Kumpi vai kampi: North+aio360 vai Torrent+ilma

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
12
Olen ostamassa uutta konetta ja olen kahden vaiheilla.
Kumpi on siis parempi vaihtoehto ajatellen äänentuotto/jäähdytysteho-suhdetta:
-Fractal North mesh-paneelilla ja prossua jäähdyttämässä Freezer III 360 vai
-Fractal Torrent lasipaneelilla ja Peerles Assassin 120?

Prosessorina 7800x3d, näyttiksenä Sapphire Radeon RX 7800 XT NITRO+ ja emona Asrock B650 Steel Legend WiFi.

Kotelo tulee roikkumaan sähköpöydän alapinnassa, joten katon kautta ei tule ilma kiertämään.

Ulkonäöllisesti Torrent miellyttää ehkäpä enemmän. Myös lasiseinä on kiva, kun näkee sisuskalut komiasti. Northiinkin saa toki lasiseinän, mutta ymmärtääkseni heikentää jäähdytystä versus mesh-seinä?

Monelta foorumilta olen kyllä lukenut, että ko. prossun jäähdyttää vaivatta ilmajäähyllä, mutta eikös se sitten jäähdy vaivatta myös vedellä? Hinnaltaan aio on noin 10e kalliimpi (riippuen minkä prossucoolermallin valitsee), joten sillä ei ole väliä. Entä, jos suunnitelmiin kuuluu esim kolmen vuoden päästä päivittää koneeseen prosessori ja se sattuukin käymään kuumempana. Onko tällöin parempi valita aio?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 603
Tuon prossun tosiaan jäähdyttää helposti ilmalla. Hyvä ilmajäähy on myös todella toimintavarma ja kestää kokoonpanosta toiseen. Propelli joko pyörii tai ei. Ja uusi tuuletin on helppo vaihtaa.

AIOssa voi tulla kaikenlaista pumppuvikaa, nestevuotoa, töhnää siilissä, ilmaa kierrossa jne. jne...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 367
Ottaisin itse aina ilmajäähyn: halvempia, sama ääni/lämmönsiirto -suhde tiettyyn pisteeseen saakka, suurimmassa osassa parempi yhteensopivuus koteloiden kanssa, ei pelkoa pumppuäänistä, ei pelkoa vuodosta. Onhan noissa AIO:ssakin puolensa ja kait siihen joku syy on että nykyisin niin suosittuja. Nykyisin AIO:issa myös paremmat takuut kuin ammoisina aikoina.

edit. niin ja tuohon skenaarioosi: ehkä tuo Torrent + Assassin kombo on parempi, koska muuten radi on pakko laittaa eteen, siitä puskee lämmintä ilmaa näyttikselle mistä kuuluu kovin meteli ja etupaneelin tuulettimilla on kovempi homma työntää ilmaa sisään radin läpi. En tosin tiedä vaikuttavatko edellä mainitut asiat ääneen lähes mitenkään. Mene fiiliksen mukaan :thumbsup:
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
12
Kiitos vastauksista/pohdinnoista. Asiaa enemmän tutkiessa torrentiin saakin asennettua vaikka minkälaista aio:ta eteen. Vaikkei alan harrastajat sitä suosittelekaan, koska kyseessä on ilmajäähdytykseen optimoitu kotelo ja on olemassa koteloita joissa laajemmat mahdollisuudet aio:lle. Aio:n ollessa edessä, isot 180 mm tuulettimet saisi mahdollisesti kotelon pohjaan, joka voisi olla hyväkin vaihtoehto, kun kone roikkuu minulla katosta ja ilmaa saa alapuolelta ilman rajoituksia.

Vesijäähdyttimiä katsellessa vaan alkoi nälkä kasvamaan syödessä ja arctic freezer 3 ei tunnukaan, enää parhaalta vaihtoehdolta. Torrentiin saisi eteen jopa 420 aio:n tao sitten 280 aio:n, jolloin nähdäkseni mahtuu helpostikin kaksi 180 mm tuuletinta alas. Jäähdyttimen hinta vaan pomppaa yli 150 euron, jolloin ilmajäähdytin tulee noin 100e halvemmaksi. Proshopilla Corsair iCUE H170i ELITE CAPELLIX XT 170e ja dronekaupassa Lian Li Galahad II LCD 280 185e. Oishan tuo Corsair toki komea Torrentin keulilla.

Tulevaisuutta ajatellen, jos tuohon koteloon/kokoonpanoon haluan päivittää sitä prossua ja jos silloin ei enää ilmajäähdytys miellytä, niin voihan sitä sitten päivittää samalla jäähdytyksen erilaiseksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 309
Viestejä
4 310 013
Jäsenet
72 015
Uusin jäsen
Jaglando

Hinta.fi

Ylös Bottom