"Kuolleet/unohdetut" pelit..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TSIGA
  • Aloitettu Aloitettu
Neocron
Neocron Evolution - Welcome


MMo fps ajalta ennen World of Warcraftia. Tänäkin päivänä serverit vielä ylhäällä, harmillisesti vanhat hahmot ovat jo tuonpuoleisessa kun päättivät muutama vuosi sitten nollata kaiken alkuun joten tuonne ei pääse kunnon nostalgia trippiäkään tekemään.
Saattaa olla hieman optimista sanoa tuota unohdetuksi peliksi kun ei koskaan tainnu isommin tulla tunnetuksikaan, huolimatta siitä kuinka uniikki peligenre oli varsinkin tuolle aikakautee. Osavaikuttajana oli ainakin kohtuuton määrä bugeja joita ei oikein koskaan saatu korjattua.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt yhtään tavasin ketjua oikein, niin Microsoftin Allegiance puuttui kokonaan. Aivan helvetin hyvä peli. Pelasin itse vanhan quake-porukan kanssa beta-aikaan ja jonkin aikaa julkaisun jälkeen. Pelin ongelma vaan oli aina helvetillinen oppimiskäyrä ja siten uusien pelaajien saaminen ja toki sen MS kauden parhaan ajanjakson oli kuukausimaksukin. Peliähän kehitettiin MS:n hylkäämisen jälkeen jotenkin haksailemalla erittäin hitaasti. Sitten taas joskus hieman liian myöhään MS vapautti lähdekoodin ja kesti helvetin kauan saada siitä uusi versio Freeallegiance. Siinä kohtaa vissiin vielä peli heräsi joksikin aikaa henkiin, mutta alkoi taas hitaasti kuolla. Nyt kun katsoin niin peli on saatu 2017 steamiin ilmeisesti sinnekin aivan liian myöhään. Aika kuolleelta näyttää. Vanhat foorumit ihan kuolleet. Aika pitkään nuo aktiivit jaksoi pyörittä kadettiohjelmaa, jossa saatiin uusia pelaajia oikeasti oppimaan ja suoraan mukaan tiimeihin. Se vaan vaati jonkinlaista sitoutumistakin.

Peli itsehän oli kahden (muistaakseni noin 10 pelaajan) tiimin avaruuslentelyä, jossa molemmissa tiimeissä oli komentaja, joka vaan puljasi komentoruudussa koko pelin ajan. Muut sitten lenteli ja suojasi oman tiimin minereita yms. Silloin aikanaan mun mielestä suuri osa pelasi joystickilla, mutta uudempana aikana kaikki tuntui pelaavan hiirellä.

Itse yritin varmaan 2 kertaa palata pelin pariin, mutta jotenkin se kiinnostus hiipui molemmilla kerroilla. Ensin oli varmaan noita suljetun koodin häxipäivityksiä ja toinen oli sitten freeallegiancen ensimmäisen kunnon julkaisun jälkeen.
 
Ykkönen oli siihen asti hyvä, kunnes niitä mutanttipaskiaisia alkoi tulemaan. Mutta ihan hyvä peli oli aikoinaan siitä huolimatta.
Totta, mutta en antanut niiden pilata omaa kokemusta liikaa. Pelasin kerran kokonaan pelin läpi, sekä sen jälkeen useamman kerran siihen asti, kunnes mutantteja alkoi ilmaantumaan. Lisäksi olen niitä harvoja ihmisiä, jotka pelasivat Far Cryn moninpeliä, joskin en netissä, vaan laneilla. Tämä oli kaveriporukan laneilla parin vuoden ajan yksi suosituimmista peleistä, ja pelimuotona oli lähes poikkeuksetta Assault, joka vastaa monien muiden pelien Siege tms. pelimuotoja, joissa siis toinen puoli puolustaa ja toinen hyökkää.
 
Totta, mutta en antanut niiden pilata omaa kokemusta liikaa. Pelasin kerran kokonaan pelin läpi, sekä sen jälkeen useamman kerran siihen asti, kunnes mutantteja alkoi ilmaantumaan. Lisäksi olen niitä harvoja ihmisiä, jotka pelasivat Far Cryn moninpeliä, joskin en netissä, vaan laneilla. Tämä oli kaveriporukan laneilla parin vuoden ajan yksi suosituimmista peleistä, ja pelimuotona oli lähes poikkeuksetta Assault, joka vastaa monien muiden pelien Siege tms. pelimuotoja, joissa siis toinen puoli puolustaa ja toinen hyökkää.
Itse en taas ymmärrä tuollaisia ratkaisuja pelintekijöitä. Tuodaan ihan tahallaan tommosia ärsyttäviä vihollisia. Sama juttu Crysiksessä, kun niitä alieneita alkoi tulemaan.

Crysis on myös aika unohdettu peli nykyään. Ykkönen oli kyllä aikaansa edellä paljon ulkoasussa ja peliä oli muutenki todella hauska pelata. Vaikka puolessa väliä taso vaan laski kokoaika. Jatko-osat eivät olleet myöskään kovin hyviä.
 
Juniorina muistaa Triplane turmoilin kun pelattiin 4 jantteria samalla näppäimistöllä. Samoten mieleen muistuu Kellog's murojen mukana tullut peli. :D Noi ehkä päällimäisenä, Commander Keeniä tuli hakattua myös älyttömästi.
 
Itse en taas ymmärrä tuollaisia ratkaisuja pelintekijöitä. Tuodaan ihan tahallaan tommosia ärsyttäviä vihollisia. Sama juttu Crysiksessä, kun niitä alieneita alkoi tulemaan.

Crysis on myös aika unohdettu peli nykyään. Ykkönen oli kyllä aikaansa edellä paljon ulkoasussa ja peliä oli muutenki todella hauska pelata. Vaikka puolessa väliä taso vaan laski kokoaika. Jatko-osat eivät olleet myöskään kovin hyviä.
Tuskinpa pelintekijät itse ajattelivat, että kyseiset viholliset ovat pelaajien mielestä ärsyttäviä? Asioita luodessa jotkut ideat saattavat tuntua hyviltä, vaikka eivät sitä käytännössä olekaan. Tämän tietää jokainen, joka on joskus jotain luovaa työtä tehnyt.

Crysiksessä oli tosiaan vähän samaa vikaa, mutta toisaalta alienit tekivät tarinasta ihan siedettävän, kun se olisi voinut olla umpitylsä ilman niitä. Toteutus vain vähän sakkasi niiden osalta.

Crysiksen jatko-osat olivat melkoista rahastus-kuraa verrattuna tuohon ensimmäiseen. Äärimmäisen suuria pettymyksiä.
 
Tuskinpa pelintekijät itse ajattelivat, että kyseiset viholliset ovat pelaajien mielestä ärsyttäviä? Asioita luodessa jotkut ideat saattavat tuntua hyviltä, vaikka eivät sitä käytännössä olekaan. Tämän tietää jokainen, joka on joskus jotain luovaa työtä tehnyt.

Crysiksessä oli tosiaan vähän samaa vikaa, mutta toisaalta alienit tekivät tarinasta ihan siedettävän, kun se olisi voinut olla umpitylsä ilman niitä. Toteutus vain vähän sakkasi niiden osalta.

Crysiksen jatko-osat olivat melkoista rahastus-kuraa verrattuna tuohon ensimmäiseen. Äärimmäisen suuria pettymyksiä.
Joo voi olla, mutta minun mielestäni ne mutantit ei oikein sopinut peliin mitenkään. Olisi esim voinut tuoda vaikka vaikeampia ihmisvihollisia niiden tilalle.

Crysikseen ne alienit sentään sopivat, mutta toteutus olisi voinut olla parempi. Kentätki muuttuivat putkimaisiksi..
 
Olisi esim voinut tuoda vaikka vaikeampia ihmisvihollisia niiden tilalle.
Toisaalta tämäkään ei niin helppoa ole. Käytännössä kaksi vaihtoehtoa: joko ne vaikeammat ihmisviholliset kestävät selvästi enemmän, joka ei todellakaan tunnu mielekkäältä, tai sitten AI:n pitäisi olla selvästi paremmalla tasolla, joka oli etenkin tuohon aikaan sula mahdottomuus.

Varmasti parempia ratkaisuja olisi voinut keksiä, mutta helppoa se ei ole.
 
Toisaalta tämäkään ei niin helppoa ole. Käytännössä kaksi vaihtoehtoa: joko ne vaikeammat ihmisviholliset kestävät selvästi enemmän, joka ei todellakaan tunnu mielekkäältä, tai sitten AI:n pitäisi olla selvästi paremmalla tasolla, joka oli etenkin tuohon aikaan sula mahdottomuus.

Varmasti parempia ratkaisuja olisi voinut keksiä, mutta helppoa se ei ole.
En tiedä kultaako aika muistot, mutta mielestäni viholliset oli ihan älykkäitä tuossa. Tai ei ainakaan sen tyhmempiä kuin nykyajan peleissä. Ja tosiaan, olisi voinut vaikkapa laittaa Panssaroituja vihollisia, kuten eräässä toisessa pelisarjassa..

Tuli mieleen myös Fear ykkönen, jossa oli älykkäät viholliset. Seki peli on unohdettu ja ei senkään jatko-osat olleet kovin hyviä. Mutta ykkönen oli rautaa ja pirun karmiva peli.
 
En tiedä kultaako aika muistot, mutta mielestäni viholliset oli ihan älykkäitä tuossa. Tai ei ainakaan sen tyhmempiä kuin nykyajan peleissä. Ja tosiaan, olisi voinut vaikkapa laittaa Panssaroituja vihollisia, kuten eräässä toisessa pelisarjassa..
Ihan ok se AI oli, mutta jos huomasit, niin viittasin siihen, että ökömököjen sijaan olisi tuotu vaikeutta lisää tekemällä vihollisista vieläkin selvästi älykkäämpiä. Se ei olisi ollut kovin helppoa.
 
Lierot, Molezit, Auts, UTK3 yms on jo mainittu, niin nostalgioin sitten unohdetuilla ajopeleillä (nämä taitavat kaikki olla ns. kuopattuja pelisarjoja/pelejä).

Junnuvuosina ehdottomasti kovin, Ignition:


Honorable mentions:
Big Red Racing


POD


Midtown Madness
 
Ykkönen oli siihen asti hyvä, kunnes niitä mutanttipaskiaisia alkoi tulemaan. Mutta ihan hyvä peli oli aikoinaan siitä huolimatta.
Aina sama valitus nuista mutanteista. Ite tykkäsin niistä. Jännäkakka oli monesti lähellä, kun ne kesti osumia ihmisiä enemmän ja aina ei onnistunu hiiviskellä ohi.
 
Lierot, Molezit, Auts, UTK3 yms on jo mainittu, niin nostalgioin sitten unohdetuilla ajopeleillä (nämä taitavat kaikki olla ns. kuopattuja pelisarjoja/pelejä).

Junnuvuosina ehdottomasti kovin, Ignition:


Honorable mentions:
Big Red Racing


POD


Midtown Madness

itsellä lista on niin että noi sun kaks ekaa honorable mentionssia kuuluis ulkopuolelle ja ignition tuon midtown madnessin kans honrableihin.

Muistaaks joku semmosta peliä missä piti ajaa autolla ja aiheuttaa kolareita ja samalla tehä joku tehtävä. esim aiheuta miljoonan kolari ja pudota jättiläisdonitsi (vai hyppää sen renkaan läpi)
 
Ihan ok se AI oli, mutta jos huomasit, niin viittasin siihen, että ökömököjen sijaan olisi tuotu vaikeutta lisää tekemällä vihollisista vieläkin selvästi älykkäämpiä. Se ei olisi ollut kovin helppoa.
Tai sitten olisi vaan tehty niitä kestäviä vihollisia, jotka olisi voinut olla vähemmän rasittavia.

Aina sama valitus nuista mutanteista. Ite tykkäsin niistä. Jännäkakka oli monesti lähellä, kun ne kesti osumia ihmisiä enemmän ja aina ei onnistunu hiiviskellä ohi.
En väitä ettei jotkut olisi pitäneet, mutta minulle ja monelle muulle ne vähän latisti pelikokemusta.
 
Tuli lähinnä tuosta podista vielä mieleen semmonen vähän uudempi peli missä luulin olevani hyvä kuin Rollcage. Mutta peli oli tehty pyörimään koneen tehojen mukaan joten omalla leivänpaahtimella se toimi jollain 70% nopeudella. Kaverilla sit esittelin taitoja niin joka ikinen trickjump tai pilariviidakko päin prinkkalaa.

Nythän sille on tullut seuraaja Grip joka on ihan ok. Eli voi olla vaikka parempi kuin alkuperäinen mutta mä en oo enää teini.
 
Kyllähän GRIPia ihan mielellään pelaa. Toisaalta en ole vähän aikaan pelannu, niin en tiedä miten peli on muuttunut.
 
Kyllähän GRIPia ihan mielellään pelaa. Toisaalta en ole vähän aikaan pelannu, niin en tiedä miten peli on muuttunut.
ite pelasin ekan puolen vuoden aikana melko paljon kun se tuli earlyaccessiin + sit ku tuli jotain joulukrääsää. en oo 1.0:aa koskaan pelannu. Siihen on tullu joku DLC:ki jonka tiedän siksi että se on mukana viimekuun humblessa
 
En minä nyt tiedä onko Tribes unohdettu mutta se viimeisin yritys taisi olla viimeinen naula koko sarjan arkkuun :D
 
Tai sitten olisi vaan tehty niitä kestäviä vihollisia, jotka olisi voinut olla vähemmän rasittavia.
Niin, eli kuten sanoin. Selvästi kestävämmät ihmisvihollisetkaan eivät välttämättä olisi kovin mielekkäitä, aika monesti on menty pieleen niiden kanssa.
 
En tiedä onko ihan ketjun aiheeseen sopiva, mutta GUN.

GUN™ on Steam



En muista tuolloin olleen muita avoimen maailman länkkäripelejä. Tuli useaan kertaan pelattua läpi ja ainakin tuolloin oli oikein hyvä peli :tup:
 
Suomalainen GeneRally oli kova sana 2000-luvun alkupuolella ja pelin yhteisö oli monta vuotta todella aktiivinen (kilpasarjoja oli monta ja custom ratoja jaettiin aktiivisesti). 2010-luvulla peli on kuitenkin vaipunut hiljalleen unholaan vaikka pelistä on ollut myös jatko-osa kehitteillä.

GeneRally

 
Suomalainen GeneRally oli kova sana 2000-luvun alkupuolella ja pelin yhteisö oli monta vuotta todella aktiivinen (kilpasarjoja oli monta ja custom ratoja jaettiin aktiivisesti). 2010-luvulla peli on kuitenkin vaipunut hiljalleen unholaan vaikka pelistä on ollut myös jatko-osa kehitteillä.

GeneRally



Oliko tää joku slics'n sliden jatko-osa? Ainakin hyvin saman henkiselle vaikuttaa.
 
Oliko tää joku slics'n sliden jatko-osa? Ainakin hyvin saman henkiselle vaikuttaa.

Slicks n' slide toimi ainakin inspiraationa:

GeneRally was first released as a public beta version in 2002, by Finnish students Hannu & Jukka Räbinä. An homage to a childhood favourite, “Slicks ‘n’ Slide”, GeneRally was aimed at being a simple, top-down arcade racing game.

Sanoisin että yksi taitekohta pelin kiinnostuksen lopahtamisessa oli kun foorumi nimeltä RaceSimCentral lopetettiin 2009, muistan hyvin että siellä oli pelin suurin yhteisö.
 
En tiedä miten hyvin kuuluu tähän ketjuun, mutta kokeillaan. Kyse on pelistä, joka käynnisti kaikkien tunteman pelisarjan, mutta tuntuu että se ensimmäinen peli on unohdettu.

Hyvin kestää pelaamista tänäkin päivänä, kunhan muistaa päivittää pelin ja asentaa tent AI bug fixin. Checkpointeja ei ollut ikävä
 
En tiedä miten hyvin kuuluu tähän ketjuun, mutta kokeillaan. Kyse on pelistä, joka käynnisti kaikkien tunteman pelisarjan, mutta tuntuu että se ensimmäinen peli on unohdettu.

Eli siis Far Cry. Ainoa Far Cry, jonka kehitti Crytek. Ensimmäisen osan jälkeen oikeudet pelisarjaan myytiin Ubisoftille, joka on sittemmin julkaissut kasan open-world Far Cry -pelejä, joilla on lopulta kohtalaisen vähän tekemistä tuon ensimmäisen osan kanssa. Sen sijaan ensimmäinen Crysis - eli Crytekin seuraava peli Far Cryn jälkeen - tuntui monella tavalla samankaltaiselta kuin ensimmäinen Far Cry.

Far Cry oli käytännössä Crytekin ensimmäinen valmistunut peliprojekti, joten Crytek oli varsin tuntematon nimi pelimaailmassa tuohon aikaan. Se loi peliä varten oman CryEngine -pelimoottorin, joka oli hyvin kehittynyt kilpailijoihinsa nähden. Far Cry oli paitsi erittäin kaunis graafisesti, niin myös pelillisesti todella pätevä tekele.

Minulle tuo ensimmäinen Far Cry edustaa edelleen jollain tapaa parasta FPS-peliä koskaan.

Vuonna 2004 tällaiset grafiikat olivat todella kova sana:
far-cry-classic-review-002.jpg

Eka FC oli kyllä komea ja etenkin alkupäässä tunnelma oli kohdillaan. Jotenkin mullekin on jäänyt vaan sellainen fiilis, että pelinä se ei ollut kummoinen. Muistelisin, että henki lähtee äärimmäisen helposti, tekoäly on surkea ja kompensoitu olemattomalla hiippailumekaniikalla, jonka seurauksena kaikki viholliset tiesi tarkkaan missä olit kun kerran aseen laukaisit. Muutenkin niitä veneitä ja autoja tuli niskaan vähän turhan runsaasti. Crysis sitten vetikin sen stealthin tasan toiseen äärilaitaan jos nyt oikein muistan. Eikös siinä ollut joku aika ylivoimainen camosysteemi?
 
Eka FC oli kyllä komea ja etenkin alkupäässä tunnelma oli kohdillaan. Jotenkin mullekin on jäänyt vaan sellainen fiilis, että pelinä se ei ollut kummoinen. Muistelisin, että henki lähtee äärimmäisen helposti, tekoäly on surkea ja kompensoitu olemattomalla hiippailumekaniikalla, jonka seurauksena kaikki viholliset tiesi tarkkaan missä olit kun kerran aseen laukaisit. Muutenkin niitä veneitä ja autoja tuli niskaan vähän turhan runsaasti. Crysis sitten vetikin sen stealthin tasan toiseen äärilaitaan jos nyt oikein muistan. Eikös siinä ollut joku aika ylivoimainen camosysteemi?

Ylivoimainen ehkä alhaisilla vaikeusasteilla, mutta itse aloittelin juuri hardilla niin kyllä haastetta löytyy. Muutenkin Crysis on nykyäänkin erittäin hyvä peli ja grafiikka myös hienoa vuoden 2007 peliksi. Harmi ettei sarjaa olla jatkettu.
 
Ylivoimainen ehkä alhaisilla vaikeusasteilla, mutta itse aloittelin juuri hardilla niin kyllä haastetta löytyy. Muutenkin Crysis on nykyäänkin erittäin hyvä peli ja grafiikka myös hienoa vuoden 2007 peliksi. Harmi ettei sarjaa olla jatkettu.

No se taisi keikkua juuri sillä viivalla, että toimiessaan se on ylivoimainen mutta jos se ei toimi niin hiippailumekaniikka pettää pahasti. Maasto oli umpiviidakkoa ja osa tasoista sijoittui yöhön, silti sinut löydettiin aina ja heti. Tää on siis yleisfiilis, joka noista jäi itelle. Voin muistaa väärinkin.
 
No se taisi keikkua juuri sillä viivalla, että toimiessaan se on ylivoimainen mutta jos se ei toimi niin hiippailumekaniikka pettää pahasti. Maasto oli umpiviidakkoa ja osa tasoista sijoittui yöhön, silti sinut löydettiin aina ja heti. Tää on siis yleisfiilis, joka noista jäi itelle. Voin muistaa väärinkin.
Mitä nyt itse olen tällä päivämäärällä pelannut sitä, niin ei ole tuollaisia kokemuksia. Helposti pysty jallittamaan vihollista siten, että ne hukkaa pelaajan olinpaikan ja etsii viimeisestä pelaajan olinpaikasta. Hiippailu toimii hyvin ja räiskintä myös. Efektit ja räjähdykset on hienoja. Kestää hyvin nykyään vertailua uudempiin peleihin.
 
Minebombersia tuli hakattua muhkeat tunnit ja hyvä ettei näppäimistöä hakattu puhki kaverien kanssa. :lol:
 
Suomalainen GeneRally oli kova sana 2000-luvun alkupuolella ja pelin yhteisö oli monta vuotta todella aktiivinen (kilpasarjoja oli monta ja custom ratoja jaettiin aktiivisesti). 2010-luvulla peli on kuitenkin vaipunut hiljalleen unholaan vaikka pelistä on ollut myös jatko-osa kehitteillä.

GeneRally


GeneRally on edelleen mukavaa ajanvietettä ja toimii hienosti nykykoneillakin, eli mitään vanhemmille peleille tuttuja ongelmia ei ole. Jatko-osa on kai "virallisesti" edelleen tekeillä, mutta mitään kiirettä sen kanssa ei vaikuta olevan.

Itselleni GeneRally on näistä tämän tyylisistä ajopeleistä selkeä suosikki.
 
En tiedä miten hyvin kuuluu tähän ketjuun, mutta kokeillaan. Kyse on pelistä, joka käynnisti kaikkien tunteman pelisarjan, mutta tuntuu että se ensimmäinen peli on unohdettu.

Eli siis Far Cry. Ainoa Far Cry, jonka kehitti Crytek. Ensimmäisen osan jälkeen oikeudet pelisarjaan myytiin Ubisoftille, joka on sittemmin julkaissut kasan open-world Far Cry -pelejä, joilla on lopulta kohtalaisen vähän tekemistä tuon ensimmäisen osan kanssa. Sen sijaan ensimmäinen Crysis - eli Crytekin seuraava peli Far Cryn jälkeen - tuntui monella tavalla samankaltaiselta kuin ensimmäinen Far Cry.

Oli sitten aivan saatanan vaikea peli. En muista millä vaikeustasolla pelasin, mutta muistan kuinka tuli tuntikausia kiroiltua ja revittyä hiuksia päästä tuon viimeisen tehtävän kanssa, se oli aivan sadistisen haastava.

 
Yksi kirjaimellisesti kuollut peli, mille toivoisi jatkoa, on MAG. Julkaistiin PS3:lle vuonna 2010 ja serverit suljettiin 2014. Peli ei lyönyt kunnolla läpi ja tuntuu ettei se ikinä edes saanut kunnolla huomiota. Yksi parhaista ellei jopa paras FPS-peli, sillä 128vs128 serverit olivat jotain sellaista mitä ei oltu nähty tavallisissa sotapeleissä, eikä ole oikeastaan vieläkään vastaavaa tullut. Tuollakin pelaajamäärällä tiimityöskentely oli oikeasti mahdollista komentoketjun takia. Oli ryhmät ryhmänjohtajineen, oli ryhmistä koostuvat joukkueet joukkueenjohtajineen ja joukkueista koostuva komppania, jota johti komppanian päällikkö. Kaikilla ryhmillä omat tehtävät, jotka olivat tärkeitä kokonaistavoitteen kannalta. Toivottavasti joskus tulisi jatkoa pelille, esimerkiksi PS5:lle.

 
Yksi kirjaimellisesti kuollut peli, mille toivoisi jatkoa, on MAG. Julkaistiin PS3:lle vuonna 2010 ja serverit suljettiin 2014. Peli ei lyönyt kunnolla läpi ja tuntuu ettei se ikinä edes saanut kunnolla huomiota. Yksi parhaista ellei jopa paras FPS-peli, sillä 128vs128 serverit olivat jotain sellaista mitä ei oltu nähty tavallisissa sotapeleissä, eikä ole oikeastaan vieläkään vastaavaa tullut. Tuollakin pelaajamäärällä tiimityöskentely oli oikeasti mahdollista komentoketjun takia. Oli ryhmät ryhmänjohtajineen, oli ryhmistä koostuvat joukkueet joukkueenjohtajineen ja joukkueista koostuva komppania, jota johti komppanian päällikkö. Kaikilla ryhmillä omat tehtävät, jotka olivat tärkeitä kokonaistavoitteen kannalta. Toivottavasti joskus tulisi jatkoa pelille, esimerkiksi PS5:lle.



Oma kokeilu jäi kyllä tosi lyhyeen. Pelissä oli aivan liian jyrkkä oppimiskäyrä, etenkin konsolipeliksi. Suurella osalla ei ollut headsettiä, yhteistä kieltä tai edes kiinnostusta mihinkään laajempaan koordinointiin ja sitten jokainen ryntäili ja sniputteli miten lystäsi. Peli oli täysin epäselkeä ihan alkaen siitä, että miksi joku sai pelata jotain hiton bunkkeria, jolla oli jotain tykistöiskua (vai oliko?) ja toisilla ei.

Mielikuvissa tuo oli armoton räpellys :D
 
GeneRally on edelleen mukavaa ajanvietettä ja toimii hienosti nykykoneillakin, eli mitään vanhemmille peleille tuttuja ongelmia ei ole. Jatko-osa on kai "virallisesti" edelleen tekeillä, mutta mitään kiirettä sen kanssa ei vaikuta olevan.

Itselleni GeneRally on näistä tämän tyylisistä ajopeleistä selkeä suosikki.
GeneRally on kyllä mainio. Joskus aikanaan tuli tehtyä itse aika liuta ratoja tuohon, joita sitten väännettiin kavereiden kanssa kilpaa verenmaku suussa.
 
Oma kokeilu jäi kyllä tosi lyhyeen. Pelissä oli aivan liian jyrkkä oppimiskäyrä, etenkin konsolipeliksi. Suurella osalla ei ollut headsettiä, yhteistä kieltä tai edes kiinnostusta mihinkään laajempaan koordinointiin ja sitten jokainen ryntäili ja sniputteli miten lystäsi. Peli oli täysin epäselkeä ihan alkaen siitä, että miksi joku sai pelata jotain hiton bunkkeria, jolla oli jotain tykistöiskua (vai oliko?) ja toisilla ei.

Mielikuvissa tuo oli armoton räpellys :D
Meillä oli usein kasassa sellainen 6-8 hengen porukka, joten saatiin yksi ryhmä hyvin kasaan ja usein muissakin ryhmissä oli kokonaisia pelaajaporukoita. Taisi pelissä olla aika hyvät tutoriaalit, joissa käytiin kyllä läpi nuo kaikki bunkkerit yms? Ainakin näin muistaisin. Itse en ainakaan kokenut pelin olevan mitään suurta räpellystä, vaan mielestäni siinä toimi tiimipelaaminen isossa kokonaisuudessa paljon paremmin kuin Battlefieldeissä tai COD:eissa.
 
Yksi kirjaimellisesti kuollut peli, mille toivoisi jatkoa, on MAG. Julkaistiin PS3:lle vuonna 2010 ja serverit suljettiin 2014. Peli ei lyönyt kunnolla läpi ja tuntuu ettei se ikinä edes saanut kunnolla huomiota. Yksi parhaista ellei jopa paras FPS-peli, sillä 128vs128 serverit olivat jotain sellaista mitä ei oltu nähty tavallisissa sotapeleissä, eikä ole oikeastaan vieläkään vastaavaa tullut. Tuollakin pelaajamäärällä tiimityöskentely oli oikeasti mahdollista komentoketjun takia. Oli ryhmät ryhmänjohtajineen, oli ryhmistä koostuvat joukkueet joukkueenjohtajineen ja joukkueista koostuva komppania, jota johti komppanian päällikkö. Kaikilla ryhmillä omat tehtävät, jotka olivat tärkeitä kokonaistavoitteen kannalta. Toivottavasti joskus tulisi jatkoa pelille, esimerkiksi PS5:lle.



En ole MAG:a kokeillut. Paras ison mittakaavan sotapeli on kyllä Arma 3. Ainakin pari vuotta sitten toimi hyvinkin aktiivisesti Arma Finland -peliyhteisö. Näköjään viikkopelit pyörii vielä, ei viimeaikaisesta aktiivisuudesta omakohtaista kokemusta. Esim. 60vs60 matseja säännöllisesti. Komentoketjut toimivat oikeasti, töhöilijät loistavat poissaolollaan. Suosittelen kokeilemaan.
 
Noissa ison skaalan tiimisodissa ei saisi olla mitään henkilökohtaisia statseja, rankeja tai muita trophyja. Vähenisi kummasti sooloilu ja kaikenlainen metapelaaminen (ei edes yritetä pysäyttää vaikkapa lipunryöstäjää kun saa enemmän pisteitä kun ampuu vasta kun siellä on lippu jne) kun ainoa palkittava tavoite olisi oma puolen menestys.
 
Noissa ison skaalan tiimisodissa ei saisi olla mitään henkilökohtaisia statseja, rankeja tai muita trophyja. Vähenisi kummasti sooloilu ja kaikenlainen metapelaaminen (ei edes yritetä pysäyttää vaikkapa lipunryöstäjää kun saa enemmän pisteitä kun ampuu vasta kun siellä on lippu jne) kun ainoa palkittava tavoite olisi oma puolen menestys.
Juu, se auttaisi sitä tiimipelaamista mutta tappaisi pelin.
Ihmiset haluavat tavan näyttää toisilleen että on panostanut johonkin. Kun siellä on "tapa vihollisen lipunkantaja 5m ennen kotia" niin porukka kattoo siitä että hyvä pelastaan tilanteen ku se on oikeasti jättäny ampumatta aiemmin että saa sen saavutuksen ja päästäny siten 10 lippua aiemmin läpi että onanistu kerran.
Lisäksi nämä hiton 10 headshottia haulikolla 100m päästä achit on ihan naurettavia kun ne vaan haittaa sun tiimiä kun yrität tehdä jotain tyhmää väärällä aseella sen sijaan että pelaisit tehokkaasti.
 
Juu, se auttaisi sitä tiimipelaamista mutta tappaisi pelin.
Ihmiset haluavat tavan näyttää toisilleen että on panostanut johonkin. Kun siellä on "tapa vihollisen lipunkantaja 5m ennen kotia" niin porukka kattoo siitä että hyvä pelastaan tilanteen ku se on oikeasti jättäny ampumatta aiemmin että saa sen saavutuksen ja päästäny siten 10 lippua aiemmin läpi että onanistu kerran.
Lisäksi nämä hiton 10 headshottia haulikolla 100m päästä achit on ihan naurettavia kun ne vaan haittaa sun tiimiä kun yrität tehdä jotain tyhmää väärällä aseella sen sijaan että pelaisit tehokkaasti.

Olispa noi mittarit ja trophyt edes joskus mietitty tosiaan sen mukaan, että mikä sen pelin tavoite on. Isoissa mätöissä kiinnostaisi nimenomaan se sodan immersio ja yleinen "ei kaipaa yhtä miestä" meininki, jossa kukaan ei ole rokka tai häyhä. Ylennystä voisi tulla ihan siitä, että selviää hengissä, pysyy oman yksikkönsä muodossa ja hoitaa sitä tonttia, mikä on matsin alussa osoitettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 785
Viestejä
4 496 523
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom