Tuli hankittua
Xbox Wireless Headset. Tarkoituksena on käyttää luureja PC:llä peleissä, chätissä jne. PC:ssä kuulokkeet saa toimimaan joko bluetooth yhteydellä, mutta suosittelen hankkimaan ennemmin
Xbox Wireless Adapter USB-donglen. Yhteys on sillä laadukkaampi ja viiveetön. Itselläni on käytössä tuo vanhempi ja suurempi malli 1708, mutta muuta eroa ei uudempaan ja pienempään pitäisi olla kuin koko, ja se että uusi tukee ilmeisesti vain Win10 ja Win11 kun vanhempi toimii myös Win8 ja Win7.
Heti pakasta vedettäessä luurit ovat todella, siis todella bassovoittoiset. Basso tuntuu jyräävän alleen keskiäänet ja tilaääni puuroutuu.
Onneksi bassot voi korjata EQ:n avulla. Tämä vaatii ensinnäkin, että koneelle pitää asentaa
Xbox Accessories (Xbox Lisätarvikkeet suomeksi) sovellus, mikä löytyy ilmaiseksi Windows Storesta. Kun luurit on kytketty PC:hen ja tuon softan avaa, niin ohjelmisto tunnistaa automaattisesti kuulokkeet ja lataa niille ohjelmistopäivityksen. Tämän jälkeen pitää mennä asetuksiin ja taajuuskorjaimeen. Siellä on useita esiasetuksia, mutta kannattaa valita Custom ja tehdä omat säädöt. Itse otin mallia esim.
tästä YouTube videosta. Tuo video on muutenkin hyödyllinen sekä saman kaverin
aiempi esittelyvideo.
Kun Xbox sovelluksessa on EQ saatu kuntoon, on aika asentaa Windows Storesta
Dolby Access ja ottaa käyttöön Dolby Atmos for Headphones. Tämä vaihe on vapaavalintainen, sillä Dolby Atmos maksaa 18,49€ kertasuorituksena. Siitä on tarjolla 7 vrk free trial, millä voi kokeilla toimivuutta. Omasta mielestäni hankinta on kuitenkin kannattava. Vaihtoehtoisesti voi toki käyttää Windows Sonic -laajennusta mikä on ilmainen. Dolby Atmos asetuksissa on myös taajuuskorjain, missä on esiasetettuja tiloja. Itse olen käyttänyt Game profiilia missä performance mode ON.
Nuo kun on saanut tehtyä, on luurit ihan erilaiset kuin suoraan pakasta vedettynä ja mielestäni nyt hinta-laatu -suhde on hyvä. Itselleni koko setti tuli maksamaan karvan verran alle 130€. Sain luurit viikonloppuna
VPD.fi verkkokaupan synttärialesta -10% alennuksella, jolloin posteineen hintaa jäi 94,09€ (ovh 99,00€). USB donglen sain käytettynä Tori.fi kautta hintaan 17€ ja Dolby Atmos tietysti Windows Storesta sen 18,49€. Yhteensä 129,58€. Mielestäni hintansa väärti. Lisäksi luurejahan voi käyttää BT yhteydellä esim. puhelimen kanssa.