positiivisesti eksoottinen otus eurooppalaisine aksentteineen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
On kyllä inhottavat ilmat. On kosteaa ja tasaisesti 35 astetta lämmintä joka päivä ja yölläkin varmaan 25. Tänään tuli painettua pihahommia tuollaiset 5 tuntia ja hiki virtasi mukavasti.

Huomenna onkin sitten luvassa vesisadetta ja ukkosta. Totta kai juuri silloin pitää sataa, kun on varattuna uima-altaalta hyvät paikat. Toivottavasti ennuste ei pidä paikkaansa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Muutin pari vuotta sitten töihin Itävaltaan. Tuli mielenkiintoisen oloinen työpaikkailmoitus Suomen monsterissa vastaan, siitä se sitten lähti. Miljöö on aika erilainen mutta muuten nykyinen arki ei dramaattisesti eroa Suomesta.

Mielestäni Itävallassa (todennäköisesti myös etelä-saksassa) on ihanteelliset keliolosuhteet. Löytyy 4 vuodenaikaa, mutta koskaan ei ole liian kylmä tai kuuma. Vaikka tänä vuonna on poikkeuksellisen kova helleaalto, on yölämpötilat silti miellyttävän viileät ja kyllä tähän kesään pari "kylmää" jaksoa eli parinkympin asteen kelejä mahtuu.
Talvikelit ovat todella sidonnaiset sijaintiin, mutta täällä keskeisessä Itävallassa ollaan yleensä nollan tuntumissa päivälämpötiloilta ja ei ole pahemmin loskakelejä. Lumet satavat pääasiassa vuorilla ja ylängöillä, ja laaksoihin tulee lunta hiukan "koristeeksi". Talvi on suht lyhyt ja valtaosa vuodesta on keleiltään sellaista "suomen kesää".
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Yksi asia vähän yllätti täällä Itävallassa hiljattain. Jauhoin purkkaa ja yhtäkkiä kovan rasahduksen kera oli yhden ylähampaan paikka purkan jatkeena.

Itävallassa paikallisella sopparilla kuulun yhteen itävallan muutamista isommista sairaskassoista. Tiesin että hammaslääkäri kuului jossain määrin korvattavien piiriin mutta käytännön kokemuksia ei ollut. Täällä kyläpahasessa (20k asukasta) taitaa olla 4-5 yksityistä hammaslääkäriä, joista yhdestä löytyi vapaa aika ei-akuutille käynnille parin viikon päähän. Ei ollut mitään kipuja yms joten kelpasi.

Kaikkiaan tämä operaatio tarvitsi 4 visiittiä, kävi ilmi että vanhan paikan alla oli muhinut bakteerit siihen malliin että piti tehdä juurihoito. Röntgenit otettiin pariin kertaan ja juurihoidon lisäksi mm. yhdellä kertaa tehtiin yleistarkastus sekä paikattiin pieni reikä sekä uusittiin yksi vanha paikka. Yleisilmeeltään tämä vastaanotto oli siisti ja moderni, uudet laitteet. Aivan vastaava kuin Suomessa joku oral yms yksityinen, sillä erotuksella että oli vain yksi lääkäri koko vastaanotolla.

Joka kerta höylättiin sairaskassan korttia ja sanottiin että katsotaan lopuksi kun koko hoito on tehty minulle maksettavaksi jäävä saldo. Koitin kysellä välissä että mitä maksaa tähän asti yms mutta vastauksena oli vain hämmentynyt katse respan aspalta. Ajattelin että olkoot, maksoi mitä maksoi. Lopuksi kävi ilmi että saldo on 32 euroa koko hoidosta, tämä oli siis parin puudutuspiikin hinta + palvelumaksu.
Tämä juurihoito ei tarvinnut kruunua hampaalle, sitä ei olisi kassa korvannut jolloin maksettavaa olisi kyllä jäänyt parisataa. Uusittu paikka tehtiin modernilla paikkamuovilla kuten Suomessa, itse pelkäsin että käyttävät vielä amalgaamia yms muuta omaa ennakkoluuloisutta

Herää kysymys miksi Suomessa hammaslääkäri on niin kallis ja kelavähennykset niin mitättömät. Ymmärrän kyllä että kustannusrakenne on hiukan eri, mutta erot ovat todella räikeät. Ei edes julkisella ole näin halpaa hoitoa kuin täällä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
250
No mitäs se olisi ilman sairaskassan korvauksia maksanut? Vaikea vertailla tuolta pohjalta. Itselle ei ole Suomessa maksanut vuosiin hammaslääkärissä käynnit, vaikka on monenlaista hoitoa on jouduttu tekemään. Sairaskassasta nuo on täällä kuitattu. Ei sillä ettenkö olisi sitä toista kautta itse jo maksanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 065
Ja paljonko se sairaskassa maksaa? Saksassa mulla meni yli 700e / kk sairaskassaan, että sietääkin olla palvelut aika viimesen päälle.

Ja tuo oli siis lakisääteinen julkisen sektorin kassan hinta. Puolet meni työnantajan piikkiin, mutta samaa työnantajakuluahan se on.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Muistaakseni mun sairaskassan osuus on jotain 500€ per kk, en muista tarkalleen sitä erottelua. Julkinen kassa. Mutta olen laskenut että kaikki pakolliset vähennykset huomioiden olisi nettotulot samat Suomessa ja Itävallassa, siis jos lasken omalla bruttotulollani. Ennen oli Suomessa selvästi korkeammat nettotulot mutta tämän vuoden alusta täällä toteutettiin tuloveron alennus joka tasasi erot.
Itävallassahan on huokeampi verotus kuin Saksassa, mutta Saksassa on yleisesti ottaen kovemmat palkat ja yleinen hintataso halvempi.

Mä en ole kyllä ikinä kuulunut Suomessa sairaskassaan tai työterveyteen joka kattaisi hammaslääkärin. En nyt hirveästi ole hammaslääkärillä Suomessa ravannut mutta sellainen mielikuva mulla on että yksi visiitti julkisella maksaa jo 50€ euroa per kerta, siis pelkkä tarkastusmaksu mutta yleensähän se riittää. Ja yksityisellä puolella kuulemma maksaa yhden hampaan juurihoito vähintään 200€, ja helposti voi hinta karata korkeammaksikin.

Sairaskassa ei täälläkään kata mitään vaativampia hammasoperaatioita, vaan perusjutut. Kalliimpia operaatioita porukka teettää Unkarissa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
BANNED
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Ja yksityisellä puolella kuulemma maksaa yhden hampaan juurihoito vähintään 200€, ja helposti voi hinta karata korkeammaksikin.
Se 200€ ehkä kattaa juurihoidon aloituksen yksityisellä. Menee lähemmäs 500€.
 

HMN

Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
62
Pari vuotta tullut oltua jenkeissä. Ihan avoinna olevaa työpaikkaa hain ja sitten työnantajan avustuksella viisumiasiat kuntoon ja matkaan. Palkkataso on reilusti enemmän kuin vastaavista hommista Suomessa, mutta eläminen myös reippaasti kalliimpaa, etenkin asuminen. Ilmasto oikein jees etenkin kesäaikaan (lähellä New York Cityä).

Joissain suhteissa ihmeellinen kehitysmaa. Vuokria maksetaan shekeillä, 3g:n kuuluvuuteen ei voi luottaa joka paikassa (vaikka ei missään maaseudulla olekaan) ja teissä ja muussa julkisessa infrassa on paljon parantamisen varaa. Nettipankkiin tuli juuri iso uudistus, ja nyt voi helposti siirtää rahaa toiselle saman pankin asiakkaalle jopa! Muutoin mitään pahaa kulttuurishokkia ainakaan tänne itärannikolle muuttaessa ei tullut. Toki hyvin kansainvälisissä hommissa ja piireissä tulee pyörittyä.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Asuuko foorumilaisia ulkomailla tällä hetkellä? Kyllä
Missä asut? Singapore
Mitä teet ja miksi päätit lähteä ulkomaille? Strategia jne. finanssialalla. Lähdettiin koska kokemusta lisää, palkka ja hyvä tilaisuus. Paikallisella sopimuksella eli en ole ns. expat-sopparilla vaan ihan kirjoilla täällä. Aikaisemmin asunut ulkomailla ympäriinsä. Suomeen paluu tässä jossakin vaiheessa ensi vuonna. Nettovarallisuus (korkeiden vuokrien ja muiden kustannusten jälkeenkin) huomattavasti korkeampi kuin Suomessa.

Parasta ehdottomasti palkka, verotus ja ilmasto. Kosteudesta ja kuumuudesta kitisijät voi nakata niskaperseotteella lähimpään altaaseen.

Ihmiset on vähän lapsia ja työtehokkuus on kaikkea muuta kuin kuvitellaan (voihan sitä pitkää päivää tehdä mutta ei nämä kyllä tehokkaita ole).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Pakko mainita pari lievästi ärsyttävää juttua italialaisissa.

Jos (puhelin)keskustelussa tulee esille joku kirjainsarja tai joku vaikea sana, jonka kirjoitusasu ei välttämättä puhuessa ole ihan 100%:n varma, niin italialaiset "tavaavat" sanan. Tavaaminen ei suinkaan tarkoita kirjainten luettelemista tyyliin: "Äl-Dee-Oo-Pee-Ee". Tavaaminen tarkoittaa kaupunkien nimien huutamista luuriin tyyliin: "LIVORNO-DOMODOSSOLA-OTRANTO-PALERMO-EMPOLI". Tuosta ei oikeastikaan meinaa tajuta pätkääkään, jos ei ole tottunut. Vielä vaikeampaa on itse koittaa "tavata" auki sanoja vastapuolelle. Jokaista kirjainta kohtaan löytyy sille tarkoitettu yleisesti käytetty kaupunki ja ne sitten pitäisi muistaa ulkoa ja niitä pitäisi osata luetella suht sujuvasti. Viime viikolla tuli vaastaan juuri puhelinkeskustelu, jossa luurin toisessa päässä oleva tyyppi ei tajunnut kirjainsarjaa jos sen luettelin kuten englanniksi tai suomeksi lueteltaisiin.

Toinen ärsyttävä juttu on SI-järjestelmän mukaiset yksiköt. Italiassa lähes poikkeuksetta kaikki yksikkötunnukset kirjoitetaan väärin: m = Mt., l = Lt., kW = Kw, km = Km. Usein nämä vielä laittavat väärin kirjoitetun yksikkönsä numeron eteen.

Jos taas puhutaan jostain lukumäärästä, niin numeron eteen usein laitetaan n°, N° tai Nr. numeroa kuvastamaan. Esimerkiksi lause "Tilaan kaksi pumppua." kirjoitettaisiin muotoon "Tilaan n° 2 pumppua." Mitäköhän lisäarvoa tuon numeromerkinnän on tarkoitus tuoda lauseeseen?

Kellonajassa tunnit ja minuutin erotetaan liian usein pilkulla. En tätäkään tapaa ymmärrä. Mistä vaan virallisesta julkaisusta katsoo, niin kellonajat on aina erotettu joko pisteellä tai kaksoispisteellä. Ei koskaan pilkulla. Pilkut ovat kuitenkin yleisessä käytössä työelämän sähköposteissa. :bored:

Ruoka on kuitenkin aina hyvää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 223
Jos (puhelin)keskustelussa tulee esille joku kirjainsarja tai joku vaikea sana, jonka kirjoitusasu ei välttämättä puhuessa ole ihan 100%:n varma, niin italialaiset "tavaavat" sanan. Tavaaminen ei suinkaan tarkoita kirjainten luettelemista tyyliin: "Äl-Dee-Oo-Pee-Ee". Tavaaminen tarkoittaa kaupunkien nimien huutamista luuriin tyyliin: "LIVORNO-DOMODOSSOLO-OTRANTO-PALERMO-EMPOLI". Tuosta ei oikeastikaan meinaa tajuta pätkääkään, jos ei ole tottunut. Vielä vaikeampaa on itse koittaa "tavata" auki sanoja vastapuolelle. Jokaista kirjainta kohtaan löytyy sille tarkoitettu yleisesti käytetty kaupunki ja ne sitten pitäisi muistaa ulkoa ja niitä pitäisi osata luetella suht sujuvasti. Viime viikolla tuli vaastaan juuri puhelinkeskustelu, jossa luurin toisessa päässä oleva tyyppi ei tajunnut kirjainsarjaa jos sen luettelin kuten englanniksi tai suomeksi lueteltaisiin.
No kaytetaanhan tuota ihan yleisesti suomessakin. Tosin yleensa henkilon nimilla varustettuna. Selventaa huomattavasti vaikeasti erotettavia aanteita. Varsinkin puhelimessa, kun ei pysty nakemaan suun liikkeita.

Jos taas puhutaan jostain lukumäärästä, niin numeron eteen usein laitetaan n°, N° tai Nr. numeroa kuvastamaan. Esimerkiksi lause "Tilaan kaksi pumppua." kirjoitettaisiin muotoon "Tilaan n° 2 pumppua." Mitäköhän lisäarvoa tuon numeromerkinnän on tarkoitus tuoda lauseeseen?
Oletko nyt ihan oikein tuon ymmartanyt ? En ole koskaan nahnyt kenenkaan tuollaista kayttavan. Tuollahan tarkoitetaan yleensa ordinaalinumeroa.

Kaytossa ihan yleisesti myos muissakin kielissa :

Numero sign - Wikipedia
Ja samma po italiaks : Numero (simbolo) - Wikipedia

Kummassakaan ei kehoiteta sita kayttamaan tuollaisessa lauseessa.

Tosin eipa siella aina vastapuolella ole se penaalin teravin kirjoittamassa, joten kai tuollaisiakin ihmeellisyyksia voi ilmentya. Ei tarvitse miettia kuin englantia, niin nakee viela ihmeellisimpia asioita...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
No kaytetaanhan tuota ihan yleisesti suomessakin. Tosin yleensa henkilon nimilla varustettuna. Selventaa huomattavasti vaikeasti erotettavia aanteita. Varsinkin puhelimessa, kun ei pysty nakemaan suun liikkeita.
Joo niinhän sitä taidetaankin käyttää, mutta ihan eri mittakaavassa. Täällä noita rimpsuja kuulee ihan päivittäin.

Oletko nyt ihan oikein tuon ymmartanyt ? En ole koskaan nahnyt kenenkaan tuollaista kayttavan. Tuollahan tarkoitetaan yleensa ordinaalinumeroa.

Kaytossa ihan yleisesti myos muissakin kielissa :

Numero sign - Wikipedia
Ja samma po italiaks : Numero (simbolo) - Wikipedia

Kummassakaan ei kehoiteta sita kayttamaan tuollaisessa lauseessa.

Tosin eipa siella aina vastapuolella ole se penaalin teravin kirjoittamassa, joten kai tuollaisiakin ihmeellisyyksia voi ilmentya. Ei tarvitse miettia kuin englantia, niin nakee viela ihmeellisimpia asioita...
Olen kyllä ymmärtänyt ihan oikein. Tuota n:ää viljellään ihan mihin tahansa lukumääränumeron eteen. Ei tosin missään Whatsappissa vaan juurikin työmeileissä tätä tyyliä näkee enemmän.
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Kellonajassa tunnit ja minuutin erotetaan liian usein pilkulla. En tätäkään tapaa ymmärrä. Mistä vaan virallisesta julkaisusta katsoo, niin kellonajat on aina erotettu joko pisteellä tai kaksoispisteellä. Ei koskaan pilkulla. Pilkut ovat kuitenkin yleisessä käytössä työelämän sähköposteissa. :bored:
Kellonajoista puheenollen. Oma autimisni saa suuri häiriöitä kun aasialaiset kirjoittaa esim. 23:30pm tai 17:23pm. Eli sekoitetaan 12 ja 24 määreitä. Yrittänyt selittää että 23:30 on aina illalla joten sen indikoiminen on turhaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
457
No kaytetaanhan tuota ihan yleisesti suomessakin. Tosin yleensa henkilon nimilla varustettuna. Selventaa huomattavasti vaikeasti erotettavia aanteita. Varsinkin puhelimessa, kun ei pysty nakemaan suun liikkeita.
Tunnettu tosiasia on, että puhelimessa tietyt äänteet sekoittuvat (esim s ja f sekä i ja j). Siksi koskaan ei luetella kirjaimia muuten kuin sanoja käyttämällä eli radioaakkosin. Suomeksi käytössä nämä nimet, englanniksi NATO-aakkoset. Näitä huonosti opetetaan koulussakaan, mutta hämmentävää on, jos asia tulee asia tulee täysin yllätyksenä.

Jos italialaiset käyttävät yleisesti radioaakkosina kaupunginnimiään, on se heidän valintansa. Jos ollaan Italiassa, puhutaan Italiaa eikä suomalainen osaa heidän aakkosiaan, on se ihan oma vika eikä silloin Italian osaaminen ole riittävää. Aina voi toki kysyä voiko ihminen tavata kirjaimet englanniksi NATO-aakkosin.

Radioaakkoset – Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 065
Itse olin pari vuotta Etelä-Saksassa Ulmissa, sen jälkeen puolen vuoden Suomessa kämppäremppailun jälkeen puolitoista vuotta Frankfurtissa ja nyttemmin Lontoon länsipuolella Readingissä.

Kaikkialla on hyvät ja huonot puolensa. Suomeen paluu tuntuu epätodennäköiseltä. Jos Brexit sekoilu alkaa harmittaa, niin suunnataan sitten jonnekin muualle. Sveitsiä mietin jossain vaiheessa, mutta kaipa sitä Barcelonaa tai jotain muutakin paikkaa voisi miettiä.
Jahas... En muistanutkaan, että jo vuosi sitten tuli jo tälläisiä pähkäiltyä, mutta päivitellääs kun nyt kerran ketjun aiheeseen sopii.

Ilmeisesti Brexit sekoilu alkoi harmittaa tarpeeksi jossain vaiheessa tässä menneen vuoden aikana. Lensin juuri eilettäin kotiin Zürichistä ja laukussa hyväksytty työtarjouspaperi. Ensi vuoden alussa pitäisi alottaa alppimaassa, joten pitää vissin pistää Ikeat myyntiin ja alkaa shoppailemaan muuttopalveluita...

Vieläkään Suomeen paluu ei näytä todennäköiseltä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
953
Jahas... En muistanutkaan, että jo vuosi sitten tuli jo tälläisiä pähkäiltyä, mutta päivitellääs kun nyt kerran ketjun aiheeseen sopii.

Ilmeisesti Brexit sekoilu alkoi harmittaa tarpeeksi jossain vaiheessa tässä menneen vuoden aikana. Lensin juuri eilettäin kotiin Zürichistä ja laukussa hyväksytty työtarjouspaperi. Ensi vuoden alussa pitäisi alottaa alppimaassa, joten pitää vissin pistää Ikeat myyntiin ja alkaa shoppailemaan muuttopalveluita...

Vieläkään Suomeen paluu ei näytä todennäköiseltä.
Olisiko jotain rikastumisvihjeitä meille suomalaisille?
edit: Mukava nähdä että päivitit, harvinaista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
401
Olen itse myös miettinyt tuota Zürichiä, sinne olisi mahdollisuus lähteä töihin vuodeksi tai pariksi, palkoista en tiedä muuta kuin sen, että kovemmat ovat kuin täällä suomessa, onkos jollain kokemusta kuinka paljon kovemmat?

IT-ala siis kyseessä, mikä on toki todella laaja käsite.
 

reiska

L1 SPOC
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
23
Olen itse myös miettinyt tuota Zürichiä, sinne olisi mahdollisuus lähteä töihin vuodeksi tai pariksi, palkoista en tiedä muuta kuin sen, että kovemmat ovat kuin täällä suomessa, onkos jollain kokemusta kuinka paljon kovemmat?

IT-ala siis kyseessä, mikä on toki todella laaja käsite.
Ainakin viime vuonna tarjoilivat perus L1 spoc It-tuki paikasta 80k€ Zurichissa. Ei tuolla oikein hääviä elintasoa tuolla sais.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 186
Ainakin viime vuonna tarjoilivat perus L1 spoc It-tuki paikasta 80k€ Zurichissa. Ei tuolla oikein hääviä elintasoa tuolla sais.
Kuinka helvetin kallista siellä on asua, jos ei 80 k€ liksalla elele ihan mukavasti? Tuohan on kuitenkin jotain 2x liksa Suomeen verrattuna...

No joo, pikainen googletus:
Monthly rent for a 45 m2 (480 Sqft) furnished studio in NORMAL area CHF 1,623 (€1,401) :nb:
Cost of living in Zurich (Switzerland) is 43% more expensive than in Helsinki (Finland)
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Ainakin viime vuonna tarjoilivat perus L1 spoc It-tuki paikasta 80k€ Zurichissa. Ei tuolla oikein hääviä elintasoa tuolla sais.
Jeps. Muutamat ex-kaverit tekivät päätöksen muuttaa Saksan puolelle ja ajelivat sieltä duuniin. Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin myös tuo perheverotus on aikas perseestä ja suosii tilannetta jossa toinen osapuoli jäisi koti-isäksi/-äidiksi.

edit. ei se kummepaa asumisen kannalta täälläkään, nyt maksellaan 3500 paikallsita valuuttaa kuussa eli 2215 euroa. Kaikki ihmetelleet miten löydetty noin iso, keskustasta niin "halvalla" :D
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Onhan se 80k ihan hyvä liksa vaikka kustannukset olisikin tuon 43% suuremmat. Kaikki on tietysti subjektiivista.

Sveitsi kyllä ainakin maisemien puolesta on varmasti hyvä paikka asua. Itse olen käynyt vaan kerran työmatkalla, mutta maisemat Alppien yli ajaessa kyllä miellytti. Ei varmasti hassumpi paikka asua, jos kieli on hallussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 065
No, minua ei kyllä lennätetty pariksi päiväksi tulevan tiimin tentattavaksi L1 support paikkaa varten. Firma ei ole kyllä mikään Sveitsin palkkakuningas, mutta kyllä tuolla toimeen pitäisi tulla.

Burgeri + kalja maksoi jossain konttorin lähellä olleessa pub-raflassa 29chf (about 25e), eli minusta aika samat kuin stadissa. Ja siis kyse oli kuitenkin ravintolasta, ei mistään mcdonaldsista. Ei toki mikään high-end sapuska, mutta nopeasti katsomalla Kampin Memphiksessäkin maksaa burgeri 17e ja kalja varmaan sen 7-8e päälle, eli loppusumma about samoissa.

Zürichistäkin saa varmasti kebabbia jos haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Kerro joku hyvä puoli nykyisestä asuinmaastasi?

Parasta minulle Itävallassa asumiseen on lyhyet etäisyydet naapurivaltioihin ja hyvät mahdollisuudet lähimatkailuun junalla.

Kroatia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Unkari, Puola yms, kaikissa on tullut käytyä junalla. Todella mielenkiintoisia paikkoja ja moniin paikkohin olen tehnyt jo useammankin reissun.

Oikeastaan näiden reissujen myötä on herännyt myös kiinnostus itäeuroopan lähi-historiaan, varsinkin näihin neukkuaikoihin. Joka maassa se näyttäytyy vähän omalla tavallaan.
Esimerkiksi Bratislava on yllättävän mielenkiintoinen paikka jolla on värikäs historia. Euroopan suurin neukkukuutioden keskittymä on vaikuttava näky
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
661
Kerro joku hyvä puoli nykyisestä asuinmaastasi?

Parasta minulle Itävallassa asumiseen on lyhyet etäisyydet naapurivaltioihin ja hyvät mahdollisuudet lähimatkailuun junalla.

Kroatia, Slovakia, Slovenia, Tsekki, Unkari, Puola yms, kaikissa on tullut käytyä junalla. Todella mielenkiintoisia paikkoja ja moniin paikkohin olen tehnyt jo useammankin reissun.

Oikeastaan näiden reissujen myötä on herännyt myös kiinnostus itäeuroopan lähi-historiaan, varsinkin näihin neukkuaikoihin. Joka maassa se näyttäytyy vähän omalla tavallaan.
Esimerkiksi Bratislava on yllättävän mielenkiintoinen paikka jolla on värikäs historia. Euroopan suurin neukkukuutioden keskittymä on vaikuttava näky
Kuten vähän aikaa sitten mainitsin niin ruoka on Italiassa ehdoton hyvä puoli. Mistä vaan saa hyvää ruokaa sopuhintaan. Viini on myös aina erinomaista.

Toinen hyvä puoli on se, että parkkisääntöjä ei tarvitse noudattaa pilkun tarkasti. Auton voi aika huoletta parkkeerata mihin vaan, kunhan siitä ei ole muulle liikenteelle haittaa. Aika hyvin maalaisjärjellä voi päätellä, että voiko johonkin lain vastaiseen paikkaan jättää auton vähäksi aikaa vai ei. Tosin taas esim. invapaikoille pysäköinnistä napsahtaa helposti sakko kuten pitääkin.

Sijainti on myös hyvä. Biitsille pääsee parissa tunnissa ja Alpeille kolmessa. Nyt joulukuun alussa on tiedossa reissu Stubaihin Itävallan puolelle. Sinne tosin joutuu ajamaan jo lähes neljä tuntia.

Ihmiset suurimmaksi osaksi lasken hyväksi puoleksi. Aika helposti pääsee juttuun ihmisten kanssa ja porukkoihin pääsee helpommin sisään. Suomessa kynnys siihen, että esim. työkavereiden kanssa käydään vaikka ulkona syömässä vapaa-ajalla on paljon suurempi kuin täällä.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
155
Pitkästä aikaa kuulumisia ulkomailta:
Asuinpaikka on vaihtunut keskieuroopasta Kiinan sisämaahan, Chongqingiin.

Nykyään elämä Kiinassa nojaa vahvasti älypuhelimiin ja erilaisiin sovelluksiin. Käytännössä rahaliikenne kulkee sovellusten kautta, käteisellä maksaminen on jo käymässä hankalaksi kun edes tavallisissa takseissa ei seteliraha tunnu kelpaavan ja täällä sisämaassa mennään enemmän paikallisten kuin ulkomaalaisten turistien ehdoilla.
Katukauppiaatkin ottavat maksut sovellusten kautta ja kerjäläisilläkin on QR-koodi laminoidulla lapulla.

Wechatin (whatsappin kiinalainen vastine) pystyy linkittämään kiinalaisen pankkitilin kanssa, ja rahaa pystyy lähettämään suoraan käyttäjältä toiselle. Kaupoissa pystyy maksamaan joko QR-koodin skannaamalla tai antamalla kauppiaan lukea sinun oma koodi. Raha lähtee suoraan tililtä kun annat vahvistuksen, puhelimesta riippuen vaikka sormenjälkitunnistus. Muitakin linketettäviä sovelluksia on kuten Alipay. Wechatia voi käyttää myös englanniksi ja kääntää kiina-englanti tekstiä ihan toimivasti.

Paikasta toiseen pääsee kätevästi kulkemaan uber-tyyppisellä sovelluksella, joka myös toimii englanniksi. Veloitukset automaattisesti wechat/alipayn kautta.

Nettiostokset on valtava bisnes nykyään ja tehty todella helpoksi. Lyhyet toimitusajat ja kuljetukset lähes ilmaisia. Käytännössä jokaisessa taloyhtiössä on oma smartpost-tyylinen lokerikko johon nettiostokset tulevat. Kookkaammat ostokset menevät taloyhtiön toimiston varastoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 709
Viestejä
4 222 812
Jäsenet
71 100
Uusin jäsen
tekniikan-mies

Hinta.fi

Ylös Bottom