Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Otetaan tarra irti, loppuuko reaktio kun taas suljettaessa?
ChatGPT vastasi näin:
"Nykyaikaisimmat kuulokojeiden paristot (sinkki-ilma-paristot) toimivat sinkin ja ilman hapen kemiallisella reaktiolla. Paristo ei ole aktiivinen ennen kuin ilma pääsee sisään. Tarran alla paristo on sinetöity, jolloin happi ei pääse reagoimaan sinkin kanssa. Kun tarra irrotetaan, ilma virtaa paristoon pienten reikien kautta, jolloin kemiallinen reaktio käynnistyy. Paristo vaatii lisäksi pienen “aktivaatioajan”—yleensä 30–60 sekuntia—jotta happi ehtii levitä ja jännite nousee käyttöjännitteeseensä."
Täällä yksi kuulokojeiden käyttäjä. Kuulonalenema (sensorineuraalinen) 1000 Hz ylöspäin luokkaa 35-45dB. Kuulonaleneman kylkiäisenä hyperakusia, eli ääniyliherkkyys. Aika ikävä vaivojen yhdistelmä, en suosittele hankkimaan.
Käytän sairaalasta saatuja korvantauskojeita. Nykyään on saatavilla korvakäytävään laitettaviakin kojeitakin, mutta ei ne ole automaattinen tie onneen. Itse en tykkää tukkia korvia kokonaan, varsinkin kun kuulen matalammat taajuudet suht ok, joten niitä ei tarvitse erityisesti vahvistaa. En tiedä kuinka kauan korvakäytävään laitettavien kojeiden patterit kestävät, oletettavasti ne ovat ainakin pienemmät kuin korvantauskojeissa. Pattereiden kesto tietysti riippuu paljon vahvistustarpeesta.
Kuulokojeiden tarve riippuu paljon henkilöstä, eli mitkä taajuudet ovat alentuneet ja kuinka paljon. Toiset myös ymmärtävät paremmin esim. puhetta huonommallakin kuulolla. Esimerkiksi minulla tuli sairaalassa tehdystä puheenymmärtämistestistä hyvät pisteet (suhteessa aleneman määrään).
Ei kannata vitkutella kojeiden hankkimisen kanssa liian kauaa, koska mitä kauemmin äänet ovat olleet kadoksissa, sitä vaikeampi aivojen on sopeutua niihin uudelleen kun niitä aletaan tykittämään kojeilla tärykalvoille. Pitää olla myös realisti. Kojeet eivät palauta kuuloa entiselleen, mutta ovat toimiva apuväline.
Minä pärjään normitilanteissa aika ok ilman kojeita, mutta esim. töissä ja telkkaria katsoessa on mukavampi pitää kojeita, niin ei tarvitse pinnistellä, eikä kaikki kuulosta "tummalta puurolta". Tietokoneella käytän Equalizer APO:a, jolla saan säädettyä taajuudet sopiviksi, että esim. musiikin saa kuulostamaan suunnilleen siltä miltä pitää. Omat kuulokojeet eivät musiikinkuuntelussa ole läheskään yhtä toimivat, enkä ole yrittänyt saada niitä toimimaan siinä.
Paikallisen sairaalan kuulontutkijoiden osaaminen on ollut täysin ala-arvoista, eli kliksutellaan kojeiden konffaussoftaa oikeasti kunnolla ymmärtämättä mitä on tekemässä, ja mitä ruudulla näkyvät luvut ja käyrät tarkoittavat. Tuota selittää sekin, että Suomessa kuulontutkijaksi pääsee vaikka laborantti, joka käy muutaman kuukauden mittaisen koulutuksen. Joissain muissa maissa on kuulontutkijoille oma maisteritason koulutus. Omien kokemusten perusteella ei ole ihme, että monilla kuulokojeet jäävät lipaston laatikkoon.
Päädyin hankkimaan oman ohjelmointilaitteen (maksoi reilun satkun Saksasta tilattuna) näille kuulokojeille, ja olen itse säätänyt ne itselleni sopiviksi. Tuo tietysti vaatii että ymmärtää mitä tekee, mutta ei se ole mitään rakettitiedettä kun on mitattu alenema, epämiellyttävyystasot jne. Kuulokojevalmistajan konffaussofta löytyi netistä. Hyperakusia tekee omassa tapauksessa säätämisen vaikeaksi. Varmaan sairaalassa aikanaan urputtavat tuosta tee-se-itse-touhusta, mutta saan ne kyllä hiljaiseksi kun pyydän, että lukevat potilaskertomuksista millaista sekoilua se käyttöönotto oli, eikä niitä saatu siellä koskaan toimimaan kunnolla.
Olisin saanut päivittää kojeet uudempaan malliin, koska niillä on 4-5 vuoden laina-aika, mutta en ole alkanut vaihtamaan kun ei ole pakottavaa tarvetta ja saan säädettyä ne itse.